Sunday, September 05, 2010

I Bluemount

Igår var vädret helt perfekt, lite svalare, ingen fukt alls och lite blåsigt (sviter från orkanen Earl, som vi ju aldrig såg till här hos oss).
Karolina var i West Vrginia och bergsvandrade med en kompis och hennes familj. Peter och jag tog istället bilen till en (av otaliga) vingårdar i "DC-wine country", som vingårdarna ute i Virginia och Maryland kallas.
Igår for vi till Bluemount Vinery som ligger i här i Norra Virginia en bit utanför staden Leesburg.

Nu får ni hänga med så ska jag visa er...


Vägen ut till vingården slingrade sig mellan berg och kullar, så vackert...




Framme efter knappt en timme...


Efter att ha kört upp för en brant väg möts vi av den finaste av utsikter!! Detta är Northern Virginias landsbygd.



Helt betagande vackert...


På vingården ordnas vinprovning, förstås. Man kunde även köpa ostbricka som man fick rykande färskt bröd till. Som ni ser så gjorde Peter och jag just det. Vi drack en Bluemount merlot som smakade riktigt gott. OCH med utsikten och solen smakade allt extra, extra bra.


Det här paret känner ni igen...





Bluemount Vinery.


Mitt emot uppfarten till vingården ligger en stor bondgård, som även har självplock av alla de slag. Men, vi gick inte dit igår. Vi sparar den tills nästa gång vi återvänder, för återvända ska vi.
Inte för att Virginia på intet sätt kan jämföras med Napa Valley och California wine country. Klimatet är för tufft (sommaren för het och fuktig, nätterna för varma) för vinodlingar här egentligen, men det går, och vinet blir helt OK. Det vita vinet lär vara bättre än det röda. Dessutom är jag så glad över att vi har så många olika vingårdar att välja mellan. Det är ett perfekt helgnöje under tidig höst.


Vet ni, nu ska jag göra middagsmat fastän klockan inte är 8 ännu. Jag ska göra pulled pork i min slow cooker, och den ska det bjudas på i eftermiddag då vi har BBQ med grannarna. Fläskköttet ska ligga i slow cookern i 7 timmar och riktigt falla sönder så att man kan göra riktigt fina pulled pork sandwiches med cole slaw och bbq sås (som jag också ska vispa ihop själv). Mer om det i morgondagens inlägg.
Vädret fortsatt superbra, tacksam för det. Labor Day imorgon så det är ledig dag. Härligt med långhelg.

26 comments:

Humlan said...

Vilka bilder och vilken miljö! Det låter verkligen som om ni hade en härlig dag!

Hoppas ni får en bra (och god!) dag med grannarna också och att det sköna vädret fortsätter!

Kramar!

Äventyret framtiden said...

Tack för det; jag hängde på:).
Vinet, osten och brödet såg smaskens ut; skulle gärna ha varit med på ett litet hörn.

Kram!

Fröken Anki said...

Underbart vackert! Vad kul att ha sa nara sa man kan gora sana utflykter under hosten. Vadret ser perfekt ut ocksa! Och den dar ostbrickan sag inte dum ut. Trevligt att de har den mojligheten.

Har ar det ocksa svalare nu, faktiskt lite kyligt sa har pa morgonen. Men skont att kunna andas luften igen! Vaknade tidigt idag, maste bero pa att jag ar sjalv hemma ;)

Pulled pork ar en av mina favoriter! Har aldrig provat att gora sjalv dock, det tar ju lite tid. Men gott ar det! Ha sa trevligt pa BBQ:n ikvall och hoppas ni far annu en fin dag?
Kram

Sporty Spice said...

Åh det ser helt, helt underbart ut!

Desiree said...

Vilken mysig och härlig utflykt. Ostbrickan till vinet såg himmla god ut. Vackra vyeer och vacket landskap. Köpte ni något vin med er hem.
Åh pulled pork låter riktigt gott, jag får allt lite saknad av södern då jag läser det. Men det tar ju sin tid att laga helt klart. Det funkar ju dock perfekt att göra i slow cookern.Ha en fortsatt härlig långhelg och en trevlig BBQ ikväll.
KRamis!

StrandMamman said...

GILLAR det härliga landskapet!
GILLAR den fina ostbrickan!!
GILLAR det tjusiga paret!!!

Monica said...

Vad trevligt det ser ut!
Här i vårt hus gillar vi också pulled pork och barbequesås, jag har aldrig gjort det själv dock. Ska bli spännande att se hur det går till. Gott är det ju!
Här var också blåsigt igår men det var allt vi såg av Earl, skönt!

Keith said...

Sweet! I want the rooster for my balcony!

Tankevågor said...

Men vilket vackert landskap och vad exotiskt att ha vingårdar så nära att åka till. Helt underbara bilder!
Såg riktigt mysigt ut med den där ost/vin och brödbilden! Det skulle jag inte tackat nej till. :-)

Låter gott med din meny som du ska laga. Ska bli kul att se bilder från den också.

Ha en skön fortsättning på söndagen!

KRAM!!!

Charlie sa ... said...

