Wednesday, October 28, 2009

Halloweengodis...

Onsdagmorgon!

Regn över nejden!
Jag ska dra upp till Starbucks om en stund och äta (dricka) frulle där. Jo, ja jag tar med mig datorn.
Ibland tycker jag det är mysigt att sitta någon annanstans och skriva än hemma vid köksbordet.
OCH, på Starbuck finns ju de goda pumpkin spice lattes’arna!
Mmm...
Jomen absolut, jag beställer den med skumjölk och utan vispad grädde.
You bet ya!

Halloweenvecka är det!
Och på lördag är det då dagen H!
Tyvärr, tyvärr och TYVÄRR hotas det om regn, och det vore ingen höjdare om det skulle regna småspik medan alla kidds går sin ”trick or treat” runda. ”Bus eller godis” lär det visst heta därhemma.

Denna tid på året kan vädret diffa väldeliga. Vissa dagar kan det vara 22 grader varmt och sol, och nästa dag kan det vara regn och 10 grader.
Man vet aldrig vad vädergudarna ställer till med. Fast, jag hoppas att de är goda mot oss på lördag! Låt alla barn få hyfsat väder!

I butikerna säljs godis som aldrig förr! Detta är en stor helg för godisfabrikanterna!
Jättepåsar fulla med olika sorter. Det är bara att välja och vraka mellan godissorterna. Godiset ligger dessutom portionspackat så att det ska vara lätt för den som ger ut godiset + att det blir mer hygieniskt på det sättet. Lättare på alla sätt, faktiskt.
Ja, så godis finns det gott om i samtliga butiker nu!
Själv håller jag mig borta från dylika ting och biter en bit ur ett äpple istället. That is the melody for me...



Jag brukar hälla upp godiset i stora skålar innan barnen kommer.

OCH, jag brukar ge barnen godis. Jag brukar inte låta dem ta själva.

Då Karolina kommer hem efter sin runda (iår göra sig icke några föräldrar besvär att följa med. Karolina och kompisarna vill gå ENSAMMA) brukar vi kolla hennes godis, se vad hon har fått etc. Det kan vara en bra ide att göra det eftersom man aldrig vet om någon trixat lite med godiset. Det har hänt på håll i USA att rakblad hittats i godis. DÅ kan man verkligen fråga sig vad det är för renodlade idioter som sysslar med sådant.
Karolina brukar få en uppsjö med godis. MASSOR!!
Godiset brukar räcka till Thanksgiving, och efter det brukar jag faktiskt slänga det. Peter brukar alltid ta med sig en jätteskål till jobbet också. Av någon outgrundlig anledning köper vi alltid för mycket godis...



Så här mycket hade vi i fjol...
Kalla det gärna överdrivet. Tänker inte skaffa lika mycket iår. Glöm det!


OCH, vilken dag är det Halloween igen? Vilket är datumet som gäller?
Just det, den 31 oktober!! BRA!! Now. We’re talking!!!

Imorrn ska vi snacka lite om grundreglerna på Halloweenkvällen!

Ha en fin onsdag...

28 comments:

leopardia said...

jag ska nog satsa på att åka över till reston nån gång när det är halloween och trick or treata ;)
godis som räcker så länge att det måste slängas, voj voj.

Annika said...

Leopardia:
Kom bara kom!
Jag ska ge dig allt som blir över. Trick or treat är ju kul, på slutet dumpar man i princip godis till de som kommer sent...hihi!!
Men som jag skriver; iår ska vi inte köpa lika mkt :-)

Camilla said...

Vi var ivag haromkvallen och kopte godis. Och jag tror att det blev liiite mycket, men vad fasen det ordnar sig nog:)
Tack for alla Halloween tips! Behovs for en novis som jag.

Kram

Annika said...

Camilla:
ja, hellere lite för mkt än för lite, visst!
Absolut, Camilla, jag är glad om jag kan hjälpa till!!
Kram!!

anna of sweden said...

Själv har jag laddat upp med små chipspåsar. DET kan man väl också ge? :)

Kram!

Tankevågor said...

Himla bra med portionsförpackat godis!
Här hemma är ju allt vad Halloween ganska lamt om man jämför med hos er. Äsch det går inte ens att jämföra.
Men jag skulle faktisk vilja att det kom ett litet spöke eller någon liten häxa på besök här. Det vore kul. :-)

Jaha minsann...så du tänker dig till Starbucks idag! Ta en latte för mig också!

Men du vad innehåller den som du skriver om, vad är det för smak på den?
Vet att i London till jul har jag druckit nåt som jag har för mig hette gingerbreadlatte...rena rama godiset!

