Wednesday, February 27, 2008

Mer om musik

Listan igår inspirerade mig att skriva ett inlägg om musik, och hur viktig musiken är i livet.
Visserligen tycker jag mycket om tystnad, och jag blir tokig av att ha musik på som bakgrundsmusik HELA tiden. Men ibland är det bara SÅ bäst när jag sätter in min iPod i högtalarna och musiken strömmar ut. Jag tycker verkligen att musik lyfter, och så blir jag så berörd av stämningen.

När jag är ute och går min PW eller med stavarna så är iPoden ett MÅSTE, såvida jag inte har sällskap. Då drar jag upp volymen så att det nästan dallrar i skallen (Jooo då jag VET att det är farligt för hörseln), jag tycker att man får en sådan extra kick av bra musik när man går, och när man tränar på gymmet. När jag städar här hemma MÅSTE bra musik spelas under tiden. Vad vore egentligen livet utan musik?
Eftersom jag listade fem sånger som jag kan sjunga utantill igår så fastnade en del av sångerna i skallen på det där klistriga sättet att dom inte VILL släppa taget, ja ni vet vad jag menar.

Igår satt jag också och sorterade bland cd-skivorna och så fick jag syn på en dansbands-cd som jag fick en gång med anledning av en av låtarna på den cd:n. Vilken låt var det? JO, "Leende Guldbruna Ögon" med Vikingarna. Naturligtvis smällde jag in den i CD-spelaren och snart tonade Vikingarna ut genom vardagsrummet, och jag SJÖNG med för allt lungorna höll! Alltså, pinsamt som det ÄR, men jag gillar den låten :-) OCH den för med sig vissa minnen...
När jag gifte mig 93 ordnades möhippa för mig av mina kära svenska, gamla vänner. Det blev en 24-timmars resa med Athena till Åland, och tjejerna hade en deal med dansbandet ombord att jag skulle SJUNGA just "Leende Guldbruna Ögon" under dansen i baren senare på kvällen. Sagt och gjort, det gjorde jag!! Och det var KUL, men svårt! Och folk dansade! Mina kompisar stod nedanför scenen och jublade! Jag var ju INTE helt nykter, kan jag ju säga, hehe...och TUR var det. Jag var iklädd svart avklippt klänning, klänningen var avklippt med nagelsax. Jag hade rosa ankelsockor i silverskor, stor hatt på huvudet, grönt brett skärp om midjan och en stor målarpalett runt halsen...SNYGGING!!!
Sen när jag gifte mig spelades "Leende Guldbruna Ögon" cd:n under dansen, och då dansade jag med min mormor för hon ÄLSKAR Vikingarna och Christer Sjögren. SO, needless to say, är den min "skäms låt" som jag ändå GILLAR!!



Men den andra låten som fastnade i mitt huvud igår, och som jag kan utantill, var "Autumn Leaves", och den är ju en sann gammal klassiker med en text som går rätt in i hjärtat, och en melodi som är melankolisk och SÅ vacker. Helst hör jag den sjungas av Eva Cassidy. Eva Cassidy med sin klockrena stämma, en stämma av guld. Eva som dog alltför ung i cancer, bara 33 år. Eva kom från Washington DC, och hon uppträdde på olika musikställen runt om DC, men tyvärr såg jag henne aldrig live. Jag liksom så många andra fick upp öron och ögon för henne först efter hennes död. Men hennes röst lever kvar, och jag äger åtminstone tre av hennes cd-skivor. Lyssna och njut...



IDAG ska jag klippa och slinga håret!! Äntligen!!!
Önskar er alla en jättefin onsdag!

22 comments:

Anonymous said...

Lägg in en bild sen Fente! Kram

Annika said...

Tjaa...det beror väl på det, Sara...det kanske blir helt MISSO!!! Men jag ska tänka på saken, kanske...

aurorabuddha said...

Jassa, du kom aldrig ivag den dar dan nar ni hade sa daligt vader!

Jag gillar verkligen Eva Cassidy som du har dar pa bloggen. Jag har aldrig hort talas om henne forut. Sa ledsamt att hennes liv blev sa kort. :o(

Anonymous said...

Musik �r ett m�ste n�r jag stryker kl�der, som �r det tr�kigaste jag vet.
F�r 10 �r sen fr�gade en av mina tre styvd�ttrar: "Lisa varf�r �lskar du att stryka". Jag hatar det sa jag, det �r d�rf�r jag har musik p� f�r full volym.
Ungdomar nu f�r tiden stryker aldrig verkar det som. Inte min dotter, inte mina tre styvd�ttrar, det �r faktiskt bara min son som g�r det, o d� bara skjortor.
Ha en bra dag �nskar Lisa

Evas blogg said...

Nu diggar jag till "Leende guldbruna ögon" :-)! Har du bruna ögon? I höstas gick en serie i tre delar på SVT om en kille som startar ett dansband, den hette just "Leende guldbr. ögon". Såg du den?

