Tuesday, April 29, 2008

This Week: My Students and Swedish Holidays

Peter is a CPA and in order for him to keep the title he has to take courses from time to time to get x-amount of credits. Yesterday he got his text book for a test he has to take. The book has over a 1000 pages. I am so happy that I am not the student. Peter does not work as a CPA either, so he has a lot to catch up on. He is more of a finance guy than an accountant for a French conferencing company, at their head quarters in Tyson’s Corner here in Northern Virginia.
Yes, now Peter knows what he has to do for little while. He has got to study!!

Karolina is a student, too (of course). And with lots of home work and SOL (standard of learning) tests coming up we sure have a lot to do right now.
Karolina’s middle school placement is based on her grades and her SOL score. We want her to be placed into several “honor’s classes”, so we have our work cut out for us.
As I am writing this Peter and Karolina are going over her social studies home work.

I am a blogger, and I am not taking any classes. I should take a few, I know. I should so take a class and learn more about, say, Photoshop, or I should take a photo class…OR…

Well, tomorrow is a big day back in Sweden. It is the Walpurgis celebration. The Swedes are celebrating that spring has finally arrived again.
What you do tomorrow night is to eat a nice dinner and then people are gathering around bonfires. At the bonfire, a choir is usually singing spring songs and the crowd usually sings a song or two as well, a sing-along. At the end of the night there will be fire works. It is a regular school day and work day, but you can probably leave work a tad bit early.

Here you can listen to one of the most famous of the Swedish spring songs. A song that for sure will be sung tomorrow night everywhere.



Thursday is the First of May, also known as May Day or Labor Day, the (blue collar) workers day. All people are off work, and you can see lots of demonstrations everywhere. It is a big day for the Social Democratic Party and the Left Party. May Day is celebrated thru out Europe.

This year May 1 happens to take place on the very same day as another huge Swedish spring holiday-- Ascension Day. It is a Christian holiday, but being a Swede you are probably not giving the religious aspect all that much attention. It is the long weekend you are celebrating. And this year Ascension Day and May Day just happen to take place at same time.

Do I miss the Walpurgis (Valborg) celebration? No, not that much. But it would have been nice to be with my family, to eat and drink something good and then go down to the big bonfire together (usually it is COLD outside).
Do I miss the May Day? Not so much. But I used to enjoy listening to all the social democratic songs that were sung in the demonstration processions. And I do think that it is an important day for all the workers everywhere.
Do I miss Ascension Day? No, not from the religious aspect since I am not very religious, it does not mean that much to me. BUT, what I do miss is the celebration of spring that comes with it. When I was a kid my parents used to organize a so called “gök otta” on Ascension Day. We met up with a huge group of people (friends of my parents) early in the morning around 4:30-5:00 and we went out in the nature and had a big breakfast together, and after breakfast we went on a nature trail, and we usually ended the morning playing soccer or brännboll (burn ball, Sweden’s answer to soft ball, and all my Swedish readers know my take on brännboll).
I think we got home around 9 AM or around that time. So, yes, I miss that…

Basically I miss the Swedish spring, and to see the happiness in the people as soon as the weather turns warmer and the light returns. There is nothing like people in the far north come spring.

Have a very nice Tuesday!

Pics from DN.se

23 comments:

Millan said...

Sa dar, nu har jag last i kapp de senaste inlaggen! Valborg ja.. det ar en av de traditioner som jag inte saknar sa dar jatte mycket. Bade Valborg och aven Gokotta som vi firade i Karlskrona med att sova i talt och grilla saknade jag mycket i borjan nar jag flyttade hit, men numera tanker jag knappast pa dem langre. Men som sagt, visst hade det varit trevligt att sluta upp med vanner och familjen och fira lite!

Vilka harliga bilder pa svenskt losgodis. Jag blir ju jatte sugen!! Och fin bild pa din pappa och grannens fisk ocksa ;-). Jag vet sa val vad du menar med att inte kunna vara med o fira. Det ar da det ar som tristast att inte bo i narheten!

Annika said...

