Wednesday, February 06, 2008

Efter Super Tuesday...

...känner jag en enorm lättnad över att det gick så bra för min stora favorit, Hillary Clinton. Det finns hopp, trots allt!
Nu har hon vunnit mark i "key states" som mäktiga Kalifornien och dominerande New York.


OM det blir Hillary Clinton som till slut sitter i Vita Huset tror jag att det hela kommer att bli jättebra! Hillary har den styrka, och erfarenhet som behövs för att kunna styra detta inferno till jätteland. FAST, egentligen är väl frågan om någon kan styra landet med bravur, vilken sits att sitta i, presidentsitsen.
Jag var/är en stor fan av Bill Clinton också, och jag tror att det skulle vara en enorm tillgång för landet att ha Bill som "The first Husband", eller hur man nu kommer att säga.
Jag tyckte hela M.Lewinsky skandalen var som ett enda stort skämt och att landet som sådant fick skämmas när det hela var som hetast. Pinsamt.
Egentligen vore det väl det bästa om Clinton och Obama kunde gadda ihop sig som president och vice president. DET skulle bli ett kraftpaket.
Hursomhelst blir det historia hur det än går...en svart man vid rodret, eller en kvinna.
Nej, nej...jag vet att man inte ska ropa "hej", republikanerna har också starka kandidater och det kan mycket väl bli så att även nästa president blir en republikan.
Vi får se hur det går...Blir det Hillary eller Obama? Vem det än blir av dom så blir jag glad. Fast, gladast blir jag om Hillary sitter på den stora posten till slut!

Jag är inte medborgare (attans OCKSÅ), jag får inte rösta. NU måste jag få ändan UR och äntligen börja söka medborgarskap! MÅSTE!!! Har ju inget att förlora, och allt att vinna, på bli amerikansk medborgare. Vi får ju numera behålla våra svenska medborgarskap och vara dubbelmedborgare. OM jag hade tvingats ge upp det svenska medborgarskapet hade jag inte ens funderat på att bli amerikansk medborgare. MEN som saker och ting ser ut nu är det bara idiotiskt att sitta här med endast ett Green Card...

Ha en fin onsdag! Här är det varmt, kvavt, grått och hela 18 grader varmt klockan 8!!!

24 comments:

Lia said...

Håller helt med dig! Jag har varit förtjust i Hillary sedan hon satt som presidentfru. har läst alla hennes böcker (ja, de som skrivits om henne med ju) och tycker hon är en spännande kvinna. Skulle gärna se henne som president, inte därför att hon är kvinna, utan för henns erfarenhet, stil och utbildning. Hon har redan "prektiserat" i Vita huset så många år, att jag tror hon vet precis hur saker kan göras och inte...
Ha en skön dag, trots trist väder=)

Annika said...

Lia:
Ja, hon är bra! Hon har verkligen erfarenhet och styrka! Vi ska hoppas nu!!!
Men, säkerligen blir Obama bra också om det blir han. BARA det inte blir en republikan igen, känner jag.
Jag har också läst hennes bok, och tyckte mkt om den!!!
Kramis!!!

Millan said...

Intressant det har med presidentvalet!! Jag ar helt inne pa din linje och tycker att bade Obama och Clinton verkar vettiga!!

Sporty Spice said...

Här i CT vann Obama. Själv får jag ju inte rösta men hade jag fått det hade min röst helt klart gått till Clinton. Är precis som du övertygad om att Bill skule bli en bra first husband i och med att han redan har så mycket cred och gott anseende i världen (även om jag tycker att han öppnat munnen lite väl mycket under kampanjen och satt frugan i onödigt blåsväder). Men jag tror även att Obama skulle bli en bra president. Och om det blir så att de unga verkligen får tummen ur och röstar lutar det väl mer åt honom.

Petchie75 said...

Visst är det spännande med presidentvalet! Jag håller lite mer på Obama men egentligen blir jag glad bara det blir en demokrat på presidentposten - tror att världen helt generellt skulle vinna mycket på det.
Jag skulle heller aldrig ge upp mitt svenska medborgarskap men varför inte bli amerikansk medborgare - det skulle väl underlätta ganska mycket (även om du så klart bor väldigt nära den svenska ambassaden för pass etc) och du skulle ju få RÖSTA!

Annika said...

Millan:
Ja, vem det än blir av dom blir det säkert bra. Tycker att dom borde gå ihop!! Och kanske blir det så, iallafall är det en önsketanke från min sida...

