Saturday, September 29, 2007

Kan någon förklara...???

...Kan någon förklara för mig varför bilder försvinner från min blogg? Någon annan som har drabbats av detsamma?
Mina foton jag tog av husen till tisdagens inlägg av "This Week" är alla puts väck. Borta, iallafall från min dator, och även från Peters.
Hur kommer det sig? Det här är andra gången alla mina foton försvinner från ett inlägg. Bägge gångerna har jag använt min lilla Sony, och bägge gångerna har jag skrivit inlägget dagen innan och sedan "klippt och klistrat" in det i ny ruta när det är dags att publicera. För mig är det rena mysteriet...För det är ju så att dom allra flesta bilder blir KVAR på bloggen, precis som det ska vara.
Detta har också hänt när jag lånande bilder, och länkade, till den kände amerikanske modebloggaren vars länk finns att hitta till höger i min länklista. Alla hans bilder försvann efter några dagar, men bilderna från DN (också länkade) blev kvar. Varför blir det så här? Och varför försvinner mina EGNA bilder?? Dags att bli orolig?

Önskar så att få en förklaring!!! Hoppas att någon av er vet...

17 comments:

Bloggblad said...

Jag använde flickr ett tag - sen upptäckte jag att alla de bilderna var borta från bloggen. Så nu tar jag bara in dem via blogspot och än så länge har det funkat.

Humlan said...

Jag ser inte heller dina bilder.
Har ingen aning om varför dom försvinner, det låter mystiskt..

mintid said...

Det är lite bilder som är borta ser jag ja...
Märkligt, ibland lever internet sin egen värld..

Hoppas helgen är fin :)
Här är regn regn o åter regn + att det är min jobbehelg...

Kramis

Villa Nian said...

Jag använder alltid blogspots funktion för att ta in bilder och det fungerar bra! Har det kanske med att du klippt och klistrat att göra?

Att länkade bilder försvinner kan ha att göra med att sökvägen ändras! Helt enkelt så att den länk du använder för att säga var bilden finns kanske är ändrad från ursprungskällan.

Anonymous said...

Jösses vad konstigt. Förstår om du är irriterad, sånt här kan göra en riktigt sur och irriterad. Ledsen att jag inte har nåt bra att komma med, jag ställer mig lika frågande till det här mysteriet som du. Jag har ingen aning om vad det kan bero på. Du kan ju alltid kolla blogspots faq, kanske där kan stå nån fråga och svar som påminner om ditt "problem".
Återkommer om jag får nån idé om vad det här kan bero på. Störande i alla fall. Men det ska ordna sig på nåt sätt!

Millan said...

Nej jag ser inte heller dina bilder langre. Mycket skumt! Jag tror ibland att blogger lever sitt egna liv for jag har tex all text pa Tyska aven om jag valt Svenska i pa dashboarden. Ibland star det pa svenska, ibland pa tyska och ibland pa engelska. Naja, jag hoppas att du hittar ett svar pa ditt fotoproblem!

Annika said...

Bloggblad:
Detta är så skumt. Jag har aldrig använt Flickr, utan tar in mina bilder via Blogspot. Och det händer alltid när jag klippt och klistat och alltid med min Sony. OCH alltid när jag varit ute och plåtat grannskapet. SÅ underligt!!

Humlan:
Man börjar fundera...Måste se om blogspot kan ge svar? Fast dom har ju inte världens bästa "FaQ" sida...


Mintid:
Internet lever verkligen sin eget liv...Helt lötsligt försvinner x-antal bilder!
Trist med jobbhelg :-(...Men skönt med regn :-)


Tina:
Jag änvänder också blogspots funktion när jag laddar bilderna. Så himla KONSTIGT!!!
Jo, det kan nog vara sant att andras bilder kan försvinna, men mina egna?
Vet du, du kansek har rätt, det kanske beror på att jag klippt och klistrat in dom från ett inlägg till ett annat. Ska väl aldrig mer göra det då...

Anne:
Det är obegripligt. Första ggn det hände var när jag la ut hela min vårprommis...ALLT försvann efter ngn dag. Samma nu när jag plåtade husen i samma grannskap. I don't get it...
Det är en gåtornas gåta. MÅSTE se om blogger kan ge svar, fast det är tveksamt, tyvärr...
Det är skitirriterande eftersom det är tidskrävande att ladda bilder.
Ska väl sluta använda lilla Sony kameran då, fast den är ju så lätt och behändig, bhuuu---huu!!


