Tuesday, December 07, 2010

This Week: A neat little list of Christmas...

1. Egg nog or hot chocolate?
Actually, neither. Egg nog is too “eggy” and Hot chocolate is too “milky” , and too sweet. Of all the Christmas drinks, I prefer Glögg! I love it! Gluhwein is good, too, but Glögg is better!
JULMUST is the best softdrink. Julmust is the traditional Christmas soda in Sweden, or Christmas-coke as a little one called it at my Christmas party Saturday night.


2. Does Santa wrap presents or just set them under the tree?
Oh, Santa wraps the gifts, all right. Or is it Santa’s little helper? Aka me! No, but the presents under the tree will be wrapped for sure. It would kinda blow otherwise, in my opinion. AND, as a piece of info I can tell you that in Sweden, Santa (jultomten), usually shows up in person on Christmas eve night! The funny thing about it is that one person always seem to be missing from the room once Santa shows up. Hmmmm....how come?



3. Colored lights on the tree/house, or white?
We have white lights in the front of the house. Plenty of them. I think it is so beautiful. In the back of the house we have colored lights, and I love them. In the tree the lights are white.






4. Do you hang mistletoe?
No, I don’t.


5. When do you put your decorations up?
It takes a while for me to decorate (due to my huge volume of stuff). It takes about a week. I usually start (decorating) the Saturday after Thanksgiving





My traditional Harald Wiberg Christmas miniature plates.


6. What is your favorite holiday dish (excluding dessert)?
Holiday dishes for me are Swedish! I like the traditional Swedish Christmas table; the herring, the meatballs, the ham. The list goes on and on.






7. Favorite (?) Christmas memory as a child?
I have so many lovely memories from my childhood, and my Christmases in Sweden. So full of traditions all thru December. However, the Christmases we spent at my grandparents in Norrnäs, Närpes, Finland are probably my most precious memories. In my opinion we had the ultimate Christmases there. They were complete; the snow, the country side, the “blue hour” (when the day gives way to the night and the snow looks blue), cutting down our own Christmas tree from our own forest, the fire-places, the ice-roses on the windows every morning. THOSE are memories that will never, ever leave me.


8. Do you open the gifts on Christmas Eve?
Yes, in Sweden (and Finland, and the other Scandinavian countries) Christmas eve is the most important day of Christmas. So, yes, we open some gifts on Christmas eve, but since Peter is American we also open some gifts on Christmas Day. I do, indeed, have the best of two worlds!


9. How do you decorate your Christmas Tree?
Traditional! Red, white and silver. NO tinsel.


10. Snow! Love it or dread it?
LOVE IT MORE THAN WORDS CAN SAY!!






11. Can you ice skate?
Of course I can!


12. Do you remember your favorite gift?
Yes, I was five and got a doll-house from Lundby. I was in seventh heaven. I still remember how happy I got when I un-wrapped it!!!


13. What’s the most important thing about Christmas for you?
The coziness factor! The warmth and to be with family.





14. What is your favorite Christmas dessert? I really don’t know. Chocolate maybe? Marzipan?


15. What is your favorite holiday tradition?
I have so many favorite traditions around Christmas, I cannot pick one.


16. What tops your tree?
An angel.



This kitschy angel brights up my livingroom. I love angels, even the kitschier ones.

17. Which do you prefer, giving or receiving?
Both work for me...:-)






18. What is your favorite Christmas song?
*sigh*...There are so many lovely songs this time of the year. But I have true weakness for “Baby it’s cold outside” right now (see my post last Friday). But, who can pick? There are too many good ones.


19. How many Christmas music CD’s do you own?
Who knows? Maybe 15-20, both Swedish and American. However, nowadays I mostly listen to Pandora radio.


20. What colors would you never decorate with at Christmas:
Blue (NO!), orange ( that is for Halloween), black (never, also Halloween), purple (NO!), pink (hell no).
I am a traditional dudette…


All pics are taken inside, or outside, my home…

IF you feel like copying this list, please feel free to do so! And, let me know so I can come check it out!! I am so curious!!



25 comments:

Taina said...

Kul lista men så SVÅRT att svara på vissa frågor! Favoritdessert och sång osv. ALLT är mysigt med julen helt enkelt. Varför välja? Hahahaha!

Du har ju gjort allt så mysigt och fint och julkänslan strömmar genom skärmen. Mmmmm. Kan du fatta att jag är fortfarande inte klar. Men men snart så :D

KRAM KRAM

Elisabeth said...

Den listan ska jag absolut låna! Haha, fråga 10, vaaaaad skulle jag svara på den månntro? ;D Jag är förresten inte heller förjust i varm choklad, och har aldrig varit, just för att det är för "mjölkigt". Fast jag vill å andra sidan helst bara ha iskallt vatten att dricka, udda som jag är. ;) Julmust brukar vi ha till jul, men jag har aldrig druckit av den. Vatten är helt klart min grej när det gäller dryck.

