Thursday, April 03, 2008

Utmaning: Bäst och Pest i mitt hem.

Miss Marie har utmanat mig. Hon vill att jag ska visa vad som är bäst i mitt hem, och sen vad som är pest.
Mitt hem är byggt 1976 och i amerikanska (förorts) mått mätt börjar det bli till åldern kommet, och det märks lite hela tiden i huset.
Huset är byggt i trä och tegel. Innerväggarna lutar lite, iallafall i vissa rum.
Huset är ett sk contemporary, alltså motsatsen till traditionell colonial stil.
Det är inte så svårt att komma på pestiga saker i huset:
På vintern drar det enormt från fönster, golvlister och elkontakter, jag har två öppna spisar som jag aldrig använt; en i källarrummet och en i vårt sovrum. Vi törst inte använda spisarna eftersom SKORSTENEN är byggd i TRÄ!!! Det har tagit eld i två grannars skorstenar genom åren. TÖRS inte!!! Fönsterna är original och måste bytas ut. Jag saknar ett matrum och jag saknar att inte ha garage. Källarförrådet är bystat med prylar och där måste en rejäl utrensning ske. Jag saknar att det inte finns fler förrådsutrymmen i huset. Vi har en vind också, men där kan vi inte ställa mycket.
Pestigt är också att det är heltäckningsmattor på övervåning och i källarrummet (gillestugan), som ju mer är lekrum och gästrum än något annat.


PEST:


Kan ni se att innerväggen i min hall lutar???


Källarförrådet är en pesthärd. Det måste röjas upp, det börjar bli proppfullt. Mer förrådsutrymmen skulle jag vilja ha...


Japp, här trängs prylarna.


Trappan upp till övervåningen med dess heltäckningsmatta....

Vad är då bäst i huset? Ja, det kan man fråga sig?
Nej då, jag är ganska kär i mitt hus. Ibland kommer känslor av ren förälskelse när jag tex tittar ut över golfbanan en tidig morgon, då tänker jag att jag bor SÅ bra och att här kan vi ju bo ett BRA tag till. Men redan nästa dag vill jag sälja och köpa ett fristående colonial istället :-). Upp och ner, men mest upp... . Så utsikten får absolut räknas som ett stort PLUS!!!
Jag tycker också mycket om mitt kök, jag älskar decket, jag älskar LÄGET!!
Peters och mitt sovrum är STORT och SVÅRT med ett sluttande tak. Det är fyra meter upp till taknocken i sovrummet, sovrummet har en balkong och ett eget sk Master Bathroom. På övervåningen finns två rum till; Karolinas rum, ett gästrum/strykrum och ett badrum till.
Jag tycker om eftermiddagsljuset i vardagsrummet och på decket, västerläge. Jag tycker om ljuset i köket på morgonen, österläge.
Jag tycker om lugnet, att bo jämte en golfbana, jag tycker om min framsida där jag inte omedelbart ser bilar, utan har en stor allmänning. Jag tycker om grannarna, och jag tycker om den ständiga närheten till naturen och jag älskar att vi har så otroligt många fina promenadvägar precis utanför dörren.

BÄST:


Så här ser utsikten ut mot golfbanan, från mitt deck, från mitt sovrum och från källarrummet.


Mer utsikt mot väster.


Framsidan. Detta ser jag när jag tittar ut från mina två köksfönster, inte dumt.


Här ser ni mitt kök!! Och det är här jag älskar att sitta på en hård trästol vid köksbordet och blogga, skriva och fixa. Ni ser ju datorn också, min kära ägodel!!!


Tycker också om mitt vardagsrum. Mysigt, speciellt när eftermiddagssolen börjar titta in!


Vardagsrummet från en annan vinkel.


Både BÄST och PEST! Det här är en bild av min deckdörr sedd från vardagsrummet. Jag har två lika stora deckdörrar till, en som leder ut från källarrummet direkt till stendecket och golfbanan, och en som leder ut från vårt sovrum till balkongen. Som jag SA måste originalfönsterna och decksdörrarna bytas ut. Men jag gillar ljussinsläppet enormt!

Det var bäst och pest det...
Jag utmanar ingen speciell. Den som vill hoppar på, som vanligt. MEN, hojta till bland kommentarerna så kommer jag glatt över och tittar!!!

Ha en fin torsdag!!!

31 comments:

Bloggblad said...