Millan:
Nä, jag saknar inte heller Valborg. Det är helt OK att inte fira.
Det tristaste och det man SAKNAR är just det där att inte kunna närvara vid fdlsedagar och annat. DET är det svårt att vänja sig vid.
Ah, ja...godiset var GOTT!!! MUMS!!
Nu är det power walk som gäller!!

Desiree said...

Ja det är något visst med den svenska våren och alla vårkänslorna som kommer då. vilken trevlig tradition din familj hade med "gök otta" det lät faktiskt himla mysigt.

Mycket pluggande för både Karolina och Peter. Du får stötta och sedan antar jag att du har en hel del jobb också med att hjälpa Karolina med läxor och förhöra osv. Visst borde man själv kanske ta någon kurs men ofta hinner man ju inte med. Skulle vilja ha mer tid till sådant. Ha en skön tisdag.

Annika said...

Desiree:
Ja, jag vet...Jag vet ju hur du skrev igår också...Det är ngt speciellt när våren kommer. Vissa känslor som man annars inte har kommer upp till ytan och vill ha uppmärksamhet.
Gökotta var faktiskt mysigt. Saknar det lite ibland.
Ja, det blir mkt läxförhör här hemma, kan jag säga...

Lullun said...

Oj, det låter till att bli mycket pluggande för din familj framöver! Jag håller tummarna.

Och visst är det lite lustigt att alla dessa helgdagar sammanfaller (ja, Valborg och 1:a maj gör det ju alltid men... ;-) ). Här har vi faktiskt Kristihimmelfärds, men inga traditioner här heller egentligen. Bara lite extra ledigt! :-)

Annika said...

Lullun:
Jodå, det blir en hel del pluggande. Men dom är ju duktiga bägge två så det ska nog gå bra (får vi hoppas)
Ja, det är verkligen lustigt att KRHFdag sammanfaller med första maj. Vilket snuvande på helgdagar för alla därhemma.
Skönt med lite extra ledigt för er, Lullun!
Firar man 1 maj på Grönland?

Petchie75 said...

Jag tänkte skriva om studenternas (i Lund) valborgsfirande imorgon ;-) Det kan jag sakna ibland, även om jag väl egentligen är alldeles för gammal för sådant studentfestande - man kan väl säga kanske att jag är NOSTALGISK istället för att saknar det ;-)
Det är tråkigt när helgdagar sammanfaller, då känns det som man har blivit bestulen på en ledig dag! I Belgien har många arbetsgivare vanan att ge folk en extra dag ledigt om helgdagarna infaller på en helg ett år! Skulle ju aldrig arbetsgivarna göra i Sverige...
När jag jobbade i Bryssel brukade jag ta långledigt under de här helgdagarna i maj - utnyttja dem för att få tex 2 veckors ledigt men bara ta kanske 5-6 dagars semester (på Kommissionen har man även Europa-dagen den 9 maj ledigt). Det var perfekt!!

Lullun said...

Som svar på din fråga: Det är ytterst begränsat hur mycket 1. maj man har här. De flesta får ledigt efter lunch och några demontrerar, men inte något större. Några "inte arbetarrörelse"-traditioner har man inte heller.

Keith said...

Walpurgis looks like a fun celebration!...Great if Karolina can get into some honors classes...Hmm, studying from a 1000 page book doesn't sound like much fun. I suppose when Peter is done with it he can heft it a few times to build his arm muscles after having built his brain muscles.

Elisabeth said...

Väldigt synd att första maj och kristihimmelfärd sammanfaller, det blir ju en dag mindre ledigt. ;) Fast i USA kanske inte någon av dem är ledig dag? Valborg saknar jag inte speciellt mycket heller direkt (i och för sig kanske jag inte ska uttala mig än, men ändå), fast lite tråkigt är det att inte få se Chalmerscortègen hemma i Göteborg.

Anne said...

