Thursday, December 16, 2010

Väder och vind kryddat med ett litet stycke nostalgi

Det är inte bara i Sverige man är väderfixerad. Samma sak gäller här. Med besked. Igår var jag uppe och handlade julklappar i Reston Town Center, som är vårt stora köpcentrum här i min förort. Hela Reston TC ligger under bar himmel, det är alltså ingen inomhus-mall. De är annars vanliga i dessa trakter.

Jag gillar att Reston TC är fritt och öppet. Det är trevligt att vara där, alla årstider. Eftersom det finns flera höga byggnader i RTC så blåser det enormt där, vinden liksom pinar in överallt, på varenda gatstump. Man kommer inte undan. INTE mig emot, jag gillar det. Iallafall den här tiden på året.


På väg till RTC! Plötsligt går säkert 50 kanadagäss över vägen. Alla bilar stannar och släpper förbi dem...JEEEZ, dessa kreatur finns överallt.

Nu har jag kommit fram och det är isande kallt på alla gator och gatstumpar...

Jag gick in på Starbucks och tog min vanliga vinterlatte, dvs pumpkin spice. Det var knökfullt med folk därinne, mest från de kontor som ligger inne i Town Center. Nästan alla snackade väder och vind. En man sa till mig:
-CAN you believe this weather in the BEGINNING of December!!!??? It is more like the end of January.
Jag fick ju då säga att jag tyckte om det. Visst, nästa kommentar blev:
-Where are you from?
-SWEDEN!
-WELL, Sweden!! WELL in that case you probably think this is like spring! I’ve been to Jukkasjärvi with work once, and BOY, WAS THAT cold. But so beautiful. Man, to stay in the ICE-Hotel, was literally the COOLEST ever!

Ja, jag fick ju tala om att jag kommer från Stockholm ---bla, bla, bla---och att jag aldrig varit i Jukkasjärvi men att jag gärna skulle vilja åka dit.
Våra vägar skildes med ett Merry Christmas. Jag är glad att han inte sa Happy Holidays.
Det är ju inte så politiskt korrekt att säga Merry Christmas i det här landet eftersom man inte VET vilken religion (den okända) personen ifråga har som sin. Det korrekta är att säga Happy Holidays, men det ger mig nästan uppstötningar. Det får vara någon måtta på det också.
Jag skulle inte bli stött om någon önskade mig en happy hannukkah tex, och jag har väldigt svårt att tänka mig att någon skulle kunna bli förtörnad över ett Merry Christmas. Aja, men så är det in the US of A, iallafall i DC-området. Julen glittrar och glimmar överallt i parti och minut, men du ska säga HAPPY HOLIDAYS. Ibland är det så PC att man blir tokig, iallafall blir jag det.
Merry Christmas!!!


Julgranen på torget...

Starbucks i Reston TC är inte större än ett hål i väggen, så jag fick ingen sittplats där. Istället fick jag trava ut i blåsten. Jag satte mig vid julgranen på det stora torget , i solen, och drack mitt kaffe och kände mig som en freak-a-zoide! Det var riktigt skönt där, men folk tittade på mig som vore jag tokig där jag satt med min latte i -5 gradig kyla.

Och jag får fika utomhus, men i solen är det drägligt.

Jag tycker om att handla utomhus, att gå in och ut i affärer. Det påminner mig om Stockholm, och det minner mig om det jag är van vid.
När vi var små brukade vi åka till Vällingby och handla julklappar åt varandra. Vällingby åkte vi oftare till än vad vi åkte in till stan. Vi brukade vara ungefär fyra tjejer som drog iväg med tunnelbanan. Väl inne i affärerna brukade vi peka ut för varandra VAD det var vi ville ha. När vi gjort det bad man personen som pekat ut gå iväg ett tag och titta på annat. Under tiden köpte man det hon ville ha. Snacka om uppenbart. Men det var faktiskt lika kul att få den julklappen sen på julafton iallafall. Ofta var det date-parfymer, fenjal duschcremer eller tvålar som vi köpte till varandra. Vissa år var det paradisaskar vi ville ha. Vi ville inte ha alladin för det var mörk choklad däri. Så var det då.
Vi handlade även något litet till våra föräldrar, även om de oftast fick saker vi gjort i slöjden i julklapp. Ett år köpte jag och min syster en smörgåsgrill till mina då tioåriga bröder. Det var inte DE som hade önskat sig en grill, utan det var jag och Sara som tyckte det verkade så gott att göra varma mackor på det sättet----EGO-syrror!!!


