Tuesday, June 10, 2008

This Week: Desperatly Seeking a Connection

Today’s entry will be short.
I have zero connection to the internet, none. Our modem got knocked in the BIG and huge and SCARY storm we had last week.
I have been without internet here at home for almost a week, and yes, that sucks. It sucks badly for an internet girl as me. So many parts of my life lies online; my blog, my blogging friends’ blogs, my news-papers, my e-mails (not the least). Without the internet I am so, so…LOST!! Disconnected, out of the loop, gone…

In the beginning, the entire neighborhood lacked internet. Starbuck’s was jammed packed with lost souls, as myself, looking for an internet connection at the coffee chain with their laptops in tow last week. It was hard even getting a table at the local java joint, let alone getting a table close to an electrical outlet. I had to move from one store to the next just because I ran out of battery (the Sony Vaio does not have the best battery in the world, for sure).

This past week, I have been able to log on from Ingrid’s house several times. I just take my laptop, walk across the common, and then I sit down in her dining room. She’s working down-stairs, and I am sitting up-stairs. We don’t see each other, at least we don’t see each other much…
I am so thankful to you for letting me use your internet, Ingrid. Thanks!!!

And on Friday, I was able to log on from my friend I’s house…I am so very thankful for that as well.
Thank God for friends with working broadband.

We have spoken to Comcast I don’t how many times the last couple of days, and today Peter finally was able to get some answers. Our modem is “fried”. They think it was caused by lightning. Tomorrow morning a technician is coming here bright and early. He or she is so very welcome! Please, just give me my internet back!!
Due to the frying we have no valid IP-address right now, so therefore I cannot even check my Comcast mail, my lifeline to friends and family!!
Please, people, use my hotmail for now:
kankaglen@hotmail.com
But tomorrow I so hope the IP, and the internet and the broadband will be up and running again.

Naturally I am posting this from Ingrid’s, or from Ingrid’s garden, I should say. It is night time…I am just making sure Blogger will post this at 7 AM tomorrow morning.

My dear friends and my dearest readers…I hope I have internet when you read this post…

Have a wonderful and connected Tuesday…Oh, and stay COOL!!! It was a 100 degrees Fahrenheit here today, that equals about 38 on the Celcius scale, but the heat index makes it feel like 43. It is HOT…

UPDATE:
I am online, but not thru the wireless. The wireless got hit too so we'll need to get a new router today. I cannot get into my Comcast mail at ALL, very frustrating. We have a new IP address so Comcast needs to be contacted and then re-set everything regarding the mail.
IF you need to e-mail me use my Hotmail address since I have no access to my regular mail yet.

20 comments:

Cecilia said...

Som varmast var det uppe i 99 här i går,det blev snabblöpning mellan ytterdörren och bilen som var glödhet.Vad vore livet utan AC här och där.Hoppas innerligt att ni har fungerande internet idag.Låg och tänkte på min dator inatt då åskan höll på,men jag tänkte väl för mycket för jag somnade....

Fritt ur hjärtat said...

Jo då härär vi conektade;-) Men inte länge till!! Det är stormbyar, allt far omkring i trädgårdar och på altaner. Tänk på hösten så lite saker det finns att flytta runt på, nu är det hela tiden något som välter. Varmt och blåsigt, 1 mm regn moder jord går mot en katastrof, eller åtminstone min trädgård!! Lev väl så hoppas vi på anslutning omgående!!

Annika said...

Cecilia:
Nu har Comcast varit här. Jag är online, men inte wireless. VI måste skaffa en ny router...SUCK!! ALLTID är det ngt skit.
Men online ÄR JAG!!
Ja, vad gjorde man utan AC? Det ska bli svalare från imorrn. Idag tänker jag gå ut på en power walk iallafall. Vatten får man ta med sig då, ja...

Simone:
BRA!
Jag är också "connectad" nu men int genom det trådlösa. Vi måste skaffa en ny router...fasiken.
Storm hos er alltså. Skulle gärna dela med mig av vårt regn.

Unknown said...

Skönt att vara på banan igen.
Det är jobbigt när ens vanor bryts.

Ska sätta mig och läsa igenom dina inlägg som jag har missat under helgen.

stora kramar

Annika said...

Rosvik:
Ja, på banan till 50% iallafall :-) Väntar på mail och trådlöst. Men nu får man vara tacksam för det man har...

Ser fram emot att läsa om London sen!!

KRAM!!

Marianne said...

Skönt att i alla fall bredbandet funkar nu! Ett steg framåt. Typiskt att allt skulle paja hos just er! Men konstigt det där att du inte kan komma in och se mejlen. Det borde du kunna göra även när du är ute och reser, till exempel, utan din egen dator och från ett Internet-kafé. Har de inte den servicen? Det borde de se till att ordna!

Jaha, då får vi hoppas att allt ordnar sig I DAG så att du kan fungera normalt igen.

Här har det svalnat av lite nu, vi har bara 36°. Fast jag vet inte om det känns så stor skillnad. Jo, på morgnarna kan man öppna fönstret och i alla fall byta luft utan att svettas ihjäl. Det är också skönt.