Vad gulligt du har studenter i hemmet nu, mycket pluggande. Oj, vad jobbigt det låter med Peters lunta. Vad duktiga de är!
Nu blev jag nyfiken igen. Haha, du kan inte skriva mycket om skolan utan att jag hugger.
Så de har även regelbundna (?) placement test där de bestämmer vilken nivå de ska vara på. Men de går fortfarande i samma klass, oavsett resultat från placement testerna så är de i samma klass eller?
Hur många nivåer finns det? Du nännde honorary classes, är det den högsta placementnivån man kan få?

Marianne said...

Ja du, med så många näsor i böckerna är det kanske tur att du inte pluggar så att du kan hjälpa dem i stället? Men vad är CPA? Karolina verkar ju vara en intelligent flicka, så det går säkert bra för henne, det hoppas jag.

Jag är också nyfiken på skolsystemet som Anne frågar om, du får gärna skriva och berätta om det, det vore intressant!

Och jag sällar mig till dem som inte saknar Valborg och första maj mer än som lediga vårdagar tillsammans med familj och vänner. Minns egentligen bara en enda Valborg när jag inte har varit nära att frysa ihjäl ... Men våren är så speciell i Norden, det där första ljuset, den första värmen, de skira knopparna och människorna som vaknar till liv och står med ansiktena vända mot solens första värmande strålar. Det är väldigt speciellt. Jag hade ju tur i år som fick uppleva det.

Humlan said...

Tyvärr fick jag inte höra vilken vårsång du hade lagt in (videon inte tillgänglig), men jag ska lyssna på körerna i helgen. Körsång, våra traditionella vårsånger och sedan är det riktig vår för mig. (Fast vi har haft så varmt i dag att det kändes mer som sommar.)
Vilken pluggfamilj du har just nu, hoppas det går bra för dom!

Annika said...

Petra H:
Jamenvisst förstår jag att du kommer att sakna Lund imorrn, helt klart. Stundentlivet är ju så nära besläktat med Valborg.
Ja iår blir det ju riktigt trist för alla därhemma. Snuvad på en helg, liksom.
Jag förstår att det var tacksamt med alla helger medan du arbetade i Bryssel, perfekt låter det.
Schysst deal.

Lullun:
Tack, jag undrade just över arbetarrörelsen. Här ser man ju inte skymten av det hela...(förstås)

Keith:
Yes, it is a good celebration.
Yes, K should get into honors classes in everything except math.
Good idea, Peter can use the book as a dumb bell as soon as he's done studying :-)


Elisabeth:
Precis, här firas inget av det jag skrivit om. Det är helt vanliga dagar. Det gör inte mig så mkt.
Men jag tycker synd om er i Europa som nu faktiskt mister en långhelg eftersom krh och 1 maj infaller precis samtidigt.
Förstår att du kommer att sakna Götet imorrn. Chalmerscortegen verkar häftig att se!

Anne:
Ja, Peters går det säkert lugnt med. Tror inte att det ligger ngn större press på ngt speciellt datum där. Han gör testet online.
Det går säkert bra med K också. Hon är duktig i skolan. Men förhöra henne måste jag ju göra. Jag vill ju att hon ska få gå i dom bästa klasserna i höst.
Japp, eleverna går i samma klass, men dom är indelade i olika grupper i matte och engelska. Det är baserat på var man ligger till i kunskapen. I Middle School upphör klasserna. Då går man från olka klassrum hela tiden och har olika klasskamrater.
Honors classes är nog jämförbart med vad vi kallade "överkurs" eller "särskild kurs".
Ja, jag lovar att skriva mer om detta. Detär fortfarande nytt för mig.
Honor classes är den högsta nivån på K's blivande skola. Sen finns det även pre-IB klasser...
Ja, Anne, det är ett gytter...Jag får skriva mer om detta i höst, om M.S.

Marianne:
CPA står för Certified Public Accountant. Vet inte vad det kan jämföras med i Sverige.
Nu ska han ta ngra poäng igen för att få behålla "titeln", en uppfräschningskurs.
Tror inte han känner ngn större stress.

Jag har skrivit en del om skolan i tidigare inlägg, men jag kan visst skriva mer om det. Det är bara trevligt.