En ensam tjej åker skridskor. Vanligtvis är det knökfullt på den här skridskobanan, men det lönar sig att komma klockan 10 en vardag.

Utanför Clyde's, en av mina favoritrestauranger i RTC.

Idag blir det power walk i den härliga kylan. Jag är glad varenda dag vi får behålla detta väder! Sen ska jag iväg och uträtta lite ärenden så här på nyfredagen!!

Titta vilken gullig julkula, modell stor, jag hittar på Williams-Sonoma. Den ser ut som ett påskägg, och kommer från Tyskland. Jag kan bara inte låta BLI att köpa julkulan till Karolina...

Inne i kulan ligger det godis. Karolina låter sig VÄL smaka, och jag kan lätt avstå...

20 comments:

Elisabeth said...

Så underbart det låter ATT kunna ge sig ut på en PW. Här går det knappt att gå alls, ens i snigelfart.

Date och Fenjal var populärt bland oss också. Minns så väl en jul när jag fått en Fenjalduschcreme, som jag inte ville öppna, eftersom flaskan var så fin. :D

Taina said...

Jag föredrar också "utomhusshopping", dvs gå in och ut i affärer, ut i friska luften. Blir alldeles matt av för mycket inomhusluft med alla knepiga dofter (och odörer).

Vi har också ett "köpcentra", inte så långt härifrån, där det är vanliga utomhusaffärer. Ska dit med Albert nästa vecka. Jag har en hel del kvar att shoppa. Men så är det alltid. Alltid!

Vilken fin kula du hittade då Och med godis i. Inte fel om du frågar mig. Snart ska här mölas godis eftersom Albert har lovat ta med sig lösviktsgodis!!!!

Njut av nyfredagen!

KRAMAR!

Miss Marie said...

Vilken härlig dag! :) Jag föredrar också utomhusshopping, helt perfekt ju med ett stort mall utomhus - alla affärer är inom avstånd men man får ändå lite frisk luft o slipper tråkig inomhusstämning!

Sephora, Starbucks, JC Crew... Nej då, jag är inte ett dugg avis! ;)

Desiree said...

Julgranen på stora torget var ju såååå fin. Jag tycker du gjorde helt rätt som gick ut i solen och satte dig vid granen. Det var ju fint väder även om det var kyligt. Skridskobanan såg också jättefin ut. Skridskor är ju kul att åka. Kanske inte om det är helt knökfullt men har man möjlighet är det ju toppen att kunna ta sig hit då det inte är så mycket folk. Börjar du bli klar med alla klapparna nu eller har du några kvar? Julkulan du hittade på Williams Sonoma.
Ha en skön dag och njut av kylan.
Kram!

Annika said...

Elisabeth:
Ja, det är så skönt. Inte en flinga här, men det ska visst komma lite idag är det sagt...Kallt nog är det iaf.
Fenjal var väl en härlig duschcreme. Den kanske finns än idag? Doften var så fin...
Kul att ni också köpte den!

Taina:
Ja, jag gillar båda :-)
Men det är skönt att vistas utomhus när man handlar. Verkligen, men sbux hade gärna kunnat vara lite större, hehe..
VAD roligt med Alberts besök!! Förstår så väl att du gläder dig. OCh mysigt att shoppa ihop också.
Visst var den där "påskäggskulan" fin!!!! jag kunde ju inte motstå den!!!
LYLLOS dig som snart får löäsgodis till på köpet...ÅÅÅÅÅ!!!!
Ha en fin nyfredag själv!!
KRAM!!!

Marie:
VÄLDIGT skönt, friskt och mysigt.
Gillar att handla där.
Jadu, och lägg till Anthro också till din lista ;-) Där handlade jag också igår.
RTC har många bra affärer.

