Friday, November 06, 2009

Show and Tell: Middagsbjudning...

Simone, Simone, Simone!!
Vad är det för ett svårt fredagstema du valt för oss!? :-)
Jag har gått och funderat på det hela veckan och får ingen bukt med det. Vet inte vad jag ska säga, eller skriva...
Hjärnsläpp grande, kan man säga!
Jag har tom sett ”Gokväll” på SVTPlay men känner att jag inte VET vad i h-vete jag ska skriva om...

Jag kan inte tänka på en enda känd, dead or alive, person jag vill ha hit. När jag såg H*as*se A*ro sitta vid sitt bord kändes det bara så pretto allting!
Jag tänker inte köra det konceptet.

Nej, jag bjuder hit fyra gamla tjejkompisar istället! Tjejer som jag gick i skolan med, tjejer som jag höll ihop med i vått och torrt.
Tjejer, som jag nu, till viss del tappat kontakten med, men som finns i mitt hjärta! OCH som jag tänker på nu och då!
Sådana tjejer som känner mig, som KÄNDE mig. Vi är väl alla annorlunda nu än när vi var 7-25 år.
Vissa av dessa tjejer har jag ju träffat sen jag flyttade till USA. ALLA var med på mitt bröllop i Bromma Kyrka 1993. Men, sen har vissa av dem flyttat, jag bor här. Kontakten är inte den den en gång har varit. Men ändå VET jag att vi skulle ta upp den röda tråden direkt om vi sågs!

Tjejer, kom hem till mig i Reston, Virginia så bjuder jag på middag!




Jag har såklart tänt massor med ljus...

Efersom jag förväntar mig en kväll med massor av tjejsnack och härliga gamla minnen så kör vi tjejigt RAKT igenom!
OCH, om någon håller diet: too damn BAD!! NU slänger vi alla skitdieter över bord och äter och dricker det VI VILL!!

När de kommer in genom dörren har jag hällt upp fem supergoda, och starka Cosmopolitans! Jepp, tjejigt till max!
Till det bjuder jag på lite ost, kex, vindruvor.
EN av tjejerna har med sig en jättestor påse med svenskt smågodis, men den sparar vi till efter middagen!



Jag dukar i mitt kök eftersom jag inte har något matrum, trist nog. Vi har på min ipod i bakgrunden och där spelas Nora Jones, Eva Cassidy, Frankie Boy, Bobby Caldwell, Chris Rea mfl, mfl.

Till förrätt har jag fixat grillad ost med hasselnötter på salladsbädd.
Receptet kommer från en av Peters och mina husbiblar: Savoring France.
Den boken kommer i sin tur från köksaffären ”Williams-Sonoma” som är en underbar affär här i USA.
Osten är Tomme de Savoi, och den finns på Wegmans. Wegmans har en otroligt bra ostdisk där det finns ostar från jordens alla hörn.
Vi dricker mitt favoritvin till: en cabernet sauvignon från HESS. Jag gillar ”new world” viner bättre än ”old World”, och helst ska vinet komma från Kalifornien! Kalla mig gärna ICKE-SNOBB. Men sådan är jag vad gäller vin. California RULES!!

Till varmrätt äter vi en Bouillabaisses från samma kokbok!
Fisksoppan är full av fisk och skaldjur, vi äter den med Aioli (som jag gjort själv), och vi har goda, spröda baguetter till. Alla skiter i kolhydraterna eller fettet. Ingen bryr sig! You go, girls!!
Vi känner hur värmen stiger denna kalla novemberkväll och jag häller upp lite Chenin Blanc åt tjejerna.


Bild från realsimple.com

Efter denna underbart goda soppa så tar jag fram en:
Marängsviss!!
Äkta svennigt in the USA!! Svissen är chockfull av maränger, vispgrädde, glass och choklad.
MUMS!!


Bild från Tasteline.se

När vi pustande ätit går vi ut i vardagsrummet där vi häller upp godispåsen i jätteskål.
Vi fortsätter att dricka vin, men nu kanske vi har bytt till ett annat av mina favvisvin: Estancia Merlot!
Japp, från kalifornien---of course!!!



Vi stannar uppe och snackar, äter, skrattar och dricker till åtminstone tre.




TUR att man slipper lägga ut recepten i detta inlägg!

Ja, detta är bara en av åtminstone 7 middagar som jag och tjejerna ska äta. För naturligtvis ska alla stanna kvar i USA i minst en vecka!


