Sunday, February 11, 2007

Söndagsmorgon

God Morgon till alla! Eller God eftermiddag till er i Europa, och hos Matilda är det nog redan måndag.
Sitter här mol alena vid köksbordet medan min lilla familj sover däruppe. Jag kan ju inte sova, det är som vanligt. Alltid uppe först, alltid tröttast på kvällarna.
Igår var Peter och jag ute och åt en ypperlig middag på Morton's Steakhouse här i Reston. Jag ÄLSKAR Morton's. Maken och jag är där sådär en gång om året, för att fira någons födelsdag, eller som igår för att fira uppkommande Valentindag. Morton's har allt, god service, mysig atmosfär och sist men inte minst: TOPPENMAT! Köttbitarna man får där är det möraste möra kött man kan tänka sig. Vi började med en Cosmopolitan resp. Vodka martini. Till förrätt åt vi båda en hummersoppa som nog är bland dom godaste soppor som smakats har. Jag bara MÅSTE ta den soppan varenda gång vi är på Morton's, det går inte att låta bli. Till huvudrätt tog jag en N.Y Strip steak, underbar! Peter tog Filet mignon. Till efterätt en himmelsk hallonsuoffle. När middagen var äten och vi var nöjda och glada begav vi oss ut i Reston Town Centers kyla (några dollar, eller ähumm...väldigt många dollar fattigare). Nästa stopp blev baren på Market Street Bar and Grill där vi tog ett glas vin och satt och lyssnade på jazzorkerstern. Vid 23:30 kom vi hem till barnvakten och dottern. Dottern höll sig fullt sysselsatt med barnvakten trots det sena timmen.

Igår for vi också till en sportaffär, modell JÄTTE, och köpte upp oss på skidkläder. Fast, jag tror jag kommer att låna en skidoverall iallafall. Min granne Sara kom över med sin overall, som är helt OK, och jag känner att det kanske är smartast att låna hennes istället för att sinka 400 dollar. Karolina fick en hel outfit från North Face, lucky girl! Stackars oss :-) Jag köpte mössa, handskar, underställ och halsduk.

Nä, nu ska jag nog smyga mig upp och väcka make och dotter och föreslå en promenix till Starbucks denna kalla, men soliga, söndagsmorgon!

Ha en bra söndag, alla!!!

15 comments:

Lilla B said...

Underbart att äta god mat på resturang! Kan nästan känna hur mört och gott det var.
Här i Sverige skiner solen, det är gnistrande snö och förskräckligt kallt.
En kopp starkt kaffe i köket kommer att bli bra!

Anonymous said...

Mmmm, vilken härlig kväll. Och allt ni hade ätit och druckit, låter helt fantastiskt gott! Låter som du haft en superbra helg!

Annika said...

LillaB:
Och nu njuter vi av resterna som vi fick med oss hem i en "doggy bag". Perfekt på restauranger här, fina och mindre fina, man erbjuds alltid att ta med maten hem som man inte orkar med.
Låter underbart med snö, sol och kaffe!

Anne:
Om det finns en Morton's hos er ska ni absolut passa på att gå! Det är en av dom restauranger jag VERKLIGEN kan rekommendera!
Hoppas er helg varit bra också!

Anne-Marie said...

Det är alltid trevligt att gå ut och äta gott. Låter som om ni hade en fin kväll. Igår kollade jag litet närmare på kartan var Reston ligger. 1986 var jag och min pappa i Washington och mitt första minne var hur otroligt varmt och fuktigt det var! Som tur var blev det bättre efter en dag och var riktigt behagligt innan vi åkte vidare.

JaCal said...

Åh, vilken härlig kväll! Mysigt! Skulle inte ha något emot en kväll med bara maken...

Köpte snökläder (vi kan ju åka upp i bergen till snön) på rean förr förra året - otroligt vilka fynd - även om total summan blev uschligt hög ändå. Men å vad jag använder dem. Köpte skalbara - så jag kan använda yttre skalen här när det är "kalla" dagar - tar vinden perfekt och är bra att leka i. Mycket nöjd!

Annika said...

A-M:
Japp, Reston ligger ca 30 km utanför DC. HETT, HETT på somrarna, det är sant. Oerhört fuktigt. Inte skönt, tycker jag. Skönt att fly hem till good old Swe på somrarna!

Jacal:
Morton's finns säkert i dina krokar! Mkt mysigt ställe att ta med sig maken till.
Det måste vara otroligt härligt att bo som ni bor, ständigt nära till snön!
Jo, skidkläder kostar men det är ju en investering också. Åtminstone för oss "gamla".

Linda said...

Vilken härlig kväll ni verkar ha haft, så där på tu man hand.
Det är viktigt att inte glömma bort varandra :)

Annika said...

Lindalotta:
Visst är det det, viktigt att inte glömma bort varandra. Mkt trevlig kväll...

Jill Wegerup said...

Vill också ha skidåkning att se fram emot och shoppa fina kläder för...

Vad gott det lät det där. steakhouse är alltid bra..

Anonymous said...

Nu blev jag sugen på en köttbit. Det var ett tag sedan. Vi äter så mycket kyckling här istället för kött.

Annika said...

Jill:
Jag bävar mer än ser fram emot skidåkningen! Men det ordnar väl sig...IIIIHHH!!!

Matilda:
Kött är så gott! Mmmm...
Vi äter också mkt kyckling, det är gott likaså!

Toini said...

Hummersoppa lät gott! Brukar äta Filet mignon ibland när vi är ute.

Hoppas du hade en trevlig promenad till Starbucks!

Annika said...

T&T:
Så god, så god soppa!!! Oj, oj!!! Riktigt goda köttbitar är ibland det bästa som finns.
NU ska jag promenixa upp till Starbucks igen...Går ju dit nästan varje dag och sinkar 3.50!

Anonymous said...

Hurra! Morton's finns i Portland. Har sparat deras hemsida i favoriter nu, ska helt klart dit nån gång. Förhoppningsvis snart. Hehe, Annika, jag skyller på dig sen om maten inte är god... Skojar bara, det är jättebra och uppskattat med olika tips.

Annika said...

Anne:
DU kommer att älska stället! Du får skylla på mig om du inte tycker om det :-) You bet.