Sunday, October 14, 2007

Lite bilder från Homecoming...

I fredags var det så dags för S.L.H.S homecoming. Karolina och jag gick först upp för att se på paraden som ägde rum klockan 17. Paraden kom marcherande på en större väg på väg upp mot sin skola, och jag hade kameran med i beredskap, FÖRSTÅS.

Här kommer skolans marching band!


Dom är faktiskt väldigt duktiga.


Temat för året var gamla tv-spel, så här har seniorerna klätt ut sig till karaktärerna i Mario.Bros.


Här har vi ännu en "float".


En "prins" och en "prinsessa"...


Och nu är det kväll och vi har kommit till skolans fotbollsstadion. Detta är precis innan matchen, precis innan Nationalsången sjungs...


Spelarna är redo för matchen, det är the cheer leaders också...


In action...


I halvtid intogs fotbollsplanen av the marching band igen...


Det vikitigaste som hände i halvtid var presentationen av prinsessorna som alla konkurrerade om titeln "Home Coming Queen". Prinsessorna leddes fram av antingen sin mamma eller pappa eller moster etc...


Här är hon---the queen!!





I halvtid drog vi hem. Kylan började krypa in under huden. Men matchen fortsatte och SL vann!!

Igår var det sk Home Coming Dance och min grannflicka Abby som är freshman i high school, 9 klassare alltså (spelar också tvärflöjt i the marching band), skulle gå ut med sina kompisar på restaurang innan dom skulle bege sig till skoldansen klockan 20. Jag stod och lagade mat och såg flickorna utanför, jag grabbade kameran och sprang ut för att föreviga dom :-)






Och IDAG är det EFIT, så det är bäst att jag tar tag i DET nu!!
Ha en fin dag!!

18 comments:

Anonymous said...

Jag har aldrig fattat vad Homecoming Queen betyder. Har de redan gått ur högstadiet?

Annika said...

Matilda:
Homecoming är firandet av skolan, the school spirit. Äger alltid rum på hösten. Då är det roligt, sägs det, om alla gamla elever kommer tillbaka och firar sin skola. Homecoming äger rum på gymnasiet...klass 9-12. Ja, de är stort. Men ännu större är THE SENIOR PROM som äger rum strax innan sommarlovet. DET är jättestort, tror nästan att det är bland det största i amerikanska tonåringars liv. Att bli korad prom-queen och prom-king slår nog det mesta :-) (iallafall för vissa)
Men, nej, detta är ett mindre evenemang, men stort ändå.

Bloggblad said...

Det verkar ganska typiskt amerikansk med så stora parader, eller?
Här finns det "hemvändardag" på många orter, med mingel och sånt, men inte alls några parader...

Fast det är kul med fest och glam! Sedan några år har alla gamla städer med självaktning "medeltidsdagar", har ni såna också?

Annika said...

Bloggblad:
Det är nog väldigt typiskt med parader ja...Speciellt till homecmng, och till påsk och kanske främst till Thanksgiving!! DET är nog den största paraden av alla.
Just det , hmecmng är ju väldigt mingligt med fldrar, släkt och elever. Säkert jättekul för alla inblandade, men vi känner inte så många HS-ungar, bara grannbarnen.

Medeltidsdagar skulle dom nog gärna ha om dom haft städer som var så gamla. Vad gäller det tittar nog US avundsjukt på europa... Men renässansfestivaler finns!! Vi har en om hörnet flera veckor varje höst. Den är rätt kul. Likaså har gamla stadsdelar firande av grundläggande o dyl. DÅ klär dom gärna upp sig i gamla kläder och kostymer. Den lilla historia som finns är amerikanerna rädda om.

Anonymous said...

hehe, kul att ha en granne som springer ut med kameran i högsta hugg :) det är ju så det ska vara! du har koll du :)

Anne-Marie said...

Visste heller inte vad Homecoming handlar, men nu fattar jag. Vad bra! Det är ju något som jag hört talas om många gånger. Ville bara säga nu (har legat litet efter i mitt bloggläsande eftersom det är så mycket mer på jobbet nu) att jag hoppas att du fortsätter att skriva eftersom din blogg är så rolig och trevlig att läsa. Helt klart en favorit! KRAMAR!