Fredag!
NAJS!
Det ser ut att bli en rätt lugn helg. Karolina har drama imorrn eftermiddag. Ikväll går vi ut och äter någonstans. På söndag saka det bli 17 grader varmt så vi kan nog ta en liten tur ut på landet då, skulle jag tro!
Bildbevis på måndag, som alltid!

Önskar er alla en fin fredag!

Nilla,
Simone,
Desiree,
Annika,
Anki,
Strandmamman
Lena
Erica
Marie
Saltis
Anna
Taina
Musikanta
Under ytan
I am Annika
Maisoui
Inga-Britt
Helena
Ebba
Olgakatt

39 comments:

anna of sweden said...

Marängsviss och smågodis. Får jag komma? ;)

Ha en härlig helg!

Kram!

Millan said...

Ja det later som en jatte mysig kvall, helt i min smak!! Jag skulle gora precis som du o bjuda in mina allra finaste tjejkompisar pa middag om jag fick valja och avstand inte var nagot problem.
Later som en trevlig och lugn helg ni har planerad.
Kram!

Annika said...

Anna:
COME along!!
Vi kör på!!
Ha en fin helg.
Kram!!

Millan:
Ja, visst vore det mysigt. Gamla goda vänner från förr!
Bring them ON!!
Vi får välja och avstånd spelar ingen roll.
Ha en fin helg.
Kram!!

Ebba Christina said...

Det låter jättehärligt med tjejmiddag. Då kan man prata om precis vad som helst...ha en härlig helg

Petchie75 said...

Ha ha, jag tycker att du gjorde helt rätt att välja dina gamla tjejkompisar!! Och mums, middagen låter jättegod - förutom nötterna, jag är INTE förtjust i nötter i varken mat eller bakverk. Men Tomme de Savoie är en av mina favoritostar!! Jag antar att det är en mjuk Tomme du använder till receptet? Tomme säljs även som hård, lagrad ost och den är sååå god... (osttemat fortsätter, hi hi)
Det låter som en urmysig tjejkväll - sådana saknar jag verkligen här. I Bryssel hade jag ofta tjejkvällar med middag och kanske en dvd - en gång kollade vi på Dirty Dancing eftersom en spanjorska ALDRIG sett den, och en franyska bara sett den på franska (You don't put baby in a corner på franska kan inte vara samma sak liksom!) och en annan kväll kollade vi på Before Sunrise och Before Sunset med Ethan Hawke.
Kram och trevlig helg!
PS Vi dricker nästan bara New World-viner också, men mest argentinska Malbec, ja + några spanska viner så klart ;-)

Fritt ur hjärtat said...

Jag vet! Så korkat av mig...fast det blev ju bra! Vilken härlig kväll med mat vin och sällskap du fick:-)Så bra att man kan göra sin egen tolkning av drömmiddag. Jag slås av det när jag hoppar runt alla har verkligen gått in för det och det är personligt. Jättekul!!

Nilla said...

Jag vill vara med! :-)
Så mysig det låter, marängsviss, smågodis och drinkar!
Jag vill också dra ihop tjejerna som jag delvis tappat kontakten med, eller vi ses i alla fall inte så ofta så jag hade velat! Vad kul det skulle vara. Ha en fin helg.

Desiree said...

Åh vad lika du och jag har tänkt inför det här fredagstemat. Jag kunde inte heller få bukt med det hela och funderade och funderade. Men så kom jag på att jag helst av allt ville tillbringa middagen med några riktigt goda tjejkompisar så så fick det bli. Jag tycker din meny låter supergod. You sure got me på både huvudrätten och efterrätten. Härliga bilder har du också som illustration. Vin från Kalifornien är supergott. Vilken mysig toppenmiddag.

Ha nu en riktigt skön helg och jag ser fram emot bildbevis på måndagen. Här ska det vara fint väder i helgen så nog ska vi kunna hitta på något kul här också.

Kram och ha det gott.

Taina said...

Goooooood morning sunshine!
Tänk om jag ändå hade fått vara en av de där tjejerna och snackat om gamla minnen! Det är trist att tappa kontakten, men sånt är livet. De finns ju i ens hjärta, som du säger.

Vilken middag du bjuder på då! Här är det en som tagit i. Ojojoj. Gott lät det och vad skönt att kunna strunta i kalorier och kolhydrater en sådan här kväll. Ibland måste man få unna sig.

Vad gäller vi så får man ju vissa favoriter och jag behöver heller inga snobbsorter för att jag ska tycka om det. Är dock inne på lite italienska viner just nu. Don't know why.

