Thursday, September 23, 2010

Följ med på promenad runt Lake Audubon

Idag blir det en fotopromenad igen.
Här brukar jag gå, springa och bränna kalorier samt lyssna till min iPod. Lake Audubon är en av Restons fyra konstgjorda sjöar.

OCH, för att tala om något mindre trevligt kan jag berätta att Teresa Lewis, som jag skrev om i mitt tidigare inlägg om dödsstraff med all sannolikhet ikväll klockan 19, lokal tid, får sin dödliga injektion. Det trots att så många står bakom Teresas rygg, inklusive delar av fängelsepersonalen. Ja, ni vet min klara åsikt i frågan. Just nu skäms jag över att bo i Virginia. Och tycker om dödsstraff som följer:
1) Two wrongs don't make a right.
2) Dödsstraff skulle vara befogat bara om det gjorde den först mördade
levande igen.
3) Dödsstraff tycks inte ha avskräckande effekt. Inte har väl delstater med
dödsstraff färre mord än övriga?
Lovar att tala om för er om Teresa blir benådad, men så blir det inte, tyvärr. Det skulle något av ett under till för det.

Nå, nu ska ni få följa med på fotopromenad runt sjön.

Här är klockan runt 7:15. Solen går upp över sjön och jag har gått en ca 12 minuters promenad från mitt hem, genom skogen, på promenadvägar, för att nå sjön. Om jag är rädd då jag går ensam? Aldrig.


Nere vid sjön ligger många villor, här är en trädgård till en av villorna med bananträd och annat exotiskt. Jag lovar att det inte växer bananer här naturligt :-). Tydligen ägs villan av två gamla hippies, enligt en kompis till mig som känner dem lite.

Typiska villor i Northern Virginia.


En av Restons otaliga parkvägar! Love them!!

Här har vi kommit till ett radhusområde som går under namnet "The Wharf". Radhusen ligger runt två konstgjorda dammar där man kan bada direkt från sitt deck på sommaren, eller åka skridsko på vintern. Tycker området är mycket intressant.

Så här ser det ut vid The Wharf.






En annan ganska vanlig Restonvilla av lite nyare slag.

Twin Branches Road. Ovanligt lite trafik på den här bilden. Jag passade på att plåta i en lucka....

Lake Audubon sedd från Twin Branches.

Ännu en promenadväg runt samma sjö.

De här radhusen går på många sköna dollar. Jag har varit inne i ett par av dem, fem våningar och hiss.



En Montessoriskola.

Här har vi kommit till en annan sjö, Lake Thoreau. Den här sjön travar jag runt flera gånger i veckan.

En vanlig skolbuss susar förbi såhär på morgonen.

OCH, det prunkar i slutet av september...

Men det är helt OK att börja dekorera inför Halloween nu. Jag gläder mig!

Fler typiska förortsvillor.


Och ännu några till...

Ja, det var den promenaden det. Jag ska faktiskt ta samma rutt idag igen, men då utan kameran i släptåg så att jag kan ånga på ordentligt.

Ha nu en fin nyfredag!!

33 comments:

Taina said...

Tack Annika för den här underbara promenaden! Jättefina bilder och området ser onekligen trevligt ut. De där 5 våningar radhusen hade ju varit intressant att se inifrån. Hahahahaha!

Husen här varierar i storlek och vissa är riktigt gigantiska. Inte på vår gata. Där är de bara lagom stora tycker jag.

Coolt med bananträdet. Du ska inte härma?

Njut av din mirgonpromenad!

Kramar!!

Evas blogg said...

Tack för en ljuvlig promenad! Och i The Wharf skulle jag kunna bo, så mysigt det ser ut!

Äventyret framtiden said...

So nice! Härligt att runda på med dig. Undra på att du är där vareviga dag; vem skulle inte vara det och the Wharf verkar härligt.
(Mindre härligt är att Virginia tänker genomföra det de tänker göra ikväll. Jag har följt med massmedia och har förstått att undret inte kommer att ske. Vidrigt är vad det är.)
Tack för att jag fick följa dig på din vackra runda!
Här är också vackert väder just nu!

Annika said...

Men vad blogger bråkar...
FY!
NU hade jag precis svarat på era kommentarer, tjejer. OCH allt försvinner!

Svarar er alla tre nu istället på ett bräde. Sorry about that. OCh visst bökar blogger ofta numera?

Iaf, tack!! KUL att ni ville följa med på färden. Idag blev det en annan rutt, men lika skön den. Jag hade inte tid för den här rundan riktigt.
Ja, de där radhusen i the wharf är coola.
OCH det är de flådiga husen i fem våningar också. Fast, om jag fick välja skulle jag hellre på i the wharf. Mindre snobbvarning där.

OCH ja, det är förfärligt att Tersa kommer att avrättas ikväll. Skäms för att bo här. Tycker det är fär jävligt.

Kram på er!!

Steve said...

Charmiga, stillsamma, fräscha och riktigt gräddiga miljöer som gjorda för en kraftsamlande tankepromenad. Härligt med något så osvenskt som The wharf och 5-våningsradhus. Jag har dock blivit för mycket lantis för att det ska kittla på riktigt. Men, med hiss i radhusen och fina promenadvägar så skulle t o m jag kunna ta mig fram.

