Friday, October 15, 2010

Show and Tell: Gränser



Fredag=Fredagstema=Pettas Karin på Åland som betämt att vi idag ska skriva om gränser.

Ärligt talat vet jag inte alls vad jag ska skriva om.
SÅ svårt, så SVÅRT! S*V*Å*R*T!!!
Har funderat och funderat under veckan. Gränser?
Stadsgränser, landsgränser, gräns för vad som är för privat, och gränsen för vad som är mitt hem och min borg.
Hur jag än vrider och vänder på detta får jag ingen som helst rätsida på ämnet gränser.

Vi har ju också de gränser man sätter på sig själv, och gränser som man lär sina barn från tidig ålder.
Alla måste vi veta våra gränser.
OCH begränsningar. Dessutom.

Det här har nog varit det svåraste temat hittills, för mig iallafall. Man kan verkligen säga att jag har totalt hjärnsläpp inom hjärnans trånga gräns. Kreativiteten äro begränsad idag.

VET. INTE. ALLS.

Jag har inte varit utanför Restons GRÄNSER idag (skrivet torsdag em. Jag förbublicerar ALLTID. ALWAYS).

Imorrn ska jag och Lotta träda över GRÄNSEN till fem okända personers hem här i Reston. Detta har blivit tradition för Lotta och mig. Jag vet inte hur många år vi deltagit i detta, men det är flertaliga. Vi träder alltså över gränsen till fem privata hem på The Housetour of Reston. Det är alltså hem som är speciella av någon anledning, speciell arkitektur, cool design, unika planlösningar etc. Hur som helst är det väldigt kul att kliva över gränsen och in i främlingars hem. I samtliga hem finns volontärer som berättar om hemmet, och sakerna. Det är bäst att de också vet sina gränser.

Jag har, som bekant, svårt att hålla mig innanför gränserna vad gäller Halloween. VÄLDIGT svårt har jag att känna min GRÄNS där.
Jag vill bara ha mer och mer och mer.
Lika svårt har jag för att hålla mig innanför julens gränser.
Därför börjar jag numera julpynta i november. Direkt efter den amerikanska storhelgen, Thanksgiving.
Jag känner inga gränser för att det (möjligtvis) är för tidigt att ta in granen runt första december. Tvärtom, Den gränsen sprängde jag för flera år sen, innan dess tyckte jag det var synd och skam att klä granen innan Lucia. Så, ni ser, man kan vidga sina gränser också.

Gränsen idag då? Förmodligen inom Restons hank och stör, en promenad med Ingrid, lite mathandling, lunch med Lotta innanför Restons gränser (suburbanized? Me? WHAT???) och sen en god middag ute ikväll...

Happy Friday på er, och hoppas att era gränser är betydligt vidare på alla plan än mina idag...


En värlskarta full av gränser... kontinenter, länder, hav, tidzoner, longituder och latituder...

Alla bilder från webben idag, förståssss....


Nilla,
Desiree,
Annika,
Anki,
Strandmamman
Erica
Saltis
Anna
Taina
Musikanta
I am Annika
Maisoui
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Bejla
Anne-Marie
Jenny
Pettas
Annica
Mrs Clapper
Lotta
Simone
Nygammal deltagare:
Lindha

31 comments:

Taina said...

Hahahahahahahahaha! Det här blev ju riktigt bra!! Kanon helt enkelt. Jag önskar mina hjärnsläpp såg ut som dina!

Vad gäller Halloween och jul så känner jag inte heller några begränsningar även om jag inte har så mycket Halloweenprylar som du. Mycket ska det vara!

Spännande med den här house tour! DET skulle jag också vilja gå på för jag är gränslöst nyfiken!


Kram på dig :D

Annika said...