Ha en underbar helg! Vi ska också få varmt på söndag. Nice!

Kramar!!!!

Elisabeth said...

Mm, Cosmopolitan! Och marängsviss! Det är gott det. Jag önskar också att jag hade haft sådana där vänner som jag höll ihop med i vått och torrt, för det var aldrig riktigt så. Möjligtvis fram till högstadiet ungefär, men inte sedan. Fast det skulle ändå vara roligt att träffa mina barndomskompisar, även om vi nu lever helt olika liv (i princip alla utom jag har barn (även flera), villa, Volvo och vovve).

Anonymous said...

Marängsviss! Tur att jag inte bor närmare, för då hade jag kommit och våldgästat. Ja, om bjudningen varit på riktigt, förstås.

Annika said...

Håller med om att det var SVÅRT! Jag försåtr att man hade prioriterat sina gamla vänner om man inte träffar dem så pfta, jag prioriterar hunkar jag :-)

Annika said...

Ebba:
Ja visst kan man!!
Skulle gärna ordna till den här middagen på riktigt sas!
Ha en fin helg du också!!

Petra H:
Eller hur?
Det var nästan det enda jag kunde komma på!
Så svårt det var!
Ja, den osten är god!
Det är hårdosten som steks, man panerar den i vetemjöl och steker den sen i smör. SÅ himla GOTT är det. Nötterna kan man nog skita i, och så använder man hasselnötolja och dijonsenap i dressingen, så j-a gott!
Måste nog fixa den här salladen igen snart...
HAHA, ostdiskussionen fortsätter, ja :-)
Ja, tjejkvällar är mysiga. Ibland har vi tjejkvällar med svenngruppen, och det är trevligt varenda ggn.
OCH ja, jag älskar att kolla in rikigt tjejiga filmer som SATC, Love actually mm med ett gäng tjejer!!
New Word viner rule!!
Chilenska brukar vara goda också!!
KRAM!!


Simone:
NEJ!! SÄG inte SÅ!!!!! Det var kul, men svårt så in i bänken!!
Men det var jätteroligt!!
Jag har inte hunnit runt ännu på min bloggrunda så det ska bli så kul att se vad alla skriver!!!
TACK för ett kul tema!!
Kram!!

Annika said...

Desiree:
HAHAHA, det förvånar mig inte ett dugg om vi tänkti samma banor :-)
Vi gör ju det nu och då!
Visst var det svårt!!
Ska snart komma och kolla in ditt inlägg också!
Kalifornienviner är så goda!! Älskar dem!!
Tjejmiddagar är supermysigt, tänk om det vore på riktigt. Suck...
Ja, det ska bli skitfint väder denna helg!!
Härligt!!
Kramar!!

Taina:
Morning Taina sunshine!!
Ja, vissttappar man kontakten med vänner. Livet, I guess...
Men lite trist är det. Jag tror ändå att man skulle ha så kul om man sågs!! SÅ mkt gemensamt som man en ggn haft!
Precis, vi skiter i kalorier, carbs och fett och bara vräker i oss av livets goda!!
Hihi!!
Nej, ngn vinssnobb är jag icke. man hittar sina favvisar och sen körman på dem!
Ha en superfin helg!
komemr snart och kollar in ditt tema!
KRAM!!

Elisabeth:
Cosmos och Marängsviss...
jag blirsugen själv!
Ja, gamla vänner tenderar ju att gå skilda stigar i livet.
Få av dem finns på FB, annars hade det varit ett sätt.
Men, nej...
Livet, I guess.
Ha en fin helg!!

Annika said...

Matilda:
DET hade du så gärna fått göra.
SYND att det inte är på riktigt!

Annika:
DET var svårt!
HAHA, du har hunkar du!! I like it! Ska snart komma och kolla!
Ha en fin helg!!

Saltistjejen said...

Oj! Hahaha marängsviss!!!
Det åt ju vi igår!!! :-) :-)
Jag har inte skrivit temat än. Får se om jag hinner i helgen.
Kul att läsa om din drömmiddag iallafall!!!!!
kanske är en drömmiddag just den där man kan äta vad man vill utan att behöva tänka på nyttighetsgraden? Eller snarare onyttighetsgraden...!
Hoppas ni får en bra helg!
kram!

Annika said...

Saltis:
JAG VET!
MUMS för er!!
Så gott!!
Japp, på en drömmiddag skiter man i allt var kaloriräkning heter och ÄTER och har kul :-)
Önskar dig en toppenhelg!!
Kram!!