Annika said...

Steve:
Jo, det är trevliga miljöer jag vandrar bland under min PW. The Wharf är coolast.
Inte dumt att bo på landet heller, Steve.
Och ja, här tar du dig lätt fram :-

Brysselkakan said...

Åhhh! Vilken trevlig runda! Jag saknade helt plötsligt min runda jag hade i Sverige (Järna), numera går jag inne i stan... visserligen en liten, liten bit i en park men annars mest hus och trottoarer... rätt tråkigt men det funkar. Det man måste hitta när man går i stan är en slinga utan för mycket stora gator att korsa så man slipper stanna för det vill man INTE! Som tur är så är Bryssel en kuperad stad så det blir lite uppför oxå ;-)

bettankax said...

Tusen tack för jag fick följa med!!:) Underbar miljö. Lätt att förstå att du njuter av omgivningen.The Warf, idylliskt och charmigt. Men nu undrar jag, som har råttfobi, finns det mycket råttor där, tro?? Ibland blir jag så trött över mitt rått-tänk...Det är så vackert med vatten, dammar etc..och vips kommer rått-tänket;)
Har läst om Teresa här hemma också. Fruktansvärt!! Dödsstraff och SD, fy vad hemskheter det finns.
KRAMAR!!

Annika said...

Brysselkakan:
Ja, det är en trevlig runda. OCH kuperad också, minsann. Det är bra!
Nu har du ju en trevlig runda inne i Bryssel att vandra. Rätt härligt det med, kan jag tro.

Bettankax:
Ja, det är härliga omgivningar här.
The Wharf är coolt.
Vet du, ngn råttanke har inte slagit mig...
HAHA, vem vet? de har kanske problem med sånt. Ska fråga om jag råkar på ngn som bor där ;-)
teresas öde är bara för hårt...
KRAM!!

Suzesan said...

Åhhh jag vet ditt engagemang om denna stackars Teresa...om det verkställs får vi önska henne vila i frid. Jag såg det stod om det i Expressen.

Nån sång hon sjöng som de hade med, har ännu inte hunnit lyssna. Senare.

Så FINT det är i ditt område. FINA hus. Mysigt där i The Warf. Men jag gillar inte att bo så tätt. Men ett eget femvåningshus hade varit coolt. Mysigt.

Kram
/Susanne

Keith said...

Nice pix! I really like the Wharf neighborhood. Pretty cool!

Elisabeth said...

I morse när Rapport hade ett reportage om Teresa undrade jag först var jag kände igen det ifrån, och så kom jag på att det var din blogg! Förskräckligt är det verkligen.

Alltid lika roligt att se bilder från dina omgivningar. Första fotot är helt underbart! Det är något speciellt med soluppgångar.

Lotta said...

Det är så otroligt fint där du bor! Naturskönt och lantligt men ändå en känsla av stad. Här skulle det inte vara så svårt att motivera en promenad eller power walk!
Kram!

Pernilla said...

Sådan underbar start på dagen med en PW i de omgivningarna! Det underlättar verkligen att träna när miljön runtomkring är så tilltalande.

Camilla said...

Kul att få följa med på din promenix Annika. Och vilket härligt väder!

Måste säga att jag tyckte att The Warf verkade som ett intressant område. Och sen givetvis de där radhusen med hiss. Undrar hur de ser ut inne.

Ha en fortsatt skön dag.

Kram

Petchie75 said...

Jag läste om Teresa på BBC World som jag har som "hemsida" på Internet Explorer. Fruktansvärt att man avrättar förståndshandikappade, eller ja, överhuvudtaget så klart!!!
Jättevackra bilder! Hi hi, huset på tredje bilden ser lite snett ut ;-)
The Wharf ser jättemysigt ut, det finns ett liknande område i Puerto Rico som O visade mig en gång. Jättestort gated community där folk kör runt i golfbilar...
Kram!
PS Såg pumpor utanför vårt närmasta bageri idag!

Petchie75 said...

PS II: Annika, jag bor inte i (eller på som du envisades med att skriva) Puerto Rico längre, du får ändra i din blogg-roll ;-)

Anonymous said...

Vad kul med fotopromenad! Jätte fina bilder! Kände att jag var med & gick! Vilka fina promenadvägar du har! Gillade The Wharf & radhusen speciellt mkt!
Lisa

Anne-Marie said...

Jättekul att följa med på din promenad. Vad lummigt och fint det är. Jag SAKNAR det. Det är så brunt och torrt här i Kalifornien. De där husen ser helt klart litet modernare och trevligare ut än de flesta hus i Weed. ;) Kram!

anna of sweden said...

Så otroligt vackert ni bor. De där husen med altanerna mot vattnet är ju otroligt läckra!

Hur gick det för Teresa? Ingen benådan i sista minut?

Huggies!

Tankevågor said...

