Wednesday, August 29, 2007

Och så blir det några boktips!

Något av det bästa jag vet när jag är på svensk mark är att botanisera i bokhandlar! Speciellt på PocketShop eftersom det ju faktiskt är lättast att ta med pocketböcker i bagaget.
Alltid lika ROLIGT när man vandrar hylla upp och ner med span efter spännande svenska författare. Härligt!
Jag tyckte det var roligt att se att Linda Olssons bok "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" låg så högt på listorna. Den boken har jag läst, men på engelska, och då heter den "Astrid and Veronika". Det är en bok som jag tänker föreslå till höstens bokklubb!

Iallafall, av de böcker jag köpt har jag nu hinnit läsa tre guldkorn.

* "Fågelbovägen 32" av Sara Kadefors.



Jag har läst Sara Kadefors förr, ungomsboken "Sandor slash Ida" som jag tyckte mycket om. Nu har Kadefors skrivit sin första bok för vuxna och det var med spänning jag öppnade den boken. Jag behövde inte bli besviken!
Berättelsen är rafflande och jag hade så svårt att lägga den ifrån mig. Den handlar om den överambitiösa och kompetenta läkaren Karin som vill göra allt rätt och vara den duktigaste av duktiga. Boken handlar om hur hon öppnar sitt hem för en ung flicka från Moldavien som hon träffar på mottagningen. Flickan börjar arbeta för Karins familj, som hushållerska. Det är en bok om makt och kulturkrockar.
Mycket, mycket intressant! Spännande och OTÄCK!! Jag kunde faktiskt inte lägga ifrån mig boken! Om någon av er läst den skulle jag gärna vilja veta vad ni tycker om den...


* "I taket lyser stjärnorna" av Johanna Thydell.



Ännu en fantastisk bok! En bok som griper tag i läsaren från första sidan. En bok där man vill veta hur det ska gå, fastän man anar slutet redan i början.
Det är en berättelse som är sanningsbaserad, och det gör att boken blir ännu mer magnetisk.
Den 13 åriga flickan Jenna är som dom flesta andra flickor i nedre tonåren. Hon oroar sig för hur hon ser ut, kompisar, stallet och killen hon är kär i. Det finns dock en stor skillnad på Jenna och hennes kompisar; Jennas mamma har obotlig cancer. Boken handlar om Jennas förtvivlan och maktlöshet över den döende mamman.
När jag läste den här boken bara rann tårarna, flera gånger. Eftersom jag läste den högt för Karolina fick jag avbryta läsandet flera gånger för att vi grät.
Det är en ungdomsroman, men ämnet är till för alla, och alla bör läsa den här boken där den unga Jenna står helt i fokus. En bok som beskriver både det jobbiga och underbara att vara tonåring, det hos en tonåring med den svartaste, svartaste skugga vilande över sig.

Den här boken fick Karolina av min syster i 11-årspresent, och genast när vi kom tillbaks till US började jag läsa högt ur den för henne. Vi var båda lika intresserade över hur det skulle gå. Och, vi satt båda två och grät. En bok som ger tillfälle efter tillfälle att diskutera både döden och livet. Läs!!!

Johanna Thydell har vunnit August-priser för den här boken.


* "Jaktsäsong" av Mats Strandberg.




Här har vi en helt annan sorts bok! En chic-lit som även den var omöjlig att lägga ifrån sig. En perfekt bok att läsa på beachen! OCH det gjorde jag också. Så fort jag fick tillfälle drog jag ut solstolen i vattenbrynet och satt där och läste och läste medan jag, och även boken, blev översköljda med saltvatten.
Ah! Härlig chic-lit som handlar om att hitta kärleken i Stockholms innerstad. Melinda är singeltjejen som mest och helst umgås med bögar, även om hon avskyr uttrycket fag-hag. Melindas högsta önskan är att träffa en bra kille, men hur lätt är det?
Den handlar också om snälle Magnus som är Melindas bästa vän. Magnus längtar också efter att träffa någon och han är djupt förälskad i Sebastian. Sebastian i sin tur är upp över öronen kär i en känd skådespelare som är smygbög och som Sebastian har ett hemligt förållande med.
Boken berättar om svartsjuka som vi alla kan känna igen oss i. Den beskriver gay-världen i Stockholm med alla dess typer. Jag tycker att man känner igen sig i känslor och tankebanor om och om igen!
Underhållning på hög, välskriven och flytande nivå!
Kan bara beklaga att jag läste ut den så fort där i solstolen.
Mats Strandberg är krönikör på Aftonbladet och han har även en blogg som jag brukar besöka då och då!!