Jättekul att se! Jag tycker det ser himla snyggt ut. Jag törs inte anta utmaningen, för jag har en del spärrar mot att visa upp mina stökiga ställen... vill bara visa det snygga och glömma resten.

Det finns en fråga till er som bor utomlands hos mig idag. Är nyfiken.

Anonymous said...

Bäst hos mig är definitivt den öppna planlösningen och sämst är att Elis rum är i minsta laget. Och jag håller SÅ med dig om att bäst hos dig är vardags med utgången till altanen, det är så så mysigt och med den utsikten som ni har. Och den inramande grönskan runt altanen, det är som ett litet grönt rum i sig.

Är nacken helt återställd nu, sis?

Linda said...

Ni har verkligen en härlig utsikt!
Och en golfbana är ju alltid så välskött :)
Tyckte att detta var en rolig utmaning.
Jag får se om jag hinner med idag, annars kommer det en annan dag.

Anonymous said...

Va fint ni har det!!
Det syns verkligen att de bor en svensk i huset minsann.. :D
Det där gallret, under stavarna, som syns på första bilden på hallen, är det ventilation eller? Tror att jag sett nått liknande i någon film. :D
Eller kan man sopa ner damm där om man inte orkar dammsuga? He,he..

Jättein utsikt mot framsidan och mot golfbanan. Golfar ni förresten ofta?

Kram, kram!

Saltistjejen said...

Roligt att se mer från ditt hem Annika!! :-)
Tycker också ni verkar bo fint med golfbanan utanför! Inga grannar som bor "vägg i vägg".
Och deta med pestsaker i sitt hem. Det kan man ju nästan alltid komma på. Förmin del handlar det ofta om hur länge man bott på ett och samma ställe. Ju fler "fel" kommer man på. Men ju mer tycker man även om, och fäster sig vid, sitt hem.
Detta med förrådsutrymmen är dock något som ÄR jobbigt när de inte räcker till! Hade dåligt med garderober och andra utrymmen för förvarning när vi bodde i Stockholm, och här är det ännu trängre!!
Men nu försöker vi verkigen att rensa lite då och då och faktiskt slänga saker man inte använder! jag är dålig på det, men NÄR man gör det är det vekrligen en befrielse! :-)

Millan said...

Jag tycker att ditt hus ser valdigt mysigt ut! Jag storgillar verkligen utsikten - den gar inte av for hackor! Vilka farger!! jag onskar verkligen att jag hade det lika gront varesig jag kikar ut fram baksidan eller framsidan av huset. Men sa ar icke fallet!
Dacket ser ocksa helt fantastiskt ut och jag gissar att ni spenderar mycket tid dar ute!
Det dar med att flytta eller inte flytta ar verkligen fraga. Speciellt nar man verkligen tycker om sitt hus i mangt och mycket. Kikar ni pa allvar pa nagot fristaende eller ar det med en framtidsdrom?
Trist att alla fonstren behover bytas ut. Det ar ju inget jatte roligt jobb direkt. Men.... det brukar bli valdigt bra nar man val har gjort det. Mammas hus ar fran 1980 o de har precis bytt alla bruna gamla fonster till nya fina och det gjorde att hela huset ser 10 ar yngre ut!

Desiree said...

Vad kul att få se lite bilder från ditt hem Annika! Du bor sååå vackert vid golfbanan. Din utsikt är underbar. Hela området verkar vara himla mysigt, fint och grönt. Ditt deck ser stort, härligt och inbjudande ut. Vi har ju också heltäckningsmatta i trappan och jag skulle helst inte vilja ha det så någon dag tror jag att vi försöker ta bort det. Mer förådsutrymme behöver man alltid. På något mystiskt sätt sammlar man alltid på sig så mycket saker. Synd att ni inte kan använda skorstenarna för att de är i trä. Det verkar ju helt knäppt att bygga dem i trä. Jag har full förståelse för att ni inte vågara elda i dessa. Ha en riktigt bra torsdag.

Cecilia said...

Skorsten i trä verkar ju vara mindre genomtänkt...tråkigt att inte våga elda för det är ju mysigt och bra värmekälla.
Ni har en härlig utsikt!

Anonymous said...

I love you Annika!!! Du drar dig inte for att visa den pestiga sidan av ditt hus!:) Jag tycker ditt hus och din inredning ar charmig och fin!!! En manniska med stor personlighet tycker jag mig finna da jag ser bilder fran ditt hem.