Taina:
TACK, vännen!! Det här var det svåraste hittills, tycker jag. OCH jag kan inte påstå att jag ser fram emot nästa vecka heller, pust!! Hur skriva då? JAJA, det får jag klura på i veckan...
Mycket SKA det vara på Halloween, men jag har en samling som har flera år på nacken.
House tour'en är sååå rolig att gå på!!
Kram!!

Brysselkakan said...

Tycker du klarade veckans tema utmärkt! Inga beGRÄNSNINGAR där inte!
Skulle oxå vilja kliva in folks hus och se hur de har det! Fast ryckte säger att belgare har det otroligt trist, gammalmodigt, slitet osv. Men det finns nog säkert mängder av undantag!

Annika said...

Brysselkakan:
JAG tackar och niger och känner mig glad över dina ord eftersom det var svårast hittills för mig!
The house tour är så roligt att gå på. Varje år.

Elisabeth said...

Jag gillar också ditt inlägg, speciellt ordleken med beGRÄNSad. Det låter som en rolig idé med the house tour, särskilt när det är hem som är lite speciella på ett eller annat sätt.

Annika said...

Elisabeth:
TACK!!!
VAD glad jag blir. Ordlekar kan man ta till då man har noll att skriva om.
Men Elisabeth, vad ska jag skriva om nästa vecka??? HJÄLP!!!

Miss Marie said...

Jag tycker du lyckades riktigt bra! :)

Hoppas du får en bra helg, kram!

Annika said...

Marie:
TACK, säger jag, och bockar och niger...
DU med!!
Ha en toppenhelg!
Kram!

Desiree said...

Tycker du tolkade temat bra Annika. Dagens tema var ju inte lätt direkt. Du får ha en riktigt skön helg och hoppas det blir kul att kolla in de olika hemmen imorgon. Jag kan tänka mig att man får en hel del inspiration och ideér. Ha ha jo jag vet att du har svårt för gränser när det gäller både halloween och julen. Men varför behöver man begränsa sig alla gånger eller hur?

Kram!!

Nilla said...

Inte lätt tema... Jag har också hållit mig inom gränserna länge och väl, har inte varit utanför Sverige sedan jag var i Danmark 2003 typ. (Jag hittade tekopparna på wrapables.com. De kanske finns på andra ställen också. Jag tycker också att de är jättefina!)

anna of sweden said...

Ja, det var verkligen ett svårt ämne. Men du fick till det - som alltid!

Hoppas att du får en skön helg - det låter kul att få kika in i folks hem.

Huggies!

Malin said...

Inte lätt tema alls! Men du lyckades ju riktigt bra!
Kul med "house tour"!
Kram

Annika said...

Desiree:
TACK!! Det var i sanning inte lätt. OCh nästa fredag är jag nog helt ställd...
Får väl ordblaja ihop ngt då också.
Nej, precis, vad gäller jul och Halloween så känner jag mig gränslös!!
KRAM!!

Nilla:
Ja, jag klarar mig knappt över stadgränsen, hahaha!!
Ska till Arlington i helgen---WOW, stort, liksom ;-P.
Jösses vilka tekoppar...DU fick mig att vilja köpa dem!!
LJUVLIGA!!
KRAM!!

Anna Swe:
TACK!!! VAD glad jag blir.
Ja, det ska bli kul imorrn. det är alltid så spännande.
huggies!!

Annika said...

Malin:
TACK. Jag blir så glad eftersom jag verkligen inte visste hur jag skulle få till det (tror det blir ngt liknande nästa vecka. Sjukt svårt då).
KRAM!!

Äventyret framtiden said...

Du är för ljuvlig, helt enkelt. Först skriver du hur svårt det är att skriva om gränser och så fullkomligt exploderar du helt gränslöst i ämnet. Jag ser verkligen framemot nästa veckas fredagstema från ditt håll, som är ännu svårare än dagens:D. Vad månde komma? Du har ju hur mycket som helst att komma med...

Gränslös kram!

Annika said...