Ha en bra onsdag! KRAM!

Annika said...

Anna:
Ja, det går jättebra!
Det finns en familj på vår gata som använder sig av en gammaldags popcorn maskin varje år. Det gillar kiddsen!
kram!

Londongirl:
JO, här är ju allt liksom så inriktat på Halloween. Det är en jättehelg, eller vad man ska kalla det för. Allt är smart ordnat både i butiker och hemmavid.
Godispåsarna är smarta!!
Vi får se om du får besök på lördag!

Ja, jag tänkte mig upp till Starbucks...Pumpkin spicen är söt...varm och lägger sog som bomull...
Smakar lite pepparkaka.

Precis, efter Halloween kommer alla julsmaker till sbux, gingerbrealatte, candy cane mocca etc...egg nog...
Det är lite småkul!!

Hoppas din dag är bra!!
KRAM!!!

Desiree said...

Bra att du har laddat upp rejält med godis! Det har vi också sett till att göra då det alltid brukar komma så otroligt mycket barn till vårat område. C har varit både på Costco och Walmart och köpt massvis med godis. Det här typen av godis har jag inga problem att stå emot jag kommer nog unna mig lite mörk choklad istället eller lite glass. VI gör som ni gör att vi delar ut godis till barnen de får inte ta själva för då skulle det ta slut på nolltid.Hoppas att det där med regnet inte stämmer! Nej det FÅR inte bli regn.

Victoria said...

Oj oj, vad mycket godis - och jag som trodde att VI köpte mycket! ;o)
Jag har faktiskt köpt lite mindre i år än vad vi brukar, eftersom vi inte kommer vara hemma. Jag tänkte sätta ut en skål på trappen och så får det räcka så länge det gör. Kram!

Suzesan said...

Bra med portionsförpackningar. Jag ahde också delat ut själv oh inte låtit barnen ta själva. Neeej finns det såna idioter som lägger RAKBLAD i godiset. Ja iofs borde det inte förvåna mig faktiskt. För IDIOTER fins det ju överallt.

Jaa jag vet vilken datum. Den 31 oktober. Ser fram emot reglerna inför den spökliga helgen. Booobuuuuuuhuuuu;)
Ha en bra dag. Hoppas kaffet smakade gott.

Kram
/Susanne

Sporty Spice said...

Jezuz vad med snarr. Haha, hade det inte varit Halloween hade jag nog trott att du hade en liten ätstörning. Hihi. Vi får inte trick or treatare: skönt tycker jag. Har man varken barn eller godis förlorar det väl sin tjusning. Sen det där med rakblad i godis: hemskt att det har hänt men råder det inte lite väl mycket hysteri kring det? Läste någonstans att det hänt typ en gång omen kollar man på nyheterna låter det som var och varannan människa är rakbladspedofil.

Taina said...

Gooooood morning!
Tonvis med godis ÖVERALLT! Ja jag säger då det. Men igår hade faktiskt Stop&Shop rensat bort en del från hyllorna och lagt dit julpynt istället. Jag blir alldeles yr.

Själv har jag inhandlat massor av godis och småsaker så som småburkar med lera samt små pennor. Det kan ju vara annat än godis också, eller?

Jag har faktiskt norpat en eller två redan. Godis alltså...ajajaj.

Ha en skön förmiddag på Starbucks :D

Kramar från ett regnigt CT!!!

Livet enligt Jenny said...

Tja regnrusk är ju ingen höjdare... Annars hade jag själv -1,9 imorse när jag vaknade och eftersom vi inte hade några barn igår och jag var ensam hemma snålade jag lite med eldningen så imorse vad det bara 15,4 grader i huset... Brrrr...Godisskålarna såg helt magiskt goda ut!!! Slurp...
Kramen

Anne said...

Jag tycker också det är superbra med portionsförpackat godis. Som du säger, nu går godisbranschen bra. Det här måste ju bara vara den tiden på året då absolut mest godis säljs. Läste förut nånstans att den största godishelgen i Sverige, då det säljs mest godis där är påsken.
Jag hörde att god Halloween-etikett är att om man är hemma men inte tänker öppna dörren så hör det till att man släcker sin utelampa, för att signalera att inte detta hus är inga trick or treat välkomna.
Precis som Sporty-Petra så får vi inga besökare. Det har i alla fall inte varit så tidigare år, just av den anledningen tror jag inte ens att jag tänker förbereda nåt i år. Lite trist faktiskt, eller rätt mycket trist. Men det är som det är.
Förresten, coola bilder och minneskavalkad i förra inlägget på årens olika utstyrslar!!!! Verkligen hög kvalité på de utklädda. Trist när de trick or treat med bara vanliga kläder och syftet bara är att få godis eller hur.
KRam!