Tycker du har en underbar utsikt och ditt deck skulle jag vilja ha!!
Ditt kok ser ocksa jatte harligt ut , ett hem som som lyser om att de garna tar emot gaster.

Annika said...

Bloggblad:
TACK!!
Jo, jag gillar mitt hem, men jag skulle behöva hålla efter det bättre överhuvudtaget. Gillar att ha det bortplockat och att ha ordning, men jag hatar att städa...
Vågade inte lägga in en bild från mitt sovrum för där ser det ut som h-vete just nu...

Sara-Sis:
I cannot wait att se er nya lgh i sommar!! LÄNGTAR!! SÅ mysigt med öppen planlösning!!
Japp, det du skriver om är bäst i mitt hus...Love it!
Nacken är nästan helt OK, nästan. Stelt men OK.
Kram!!

Lindalotta:
Precis!! En golfbanan är alltid så välskött! OCH det kommer aldrig att byggas ngt där, yippey!!
KUL om du hänger på, Lindalotta!! Jätteroligt!!

Jess:
TACK!!
Jo'rå det är en del IKEA i hemmet, men långtifrån allt kommer ju därifrån, förstås.
Gallret under stavarna är för AC och värme, där kommer den ut--värmen, som nu. Och kylan sen i sommar. Sådana galler finns i varje rum vid golvet. Gallret å¨vägen är ventil...Typiskt USA...
Kram!!!

Miss Marie said...

Jag tycker ju att det är så himla snyggt med stora amerikanska hus! Ert verkar inte vara något undantag! Och jag föredrar nog vacker utsikt framför mer förrådsrum, för er utsikt är ju to die for! Men det där med att skorstenen är av trä..?!?! Va? Det har jag aldrig hört talats om, hur tänkte de då liksom? Jaja, utsikten slår det med! =)

Annika said...

saltis:
Jodå, jag har grannar vägg i vägg, men husen är byggda rätt smart. Man slipper se grannarna, haha!! Det bästa är att inte ha grannar som man ser på baksidan...Inga hus som skymmer en vacker utsikt.
DU har så rätt, när man har bott länge på ett ställe blir man hemmablind. Jösses vad hemmablind jag är...Jag har ju inte visat er allt på dessa bilder, hehe...Det vågar jag inte.
OCH du har så rätt, återigen, att rensa i röran är nätan helande. En befrielsekänsla. bort med dåliga energier...
Kram!!

Millan:
Jomenvisst vill vi flytta in i ett fristående hus. Jag kollar jämt, i princip. Men tiderna är dåliga in the US, och det är ingen ide att sälja just nu. Men visst vill jag bo i ett eget hus och ha en tomt och allt det där...MER RUM!! Just nu känns det så trångt, även om jag älskar huset och läget.
Decket är underbart sommartid. Det har ännu inte blivit invigt för året, därav stöket. Peter och jag ska fixa med det så fort det blir en varm helg. Sen lever vi uteliv där, härligt!!! Grönskan är underbar!
Precis, fönsterna ja...Dom måste väck...MÅSTE. En granne har precis bytt ut sina...vilken skilland. Innan vi ens kan drömma om att sälja måste fönsterna bytas...

Desiree:
vad kul att du tycker det, Desiree...DU som har det så himla fint själv!!
Jo, utsikten är ju den bästa, helt klart!!
Visst är det helt koko-vrickat att bygga en skorsten i trä. Dessutom är väl träet i skorsten "dry-rot" nu skulle jag tro. Vågar icke tusan elda där.
Himla synd, för brasor är ju underbara...
ha en fin dag!!

Marianne said...

Du har ett vackert hem! Och vilken underbar utsikt och härligt med många promenadstråk och bra grannar. Men du ska inte önska dig fler förrådsutrymmen, de blir bara fulla de också! Fråga mig, jag vet ...

Ska se om jag hinner med Best och Pest nästa vecka.

Och jag har flyttat: http://nyaaventyr.blogspot.com

Annika said...

Cecilia:
Visst är det helt galet med en skorsten i trä...Vilka nötter som byggde huset så..Vilket nöt till arktitekt. Ja, tack, vi älskar verkligen utsikten.


Veronika:
Hahahahaha!!! Fniss...Jo, det stöket får ni väl se...Ni har fått se långt ifrån allt! Hehe.
Japp, jag tycker mysfaktorn är det absolut VIKTIGASTE i ett hem. Själen måste finnas där, med eller utan röra. Utan själ, inget hem.
Och du har rätt; jag älskar att ha gäster!! :-)
Kram!!