Anonymous said...

He,he..Leende gulbruna ögon har spelats flera ggr på olika fester under min uppväxt. Och då menar jag på fester som jag och mina vänner själva haft, inte våra päron. :)
Även "Jag vill vara din, Margareta" och andra dansbands sånger.
Detta uppblandat med Gn´R och Metallica..ha,ha.. Men skoj var det!
Apropå möhippa, synd att man själv inte får en sån. Men man kanske kan få en mysig kväll med tjejerna i Svea till sommaren istället.

Eva Cassidy har jag dock inte hört talas om. Måste lyssna lite.

Kommer du att visa upp några före och efter bilder på frisyren senare? :)

Kram!

Desiree said...

Du har helt rätt i att livet vore alldeles för trist utan musik. Musik betyder så mycket och man har ju ofta många minnen knuta till olika låtar och artister. Eva Cassidy gillar jag jättemycket. Det är verkligen tragiskt att hon gick bort så ung.

Ha en bra Onsdag med Viktigarna och andra låtar.

JaCal said...

Hi hi - ja, det är ju en rolig "skäms låt"... en sån MÅSTE man ju bara ha! Vilken kul idé på möhippan och vad kul att du dansade med din mormor!

Här är min skämslåt... ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=_28FArlUvkE

Vet inte vad det är - men ibland kan jag gå omkring och sjunga den och det är nog den enda dansbandslåt jag har i min iPod... alldeles ensam i sin kategori - haha!

Unknown said...

Har inte hört den här sången förut!!! Vacker.
Ja jag menar den andra inte den första. Vikingarna kan man utantill även om jag inte kan påstå att jag är något fan av dem. Tycker att CS är lite slemmig. (Sorry)
Men wow vad fint Eva sjöng! Ryser när jag hör henne. Tack för att du fick upp mina öron för denna sångerska. Ska youtuba lite nu.

Kul med bilder från klipp o sling.
Ps I love you är väldigt sorglig samtidigt som den är rolig. Läs den innan du ser filmen. Själv läste jag ut den fort och ska nu gå och titta på filmen med grannfrun. Har hört att den är jättebra.

Ha det så gott och stora kramar

Anonymous said...

Hej Fain!!!! Här kommer en comment från din bror som minns sommaren 95 tror jag att det var. När du och jag tillsammans åkte till finland en sommar. Jag hade en grön gammal volvo årsmodell -70!!! Kommer ihåg att vi satt och diggade till leende guldbruna ögon du och jag och vi garvade åt oss själva ha ha!! Minns du när vi stannade till på macken på hemvägen!!!! Full fart hemåt...................... G.O

Musikanta said...

Vilken underbar sångerska. Och så fint hon ackompanjerade sig på gitarr. En väldigt annorlunda och personlig tolkning av "Autumn Leaves". Jag har också alltid min I-pod med mig när jag är ute och promenerar med mina stavar. Just nu hör jag mest på en språkkurs i italienska. Jag har fått för mig att det kanske kan gå in ett och annat om jag lyssnar flitigt.

Anonymous said...

Annika!
Du var underbar o gudomligt vacker på din möhippa!
Puss från Anette!!!!

Annika said...

Aurora:
Men nu är det gjort!!! Underbart! AND about time!!
Ja, Eva Cassidy var en fantastisk sångerska! Helt otrolig faktiskt!

Lisa:
Jag gillar att stryka. Det är väl det jag egentligen gillar bäst inom hushållsarbetet...OCH alltid med musik, eller Sveriges Radio! Ett måste!!
Ha en fin dag!

Eva:
JAPP, det är en diggarlåt, helt klart :-) En skämslåt...fniss...fast jag tycker den är bra.
Nej, själv har jag blåa ögon...
Hörde om det där programmet, och ångrar att jag inte tittade på svt.se.

Jess:
Ja, den är lite kul!
Det är "Margareta" också! Hihi!!
Det är faktiskt rätt kul festmusik, så de' så!! :-)
HOPPAS du får en mysig kväll i sommar med Sverigevännerna!! DET f¨r du nog!!
Jodå, imorrn kommer före och efter bilderna, hihi!
Kram!!!

Annika said...

Desiree:
Visst vore det trist och grått utan musik.
Eva Cassidy var verkligen en helt fantastisk sångerska. Vilken röst! En röst som få i denna världen har.
Yay, Vikingarna, haha!!! ;-)

Jacal:
NU blir jag grymt nyfiken på din skämslåt...
Så fort jag är klar med svaren här så ska jag kolla upp denm hehe...
Precis, alla måste vi få ha våra skämslåtar.
Hihi!!

Rosvik:
Absolut, jag håller ju helt med om CS!!!

Eva Cassidy ja...en helt enorm sångerska! Jag har tre cd-skivor med henne, och man upphär aldrig att förundras över den klockrena stämman. Det lär finnas en jättebra dokumentär över hennes liv.Needless to say så är min iPod proppad med Eva låtar.