16 comments:

Petchie75 said...

Tack Annika för boktipsen! Jag köpte också en massa pocketböcker när jag var hemma.
Läser just nu Bodil Malmstens Mitt första liv som är härligt pratig, rolig och reflekterande - jag gillar Bodil skarpt (boken är min väsk-bok, jag har alltid en tunn pocketbok i väskan för när man måste vänta på kompisar eller sitter på metron!).
Läst även min första Wallander-bok i sommar efter att typ alla mina utländska kompisar läst Mankell på alla möjliga språk - det var kul att läsa om små hålor i Skåne, speciellt som jag satt i sommarstugan på Österlen och läste boken.
Kanske jag letar upp böckerna du tipsade om när jag är hemma i oktober innan flytten till PR.

Bloggblad said...

Nu vill jag... har jag läst efter ett tips hon nån i bloggen. Och tipsat vidare om den i församlingsbladet.

Fågelbovägen började jag på - men ... törs jag ens erkänna att jag tröttnade? Tyckte det var en ton som kröp under skinnet på mig. Vilket förstås betyder att den var skickligt skriven, men jag ville inte bli krupen under skinnet på...

I taket - måste jag läsa. Jag hörde författaren berätta om den i våras och hon var så himla trevlig att lyssna på.

Anonymous said...

Tack for boktipsen Annika!

Fagelbovagen 32 stracklaste jag. Tyckte den var valdigt bra skriven, en ovanlig bok. Precis som att man fick lov att ga in i hennes kansloliv och smygkika.

Dom andra tva bockerna ska jag bestalla nasta gang jag blir sugen att kopa bocker fran Bokus, de verkade bra.
\
Vet du vad jag gor Annika, da jag besoker Ikea?
Jo jag kikar vad de har for bocker staende i deras bokhyllor , tar upp en bok och satter mig behagligt i soffan och laser lite. Tar och skriver ner forfattarnas namn, manga ganger har de valdigt bra och lite annorlunda bocker i Ikeas visningsrum. Synd att man inte far lana dom..:)

Annika said...

Petra:
Visst är det roligt med böcker!! Och roligt att köpa på sig.
Älskar det!
kan tro att det är kul för dig att läsa Mankell. Peter, min man, tycker jättemkt om dom böckerna. Dom är ju översatta till många språk.
Jag har LITE svårt för deckare och läser helst inte sådana. Men ngn ggn kanske...
Klart att det är extra kul för dig eftersom Wallander böckerna väl alltid utspelar sig i Skåne!
Hoppas du kan köpa på dig en bunt när du är hemma innan den stora flytten!!!

Bloggblad:
Helt OK att du inte gillade "Fågelbovägen". För, ja, visst kröp den under skinnet...

Roligt att du gillade Linda Olsson bok. Tyckte så mkt om den! Och hennes sommarprogram från sommaren 06 kan jag fortfarande gråta åt...


Ja, läs " I taket.." den var så BRA!!!! SÅ bra skriven! Och väckte en massa tankar!

Annika said...

Veronika:
Då gillade du "Fågelbovägen" lika mkt som jag!
Visst var det lustigt hur sympatierna gick fram och tillbaka i boken...Ibland gillade man en person och andra stunder en annan.

TACK för tipset om IKEA, Veronika!!!!! DET har jag aldrig tänkt på. Det ska jag också göra nästa ggn!
Bra ide!

Veronika, är Bokus det bästa stället för oss att beställa böcker från? har nämligen aldrig köpt böcker fr Sve online. Skulle gärna gör det...

Desiree said...

Tack Annika för boktips. Det är alltid kul och välkommnande.

Villa Nian said...

Alltid bra med boktips! Jag läser just nu "Nu vill jag sjunga dig milda sånger". Vet inte riktigt om jag gillar den! JAg får nog läsa lite till!