Sporty:
NU krockade vi i cyberrymden! Kom precis från din blogg!!!
Hillary är jättebra!
HOPPAS!
HÅLLER med om att Bill kanske borde varva ner lite emellanåt i kampanjen...Han kanske stjälper mer än hjälper.
Och visst blir Obama säkert bra som president, det tror jag också.

Petra H:
Precis, det finns en massa fördelar på alla plan om jag blir medborgare, men jag får ju aldrig ändan ur utan går och sliter på ett Green Card sen 16 år...
OCH aldrig, aldrig att jag ger upp mitt svenska medborgarskap.
Ja, bara det blir en demokrat nästa ggn tror jag att det blir bra, eller så bra det nu KAN bli...

Anita said...

Jag skulle vilja att Hillary blev president, men jag tror kanske att Obama har mer chans i November. Det verkar vara sa manga republikaner som fullkomligt 'hatar' henne - varfor har jag aldrig forstatt. Manga republikaner verkar hata Maccain ocksa, sa mycket att dom kanske skulle helt lagga ner sin rost om Obama var alternativet.. Tanken att republikanerna skulle vinna gor mej livradd. Tror du amerikanerna ar redo for en kvinna? Jag hoppas...

Unknown said...

Här i sverige känns det som ett stort spektakel med detta val.
Vi ligger inte på samma nivå när det gäller valen.
Men om jag fick rösta då skulle det oxå blir HC. Hon verkar ha fötterna på jorden och hon har liknande värderingar som jag.
Jag håller tummarna för att du får som du vill.
Kram

Saltistjejen said...

Jag pratar en del politik med vänner på jobbet (amerikaner) och de säger nästan alla att de tyvärr tror att det kommer bli en republikan i vita huset igen. Trots att de är demokrater så tror de att USA än inte är moget för en kvinna eller en svart man som president. Att med Hillary och Obama som kandidater kommer amerikanska folket att rösta republikanskt. Jättesorgligt tycker jag. Men kanske ligger det något i det?
Den ena av mina vänner som är väldigt politiskt engagerad säger dessutom att han inte gillar vare sig HC eller Obama. Hillary därför att han säger att det nya "sjukvårdssystemet" som hon vill genomföra kommer bli en katastrof för USA´s medelklass rent ekonomsikt. Enligt honom ska de reformer hon vill genomföra vara dåliga för alla just pga att det inte handlar om att höja skatten och därmed ge "allmän sjukvård" till alla, utan att det handlar om att alla nu måste ha en egen sjukvårdsföräkring. Detta kommer drabba många väldigt hårt rent ekonomsikt, och samtidigt inte alls leda till mer pengar till sjukvården utan enligt honom fortfarande bara ge mer pengar till försäkringsbolagen. Familjer kommer att få betala överpriser för sin sjukvård men sjukvården får inte mer pengar för det. Det värsta är att folk i allmänhet inte känner till detta för det skrivs eller talas det inte om i vanliga media, utan det framförs mer som att alla nu ska täckas av sjukförsäkringar vilket låter fint. Om man vill eta detaljer måste man läsa mer politiska tidsskrifter o dyl vilket normala amerikaner inte gör. Allt enligt min kompis. Och Obama gillar han inte därför att han är så starkt religiös (mid-west-religiös) och är emot homo-äktenskap. Min kompis är gay och vädligt vänster (med amerikanska mått mätt alltså, så i Sverige hade han nog ansetts som "average"...).

Många verkar även tro att Obama skulle ha större möjlighet än Hillary att faktiskt vinna presidetnvalet. Detta eftersom Clintons är så hatade av så många republikaner och även andra. Lika illa omtyckte av många som Bush-klanen av andra. Så Obama skulle därför vara en starkare "samlande kraft" för många väljare.

Själv har jag alldeles för lite detaljkunskap i deras resp politiska program eller den allmänna opinionen här i USA, men tycker att det är glädjande att amerikanska samhället kommit såpass långt att demokraterna faktsikt har huvudkandidater som är just en kvinna och en svart man!! Det gläder mig!
Men visst hoppas jag på att det blir regimskifte i Vita huset! Det gör jag.

Jemayá said...