Så härligt! Det liknar en av mina favvis vingårdar här i CT också...jag får alltid lite Frankrike/Italien känsla när jag ser ut över kullarn och vinrankorna. Många tar med sig tilltugg eller äter middagen ute för att njuta av solnedgången som går ner över de böljande fälten. I love the wine trails!!!

Camilla said...

Vilket härligt ställe! Och utsikten gick ju inte av för hackor heller. Förstår att ni tänker återvända dit.

Hoppas att middagen blir både god och trevlig.

Kram

Elisabeth said...

Så underbart det ser ut! Finns det självplock på vindruvor också?

Anna, Fair and True said...

Ser trevligt ut! Visste inte ens att det fanns vingårdar i Virginia.

Marianne said...

Vilken härlig utflykt! Inte dumt att sitta med både godis och vacker utsikt. Jättefint foto på er två!

Den där pulled pork verkar spännande. Jag har en lergryta (glaserad) som jag ibland kokar lammkött i så att det blir så där så att köttet ramlar sönder. Är en slow cooker speciell? Vore jättekul med recept och beskrivning (foto?) på din slow cooker!

KRAM!

Katarina said...

Så härligt! Vacker miljö och med en massa gott! Åh,, vad sugen jag blir på vin nu...

Annika said...

Men herregud så vackert! Jag som trodde USA bara bestod av stora städer och majsfält =)

Millan said...

Wow, ser helt fantastiskt ut!! Jatte mysigt och sa gott med ost, brod och vin!! Underbart.
Kram!

tinajo said...

ÅH vad härligt det ser ut! Sådant där lär jag ju tyvärr inte hinna se, men det var roligt att se de härliga bilderna (plus att jag blev lite hungrig...)! :-)

Annika said...

Humlan:
Det var en riktigt härligt fin dag. Vill dit igen!!
Kram!!

Pettas:
DET var verkligen gott. Det hade varit kul om du varit med.
Kram!

Anki:
Ja, det är verkligen härligt att kunna åka ut till dessa vingårdar den här tiden på året.
Ni har väl en del uppe hos er också kan jag tro?
De senaste dagarna har vädret varit perfekt. HOPPAS att det fortsätter.
HAHA, jag förstår att du inte kan sova när J inte är hemma. JAG är ju likadan.
Pulled pork är så gott.
KRAM!!

Annika said...

Sporty:
DET var helt underbart! Vill tillbaka!!

Desiree:
Ja, det var en verkligt härlig dag!
OCH vyerna tog andan ur en...
Pulled pork är inte dumt, och det är ju rätt lättt att göra det i slow-cookern.
Jo, bbq kan de minsann i södern. Jag vet att du ätit mkt gott där.
Kramar!!


Strandmamman:
TACK, tack och tack :-)
Kram!!

Annika said...

Monica:
HEJ!!! För visst är det Jeppo-Monica!!???
KUL att höra ifrån dig.
Skönt att vi slapp Earl, det var lite blåsigt här på lördagen, det var allt.
Pulled pork är inte svårt att göra...och det blir verkligen GOTT!!!
Kram!

Keith:
You just have to out there and pick it up :-)

Londongirl:
TACK!!
Ja det var en sådan fin dag. OCH vyerna från vingården är enorma. ja, det är faktiskt rätt exotiskt att ha vingårdar att åka till. Verkligen kul nöje så här på senhösten.
All mat blev god igår. Plåtade inte tillräckligt bara...
Kram!!

Annika said...

Charlie:
JAG MED!! Det är så himla trevligt att dra ut till en vingård. Älskar också att åka runt mellan dem!
Känns riktigt lyxigt att bo nära såna ställen :)
Kram!

Camilla:
Visst var det ett härligt ställe!! Vi kommer absolut att åka dit en ggn till höst.
Kram!

Elisabeth:
TACK, det var det. VET inte om man fick plocka vindruvorna. Tvivlar, såg inget sånt. Men jag smakade på ngra---goda!!

Annika said...

Anna FT:
JOdå, det finns massor tom...
Trevligt!

Marianne:
TACK, ja det var en sådan fin dag...underbart.
Precis, man kan nog säga att en lergryta och en slow cooker kan användas på samma sätt.
Fläskköttet kokar man så länge att det faller sönder. MUMS!!
Recept kan jag lägga ut senare i veckan.
Kram!!

Katta:
Ja, det var verkligen sååå mysigt. Hihi, förstår att du blir lite vinsugen :-)
Kram!!

Annika said...

Annika:
HAHA, där trodde du FEL!! Den fördomen får du genast ta död på :-)
FOR SURE!!!
Kram!!

Millan:
tack, ja det var verkligen mysigt. Och gott.
Kram!!

Tinajo:
TACK. Det vore ju helmysigt om ni for ut till ngn vingård i VA medan du är här. Du skule gilla det massor.
Kramar!!

Saltistjejen said...

Vilken otroligt härlig utflykt!!! Ser sååå mysigt ut. och landskapet var vackert! Just sådana här saker är verkligen helt underbart att göra. Så skönt att vädret var bra också.
Kram!

Annika said...

Saltis:
SÅ härligt. Jag älskar att åka ut på sådana!! Landskapet är förtrollande.
Vädret var det allra bästa.
Kramar!!