Tuesday, August 22, 2006

Fika, och annat.


Häromdagen, i söndags, min första dag tillbaks i US igen, satt jag och läste Washington Post. Det var rese-bilagan jag hade framför mig. Plötsligt ser jag att dem har skrivit om tre ställen i Stockholm som är värda ett besök! Det var "The Cookbook Cafe", "Kungsholmen" och "Rosendahls Trädgårdar" som det skrevs om. Jag har varit på alla, utom "Kungsholmen". Skulle gärna gå dit efersom det ser EXTREMT mysigt ut där det ligger vid Norrmälarstrand. Gick förbi där några gånger i somras. MEN, det var inte om "Kungsholmen" det här inlägget skulle beröra, utan vad skribenten skrev om ordet "fika". Skribenten hade varit på "Cookbook cafe" och skriver följande: Just as England has its 4 o'clock tea time, Sweden has fika, a coffee-and-cake-break that happens every afternoon at 3. Swedes take their fika seriously. It is classified with breakfast, lunch and dinner as one of the four meals of the day.
Suck, alltid, alltid fås något om bakfoten när en amerikansk journalist ska skriva om något annat land än just US. JOBBIGT! Fika klockan 15 är i varje fall inget jag har hört talas om. Däremot är det ju fika närsomhelst, på morgonen, på förmiddagen, på eftermiddagen (men inte just klockan 15, as far as I know) och en fika kan ju också vara något så enkelt som en slät kopp kaffe, eller en latte, eller varför inte en kopp te? Såna här småsaker kan RETA mig. Likså är det när man läser i amerikanska böcker om Lucia-firandet, det att det ALLTID är den äldsta dottern i en familj som fixar frulle till resten av sin familj och sen går in och sjunger och väcker dem var och en. SUUUCK!!!
Hur var då Cookbook cafe? Jag hade ju ett inägg om deras bakverk tidigare i våras. Tja, jag skyndar mig kanske inte tillbaka, direkt. Blev lite besviken på det snåla utbudet. Visserligen var salladen god, but still. Nothing to write home about in my opinion. DÅ är nog Rosendahls Trädgårdar på Djurgården 1000 gånger mysigare, och ABSOLUT värt ett besök! Och, ja, nästa gång jag är hemma ska jag absolut gå till "Kungsholmen". Jepp.

Bild från linköping.smf.com

3 comments:

Anonymous said...

Nej, jag blev inte heller impad av the Cookbook café i somras men nu har vi ju ändå provat på! Nästa år testar vi definitivt Kungsholmen. Och det där med hur journalister uppfattar saker och ting är nog ett problem i de flesta länder, de är rätt bra på att generalisera....

Annika said...

Sara: Ja, dem är ju det, tyvärr. Men sen bara liksom antas det att "fika" är ett dagligt mål i sig. Tröttsamt. JA! KUngsholmen nästa sommar! Cookbook cafe been there, done that.

Anonymous said...

Bra att få höra om Cookbook...Rosendal är ju fint som sagt men oftast så mycket folk att jag skippar det! Har inte varit på Kungsholmen än, men det kanske kan vara ett ställe som passar för att fira Patriks nya jobb!!!!! :-) Ligger ju nära och bra.
Och fika klockan 15 fanns väl mer förr på arbetsplatserna. Tror dock att det förekommer fortfarande på en del statliga verk etc. (hörde något om det på Skatteverket) En tradition som är trist att den försvunnit, jag tror man behöver pausen...Men nog har de generaliserat alltid! Roligt det där med Lucia också :-) Inget jag känner till!