Thursday, April 19, 2007

Boktips från min bokklubb!


Bilden av boken är från Amazon.com


Igårkväll hade vi bokklubbsmöte hos min granne I. Ett av våra trevligare möten. Boken vi läst denna månad var en hit hos samtliga. Jag var väldigt skeptisk till boken till att börja med. Ville helt enkelt inte läsa den, det tog verkligen emot att ens öppna den. Vad var det då vi läste?
Jo, Sara Gruen's bok "Water for Elephants".
Nu när jag har läst den kan jag säga att det var en imponerande, otroligt välskriven roman om cirkuslivet under depressionen på 30-talet. Vilken miljö och detaljbeskrivning OCH vilka dialoger! Helt superbt!
Huvudpersonen, en gammal man, tänker tillbaks på sitt liv. Kapitlena i boken svänger sedan mellan tankar och upplevelser hos den gamle mannen i nutid till hans minnen från tiden vid cirkusen där han halkade in och fick jobb som veterinär.
Fastän jag är en person som verkligen INTE bryr mig om cirkusar och cirkusdjur drogs jag med in i boken, och sen hade jag faktiskt svårt att lägga den ifrån mig. Och nu, flera dagar efteråt, går jag fortfarande och funderar på den. Så ska en bra bok fastna.
Bokklubbar är så bra eftersom man tvingas att läsa böcker man annars aldrig ens skulle titta på.
Enligt svenska webb-sidor jag tittat på är boken ännu inte översatt till svenska, men när den blivit översatt bör ni alla springa till närmaste bokhandel och köpa den!!! Eller, så kan ni alla gå ut nu och köpa boken på engelska! Så bra är den!


Ska snart ut på min powerwalk och sedan ska jag bege mig till min kompis Lotta som idag står för Svenne-lunchen. Idag ska det bjudas på "pärgröt och fläsk" straight från Hälsingland varifrån Lotta kommer. Kam'ran får hänga på så det blir lite matbilder här på bloggen sen!

Ha en fin torsdag!

13 comments:

Bloggblad said...

Jag väntar tills den kommer på svenska. Just nu sliter jag med "Donald Duck goes to work" och tusan så många facktermer och andra ord som bara saknas i min vocabulary... ids inte slå upp så många ord utan gissar mig fram med hjälpa av sammanhanget - och läser om...
Och jag som egentligen kan(kunde) rätt mycket engelska... jag skäms lite över att den krympt ihop.

Anonymous said...

Tack för boktipset! Jag har fortfarande ett antal böcker som legat olästa ett tag. Jag är lite periodare på böcker och är i en svacka just nu, men när jag behöver fylla på lagret blir den här ett välkommet tillskott. Låter både bra och spännande!

Happy pärgröting!

The Hanssons said...

hejsan

Snubblade över din blogg, kul läsning. Jag kommer definitivt tillbaka. Tack för boktipset.
Ha en bra dag
hälsningar från ett regnigt Cincinnati

Annika said...

Bloggblad:
Donald Duck goes to Work låter intressant!!! Låter som kul läsning!!! Men jag vet hur JOBBIGT där är när man måste slå upp vartannat ord, inte roligt.
Bra träning för engelskan att läsa böcker och tidningar.

Matilda:
Urbra bok!!! Den ska du kasta dig över när chansen ges. Här kommer den snart ut i pocketversion.
Jag hr en bok på G nästan hela tiden, men ibland är det skönt att bara slappläsa skvallertidningar...

Nika:
Jättevälkommen till min blogg!!! Cincinnati, not SO far away...
Jag kommer över och kollar in din sida!
Alltid sååå trevligt med andra utlandssvenskar...

Unknown said...

Den verkar helt klart vara värd att läsa. Måste nog göra som bloggblad och vänta till den svenska översättningen kommer. Det skulle kunna bli helt fel handling om jag läste den på engelska. Eller kanske inte! Varför chansa.
Pärgröt? kan det vara som pitepalt men i grötform? Hoppas att det smakar!!!

Annika said...

Rosvik:
Japp, det är bara att vänta på översättningen :-))
Lovar att lägga ut bilder på maten...Vi ska hoppas det smakar..
Kram!

Mie said...

Tack för tipset! Låter klart intressant!
Ha det bra o kram!

Anonymous said...

Tack för boktipset!! Ska kolla på universitetets stora bibliotek så snart terminen är över - för där är det enda stället jag kan hitta engelska skönlitterära böcker. Förutom ett liiiitet hörn i de vanliga bokhandlarna...

Och så såg det så kul ut på slutet i ditt inlägg - Svenne och Lotta, liksom! kraam

Annika said...

Mie:
Tack!!
Ha det så bra själv!! Kram!

Ida:
Ja, du ska absolut kolla!! Tror du skulle gilla boken.
Jag får påminna mig att du bor i franska delen av Kanada...

Svenne och Lotta, ja det har du helt rätt i :-)))
Kramisar!!

Linda said...

Å vad jag tycker om dina boktips, än så länge har jag inte blivit besviken en enda gång och jag tror jag har nappat på de flesta :)
Men jag gör som Bloggblad, väntar på den svenska översättningen eftersom jag är alldeles för bekväm för att läsa på engelska...

Fast jag borde kanske testa igen, det var längesedan.

Haha! Har fått mos som ordverifiering - det passar ju bra med tanke på din lunch :)

Annika said...

Lindalotta:
Men vad roligt!!! KUL att kunna tipsa om böcker som du sen gillar!!! Blir så glad!

Ja, passande att du fick mos, hi, hi!!Passade bra!!! Ska lägga upp bilder nu!

JaCal said...

Spännande - skriver upp på boklistan! Just nu frossar jag i böcker på svenska efter min vecka i Sverige. Stieg Larsson ligger på sängbordet. Väldigt länge sen jag läste på svenska nu - så kul!

Annika said...

Jacal:
Trevligt med svenska böcker. jag längtar efter att få komma hem och frossa i boklådorna!! Ska bli myyysigt.
Den du läser nu är en deckare va?