Thursday, February 28, 2008

Kallt och soligt (bara roligt?)

Igår var jag då iväg och klippte och slingade mig!
Och en del av er ville ha lite före-och-efter bilder.
Jag är ganska nöjd, men gillar inte att frisören rakblåste håret. Det blir så platt då, eller också är det så att jag inte alls är van att se mig själv i rakt hår.
Men, som vanligt gjorde denna Susan ett toppenjobb. Susan som försvann ur mitt liv för sådär en tre år sen. Då lämnades jag vind för våg letandes efter en ny frisör, och jag hittade en också (till slut) som jag tyckte om, och som jag gick till, under ett par år. Sen drog den frisören sin kos, och jag stod på bar backe igen. Jag gick tillbaks till salongen där Susan jobbat och tänkte att jag fick ta någon annan frisör därifrån. DÖM om min förvåning när dom säger att Susan är tillbaks!! Hurra! Yippey!! Jag tror att hon blev nästan lika glad att återse mig också! Det är ju så skönt när man redan känner varandra.


FÖRE---Ja, ni ser ju hur långt och slitet håret var. Jag hade det ALDRIG utsläppt utan alltid i hästsvans eller uppsnurrat på skulten. Usch, inte kul alls. Jag hatade det nästan när jag klippte av det.




EFTER---Den högra bilden är tagen alldeles nyss efter en natts sömn...hehe. Den högra bilden från igår.
SÅ, ser det ut nu iallafall, vare sig jag vill eller inte...


Kallt och soligt ja...
Idag blir det PW med Ingrid. Kanske synd att kalla det PW eftersom takten inte direkt är power. Vi kan kalla det en social walk istället, och det är ju inte helt fel det heller. En prommis upp till Starbucks, och sen hem igen...ska kolla stegen och kilometerna på rundan. Starbucks hade förresten stängt samtliga butiker i tisdagskväll i tre timmar!! ALLA baristas fick då en intensiv kurs i att hur lära sig göra bättre lattes, espressos, macchiatos...you name it. Tydligen har det dalat där ett tag. Jag har inte märkt någon skillnad, men å andra sidan springer jag ju inte på Starbucks varje dag. Förresten har kaffekedjan fått konkurrens grande av Dunkin Donuts. Dunkin lär numera servera dom allra bästa kaffedrinkarna. Tyvärr har jag ingen Dunkin i min omedlebara närhet, så därför blir det sällan och aldrig en latte därifrån.

Här är det KALLT...
Önskar er en fin torsdag!!!

35 comments:

Fia said...

Då har vi samma frisyr numera! Jag blir bara irriterad på luggen som envisas med att falla ner i ansiktet och har ibland ett hårspänne som håller den åt sidan och ser helt ut som Britta i Bullerbybarnen då...

Annika said...

Fia:
haha, jasså...
Ja, nästa ggn kommer jag att be henne att inte klippa så kort i luggen. Känner redan irritationen över håret som hänger ner där...Hårspänne a la Britta kommer det att bli här också, liksom ett snällt diadem.
Snälla Annika once again...(har alltid haft "snällt" hår, tror jag).

Petchie75 said...

Vilken fin frisyr - den passar du bra! Och visst är det skönt att få det slitna avklippt, så mycket lättare att kamma ut efter duschen (men i början känns det alltid så konstigt när man tvättar det och håret är så mycket kortare än förut).
Oj, jobbigt för Starbuck's (jag är faktiskt lite anti, är lite trött på alla kedjor..) att bli klådda av en donutsförsäljare ;-)
Jag SAKNAR min norska frissa i Bryssel :-( Hon blev verkligen en vän, jag gick ju dit en gång i månaden för att göra mina rötter.

aurorabuddha said...

Vad sot du ar! Jag tycker haret blev jattefint! Det maste kannas skont att bli av med det gamla slitna haret.

Jag hade en gang en jattebra frisor, hon hette Anna. En dag var hon borta, gift sig med en olje shejk sa dom... Jag har aldrig hittat nagon som kan ersatta henne. Numer ar det maken som klipper mitt har. Stackarn. Vad han far sta ut med.

Vi har kallt har pa natterna, men pa dagarna ar det jattefint! Ett par veckor till, sa ar faran for frost over.

Annika said...

Petra H:
Roligt att du tycker det!!
Ja, vi får se hur det kommer kännas när jag tvättar håret ffg...skillnad helt klart.
Det var en ren lättnad att få håret avklippt igår. SÅ trött på det. Långt hår är jobbigt, och lite tråkigt...
Ja, jag håller med dig, Petra...Kedjorna ÄR jobbiga, och lite tråkiga som också. Blir alltid så glad när jag hittar ett ställe som inte är en kedja.
FÖRSTÅR att du saknar din norska frissa...

