Sunday, October 01, 2006

7 saker jag är rädd för...

Häromveckan var jag ute på en blogg jag brukar läsa och såg en intressant lista, som kändes annorlunda. Den handlade om saker man är rädd för. Jag har inte sett någon sådan lista om rädslor förr. Rädslor av olika slag är något vi alla dras med.
Här är min lista över fem saker som verkligen skrämmer mig:

¤ Cancer, att jag ska få cancer eller att någon jag tycker om ska drabbas.
¤ Flygolyckor
¤ Amerikanska högerkristna fundamentalister
¤ terrorattacker, och muslimska fundamentalister
¤ höjder
¤ svikare, av alla slag.
¤ att något hemskt ska drabba min dotter.

Extrarädslor: mörker och spöken. Fast, man törs knappt skriva att man är rädd för spöken, är jag rädd. Får en vuxen kvinna verkligen vara rädd för spöken? Utan att bli sedd som helt knäpp i huvudet? Nåja, nu har jag iallafall erkänt min rädsla. Och ni får väl tycka vad ni vill om mig...

8 comments:

Anonymous said...

Du skulle sett filmen vi hyrde i lördags. Tror den hette "The Emily Rose story" på engelska. Om en tjej som var besatt av demoner. Man ju undrar ju vad man ska tro om SÅNT!?! Lite läskigt var det... I övrigt håller jag med om de flesta sakerna på din lista:

*Cancer - absolut! Både hos mig själv och mina nära och kära
*Flygolyckor - olyckor av alla de slag...
* Fundamentalister - av alla de slag
* Terrorattacker - jajamän!

Sen kan jag ju lägga till:
* Getingar - japp, fobi...
* Bråk på stan - konflikträdd till tusen!

Jag har en annan, mer underlig rädsla också, nämligen att jag ska bli hemlös! Jag brukar fundera på vad som skiljer dem från mig. Vad är det som säger att jag inte kan hamna utanför samhällets ramar en dag? DET skrämmer mig! Det och att bli gammal, sjuk och ensam...

Hej hopp, vad deppigt det blev nu :-)

Annika said...

Monika: Du, det där med att bli hemlös den känslan och rädslan kan jag dela med dig. Precis som du säger, vad är det som säger att man INTE kan hamna utanför? Ingenting.

Jag kan inte se filmer om djävulen och demoner. Det går liksom inte. Jag blir FÖR rädd. Jag vet inte om jag DIREKT tror på djävulsutdrivning, men, man vet aldrig...

OLYCKOR av all de slag, ja. DET är sant. Tack för din lista...Det är OK att det blir deppigt ibland, även på bloggen...

Anonymous said...

Spöken är jag inte rädd för, men däremot kan jag lägga till cellskräck på listan.
Håller med om allt utom just spöken på din lista :-)//JOS

Annika said...

Ano: Nej, jag är nog lite ensam om just spöken...

Anonymous said...

Håller med om allt på listan. Men, för mig är SPINDLAR bland top 5! Helt sjukt rädd för dem!! Tänk att vuxna människor har fobier. Pinsamt! SB.

Annika said...

SB: Antar att alla kan ha fobier som uttrycker sig på olika sätt. Spindlar ÄR äckliga, ja! men jag kan handskas med dem! Så olika kan det vara...

Anonymous said...

Jag håller med dig SB, visst känner man sig fånig som har fobier som vuxen människa!! Jag har ju samma problem med getingar...men det är inte mycket man kan göra, om man nu inte kör en KBT-session för x antal 1000 kr.

Sen kan jag hålla med om rädsla för spöken till viss del. Men jag tror att de inte nödvändigtvis ÄR så skräckinjagande, dvs. finns de så hoppas jag de är snälla. Skulle ju gärna vilja att mamma och pappa skulle "spöka" för mig t.ex. Och jag hoppas DE är snälla i sånt fall :-)

Annika said...

Monika: Exakt...det där har jag tänkt på. Om någon ur ens egen familj spökar så finns det ingen anledning för dem att vara "onda" spöken eller hur? Dem kommer säkert bara som en "hälsning från andra sidan". Men det är väl det onaturliga som skrämmer.