Saltistjejen said...

Vaaaa?????!?!?!?!!!!!
RAKBLAD!! vad FAN är DET för något?!?!?!??! Sätt menar jag alltså! Varför gör folk sådant? Så uräkta men JÄVLA dumt!!!!! Sådant blir jag skitförbannad på!
Hoppas också vädret blir hyfsat på lördag.
Iår ska vi köpa hem godis för iår kommer vi nog vara hemma när barnen går runt. I vårt hus är det reglerat till att gå runt mellan 6-8pm och förr om åren när det varit en vardag har vi ofta inte varit hemma så dags på kvällen från jobbet. men iår är det lördag så då är vi väl hemma.
Hoppas K får en bra runda på lördag!!
och du, jag har mailat din blogg-emailadress!! :-)
Stor kram från superregnigt NYC!

Elisabeth said...

Alltså, hur tänker de som lägger rakblad i godiset?! Okej om man vill "spöka till" godiset lite, men rakblad?!

Här kommer det nog ingen. Har aldrig hänt förr i alla fall. Det är dessutom portlås på huset, så de som inte bor här kommer inte in. Hoppas att ni slipper regn på lördag!

Miss Marie said...

Härligt med starbucks-frulle! Själv fick jag lite varm choklad därifrån idag, också gott!

Det såg ut som ett riktigt godisberg det där, håller du med Desiree om att det amerikanska godiset inte är så gott, eller gillar du det kanske?

HeLena said...

Åh, jasså!? Halloween är den 31 oktober, jovisst jag kommer ihåg det nu!!;). I år är det lite jobbigt här i Sverige och förvirrande då Halloween och Allhelgonahelgen är samtidigt. Annars brukar Allhelgon komma helgen efter.... förvirrad ja, lite...;)

Godis e gott! Men jag äter inte så mycket godis alls faktiskt. Äpple är gott men då jag inte tål dom äter jag hellre satsumas och clementiner vars säsong nu har börjat:D.

Kul med dina inlägg om denna stora helg! Det är alltid roligt att ta del av andras traditioner och kultur!
Stora kramen!

Unknown said...

Här i Sverige går det inte att prata om Halloween. Det är ju ingen som fattar vilken dag det eg är.
Jag får bara ångest. Här springer det runt tonåringar och tror att de ska få godis och så är de här på fel dag. NEJ någon måtta får det vara.

Jag tar gärna emot små söta utklädda varelser som beter sig trevligt men allt det andra får vara.

MEN om jag skulle få ditt godis kanske till och med jag skulle kunna klä ut mig......


KRAM

Kerstin said...

Men jisses vad mycket godis! Där skulle jag trivas. Problemet är att jag äter bara lite åt gången så jag skulle nog bli trött på det. :)
Tänk vilken stor komersiell helg det är hos er. Här kommer det mer och mer men jag kan inte påstå att det är nåt som jag känner för. Det har ju blivit så tokigt här eftersom det är vår allhelgonahelg. Läste i tidningen för nåt år sedan om en kvinna som begravt sin man och veckan efteråt får hon ägg kastade på rutan för att hon inte hade godis att ge ungarna. Som du säger, så heter det "Bus eller godis" här hemma. En del drar buset lite väl långt.
Men jag hoppas att ni får en härlig halloween. Och att det inte busas för mycket. ;)
Ha det gott.

Annika said...

Desiree:
OCH C som stod och nallade godis, hihi!!
Så kul, tycker jag :-)
Nej, det är itne så svårt att avstå, jag tycker inte heller det.
På lördag skulle jag kunna tänka mig att äta lite cookie dough glass...
mmm...
NEJ, inget regn!!!

Det får icke regna.
Kram!!

Victoria:
I fjol var det nog en all time high vad gällde godiset...
Iår ska vi inte köpa lika mkt.
Smart att sätta ut en skål på trappan. Det är smart!
Kram!

Suz:
Absolut! Bäst att dela ut godiset istöllet för att ungarna ska ta grabbnävar :-)
Kaffet var mkt gott imorse :-)
JA, det finns idioter som med rakbladen. Usch!!
Kram!

Annika said...

Petra:
NOG har du rätt i att det där med rakbladen förmodligen är myyyyyyyyycker överdrivet. Absolut!!
Men better safe than sorry, gissar jag.
Nej, det brukar inte vara så mkt kids i lgh...vet inte varför?
Ätstörning?? HHAHAHA!! Jag hör dig!
men jag kan stolt meddela att jag inte ätit en enda godisbit på hela hösten!!
THAT is so nice!!