Karin:
Käraste karin...
jag kan, som tur är, leka med ord :-)
Nästa vecka har du mig på den SANNA pottkanten!! VET INTE hur jag ska få till det, mer än att leka med orden.
Du är så söt.
TACK för ditt fina omdömme!!
KRAM!!!

Saltistjejen said...

Vad spännande det låter med den där hous touren i Reston. Är det privata personer som bara öppnar sina dörrar för alla?!? Skoj!
Gränser är verkligen ett ord som för min del kan vara både positivt och negativt laddat.
Hoppas ni får en riktigt fin helg nu!
Kramar!!!!

Annika said...

Saltis:
Det är privatpersoner som ställer ut sina hem. Man köper biljett, 30 dollar, och sen får man gå och tittapå husen. Så kul.
Ja, gränser är minsann både positivt och negativt laddade.
Ha en fin helg.
kram!!

Marianne said...

Ja men du kom ju på en massa gränser! Kul att ni ska på hustur igen, skulle jag gärna hänga med på. Men jag skulle ALDRIG våga öppna mitt hem på det sättet. Antar att det är väldigt små grupper?

KRAM!

Annika said...

Marianne:
TACK! Tjaa, jag lekte med orden så jag fick ihop ngt iaf :-)
Hehe...
Det är mkt folk på dessa husturer. OCH MASSOR av volontärer. Inte en chans att man blir ensam i ett rum. De berättar hela tiden om huset etc. Det är inga grupper alls, man tar det i sin egen takt. Men som sagt, det är koll genom volontärer + att det kostar 30 dollar per person, så et är inte gratis.
Jag skulle också funder både en och två ggr innan jag öppnade mitt hem, man vet ju aldrig vem som ska komma...
Kram!!

Musikanta said...

Ett alldeles väldigt utmärkt inlägg! Fyndigt och ordvitsigt - vad kan man mer begära...
Vi brukar roa oss, Mirren och jag att gå och titta på hus som är till salu. Eller roade oss kanske, innan de köpte sitt hus i Stockholm.Utan att betala!
Kramar och ha en trelig helg önskar Ingrid.

Annika said...

Musikanta:
TACK så MKT!!
KUL att du gillade det.
Det var ju inte lätt idag. precis.
Ja, det är kul att gå på öppna hus. det brukar vi också göra ibland bara på kul. sånt är roligt!
Kram!!

olgakatt said...

Det blev ju väldigt bra att bara låta det flöda, Annika! Du var alldeles full av gränser och dess obefintlighet! Grattis till ett inlägg som ger stort leende!

Annika said...

Olgakatt:
DU ANAR inte så glad du gör mig!!
TACK snälla!!!

Anonymous said...

Bruden...DU kan minsann SKRIVA!!! Du får alltid till dina inlägg ON spot.
Jag säger bara: SKITBRA!

-en läsare BPC

Lotta said...

Nej men det blev ju jättebra till slut!! Gränslöst underhållande, till och med! Kommer du berätta på bloggen om de där häftiga hemmen du ska besöka??
Kram!

Bloggblad said...

Det blev ju gränslöst bra!

Fast vi har ju helt olika julgränser...Stövelgränsen är dock lika!

Annika said...

BPC:
TACK!
Vad glad jag blir!!
Välkommen hit! OCH, välkommen tillbaka!!
Så glad att du läser här!

Lotta:
TACK!!
Vad roligt att du tyckte det!
Jag hade inte med kameran. De vill inte att man ska plåta. Men det var så roligt, som alltid.
Kram!!


Bloggblad:
TACK, jag blir så glad över dina ord eftersom jag INTE visste hur jag skulle få till det.
Ja, mina julgränser är gräsnlösa!!
:-)

StrandMamman said...

Du fick till det bra igen (som vanligt)!!

Annika said...

SrandmammanTACKAR!!
BLIR så glad eftersom jag tyckte att det var SÅ svårt.
KRAM!!

Anna, Fair and True said...

Kul idé med house tours!