Annika said...

Leopardia:
Ha, ha...Jag vet...Grannen med kameran!
TUR att jag känner familjen så himla väl :-DDD

A-M:
Jag kommer att köra den här bloggen länge till!!! Blir så glad att du kommer hti och läser!!! Din blogg tillhör ju mina favoriter, helt klart!!!
KRAM!!!

Anonymous said...

Kul att se foton och tack förklaringarna. Det är ju så mycket i den amerikanska kulturen & traditionerna som man hört om 1000-tals av gånger genom film & TV-serier, men man har aldrig ixom förstått sig på dem och fått en inblick i hur det är i "verkligheten". Verkligen kul. Och ja, är enig med Anne-Marie: Din blogg är verkligen bra! :-)

Humlan said...

Instämmer med Lollo, tack för förklaringar på saker som man har hört om men inte riktigt fattar vad det går ut på.

Annika said...

Lollo:
Visst är det så! Man är ju fullmatad med amerikansk high school kultur sen barnsben. Det är nog bra med en liten förklaring till allt man undrat över ibland. Vi ska se sen hur det blir när min flicka börjar HS, då får man ju verkligen uppleva allt som är konstigt och annorlunda just nu.
TACK för berömmet om min blogg...BLIR verkligen glad!!!
Din blogg tillhör helt klart en av mina favoriter också! Grönland hör man ju inta talas om varje dag!

Humlan:
Absolut!! High school kulturen är ett enda virr-varr! Ska bena upp det jag kan :-)

Annika said...

Ida:
Det verkar skumt det där med bilderna...Nu blir jag också nyfiken på om det är så hos alla? hos mig ser det "normalt" ut.
Alltid trist när bilder strular. Verkar vara ett evigt problem med blogger (iallafall för mig)

Anonymous said...

Bilderna ser helt normala ut och som de ska i min dator, inga problem för mig i alla fall.

Spontant kände jag direkt när jag såg bilerna att det verkade så mycket större och festligare än jag trodde innan och bara hade läst ditt inlägg om att ni skulle gå. Paraden såg festligare och större ut än jag föreställt mig.
Aha, så det är det homecoming innebär... Visste inte heller men har undrat för man har ju hört begreppet.
Hihi, säger som nån annan skrev här. Det är bra med en granntant som jämt har kameran med sig :) Så fortsätt med det du.

Annika said...

Anne:
Jag vet, det ständiga...kameran i högsta hugg..plåta, plåta...Slänga sig ut så fort man ser ngt intressant i grannskapet, fniss...

Jo, homecoming är stort...det har ju helt med det där med school spirit att göra. Det är dom ju bra på här i landet.
Jag är glad att jag var med på homecoming firandet!!

Robbi & Helen said...

På den skolan jag gick på i Pennsylvania var det HUR stort som helst. Alla kandidaterna hade balklänningar och kördes in i bil på arenan.
Säga vad man vill om den amerikanska skolan men Sverige har ett och annat att lära när det kommer till skolandan!!!

Anonymous said...

...som på film :) Härligt! Älskar att få inblick i den amerikanska "vardagen". Tack!

Annika said...

R&H:
DÄR ser man!! Intressant att du gått på skola i PA! Jo, det är stort! Men the Prom slår väl allt, eller hur?
Och JA! Sverige HAR att lära av den amerikanska skolan vad gäller MYCKET!!!!

Petra:
Eller hur? Vi har ju sett HS-filmer hela våra liv! Så det är roligt att kunna se det i verkligheten!!! Vad glad jag blir över att du gillade det hela!!

Desiree said...

Kul att få kolla på Homecoming parad. Det roligaste med fotbollsmatcherna är just det som sker i halvtid med marching bands osv. Själva fotbollen är jag personligen inte så intresserad av utan mer av det som sker runt omkring. Vad fina tjejerna var som skulle på dans.

Annika said...

Desiree:
Håller med om allt du säger. Jag kollade NOLL på matchen. istället kollade jag in allt som skedde runtomkring. Roligast före matchen och sen halvtid när bandet uppträder...
Fotbollen ger jag ointe mkr för :-) har aldrig brytt mig om att lära mig reglerna till mina makes sorg...