Annika said...

Marianne:
Jodå, visst brukar jag använda mig av just deras nätservice när jag reser. Gå in på min mail över Comcasts webb-sida. Brukar funka perfekt, men utan en valid IP, ingen mail ens över nätet vad gäller Comcast. Peter kommer nu in på sin Comcast mail från jobbet, men jag kommer TYPISKT SÅ IN I H-VETE, inte in på min, varken från Comcast.net eller från Outlook Express. Den är helt blockerad. Ngt med den sk "parent account" som måste jobbas med. jag är så less, så less, så less, så less, så less...

Bara sisådär runt 30 här nu också, men så fuktigt...

Jag känner mig lite pissed idag, känner jag... Snap out of it :-)

Petchie75 said...

Håller tummarna att allt fixar sig snart, det verkar ju vara på god väg iaf!! Så himla tråkigt med internetstrul, jag hade nog varit gråtfärdig om jag inte hade kunnat kommunicera med omvärlden på en vecka!! Vi har ju ett Starbucks i närheten men utan fungerande batteri hade det ju inte funkat för mig - förhoppningsvis blir det batteriköp i Sverige för mig (det är faktiskt billigare där än här av ngn konstig anledning, min pappa har jämfört priser!!).
Jättekul att du iaf har kunnat uppdatera bloggen under den här internetlösatiden!

aurorabuddha said...

Oh, my goodness. Vilken storm ni hade. Och fy, sager jag bara, fy for att vara utan internet. Jag lider med dig. :o)

Annika said...

Petra H:
Ja, det är på g...men jag saknar min mail så mkt!! Buhu!!
Och så blir jag så trött på att allt är så komplicerat; ny router, ny IP, fix med the parent account. Jag blir så LESS på det hela. Jag vill ju bara logga på och sen vara online. Nu när jag inte har wireless så känner jag mig fortfarande LOST. Men, jag vet...sakta med säkert går det ju framåt.
OK, intressant att batterierna är billigare därhemma...DET trodde man ju inte.

Aurora:
VI drabbades av sådan OTUR!!!
Men, det gäller att komma ihåg att allt hade kunnat vara 7 resor värre, alla ggr.
Nu har jag åtminstone internet på hemmaplan :-) Alltid ngt.

Keith said...

Not having Internet connection for a few days is aggravating!! Thank God for your neighbors and Starbucks as well! Glad to see that things are slowly coming back to life and that you'll be to 100% soon.

Desiree said...

Jag ska hålla tummarna för dig att killen som kommer lyckas fixa ditt nät. Jobbigt är det då man är ofrivillig utan nät och hettan är också jobbig. Ni verkar faktiskt ha till och med varmare än vad vi har här. Jag tycker att det räcker fullt tillräckligt och blir över med den hetta vi har här.

Annika said...

Keith:
I am counting on 100% real soon. BUT YES!! It is so aggravating. Drives me NUTS!!!

Annika said...

Desiree:
Ja, nu har jag ju åtminstone bredband om än inte trådlöst. Det kommer väl det med, och ingen mail...det är verkligen surt.
HETT är det. Jag kunde inte gå ut och gå idag...Tryckande, men det ska visst åska i em och sen ska det bli svalare (numera kommer jag ständigt att frukta för mitt internet vid åska).

StrandMamman said...

Är det någon som kommer ihåg att det fanns ett liv före internet och trådlöst??.... jag bara undrar, det är faktiskt inte så jättejättelänge sen :)

Dator och textbehandling började jag använda i början av mina högskolestudier sisådär 1982-83, det var IBM:s PC och WordPerfect version 1.1 som gällde då!

Annika said...

strandmamman:
Visst är det knäppt. Helt galet. Nu är vi alla så tillvanda att vi känner oss halva så fort vi inte är uppkopplade.
Just det ordbehandling! Datorkörkort och annat...

Jemayá said...

Jag lider med dig! Bloggandet blir ju en sån rutin att man verkligen får abstinensbesvär om man inte kan göra det! Men tänk av fint det också är - ett nätverk av människor runt hela världen, som snabbt kommer varandra nära!

Marianne said...

Hoppas allt ordnar sig i dag då ... Och att ni får lite svalare. Här är det faktiskt riktigt skönt nu på morgonen, det kommer in svalkande luft genom fönstren, jag sitter här och njuter! Skickar över lite svala tankar till dig och håller tummarna för att ALLT ska funka i dag! Direkt när du vaknar!

aussiekicki said...

Hoppas att det fixar sig nu för er livlina!
Kram!

Annika said...

Jemaya:
Visst är det fantastiskt!! Detta nätverk av människor man har lärt känna över bloggarna. Fantastiskt!!
Jag väntar på min mail, och det trådlösa, men det kommer ju det också...

Marianne:
Det sägs ska bli lite svalare idag, typ 32 grader eller så.
Inomhus är det ju helt OK och svalt.
Ja, vi ska hoppas att mailen snart ordnar sig, en kompis kommer hit och ska titta på det imorrn. Tills dess är det väl hotmail som gäller då.

Kicki:
Hälften är vunnet iallafall :-)
Kram!!