Blev lite sugen på att läsa Jaktsäsong. Det känns som om den är rätt lättläst :-)

Tack för tipsen! Kul och ha dig tillbaka i bloggvärlden!

Anonymous said...

Jag älskar boktips, så fortsätt med det Annika. Alla de här titlarna var nya för mig. Jag har ofta svårt bestämma mig när jag går där och kollar på böcker, så uppskattat med boktips.
Måste också säga att det låter härligt det du skrev att du och K läser tillsammans och att du läser högt för henne. Underbart!
Jag läser Stieg Larsson just nu, men det är ju en deckare så kanske inget för dig. Annars kan han rekommenderas.

Mie said...

Oj, bokmalen har verkligen varit i farten;) Här går bokläsandet på sparlåga tyvärr... Bloggeriet inverkar klart negativt på läsandet:( Tack för tipsen! Kadefors har jag läst förut men inte just den boken.
Ha det fint o kramar!

The Hanssons said...

Jag ska ju hem till jul så tack för boktipsen. Jag brukar precis som du djupdyka bokhandeln hemma och lagra upp.
Just nu läser jag

En bok av Alan Alda och en bok av David Sedaris och en bok av Cecilia Ahern. Alla är olika så jag plockar upp och läser den jag är på humör för.

Jag rekomenderar Cecilia Ahern mycket. Hennes bok ROSIE är urbra.

Fortsatt varmt här och ungarna kom hem tidigt. Jo de har AC i skolorna men den räcker inte till det har varit 36 grader i skuggan nu i snart en månad så alla material är genomvarma. Strålvärme...urrrk.
Ha det bäst och jag är smickrad av att du länkar till mig. Jag har min länklista på favoriter på datorn...av någon anledning...hm...

Anonymous said...

Annika, Bokus ar bast. Portot blir alltid billigare an vad som kommr upp efter du bestallt. I vilket fall som helst ar det sa nar jag bestaller. Skiljer nastan halften.
Bast ar ocksa att tigga till sig ett presentkort, tex en bra fodelsdeagspresent. De behover inte betala portot pa nagot paket hit till oss. Fungerar precis som ett blommogram.

Millan said...

Vad skoj att lasa dina boktips! Later som bra bocker att kopa nasta gang jag ar hemma. Jag kopte forresten Astrid och Veronika till en kompis har i England efter att ha last om den pa din blog. Hon sager att den ar kanonbra! Jag har dock annu inte last den.

Anonymous said...

jag tusentackar för boktipsen. när jag får tid nån gång ska jag kolla in sara kadefos' bok.

Annika said...

Desiree:
varsågod! Hoppas du får tag på ngn av böckerna.

Tina:
Vill man ha underhållning som är lättläst är Jaktsäsong absolut en bok som är jättevärd att läsa!!

Det är roligt att vara tillbaks på "heltid" på bloggen igen . :-)

Anne:
Visst är högläsning kul! OCh speciellt om det är en bok som vi båda är lika tagna av!
SÅ roligt med böcker!
ALLA snackade om Stieg Larsson därhemma, och ja, jag förstår ju att böckerna är BRA! Men jag har så svårt för nästan alla deckare, tyvärr...

Mie:
Jo,jo, bloggen har ju en tendens att ta över...JAG VET, fniss!!!
Jag gillar ju din boklista också på din blogg!
Kram!

Nika:
Jag ÄLSKADE boken om Rosie av Cecilia Ahern. Slukade den!!!
Hon är verkligen bra! KUL att du också tycker det!
Tack för tipset om Alan Alda!
Men att ni har så varmt! Så varmt är det inte här, just nu iallafall...Till helgen ska det visst bli riktigt drägligt med temp på sådär en 25 grader och ingen fukt!! HURRA!!!


Veronika:
TACK!!! TACK!!!
Ska genast kolla in deras webb-sida!!

Millan:
Vad roligt att din kompis gillade "Astrid och Veronika". Jag tyckte också om den. Lågmäld och fin bok!
Hoppas du också ska göra det när du läser den!

Leopardia!
Vassego! Tycktge mkt om Kadefors bok, verkligen!!

Villa Nian said...

Kolla även adlibris.com om du vill beställa böcker!

Annika said...

Tina:
TACK! Ska kolla den sidan också!!