Nu på morgonen såg jag på TV-nyheterna här att det blev ingen benådning.... Fruktansvärt! Kan inte förstå...det går INTE ihop för mig det här med att USA har kvar dödsstraffet i så många delstater!!!
:-(


Men TACK Annika för den vackra bildpromenaden!!! The Wharf var ju hur häftigt som helst! Närheten till vatten är alltid lockande på något vis.

Ha en skön fredag önskar jag som är ledig idag! :-))

KRAMAR!!!

Annika said...

Herregud vad vackert! Jag flyttar snart =) Ja, jag läste om avrättningen och kunde inte låta bli att kommentera den på min Facebook. Hemskt att USA (som väl ska vara ett i-land?) fortfarande har, och har återinfört, dödsstraffet. Obehagligt. Här i Sverige skrev de om detta fall och beskrev vad hon åt innan hon avrättades. Frågan är vad som är intressant med det. Ta upp diskussionen om HUR dödsstraffet fortfarande kan få förekomma istället för att skriva om äpplepaj!! Hur tusan kan man ens äta i det läget...

Nilla said...

Vad roligt att få följa med dig på promenad!

Anna, Fair and True said...

Tack för promenaden! Många fina hus och områden. Badar folk verkligen där i radhusområdet? Har fått för mig att amrisarna föredrar havet eller poolen före sjöar och andra vattendrag.

Annika said...

Suz:
NU är hon död. Efter att ha ätit friterad kyckling, ärter med smör, bröd och äppelpaj...
FAAAN, säger jag. Du grymma värld, du grymme guvernör.

TACK, ja det är en fin promenadväg.
Jo, de bor tätt i the wharf.
OCh ja, de där femvåningshusen är flådiga, to say the least.
Kram!!

Keith:
I know, the Wharf is a very cool neighbor hood. Have you never seen it IRL??

Elisabeth:
OCH nu är hon död.
SÅ ledsamt, så fel.
Tänkte så på henne igår. Hela tiden.
soluppgång klockan 6:59 idag, och visst är det vackert!!!

Annika said...

Lotta:
TACK, ja jag vet, underbart. Trivs så bra här.
Kram!!

Pernilla:
Ja, det är verkligen en lisa för själen att gå å¨de prommisvägarna. Det blir inte så svårt att träna då.

Camilla:
ROLIGT att du hängde på!!
Blir så glad över det.
Jadu, the Wharf är häftigt.
De där femvåningshusen är flådiga, kan jag säga. Stora, pampiga, världens häftigaste öppna spis intar halva väggen i vardagsrummet. Sen finns det en stor bar i källaren, på de husen jag varit inne i. Alla är costum made sdå de är nog lite olika.
Kram!!

Annika said...

Petra:
NU är hon död. OJ; vad jag har tänkt på henne, ska du veta...OCH tänker på henne. Undrar hur det var igårkväll?
FY fan. MÅ hon vila i frid.
HAHA, du har rätt. DET huset ser snett ut, men vi får nog skylla det på mig :-)
The Wharf är häftigt, och inte gated. Men jag kan tänka mig att det finns många liknande områden runt USA.
OCH ja, visst ska jag ändra det där i marginalen. Ser att jag har massor att ändra där, inte bara din...
Skall ske!!
Kram!!

Lisa:
SÅ glad att du hängde md på färden!!
Jätteroligt!
Kram!

A-M:
Annorlunda natur än i Weed, helt klart.
Men du vet ju att jag tycker att DU bor klart fränt!!!
Kram!!!

Annika said...

Anna:
VISST är det mysigt!
TACK, kul att du vill med på prommisen.
Teresa är död nu. OCH jag har tänkt, tänkt, tänkt på henne...
MÅ hon vila i frid...
Huggies!!!

Londongirl:
Ja, nu är hon död. OCH som jag tänkt på henne...
USCH!!

KUL att du hängde med på prommisen.
The Wharf är coooolt...
OCH sen har de nära till den stora sjön också.
Kram!!

Annika said...

Annika:
KOM över du!!
Tack,det är en vacker plats.

Jadu, om dödsstraffet kan man bara tycka en sak. DET är så fel det kan bli.
Skrämmande. Nu är hon död. Visst var det makabert att höra om vad hon åt sin sista måltid. OCH hur kan man äta övh???
Ja, USA är det enda I-land som har dödsstraff. rena rama medeltiden.
Skäms gör jag.
Kram!

Nilla:
Roligt att du hängde på.

Anna FT:
KUL att du följde med!!
Egentligen vet jag itne om folk simmar i den där dammen, kanske barn. Men i sjöarna i Reston simmar de. Tro't elelr ej. jag skulle itne vilja för där finns snapping turtles och andra godingar...
Hehe,,,

Malin said...

Vad vackert det är!! Mycket charmigare än här i sydöstra Florida där väldigt mycket ser likadant ut överallt :)

Annika said...

Malin:
TACK!!
Ja, det är en vacker del av landet.

Tina said...

Det var kul att följa din promenad. Och kul att jag hittade din blogg. Jag snubblade över den på en annan blogg. Så kan det gå...

Annika said...

Tina:
Välkommen hit!!!
KUL att du hängde med på prommisen, och roligt att du halkade in på bloggen!!
Välkommen tillbaka!!