Rosvik, ska absolut köpa Ps I Love you! Tyckte ju så mkt om "Love, Rosie"...

Kramar!!!

GO:
OJ, vilken sommar det VAR!!! Haha!! Leende Guldbruna Ögon till MAX i din bil, fniss!! OCH som vi skämdes, men samtidigt tyckte vi att det var så KUL!!
Det var sommaren du sov i Jungfrukammaren och jag i min gamla vanliga översäng, och vi plågades av sömnlöshet, Gunnar. Those were the days before the KIDS!!!
FULL FART hemåt från macken är rätt...
Kommer du ihåg Vasa då? Bankande hjärta och...(Ja du vet)...Inside jokes here, sorry folks...

Kramar!!

Annika said...

Musikanta:
Helt otrolig sångerska. Vilken röst!!!
Första gången jag hörde Eva trodde jag knappt det var sant. Försök få tag på en cd, musikanta!! ALLA låtar är bra, jag lovar!
Smart med italienskakursen på iPoden!!!

Anette.
JAPP, tjusigt VÄRRE...Borde nog lägga ut en bild på hur jag såg ut DÅ!!! Äsch, kanske lika bra att inte göra det ;-)))
Kram!!

Tankevågor said...

Åh Annika vilken härlig historia! Vet du att trots att jag inte är någon dansbansfan så är just den låten lite speciell för mig också!! Det har att göra med en liten kille i skolan som sa till mig en gång- "Lisbeth, du har guld i dina ögon"! Snacka om att man smälte då! :)
Sen fick jag ju höra den låten av mannen i mitt liv som inte alls heller är någon dansbandsfan... ;)

Jag kom ihåg när jag upptäckte Eva Cassidy....jag blev alldeles prillig av att det inte gick att få tag i hennes musik här! Men efter mycket om och men så fick jag sen till slut tag i den. Spelade den här låten en höstmorgon för min dåvarande klass (2-or) och jag minns att de tyckte så mycket om den.
När hon sjunger "Songbird" i Love Actually är det ju en sån fantastisk inramning till den scenen eller hur???

Alla som inte upptäckt denna underbara sångerska hoppas jag gör det nu!
Idag ber jag dig Annika att hålla alla tummar och tår för oss här! Kramar i massor från ett soligt Stockholm!

Millan said...

Hahaha vad roligt att lasa om din mohippa!! Det ar klart att du tycker om laten nar du har sadana roliga minnen till den!! :-)

Jag alskar ocksa musik och maste definitivt ha ipoden i nar jag gar fran jobbet och det ar ett maste nar jag tranar (las: Nar jag brukade trana... ;-)). Jag kommer ihag att min tranare brukade saga att det tar upp motivationen och saledes prestationen med 20% om man lyssnar pa musik nar man tranar. Det kan sakert stamma!!

Min 'skams musik' ar Bryan Adams som alla andra verkar tycka ar jatte pinsam. Men min och Bens 'lat' ar: 'I am ready' med mr Adams och vi var aven o sag honom pa konsert for typ 7 ar sedan. Jatte skoj! Men en san dar sak som alla andra tycker ar jatte skoj att reta oss for :-D

Annika said...

Londongirl:
Visst var hon en helt otrolig sångerska!!
Vilken röst!
Songbird är en underbar sång!! Och den passar verkligen in där i just den scenen i Love Actually.

Ah, jag kan verkligen SE hur A sjunger "Leende guldbruna ögon" för dig!
SÅ himla passande! Nu kommer jag nog att tänka på det när jag här låten i fortsättningen.
Verkar som om den låten är ngt av en klassiker för samtliga! hihi!!

OCH JA!!!! HÅLLER tummarna idag!!!

Kramar!!!!

Millan:
Ja, möhippan var KUL!! Som sagt, hade jag mod nog skulle jag lägga ut lite bilder, men det vette 17 om jag törs, haha!!
Jag tror helt klart att musik triggar träning!
Liksom det triggar en att köra lite för fort när man hör en bra låt i bilen och drar upp volymen...
Bryan Adams!!! Han är rätt bra, tycker jag...Förstår att det var kul att se honom live. Sen fick era kompisar reta er då, haha!!

Petchie75 said...

Hi hi, jag gillar faktiskt också Leende guldbruna ögon och jag är i vanliga fall extremt anti-dansband!
Jag har inte lyssnat på Eva Cassidy men har läst mycket om henne och hennes tragiska historia.

Annika said...

PetraH:
Tror, som sagt, att det är många som gillar "leende..." i största hemlighet :-))
Eva C är så otroligt BRA!!! Hennes historia är verkligen tragisk. Hon var så ung när hon dog.

Lullun said...

*hihi* Men det är något speciellt med den låten, jag vet inte vad... ;-) Men visst är musik viktigt (och tystnaden)!!! :-)

Annika said...

Lullun:
Jamen visst ÄR det. Tror nog att det är mångas hemliga skämslåt, hihi!!