Marie:
Tackar ödmjukast!! Det här var en rolig utmaning, så kul att du tog upp den!!
Jo, amerikanska hus har mkt som talar för dom, you bet!
Utsikten är underbar. Det är den...Förråden måste Peter och jag helt enkelt lära oss att utnyttja det mesta av. Vi kan fixa till det mkt mer, men det är som det är...

Annika said...

Marianne:
Tack!!
Ja utsikten är bäst!!
OCH du har nog rätt i det su säger om nya förråd. Dom fylls väl upp illa kvickt...
NU ska jag komma till din nya blogg!!!

Anne said...

Det kan inte gå att tröttna på den utsikten och ha det öppna, fina grönområdet så nära inpå. Jag tycker utsikten och golfbanan så nära är helt underbar och måste verkligen vara ett enormt stort plus den dagen ni säljer och flyttar. Radhuslivet kan kännas rätt instängt och trångt, tycker jag. Men bor man som du, med så stora och öppna vidder så känns det ju som ett hus! Jag skulle gärna bo med lite lutande väggar för den utsikten. Våra radhus har så trångt mellan sig, sitter nästan i knä på de andra känns det som.

Ditt kök är verkligen nordiskt, ser ut som ett nordiskt hem. Så fint och inbjudande, varmt och mysigt. Jag gillar ditt vardagsrum också, förstår du sätter det på bäst-listan. Det är personligt, verkar ha väldigt hög mysfaktor. Dessutom ser det väldigt rymligt ut, du har ju visat bilder när ni haft gäster (mycket folk verkar kunna umgås samtidigt och få plats). Det verkar vara ett bra rum att ha lite "entertaining" i (som de skulle säga på HGTV). Källarförråd. Ack ja, de har nog en tendens att bli precis som ditt. Dvs fullt med alla möjliga grejer och mer trycker man in.

Anne said...

....Lät lite konstigt det där jag skrev. Alltså jag menade att utsikten och decket och närheten till grönområdet måste vara ett stor plus ur ren säljsynvinkel eftersom det sannolikt är så attraktivt för många köpare.

Annika said...

Anne:
Ah, ja, vi ska hoppas att utsikten och allt det där spelar in den dag vi säljer.
Men nu är det bara att "stay put", som du vet.
Jo, jag njuter verkligen av golfbanan och grönområdena i övrigt. Ett oerhört stort plus!!!
Sneda väggar är det, dragigt till max på vintern och fönsterna är inga höjdare. Men, men...mysfaktor finns, och den är ju asviktig. Viktigast.
Jo, det är rätt bra att slippa SE grannarna när jag går ut på baksidan, det är det faktiskt. Husen är byggda rätt smart på så sätt, lite dragspel, du vet.
På tal om HGTV, imorrn är det visning på Suzys hus...Ska dit framåt kvällen. Suzy ska fixa margaritas till hela sällskapet på HGTV plus till familj och vänner...

Petchie75 said...

Jag tycker att ert hem ser så hemtrevligt ut - precis som det ska vara!
Hi hi, sneda väggar är man ju inte riktigt van vid från så nya hus - kanske om huset varit från 1876 ;-) Träskorsten måste vara det mest korkade jag hört på mycket länge!! Hur tänkte man?? Eller så tänkte man att ingen skulle använda sina öppna spisar?
Jodå, krafs och röra har man väl alltid - jag har bott i PR i 5 månader och har redan vissa garderober som borde rensas ut!! Problemet är att ju mer förvaringsutrymme man har, desto mer krafs samlar man på sig...
Trädäcket - härligt! Jag nämnde väl att vår nya sommarstuga har ett 95 m2 stort trädäck?? Hi hi, jag kan inte vänta tills juni när jag får se det nya underverket!

Petchie75 said...

Förresten glömde nämna att mina föräldrar har funderat mycket på det där med heltäckningsmatta i trappan - de har en stentrappa som är täckt av en "nålfiltsmatta" (vad är skillnaden?) som börjar bli lite sliten.. Men vad ska man göra med trappan om det inte är en trätrappa - sten är halt och kallt...

Annika said...