Taina:
Jag vet, snuskigt mkt godis var det i fjol. Iår blir det mindre.
Fine att du unnar dig godis, tycker jag!!
OCH ja, det är kul med lite annat också.
Sbux var trevligt imorse.
Kram!!!

Jenny:
KALLT!! KALLT!!!
Och BRRRR med värmen i huset, men sannigen är att man sover bättre när det är kallt, tycker du inte?
Ja, godis är gott, men mkt av det amerikanska godiset är ganska äckligt.
KRAM!!

Annika said...

Anne:
JO, nu gör godisfabrikanterna sig en ordentlig hacka!
Sötebrödsdagar!
Jag läste också att påsken är storsäljande för godis hemma...OCH det tror jag!!!
Helt sant det där att kidsen inte knackar på i hus där utelampan är släckt. En mkt bra regel!!!
KUL, tack för att du gillade bilderna i förra inlägget. Det var så jättekul att knåpa ihop det inlägget :-)
KRAM!!

Saltis:
Jag vet, helt sjukt, men det är väl närmast en myt också. MEN, det har hänt!!! det har det.
Man blir helt matt.

Ja, hoppas ni får lite besökande barn iår!! Vore kul. ella skulle nog gilla det!
TACK för mail. jag har svarat fast från min ordinarie adress...
KRAM!!


Elisabeth:
Ja. det är helt sjukt. man blir helt kall då man tänker på det...
VI vill icke ha regn!!
HOPPAS vi slipper.
Nej, jag antar du inte får ngn som ringer på din dörr. Lika bra det kanske.

Annika said...

Marie:
Ja, det är rätt mysigt ibland att ta en frulle där.
Vad jag tycker om amerikanskt godis? Njeaaeeaaaeeaa...jag gillar twix, reeses...men resten? NÄ, det är inte så lockande...

Helena:
AH, you got it!! 31 it IS!!! Hihi!!!
Ja, det är lite kul att skriva om halloween. Det firas ju ofta så FEL hemma.
Äpplen är min svaghet, men jag är galen i goda clementiner också!! Mmmm...ÄLSKAR!!!
Kram!!

Rosvik.
SUCK och STÖÖÖN säger jag. Det är så misshandlat och misssförstått i sverige att det inte är klokt!!!
INGEN fattar ju hur man ska göra!
vad tröttsamt det är!!
jag fattar nästan att du får ett nervöst sammanbrott.
nej, skit i halloween i sverige. Det firas ändå inte rätt.
KRAM!!

Annika said...

Kerstin:
hemma firas det så fel, och hela helgen har liksom blivit våldtagen, om man nu kan säga så...
Det jar missförtåts ngt enormt.
ÄVEN om man säger bus eller godis är det ju aldrig ngn som busar...Inte här, aldrig.
OCH man vet reglerna. man knackar inte på hos folk som inte signalerar att de inte firar...
Hemma är det så fel, det har blivit till ngt helt annat än det ska vara...trist nog...
Kram!!!

Livet enligt Jenny said...

Absolut! Sover allra allra bäst när det är en 14-15 grader i sovrummet. Har aldrig värmen på där och dörren är alltid stängd så det kommer inte in någon från övriga huset heller. Godis ÄR gott men inte hur man mår efter man har vräkt i sig det dock... Önskar jag kunde plocka fram denkänslan varje gång jag blir godissugen så kanske jag skulle kunna hålla mig... Håller med dig om godiset i USA men ÅH vad jag längtar efter en pretzel med senap... :D

Matildas fikarum said...

Aaah, där kom ett ord som kanske är slang jag inte hört på evigheters evigheters. Tack för att du, liksom jag, växte upp i Stokholmsförorten!

Att någonting kan "diffa" är ett så himla bra och användbart ord. Det kortar liksom ner en mening som annars skulle bli väldigt lång.

Åh, nu vill jag bara prata slang en hel kväll! Dra till korvmojen. Stänga brödluckan. Haja klyket.

Annika said...

Jenny:
Visst gör man!!
I ett varmt rum blir det bara mardrömmar och orolig sömn.
Ja, du gillar pretzlar med senpassås!! DET gör jag med!
O mums vad gott!
Tänk om man finge äta det NU!
Visst kan man må mkt illa efter att man vräkt i sig godis. Otäckt!!

Matilda:
BE my guest!! KUL!!
sitter här med ett stort leende efter att ha läst din kommentar!
JAPP, stockholmsförort born and raised! Hässelby och Blackeberg :-)
Och slang är kul!
diffa är ett bra ord, håller med.
Korvmojen ja, det säger man ju!
Skulle gärna ta en slangkväll med dig!!
:-)