Ja, jag är avis på dig som fick sen den där skira och underbara våren! Måste ha varit fantastiskt!!

Annika said...

Humlan:
Aww...har youtube tagit bort Vintern rasat...Synd då...Det var med Umeås studentkör, så fint!
Härligt att du får se det hela liv imorrn. Det hade inte varit dumt.
HAR ni SÅÅÅÅ varmt därhemma?? NAJS!!!

Anne said...

Puh, verkligen en massa hålla koll på. Så annorlunda och så mycket nytt lära sig om skolan här. Men kul lära sig lite mer och få lite mer kött på benen via dina inlägg. Tack för att du berättar!

Annika said...

Anne:
Inga problem...men just MS känns än så länge som grekiska för mig. Jag berättar så gärna det jag kan och vet.
Tycker jag har full koll på elementary skolorna nu, men nu blir det att lära om igen.
Tror dock K och hennes kompisar är redo för allt det nya. Det är fldrarna som inte brukar vara redo...

Marianne said...

CPA kanske är jämförbart med Auktoriserad revisor? Men det där är en gren jag inte kan något om.

Skolan verkar vara rena djungeln. Men som du säger, barnen brukar ta det som självklarheter medan föräldrarna kämpar för att begripa ...

Annika said...

Marianne:
Ja, det kan det nog absolut jämföras med.
Skolan är en djungel, men barnen verkar fixa det utmärkt. Detär vi som tittar på från sidan som inte riktigt hänger med :-)

Lia said...

Hej pinglan! Har inte kunnat kommentera innan, så det får bli lite tankar kring dina tidigare inlägg nu!
Först: jag är precis som du. Visst har jag både byxor och jeans i garderoben, men vill jag känna mig fin blir det tveklöst klänning eller kjol! Shoppade två nya klänningar från GANT i helgen, ska ta kort och visa=).
Sen: BRÄNNBOLLEN. Jag fick nästan hjärtklappning när jag läste din text. Även om man kan försöka skoja bort det, kvarstår ändå att jag avskyr allt vad brännboll står för! Alla gånger man var tvingad att delta i lagdelningen, alla gånger man inte träffade bollen och alla gånger då även föräldrarna skulle vara med och spela på diverse samkvämsdagar! Jag avskydde det då, och jag skyr det som pesten än idag! Trodde länge att jag verkligen var så usel i bollsporter som idrotten i skolan fick mig att känna mig. Men nu, med Golfen, har jag förstått att så inte var fallet och att det bara är tragiskt och opedagogiskt hur våra idrottslektioner såg ut på 90-talet!
Annika, vill inte på något sätt vara påhängsen eller obekväm nu.
Men om du har tid och lust att ta en fika när ni är hemma i Stockholm i sommar, let me know! Skulle vara spännande! Kramar, hoppas ni får en trevlig valborg och att det går bra för K med repetitionerna!

Annika said...

Lia:
Ska du vara i Sthlm i sommar??
Isåfall tycker jag det skulle vara spännande som 17 att fika med dig...Absolut: jag säger JA!!

OCH vad skönt att läsa att du helt och fullt förstår mig vad gäller brännbollen---TACK tjejen!!! Jo, visst var det skrivet med glimten i ögat, och numera kan jag se det så, men det fanns en period då jag INTE såg det så. OCH vet du, än idag spelar jag inte brännboll. Tror att skolan satte för djupa spår i mig. OCH du säger att det var likdant på 90-talet...OTROLIGT!!
Men visst är det väl bättre idag? Fast, det är klart, brännbollshysterin i sverige råder ju. NU kan vi iallafall helt välja att inte vara med.
OCH kul för dig med golfen...
OCH vad knäppt att du inte kunnat kommentera???!! Blogger HAR strulat, det vet jag ju.
KRAMAR i massor!!

Hannele på Hisingen said...

I Finland är Valborg inte bara för studenterna, men i Norge firar man tydligen inte Valborg.

Annika said...

Hannele:
Nej, där kallas det Vappu eller hur?
Vad jag har förstått så är det bara i Sve, Fin och Tyskland man firar Valborg.