Jag är också traditionell när det kommer till färger att pynta med. När andra vill göra det "roligar" med blått/turkost/lila/rosa pynt vill jag ha det röda. Min känsla är att det nästan är lite "fint" i Sverieg att inte vilja ha det röda pyntet. Som att man ska tänka nytt och inte bara använda det gamla. I och för sig kommer sig säkert den känslan av att jag tycker om det traditionella, och därför ser alla inredningstips med blå/rosa/etc julpynt desto mer... Men i vilket fall som helst skulle jag aldrig vilja ha julpynt i de färgerna. Fy nej!

Fint med pyntet på solen. Just den typen av julpynt gillar jag starkt.

Annika said...

Taina:
Jag körde den är listan för tre år sen, tyckte det var dags för en repris nu, hehehe!!
SVÅRA frågor. Måste man välja? JAG vill ha allt!!
HAHA!!
Du har ju kommit jättelångt med ditt pyntande. DU har det superfint.
TACK för snälla ord!!
KRAM!!!

Elisabeth:
GÖR det!
Det är som sagt en oldie but goldie som jag fyllde i för tre år sen. Nu dammar jag av den igen.
Julmust är ju så gott!! Detär verkligen en julig dryck, mmm...

Just! jag har samma känsla som du, att det hemma gärna får vara trendigt. DET har jag ingen lust att följa. Jag vill göra det som jag vill ha det, väldigt trad. Absolut inga färger som inte ska vara sas.

TACK, kul att du gillar pyntet!!

Desiree said...

Underbar lista. Haller sa med dig om att glogg ar godast och att det ar ju sjalvklart att klapparna ska vara inslagna. Jag gillar verkligen din angel som du har hogst upp pa din gran. Orginellt att ha just en angel istallet for en vanlig stjarna. De dar klassika apelsinerna med kryddnejlikor ar bade fina och brukar dofta underbart. Jag ska ta och forsoka fixa lite sadana till helgen.
Jag njuter verkligen att fa ta del av dina fina bilder och juldekorationer. Far njuta av dina lite mer da vi inte har nagon egen gran har.
Kram!

Äventyret framtiden said...

Det här blogginlägget skall jag frossa i senare ikväll:).
Apelsinerna är absoluta favoriten för min del, kanel och nejlikdoft till...men egentligen finns det ju små mycket som är själva julen.

Kramar!:D

Miss Marie said...

Jag gillar både egg nogg o varm choklad, men glöggen får du gärna ha för dig själv! :) O klapparna måste såklart vara inslagna! Det är ju halva nöjet! Jag tror jag ska kopiera den här listan...

ullrika said...

nu har jag fuskläst och skummat text och mest titta på bilder (Milla vaknar snart men jag försöker hämta upp det jag missat sen sist iaf ;)

vilken härlig blandning av svensk och amerikansk jul! det ganska galet pyntiga blandas med köttbullar, pappstjärnor och nejlikoapelsiner! härligt!

Annika said...

Desiree:
Kör listan, Desiree!
Glögg är godast. Helt klart!!
Absolut ska klapparna vara inslagna. Fattar inte ens att det finns alternativ!!
Ängeln i granen ja, den gillar jag också. Det är min svägerska som gjort den, och jag tycker den passar så bra som toppängel!
Gillar ju änglar, så...
TACK. vad glas jag blir över dina snälla ord!! Det är så roligt att höra att du anar inte!!
Ja, apelsinerna är ju så lätta att göra, och de blir så fina!
KRAM!!

Karin:
DET får du göra :-)
Apelsinerna gillar jag också + att de är sååå goda NU!!
Kram!!!

Marie:
WHAT? Ingen glögg för dig!! Nä inte nu när du är preggie, men annars?
Antar att din engelsman gillar att du gillar eggnog :-)
KUL om du kör listan!!
Jättekul!!

Annika said...

Ullis:
TACK
Ja här blandar vi och ger och tar helt enkelt det bästa av två världar!!
Kram!!

Anonymous said...

Kul lista! Och du har ju den bästa julen; paket 2 ggr!!! Fast i år lär jag slå dig då vi ska besöka flera vänner på väg upp till Småland och hem igen så vi får paket... 5 ggr! Det du!

Annika said...

Brysselkakan:
HAHA, de du!! Du slår nog mig. Men vi ska ju till Peters syster, så det blir x 3 för mig. Men ja, du har ju x 5 so you are the winner!!

Humlan said...

Den listan var ju som gjord för dig som älskar julen. Jag tyckte att jag kände igen den, sedan såg jag att du har kört den förr. Men lika roligt att läsa den igen och härliga bilder också!
Precis som du så vill jag har de traditionella färgerna och skulle inte alls trivas med att ha en blå eller rosa jul. Däremot dricker jag gärna de här nya glöggsorterna, vissa både kallt och varmt, så lite nyheter kan även jag ta till mig... ;-)
Kram!

Keith said...

Pretty comprehensive "little" list. Your house is beautifully decorated! :-)

Sara said...

Åh vad jag längtar efter mysig jul nu! Det ligger SÅ fel i år om man som jag ska jobba mellandagarna. Saknar dig så sis och vad fint du har pyntat hemma. Puss & kram

Marianne said...

KUL lista! Jag kanske kopierar, i så fall säger jag till.