Aurora:Tackar, tackar!!
Vad glad jag blir.
Svårt att hitta en bra frisör ÄR det. Speciellt in the US, tycker jag.
Bra att maken kan klippa ditt hår!! Hihi!!
ISKALLT här idag...brrr...

Anonymous said...

Du blev superfin i håret Annika!
Vad härligt att få bli ompysslad.
Jag är en sån där som kanske klipper mig en gång om året. Jo, jag vet att det är HEMSKT. Sist vad det mamma som fick toppa lite när hon var hit. Tänka sig, 5 år i Dublin, och inte en gång gått till frissan. Jag bokar alltid tid till sånt när jag är i Sverige. He,he.. har bara blivit så.
Du ser mycket yngre ut i nya frisyren. Snyggt som sagt.

Igår blev jag sugen på kaffe. Tror att jag måste ta mig en kopp på lördag då vi ska in till stan.. :)

Kram!

Anonymous said...

Fint Fent, och vad skönt för dig att din förra frissa kom tillbaka!! "Min" Yusef försvann plötsligt en dag och sen dess vet jag inte vart jag ska vända mig.... Ja ja det är ju inte så att jorden går under precis, snarare dagens I-landsproblem. Här är det soligt och vackert idag, kram

Annika said...

Jess:
TACK! Vad roligt att du tycker det. Jag antar att jag bara måste vänja mig vid det hela.
Det är så otroligt skönt att gå till frisören. Speciellt hårtvätten...Lord, den är bäst av allt...hihi!
Jag tycker i allmänhet att frisörerna i sverige klipper bättre än frisörerna här, så jag kan förstå att du gör som du gör. Ja, jag vet ju inte hur frisörerna på Irland är förstås, så jag ska kanske vara tyst :-)
Kaffe är gott ibland, men te är ALLTD gott :-)
Kramar!!

Sara:
Ja, nu är det gjort...
Gäller att vänja sig så smått med att det är rakt. Fast jag kan ju "locka" till det själv förstås.
Sol här...4,5 km gick vi idag jag och I, skönt!!
Kramar!!

Desiree said...

Vad kul att få se lite bilder på dig. Jag tycker du blev jättefin i nya frisyren! Passar jättebra. Du klippte av en rejäl bit får man säga. Måste kännas superskönt att få det klippt och slingat. Jättefint Annika!

Anonymous said...

J�ttefint Annika. S�rskilt "nyss g�tt upp" frissan, den ser b�st ut. M o jag har nyss kommit hem fr�n gymmet, tog i extra idag s� hoppas vi kommer upp imorgon. Bensinen �r hutl�st dyr h�r nu, 12.60 per liter. Jag pendlar varje dag till o fr�n jobbet, s� det k�nns. Idag har det varit en underbart solig och fin dag h�r. Ha en bra kv�ll �nskar Lisa.

The Hanssons said...

Blev ju hur fint som helst.
Här i Ohio är det också fortfarande okristligt kallt.
ha en bra vecka
kramar

Anonymous said...

ja fain du blev ju riktigt fin i din nya frilla!!! Jag undrar vad iskallt e för dif f? e det när det går under 20 grader eller???
kram

Anonymous said...

Fina bilder pa dig Annika!!

Jag gillar bada frisyrerna...:) bade ditt langa har och ditt nya lite kortare har. Men visst ar det skont att klippa av sig det slitna haret.
Jag har en frisor som garna klipper mer an hon borde..:) ananrs brukar det vara tvartom har. Sa nu har jag riktigt kort har och valdigt uppklippt, ser nastan ut som en punkfrisyr.:) Men nu har jag iallafall en frisyr..:)

Jag ar sa slo pa att klippa haret, vet inte varfor.

Annika said...

Desiree:
TACK!! Kul att du tycker det.
Jamenvisst, nog var det 15 cm som rök all världens väg...haha! Underbart!
Jag måste vänja mig vid att det är lite platt.

Lisa:
TACK!!
KUL att du gillade "nyss gått upp" för så ser man ju oftast ut, fniss...
Jodå, det blir nog bra bara jag vänjer mig.
Bensinen är dyr här också, dock inte lika dyr som hemma i good old swe...
Härligt med gymträning.

Nika:
TACK, vad roligt att du tycker det...
Kallt hör också, men det ska bli uppåt 12 grader i helgen...Najs.
Ha det så gott!!

Annika said...

Anonyme-GO:
Haha, nu var du rolig va din lille skit!!!
Bara för att vi inte bor i lappland betyder det inte att det inte blir kallt, haha!! Vad sägs om -5? Rivieran för dig kanske där uppe, fniss!!!
KUL att du gillade håret, Lui!!
Kramar, kramar!!