Blir verkligen intressant med valet, jag har inte satt mig tillräckligt in i vad H eller O egentligen har att komma med, men bara som symboler för både USA och också resten av världen, skulle endera vara jättebra, friska, nya vindar! Min sydafrikanska väninna fick sitt dubbelmedborgarskap (fi - sydafr) när hon var här - för henne innebär det att det blir lättare att resa etc. Lönar sig säkert att ta det dubbla. Har Karolina det, förresten?

Elisabeth said...

Jag hoppas också på Hillary! Det vore roligt med en kvinnlig president, och dessutom verkar hon ha bra idéer. Vi diskuterade faktiskt primärvalen på en lektion här i Tyskland (på tyska!)... vi var nog ganska överens om att vi trodde/hoppades på att Hillary tar hem det hela till slut. Fast man kan ju aldrig veta... Verkar vara ett komplicerat valsystem i USA.

JaCal said...

Ja, nu får du sätta igång bums!! Kanske hinner du innan november? Och skönt att få det avklarat. Vi har 2,5 år innan vi kan söka och kommer nog att göra det eftersom barnen är medborgare. Skönt att man kan ha dubbelt. Skulle också ha svårt att ge upp mitt svenska.

Mia said...

Jag håller helt med! Sitter här i London och håller tummarna. Vad som händer i amerikansk politik påverkar ju hela världen.

Annika said...

Vad måste du göra för att bli amerikansk medborgare? Jag är både finsk och svensk medborgare, blev svensk för bara ett par år sen. Men svensk medborgare är jag ändå bara på papperet, kommer aldrig att bli svensk i hjärtat...

När Emmy föddes var Håkan och jag inte gifta så då blev hon automatiskt finsk medborgare, som jag. När Ida föddes var vi fortfarande inte gifta så jag tog för givet att hon också blev finsk medborgare förstås, precis som storasyster. Men för ett par år sen fick jag höra att reglerna hade ändrats ett år innan Ida föddes, så hon var svensk medborgare. Håkan var alltså svensk, jag finsk och vi hade två barn tillsammans, varav den ena var svensk och den andra finsk. Jättekonstigt tyckte jag, så jag ansökte om svenskt medborgarskap till Emmy och mej. Det tog bara en vecka för oss att få det och vi fick också behålla vårt finska medborgarskap. Ida och Lovisa däremot är bara svenska medborgare - om de vill bli finska medborgare så måste de ansöka om det via Finland. Men det spelar ingen roll. Om vi nån gång får för oss att flytta till Finland så får de väl ansöka om finskt medborgarskap då. Men att vara finsk eller svensk medborgare är inte så stor skillnad, det är ungefär samma sak... :-D Det är ju det här med att rösta då förstås, i övrigt har det ingen större betydelse.

Anonymous said...

Jag blev medborgare for tva ar sedan.
Det var verkligen pa tiden efter att ha bott har i 36 ar da redan.
En av anledningarna till att jag blev medborgare var for att jag horde Obama hall ett tal for fyra ar sedan.
Det viskades val da om att han skulle bli ett perfekt president val och det tyckte jag med.
Har aldrig blivit sa imponerad av en persons tal som just hans.
Sa igar sa rostade bade jag och min man, som har faktiskt traffat honom och pratat lite med honom, pa Obama.
Vi far se hur det gar, men jag hoppas pa en Obama-Edwards ticket!

Annika said...

Anita:
Jag hoppas att amerikanerna är redo för en kvinna! DET hoppas jag verkligen.
OCH mer än ngt annat hoppas jag att det inte blir republikaner i Vita Huset nästa ggn. Det FÅR det inte bli.

Rosvik:
Helt annorlunda mot i Sverige, ja.
STOR grej det hela.
Hillary ska vi hoppas på. Hon har den erfarenhet som behövs...
Kramis!


Saltis:
Jag tror säkerligen att du har rätt i det du skriver här. JAG är inte speciellt insatt själv heller, går mer på magkänsla och person och parti, märker jag. Men du har ¨så rätt.
Visst är Clintons avskydda av många, och det kommer kanske att ligge henne i fatet till slut.
Jag vill inte ha in ngn religiös fanatatiker i Vita Huset heller, det är det sista USA behöver i dett läge.
Men ja, det är mkt glädjande att det nu är en kvinna/svart man som slåss om demokraternas post.
Vi får se...Spännande är det.