Mina bästa barndomsminnen är från när jag var riktigt liten och vi firade i Värmland. Då var det riktig vinter, häst och släde till julottan, tomten kom pulsande genom snön ... Och så var jag "kär" i en kille som hette Erland, men det förstod inte jag, så jag kallade honom Pärlan : )

Så fina julbilder!
KRAM!

Anna, Fair and True said...

Kul lista, kanske gör den också, fast den var en del svåra frågor.
Glögg och julmust är bäst såklart!
Vilka fina tavlor, de där Harald Wiberg-tavlorna!
Får familjen vara med och dekorera eller är det "din" grej? :)

anna of sweden said...

Åh, vilket roligt inlägg, Annika!

Och jag är så otroligt fascinerad över ditt julmysiga hem. Här fick vi i varje fall upp utebelysningen i helgen. Inte så dumt! :)

Windy huggies!

bettankax said...

Det var en trevlig lista! Underbara foton från ditt hem. Varm, mysigt och sååå trivsamt. Du är en fena på att få till det:))
Tycker om din ängel(ja allt). Och så välkomnande på stolen med tomtefamiljen som välkomnar.
KRAMAR!!

Saltistjejen said...

Fantastiska bilder! Ert hem ser nu ut som något taget ur en inredningstidning tycker jag! Ett julnummer då såklart! FINT!
Å vi var ju på Ikea idag men min stora stora vbesvikelse var att det inte fanns ngn julmust!! Jag var SÅÅÅÅ inställd på att köpa det! :-( Jaja, vi får se om det blir ngt senare annars blir det en jul utan must...
Stor kram!

Camilla said...

Kul lista! Får väl se om jag hinner med att göra en likadan. Tiden bara rusar iväg nu känns det som.

Ha det gott.

Kram

Annika said...

Humlan
Exakt, denna lista körde jag för tre år sen. Dammade av den, och tycker det gick bra också. Ändrade svaren lite, och voila!!
HAHA.
Visst ska det vara traditionellt. Inget blått, gult eller rosa göre sig besvär.
Glögg kan jag också ta till mig, haha!! Jag är inte helt stockkonservativ då det ko´mmer till jul.
NI i sverige har tur där det finns så mkt glöggsorter.
KRAM!!

Keith:
Yes, but for a Christmas lover like me no list can get too long.
Thanks Keith!

Sara_
Ja. den ligger lite oturligt för dig.
Men jag hoppas att ni ska få det fint i Småland.
Saknar dig också!!!
TACK, ja nu är huset klart.
Kram!!

Annika said...

Marianne:
Ja hojta till isf.
Fina minnen du har också av Erland Pärlan!!
HIHI!!!
Just det där med mkt snö och landet satte spår i oss Stockholmstjejer!!
TACK, ja nu är det klart härhemma!!
Kram!!

Anna FT:
Ja, de där Harald Wiberg tavlorna älskar jag. De köpte jag en jul hemmavid, såklart.
Peter och K är med o klär granen. Peter hjälper till att rigga utebelysningen, men resten är bara mitt.
JA; kul om du kör listan!!

Anna Swe:
TACK Anna!!
Ja, nu är det klart. och det är så skänt. Det som inte är klart är klapparna. Det är OK utom det att jag itne skickat till sverige än. PANIK!! Måste göras denna vecka.
Huggies!!

Annika said...

Bettankax:
TACK!
SÅ glad jag blir.
Ja, det här är ju min tid på året!!
OCH det är så roligt att pynta och fixa.
KUL att du gillar mina pinaler. Blir ju jätteglad!!
Stora kramar!

Saltis:
TACK!!
VAD glad jag blir!! Det är så roligt för mig att fixa med detta!!
Nej, men fanns det ingen must kvar på IKEA.
Saltis, har ni World Market hos er??? DET har ni absolut. DE säljer julmust, mandelkubb och en del annat. ÅK DIT!! BÄTRE must, slår IKEAS tråkmust med hästlängder!!
Lycka till, must måste du ju ha!!
Massor med kramar!!

Camilla:
Förstår att du har massor i görningen inför Ts ankomst, men hojta till om du gör listan.
KRAM!

Petchie75 said...

Kul lista och stämningsfulla bilder!! Jag längtar sååå efter mitt julpynt och mina julcds. Jag har iaf Agnetas och Lindas cd sparad på iTunes i datorn så lite julmusik kan jag få.
Vi kommer ju att fira Trettonhelgen för första gången i Spanien nästa år (alltså januari 2011) och jag undrar om VI kommer att få några presenter eller det bara är barnen. I Spanien är det ju DÅ man får julklappar. Och i Belgien är det den 6 december så egentligen skulle jag kunna få julklappar i 3 omgångar ;-) (nu firar vi ju inte Saint Nicolas eftersom vi inte är belgare).
Kram

Annika said...

Petra H:
TACK!
Hey, du borde maximera julklapparna väldeliga...6 dec, 24 dec, 25 för att hedra den anglosaxiska världen ;-) och sen på 13-helgen. WORKS for me!!
Agnethas julskiva är toppen!!!
LOVE IT!
TACK för den!!
Kramar!!