Veronika:
TACK, vad snällt.
Håller med om att firsörena här är rädda för att klippa till ordentligt. Det brukar alltid vara ett litet fnattanden på topparna, och sen får man säga till: KLIPP MER!!
Din frisyr låter tuff! KUL! Synd att du inte har ngn blogg, Veronika...återigen :-))

Pernilla said...

Verkligen jättefint Annika! Du passar jättebra i den frisyren som du fick. Visst är det svårt att hitta en frisör som man verkligen gillar. Ibland har man ju varit gråtfärdig när man lämnat salongen för dom har "spökat" ut en
Kram

mintid said...

Fin du är!

Jätte snygg längd måste jag säga :)

Eva Cassidy gick det en dokumentär på tv här för 3-4 årsedan och wips var hon jättepopulär! Sjöng så fint!

Anonymous said...

Skitsnyggt! Min frisa klipper bra men hon envisas att föna och fixa så att jag ser ut som en Homecoming Queen. Har alltid med mig keps som jag drar på mig efteråt. =)

Tankevågor said...

Nog blev det en fin torsdag här och du blev fin i håret där! :)

Jättefin frisyr...lite busig sådär. det är nog luggen som busar till det.
Du passar verkligen i den!

Jag är toktrött nu. Det har varit en omtumlande dag. :)
Massor av kramar!

Annika said...

Pernilla:
Vad kul att du gillar frisyren.
Ja, jag hade tur som hittade Susan igen, helt klart.
Kram!

Mintid:
TACK!!!
Kul att du gillar längden.
Eva Cassidy ja, hon blev ju stor först efter sin död. Helt fantastisk sångerska.

Kram!

Sporty:
Haha, ja kanske lika bra att ta med sig kepan, för säkerhet skull. Inte så kul att se ut som en homecoming queen kanske... :-)

Londongirl:
TACK!!!
Ja, nog har du haft en oförglömlig torsdag alltid. Förstår att du är tok trött.
Hoppas du sover jättegott när jag skriver detta.
Kramar!!

Saltistjejen said...

Vad fin du blev!!!! :-)
Jag håller helt med dig. Hatar verkligen håret när det blir sådär riktigt slitet. Det "syns" inte alltid lika mycket som det "känns". Men det är verkligen en jätteirriterande känsla. Fy!
Och jag håller även med om detta med frisörer. Det är faktsikt svårt. Jag klippte mig ju nu när jag var hemma i Sverige över julen. Och då gick jag till min gamla frissa. Såååå fantastiskt SKÖNT!! Hon känner mig och mitt hår. Vet vad jag gillar och inte. Vet hur mitt hår fungerar.
Mmmmm...
Man kan bara sita ner och njuuta för man vet att det kommer bli bra!
Tyvärr kan jag ju inte åka till Sverige bara för att klippa mig, och här på Manhattan är det snordyrt. Så jag har oftast klipt mig själv med "sådär" resultat, när håret blir alltför jävligt.

Unknown said...

Nice!!!!!
Det är så skönt att bli ompysslad hos frissan. Var en gång i PK huset hos deras frissa. Där blev jag bjuden på något att dricka, sen hårtvätt, sen hårbottenmassage o axelmassage i 15 minuter, sen klippning. Ah, så bra jag mådde. Ville knappt gå därifrån.

Jag är en sån där som nästan aldrig går till frisören här i stockholm. "Svärmor" har egen salong i pité och det blir klippning när vi kommer dit.

Fin färg föresten!!!
Kramisar

Millan said...

Jag tycker att det blev jatte fint!! Visst ar det skont nar man har varit hos frissan och blivit av med sitt slitna har! Din nya frisyr ar riktigt lik min tycker jag.. fast mitt har ar mer uppklippt i nacken tror jag. Det ar lite roligt med kortare har eftersom det blir mer av en ordentlig frisyr men samtidigt saknar jag ibland att kunna slanga upp haret i en hastsvans..

Annika said...

Saltis:
Tack!!
Ja, det är en ganska hemskt känsla när håret är slitet. Man tycker nästan att det knastrar så fort man tar på det. Det är verkligen underbart när saxen slutligen sätts i håret.
Jag kan tro att det är dyrt att klippa sig på Manhattan. Du får klippa dig en ggn om året i good old swe, och sen köra hästsvans. Tror inte jag skulle våga klippa mig själv, men jag vet ju folk som gör det och med BRA resultat!