Millan:
Blogger kan nog leva sitt eget liv, är jag rädd. Skumt med språken för dig. Jag tyckte det var lustigt att man fick upp svenska i Sverige helt automatiskt, och sen när jag kom till Finland(på vissa ställen) blev det på finska (och jag fattade NOLL).
Jag hoppas också att fotomysteriet ska få en lösning...

Evas blogg said...

Jag har aldrig varit med om det och kan tyvärr inte säga vad det kan bero på. Men nog skulle även jag bli irriterad om bilderna bara var puts väck. Konstigt.

Anonymous said...

Jag tror också att det är länkadressen som ändrats på något sätt,så bilderna inte längre finns dit den adressen pekar, men jag hann se dina fina bilder! Tänk om det fanns såna hus på min promenadslinga. Idag var det så soligt och fint hos oss så jag var ute på en långpromenad. Här är det just nu massor av skyltar TILL SALU. Just nu finns det runt 80 hus till salu i Sollentuna, det normala kanske är ca 30, troligen skattereglerna som ska ändras gör att det är sådan explosion!

nina said...

Jättetråkigt när bilderna försvinner, det är ju mycket jobb att ladda upp alla. Jag googlade lite på det, och hittade en sida där det står:

This happens if you inadvertently delete the originally-uploaded image. This can happen if, for example, you upload an image to post A, copy the image to post B, and then delete post A. Deleting
post A (where you originally uploaded the image) effectively deletes all copies of this image, causing them to "disappear." Due to some cache issues, the images might persist and display for a day or so, but they'll eventually turn into the red "X" or blank box.

(Sidan är: http://groups.google.com/group/blogger-help-howdoi/msg/d1c7d09fa8314b40)

Så visst verkar problemet bero på klippa-klistra snarare än promenaden eller kameran, så den kan du nog fortsätta använda utan att oroa dig.

Jag gillar din blogg förresten, med eller utan bilder. :-)

Anonymous said...

Usch, jag hoppas verkligen du får svar på mysteriet, det är juh läskigt om bilderna försvinner från din egen dator också?

Jag har äntligen skrivit nytt i bloggen nu, förklaring finns i dagens blogg :)

Pernilla said...

Men fy va irriterande! Tyvärr är jag ursusel på sånt där så jag kan inte hjälpa dej... men jag hoppas det ordnar sej.
Kram

Annika said...

Evas blogg:
Mycket, mycket underligt! Och så irriterande eftersom det tar sådan LÅNG tid att ladda upp dom.

Helena:
Det verkar som om Nina har lösningen på problemet. Det beror på det där med att klippa och klistra...Ska jag aldrig mer göra...
Hus till salu här också, men BOOMEN är över så numera är det svårt att få sitt hus sålt, för ngt år sen såldes husen med blixtens hastighet...


Nina:
JÄTTEVÄLKOMMEN till min blogg!!!! OCH tack, för du verkar ha svaret på problemet!!! SÅ är det, jag har ju klippt och klistrat från ett inlägg till ett annat, och jag har sedan tagit bort det första inlägget. TACK snälla Nina för att du har löst det här!!!

Och vad roligt att du tycker om min blog, blir jätteglad!
Ska kolla in din blogg nu!!

Eva:
Myseriet är löst tack vare Nina ovan!! Så nu vet jag vad jag INTE ska göra vad gäller bilder i fortsättningen.
Ska ta mig en titt på din blogg nu då :-)

Pernilla:
Det verkar ha ordnat sig, ska aldrig mer klippa och klistra!!
Kram!!

Petchie75 said...

Det verkar vara länkat till dina promenadbilder... ;-) alltså kan man börja fundera på ngnslags konspiracy theory - kanske det finns ett hemligt CIA kontor i närheten som inte får synas på bild... nä, nu har jag nog sett för många amerikanska filmer och tv-serier... Konstigt är det iaf!

Annika said...

PetraH:
Mysteriet är löst tack vare Nina ovan. Man kan inte klippa och klitra som jag har gjort, och sen "deleta" inlägg A. Då försvinner bilderna. fast, vet du, jag började också tänka som du...Är det ngn som plockar bort restonbilderna? Vet dom ngt som jag inte vet??

Toini said...

Mina bilder försvinner inte men ofta kan jag inte se min egen blogg...... ibland kan jag få vänta i dagar innan jag kan se min sida. Det står "sidan kan inte hittas".

Hoppas du hittar en lösning på ditt problem

Annika said...

Toini:
Problemet är löst, tack vare Nina. Det har med klippande och klistrande att göra. Ditt problem låter onekligen större än mitt. Skulle bli tokig om min blogg försvann! L¨ter totalt skumt..
Vi ska hoppas att det problemet löser sig för dig!!!