Suzesan said...

Kul inlägg åhhh sån återträff skulle jag vilja ha med mina gamla väninnor som funnits genom åren. Så kul.

Men ANNIKA. Nu var det min tur att bli hungrig hos dig. Sååå gott. Har ju inte ätit middag ännu. Tack för en härlig bloggvecka som vanligt och jag önskar dig den bästa av alla helger.

StorKram
/Susanne

Mie said...

Låter hur härligt som helst! Jag blir ju mätt bara av att läsa, o lite yr i bollen av vinet oxå;)
Ha en mysig helg!

olgakatt said...

Kan bara stämma in i kören om marängsvissen! Om ni inte berättar för Saltis M så kanske jag gör en till honom i jul...... Med hemlagad chokladsås.

Lia said...

Hahaha, för att fört ha totalt hjärnstillestånd tycker jag att du skötte fredagstemat med BRAVUR! Mums, så god middag dina tjejer skulle ha fått. Jag är också som du; ingen vinsnobb, jag tycker ICKE om när "ekiga" fiiiina viner mest smakar gammal ek och möglig, jordig fuktig källare...huuu. Nej, jag vill ha fräsch smak, lättdrucket och enkelt. Hösten har hittills bjudit på flera glas vitt vin (Med toner av vanilj och melon) blandat med Sprite. Mums och en jättebarnslig drink! Annika, om du läser mitt inlägg på bloggen och sedan tycker om det du läser, skulle jag ju bara bli gald om du ville sprida budskapet vidare=)eller länka till mig. Absoluuuut inget krav från min sida, det vet du ju söta! men du har ju många bloggisar som gillar att ta bilder =). Kram och trevlig helg

Anna, Fair and True said...

Trevligt!

Men du, du kan dricka franskt vin för franskt vin är ju egentligen Kaliforniska druvor numera. Allt dog ju i Frankrike, druvpest eller något, och de var tvungen att ta nya skott från Kalifornien!

Bouillabaissen såg bara så god ut!

Jag har precis käkat godis men det kanske jag inte ska nämna för dig! ;)

Ha en bra helg!

bettankax said...

Den menyn hade jag inte tackat nej till. Gud så gott!

En som jag gärna velat bjuda på middag är mig själv, när jag var i 12-13-års åldern. Och varför inte 19-års åldern? Vem var jag då? Hur tänkte jag? Jag tror vi hade haft mycket att prata om.
Önskar dig en skön helg! Här ska det barndopas (får man skriva så?).

Musikanta said...

När jag skrev mitt eget inlägg tänkte jag mest på att mina gäster skulle kunna föra bordskonversationen helt själva eftersom jag hade så mycket med maten och serveringen att fixa.

Men skulle jag VERKLIGEN räkna med en trevlig samvaro för min egen skull, skulle jag just som du bjudit mina allra äldsta vänner, som jag tyvärr förlorat kontakten med sedan många år tillbaka. Tänk vad vi skulle haft att berätta för varandra...

Hur går det med lowcarbdieten? Jag har varit ståndaktig nu i fem dagar och gått ner 7 hg!
Varm kram

Lena H said...

Du har ju en hel uppsjö med ideer, som vanligt! Låter som en trevlig middag - kan man hänga på?

alegni said...

vilken middag du bjöd på, hörru ;)
jag kan bara föreställa mig oljudet på en sådan träff, hihi..
angående viner så är jag helt överens med dig. gamla världen kan se sig där bak. vi har precis sett en tv-serie om engelsmännen oz och james som rest runt i california och testat viner. där hade man velat vara med, kan jag tala om för dig!
jag inledde en kur i måndags och har redan gått ner 3,5 kg (vätska, men vackert så) :) det känns helt underbart!
ha en skön helg! kram

HeLena said...

744444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444910000000000000000000000000000000000000000000000000000000

















































































Så Trevlig!! Låter så himla gott!! Och din bild på drinkarna!!! SER SÅ GOTT UT!!! Himla mysigt inlägg!!

Kramar!!

HeLena said...

Förlåt!! men min katt hoppade upp på datorn.... jag såg inte att det blev så där....:S
SORRY!!

Kerstin said...

Det där låter som en riktigt mysig kväll. Jag skulle gärna titta in. :)
Marängsuisse är ju så himla gott. Ja, maten lät inte dum den heller. ;)
Ha en fin dag.

Marianne said...