Rosvik:
TACK, och vad kul att du gillade färgen!
Kul att din svärmor har salong i Pite! Perfekt, då skulle jag också vänta tills jag kom dit, och strunta i alla Sthlms-frissor, haha!
Visst är det underbart med hårtvätten och massagen, det är det bästa av allting! Gud vilken njutning.

KRAM!!!

Millan:
Tack!
Kul att vi har liknande frisyrer. Min är inte uppklippt i nacken. Visst är det skönt att ha mer av en frisyr än bara långt hår (jag var så trött på det). Jag kan fortfarande sätta upp mitt hår i hästsvans och det gillar jag :-)

Lullun said...

Vad fin du blev!!
Och visst är det klurigt med att hitta en frisör. Har samma problem här. Saknar deffinitivt syrran när mitt hår växer sig för långt..! :-)

Annika said...

Lullun:
TACK!!!!
Ja, att hitta en frisör är verkligen hit eller miss!! KUL att din syrra är frisör. Perfekt, lite långt till Sverige bara...

Anonymous said...

Hey. Cute Hair!

Lullun said...

Ja, syrran är inte riktigt frisör, men däremot konstnär (och därmed en person som på något konstigt vänster bara "kan allt" som har något med kreativitet att göra (nästan man blir lite småavis... ;-) )). Just nu får hon dock pengar till brödfödan genom att jobba som styckare. Hon har deffinitivt många strängar på sin lyra den kvinnan! ;-)

Annika said...

Sara:
Thanks! Pretty soon I am sure you'll see me IRL :-)))

Lullun:
Det är sant! Konstnärliga personer ser ganska lätt det där med linjer.
OCH ny jobbar hon som styckare..hey, cool tjej!! Många strängar på sin lyra, helt klart!

JaCal said...

Fint!! Åh, nu blev jag inspirerad! Måste också klippa kortare - det där är ju en perfekt längd! Men klurigt med luggen - tror jag måste ha kortare - fixar inte hår i ögonen även om frisyren kan vara rätt snygg. Går bara och viftar undan håret då. Eller så får det bli hårspänne och Britta i Bullerbyn som Fia då! *fniss*

Jättefint blev det i alla fall!!

Anonymous said...

Så fin du är. Visst är det tråkigt att bli av med sin frisörska men nu har jag haft samma i mer än 10 år och det börjar lite gå på rutin. Dessutom har hon jobbat ensam ett bra tag så det känns lite som hon inte fått någon ispiration från andra. Jag vill ju inte tanta till i förtid;)

Anonymous said...

det finns risk för att jag varit förvirrad och lämnat massa kommentarer utan att skriva i verifieringskoden och utan att kolla att de kommit fram... jössses, vad man envisas med att hålla på. så skönt att få komma iväg till frissan och bra blev det :)
tror jag yrade nåt om att det saknades i oscarsgalan, snygga frisyrer och uppsättningar...

Annika said...

Jacal:
Tack!
Jo, det finns risk för Britta i Bullerbyn stuket, men det får väl bli så då!
Men nästa ggn ska jag säga till henne att INTE klippa så kort i luggen. Dessutom kan jag inte ha lugg eftersom jag har en virvel där.
tack, längden är bra. Kan fotfarande ha hästsvans om jag så vill (och det vill jag ju, haha)

Helena:
TACK!!
Urtrtist när frisören försvinner. Men som du säger kan ju en gammal invand frisör "mossa till" också, och det är inte så kul...

Leopardia:
Jasså är det kodstrul igen...TRIIIIIST!!!!
TACK! Det är skönt att ha en riktig frisyr, for once...
Håller med om att vissa på Oscars såg riktigt taskiga ut i skallen, en viss Diaz tex.
Heidi Klum fick priset "bästa frisyr", eller UPPSÄTTNING av mig!!

Anonymous said...

Visst blev det bra! Det är så skönt att gå till frissan. Har hittat en bra för några år sedan, henne släpper jag inte. Som tur är så är hon yngre än vad jag är :-) Förrförra gången jag var till henne så gjorde hon en lite längre frisyr än vanligt, så jag skulle kunna variera mer. Så visade hon hur jag skulle göra. Jag gjorde så när jag tvättade håret nästa gång. Det såg inte alls ut som när min duktiga frissa gjorde det... Mer av katastrof i håret. Nästa gång fick hon klippa kort som vanligt.

Annika said...

Malde:
Tack.
Det blev bättre när jag stylade det själv.
OM man hittar en bra frisör är de bäst att hålla i henne/honom med näbbar och klor.
OCH visst är det konstigt att man aldrig blir lika fin i håret när man själv ska fixa till det...
Förstår att du blev tokig :-)
Nästa gång ska jag säga till min frissa att inte blåsa håret rakt, do not like that...