Petra H:
Så trevligt att du tycker om mitt hem. Som jag sa ovan så tycker jag att mysfaktorn är det absolut viktigaste. Utan den, inget hem...
Ja, jag har för mkt krafs och stök i mitt hem, och det känns överjävligt att ens tänka på att börja gå igenom gamla kartonger etc...
Tur att den röran inte syns i varje fall, haha!!
Underbart med ert jättestora trädeck i sommarstugan...Jag förstår att du knappt kan bärga dig tills du ska hem...så kul!!
Svårt det där med trappor, jag vet. Jag har flera vänner som tagit bort mattan i trappan och lagt trägolv istället. Det är ju snyggt. Sten blir iskallt ja...svårt, svårt...Trappor är svåra. Peter vill tex inte ha trappan i trä...
Ja, jag vet...en skorsten i trä är så puckat så det finns inte...

Anonymous said...

jag jämför med min lägenhet, där prylarna är stuvade överallt ;) men nånstans måste man ju stuva in prylar, så jag tycker nog att du är lite orättvis som kallar ditt källarförråd för pest :)

skönt att beskedet var negativt!

förresten så är word verifikationen:"grejt" lustigt.

Annika said...

Leopardia:
Grejt...jamen det var ju en bra verifikation då...
Ja, jag vet...det blir ju alltid prylar, precis överallt. Det är bara att digga läget..I guess.
Men min källare ÄR pest :-))
Ja jag vet ,jag är så glad för kompisens skull!! Hoppas blodproven är bra nu också...

Evas blogg said...

Åh vilken underbar utsikt och vilket härligt däck! Men du, om du ändrar tanken lite: Istället för att önska ett till förråd - städa bort gamla prylar istället. Då får ni bort sånt som ni kanske inte använder längre och ni får ny plats för sånt som ska ställas undan. När vi sålde gården slängde vi massor, eller gav bort. Det var så befriande och jag har inte saknat någonting.

Humlan said...

Precis som du så har ju jag en underbar utsikt, visst betyder det mycket för trivseln i hemmet.
Jag blir alldeles chockad när jag läser om en skorsten i trä! Hur tänker man då??

Lustigt, det finns ingen wv... betyder det att jag slipper skriva något?

Anne said...

Hoppas du kan fota lite då du går på Suzys visning. Vore kul se bilder!

Anonymous said...

Du bor verkligen fint, och mysigt har ni det också! Kul att få ännu en titt in i ditt hus!

Lilla B said...

Tack för rundvandringen hemma hos dig! Det var då betydligt mera bäst än pest.
Alltid spännande att få se hur andra har det.
Bäst hos mig är nog de stora spröjsade fönstrena med lösa innanbågar och blåsigt originalglas sen förra sekelskiftet. På nedervåningen ser spröjsningen ut på ett annat sätt än på övervåningen. Pest är däremot att putsa alla smårutor.

Annika said...

Eva:
DU har så rätt!
Det är precis det jag måste göra, men det känns närapå oöverkomligt att börja rota i dom där lådorna...Blä...
Men jag vet att det är det vi måste göra. Känslan när den dåliga energin är borta kommer att bli underbar!
Du har helt rätt!

Humlan:
Ja, du har ju en ljuvlig utsikt. Det har jag ju sett på bilder. Och visst gör en fin utsikt mkt för hemmets trevnad.
Ja du, hur tänker man då? när man bestämmer att bygga en skorsten i trä...MORR...

Ingen WV?? Surprise. Jag har inte tagit bort den...(men funderar ibland på att göra det).

Anne:
Det skulle jag gärna göra, men jag vet inte om jag får lägga ut bilder innan programmet har sänts. Ska fråga idag...

Matilda:
Vad kul att du gillar det, TACK!!!

LillaB:
KUL att du gillade tiden.
dina fönster låter underbara!! Så vackert.
Men jag förstår att det är ett bök att putsa dem.

Jemayá said...

VAd roligt att se ditt hem! Och vad mycket blommor som blommor där (med tanke på dagens tema...borde ha gått och sova redan, så jag svarar på två inlägg på samma gång...). Och vad prydligt du har det!!!! Låter lite konstigt att ha en skorsten av trä...synd att ni inte kan använda öppna spisen, men ett mysigt hem tycks ni ändå ha!

Annika said...

Jemaya:
Jo, nu märks det nog att vi bor längre söderut :-)

Haha, prydligt på bilderna kanske, fniss. Sådär ser det inte ut hela tiden även om jag skulle vilja det.
jag vet, det är helt idiotiskt att ens komma på ideen att bygga en skorsten i trä...

Kram!!