Finaste bilderna är DINA! Proffsen kan slänga sig i väggen. Och jag tror din middag är mycket roligare än de på tv som har en massa kändisar och kulturnissar till bordet! Helt klart! Vad skulle jag prata om med Einstein eller Selma Lagerlöf? Jag skulle bara få tunghäfta. Nä, fram för goda vänner!

Hoppas helgen har varit - är hos dig fortfarande - bra!

Kramar!

Norrsken och stjärnfall said...

Det låter som en helt fantastisk middag med god mat och dryck med trevligt sällskap.

underytanjag said...

Underbart gott det där.. och trevligt..

Tankevågor said...

Men OMG vad det där lät gott!! Vilken trevlig middag att få komma på!!!
Men det där med vinet kan vi ju diskutera nån gång...över en cosmopolitan kanske. ;-)
Här dricker vi mycket italienskt just nu....

Blev lite nyfiken på den där matboken...

Ha det gott!

KRAMAR!!!

Annika said...

Suz:
KUL att du gillade inlägget!
Ja, det var inte lätt att komma på vad man skulle skriva om...
KUL att du blev hungrig här för en gångs skull.
:-)
Ny bloggvecka, och nu kör vi!!
Kram!!

Mie:
HAHA, ja yr och mätt hade man nog blivit efter den middagen, fniss!!
Hoppas helgen varit bra.
Kram!

Olgakatt:
Marängsviss...mmmm...
Lyllos saltis och M som ska få det hemma hos dig sen :-)
Ska träffa dem i NYC om ngra veckor. Ska bli kul!!

Annika said...

Lia:
TACK!!
Vad roligt att du gillade inlägget!
Det var inte lätt, men roligt!
Och viner ja, precis, jag tycker som du att det ska vara lättdrucket.
Visst kan jag läna till dig! På onsdag!
Jag gillade din ide!
Smart!
Kram!!

Anna FT:
HAHA, lustigt att du säger det! Peter och jag drack just ett sådant gott franskt vin i helgen :-)
Som smakade just som ett new world vin :-)
Visste inte om det där du berättar om plantorna.
Mums, godis!!!
Jag syndade i lördags :-)
Hoppas helgen varit trevlig!

Bettankax:
TACK!!!
Vet du, jag var inne på den linjen också! Det där med att bjuda in sig själv. Häftigt hade det varit!!
Taina i CT skrev så!
OCH ni har haft barndop!!
GULLIGT!
KRAM!!

Annika said...

Musikanta:
Jag gillade verkligen ditt inlägg, och ditt val av männsikor!
Men, ska man ha det garanterat trevligt så ska man absolut bjuda in gamla kära vänner :-)
Tack, min diet går bra, det är massor med kilon lättare för mig nu.
Men klar är jag icke :-)
Kram!

Lena:
TACK!!!
Det är klart du kan hänga på!!
:-)

Ingela:
HAHA, så sant!
Ljudnivån hade varit hög! Stackars Peter och Karolina :-)
Japp, nya världen får det vara!
jag vill till CA och ta en vinresa! Vilken grej det skulle vara!!
Grattis!! Är det VV!?
Bäst!
Kram!!!

Annika said...

Helena:
JA, jag undrade just vad i 17 som hände där...
HAHA.
Katten!
Ja, den middagen hade varit gjutet kul!!
Hoppas din helg varit bra!

Kerstin:
TACK!
Ja, ska man ha en garanterat trevlig kväll så får man nog bjuda just på det sättet :-)
Kram!

Marianne:
TACK ska du ha!!!
Vi tänker på precis samma sätt!
Jag skulle inte ha ngt att säga dem alls, tror jag.
Nej, ska man ha kul får det bli i gamla vänners lag!
Bring it on!
OCH tack för att du gillar mina bilder. Det gör mig så glad!
Kramar!!!

Annika said...

Norrsken:
TACK!!!
Den middagen hade nog varit så trevlig!!

Under ytan:
Tack! Ja, det tror jag med...

Londongirl:

HAHA, ja vinet kan vi diskutera över en stark cosmo :-)
Nej dp, men det ör klart att det går att hitta gott vin i europa. såklart. Peter älskar Chianti tex...

KUL att du gillade matvalet :-)
OCh valet av deltagare...
Gjutet trevligt!

Kramar!

alegni said...

nix, icke vv, utan lchf. ska köra med det några veckor nu så jag kommer igång, sen ska jag förmodligen byta till gi. hehe, lustigt med alla förkortningar. anyway, minus fyra på en vecka. det är samma resultat som med cambridge och då är det nog mycket roligare att kunna äta riktig mat och ändå gå ner i vikt!