Jemaya:
Ja, visst känns det som en ny frisk vind. USA-valet har ju dessutom konsekvenser för hela världen.
Vi ska hoppas och tro att det blir till det allra bästa (dem).
K har endast amerikanskt medborgarskap, och jag tänker att jag borde fixa svenskt till henne också så att även hon kan ha dubbelt.
Vad gäller mig själv så BARA måste jag få ändan ur.

elisabeth:
Det är komplicerat, och totalt annorluna än tex i Sverige. Mkt kampanjarbete, mkt show över det hela.
Men ja, vi ska verkligen hoppas att Hillary verkligen tar hem segern.

Anne said...

Jag tycker också du ska ansöka och få tummen ur, speciellt numera då du kan behålla det svenska. Men jag förstår det inte blir av, tiden går och så tänker man igen "jag borde ju".... Det kostar väl en hel del också, flera tusen dollar eller kanske ännu mer??? Vet du?
Jag blev också glad över Hillarys framgångar igår, jag säger som du: jag blir jätteglad bara det är en demokrat som vinner men allra gladast blir jag om det är Hillary. Den här rysaren verkar aldrig ta slut, supertisdagen avgjorde ju inget. Tycker det vore skönt med klara kandidater så de istället kan börja koncentrera sig på det riktiga valet.

Annika said...

Jacal:
Nej, till november går det nog inte, tyvärr...Det tar väl lång tid numera.
MEN SEN!!! Måste ta tag i detta.
Jag skulle inte ansöka om amerikanskt om jag inte samtidigt fick behålla mitt svenska...


Mia:
Det är så sant!! DET påverkar precis hela världen...

Annika:
Det är dyrt, och bökigt och en massa pappersarbeten innan det är klart, sen ska man svara på frågor, gå på intervju och till sist sväras in...Mkt hoppla-hooo runt det hela.
Men, det bör göras, här gäller det för mer än bara rösträtten också. Så en massa spelar in.

Intressant att läsa om era medborgarskap. Och precis som du säger att du inte blir svensk i hjärtat kommer jag heller aldrig att bli amerikansk i hjärtat...Det är bara en pappersgrej.

Margoth:
Och nu får du äntligen RÖSTA!!!
Jo, jag har förstått att Obama är en mkt bra talare, och jag har även hört att hans bok ska vara så otroligt bra!
Det blir säkert bra om han sitter vid rodret också, absolut!
Tycker jättemkt om Edwards!!! Synd att det gick utför för honom så snart i dessa primärval.

Annika said...

Anne:
Ja, det kostar visst multum numera. JAG borde ha gjort det för flera år sen, så fort jag kunde. Men, men...JAG har svårt att få ändan ur...That's me in a nut shell...
Ja, jag är också glad över minsta lilla framgång Hillary gör...Och jag märker att jag verkligen håller på henne. MEN, det viktigaste ÄR att det nu blir ett skifte...
Ser också fram emot tills att allt är avgjort och det finns TVÅ kandidater kvar.

Anonymous said...

jag har också bytt, dina barn har väl dubbelt?

Anonymous said...

det är så roligt med politiker, för man sitter verkligen och tycker att de är så bra på att tala och har så mycket vettigt att säga osv och så egentligen är det inte alls de som skriver talen och de har coachar för att anpassa sig efter opinionen osv så eg skulle det vara rätt kul att få vara en fluga på väggen i deras hem... men jag skulle inte stå ut att bo i usa utan att få rösta...

men så till nåt annat val; vilken säsong av idol kör ni nu i usa? för här kör de 7 och jag gissar att vi ligger efter nån säsong då eller?

Villa Nian said...

JAg är inte så insatt i vem som gör vad i det stora landet. Men jag vet vem H. Clinton och Obama är. Och jag tror att oavsett vem av dom det blir så är det bättre än det som finns där idag.... Om honom har jag åsikter ...

Villa Nian said...

Visst sjutton det kan bli en republikan oxå...men....det känns inte så :-)

Annika said...

Leopardia:
American Idol först: Vi är inne på säsong 7. Nästa vecka börjar uttagningarna i Hollywood. Äntligen. Så ni ligger inte efter alls.
Nej, det är lite svårt att bo här och inte FÅ rösta. Tummen ur...som sagt.
Och visst, alla har ju duktiga skrivarei multum och coacher and what not...
Håller med om att det skulle vara kul att vara en liten fluga på väggen...

Tina:
Japp, honom har man ÅSIKTER om, det kan man lugnt säga.
Vi får se...Snart är det dags för super tuesday igen...