Annika said...

Desiree:
JA,visst är den!! Så perfekt!!!
Det var jätteskönt att sitta där i solen och titta på den skrinnande tjejen...och latte värmer ju så fint under tiden.Jag börjar bli ganska klar, men ännu finns det kvar. Du vet, jag har inte varit ute på sådär jättemånga shoppingturer, trots allt. men visst börjar det närma sig slutet nu...
Ja, den julkulan kommer frpn W-S, du vet...det går ju inte att stå emot en sådan sötnos!!!
Kram!!

alegni said...

jag gillar any kind of shopping. jag skulle inte tacka nej till några shoppingdagar i dina trakter med dig, annika :)
julgranen är mäktig! undrar vad taina tycker om rosetterna :D :D
kram
ingela

Annika said...

Ingela:
KOM precis från dig nu!!
Krock i cybern!!
Nej, att shoppa här är härligt. Du skulle älska det!
Julgranen är mäktig...HAHA, tänkte på Taina igår då jag plåtade den!!
Men där gör sig rosetterna riktigt rätt!!
KRAM!!

Anonymous said...

På något sätt verkar du ha mer julkänsla hos dig är vad vi har här... så eftersom ingen av oss har snö, vi båda har lite kyligare väder så måste det bero på den näst intill avsaknaden av julpynt i butiker här... Visst, det finns julpynt men lite, inte alls som i Sverige eller USA!
Det verkade som du hade en bra dag! Nähä, åter till listskrivning och packning då!

Malin said...

Kul att han hade varit i Jukkasjärvi, där har jag varit många gånger, min familj kommer ursprungligen från Kiruna så att mina föräldrar har en stuga i närheten.
Nu när vi har svalt och skönt ute kan jag sakna lite att strosa omkring utomhus och titta i skyltfönster, men med Floridaklimat och den värme och fuktighet som ofta råder här är jag ganska glad att det mesta är inomhus! Vi har i och för sig ett par ställen med affärer och restauranger samlat utomhus, men det blir sällan att jag åker dit även om det är mysigare.

Vilken söt julkula du köpt till Carolina. Kul idé!
Här i Boca är det också Happy Holidays som gäller, här firar ju en förhållandevis stor del av invånarna inte jul. Jag får verkligen tänka efter varje gång jag ska säga Happy Holidays, som svensk är det ju liksom Merry Christmas man är van vid att säga.

Annika said...

Brysselkakan:
Ärligt, julkänslan är det NOLL fel på!! Det är så pyntat och fixat och dekorerat att det är underbart!!
Så julstämning finns nog även utan snön. Idag ska det komma snö, sägs det. Idag på min PW var det så fint att se alla pyntade trädgårdar som lyste i halvmörkret.
Listor för dig, ja de är minsann BRA att ha!!

Malin:
Ja, där hade ha varit. OCH han gilalde det verkligen!!
jag skulle också vilja till ishotellet. Vad häftigt det måste vara!!
Visst är inomhus-mallar bra, skulle inte heller vilja vara utan dem.
men det är härligt med lite utomhus också.
Ni har det kallt nu, brr...
VISST var den där julkulan bara för SÖT!! Jag föll som en fura. Precis samma ide som med påskägg!!
Happy Holidays ja...suck...
Kram!!

Anna, Fair and True said...

Vilken mysig shoppingtur! Och jag blir ju mer och mer sugen på en sån där latte. Får nästan åka ut till Arlanda och kolla om de säljer sån där :)

Saltistjejen said...

Å vad mysigt!!! Verkar varit en väldigt härlig och rba shopping! Julkulan tycker jag var fin men som du tyckte jag godiset såg rätt äckligt ut hahaha! Ibland är det BRA att man inte gillar amerikanskt godis....! :-)
Roligt också med mannen på Starbucks. jag tycker det är så trevligt att folk ofta småpratar här. I kön, på bussen, i hissen, i mataffären. Inte som i Sverige där folk verkar mer livrädda för kontakt med personer de inte känner. Men lite småprat då och då tycker jag gör en på gott humör. En vänligare atmosfär på något vis. Samma sak gäller här att man fota säger Good morning eller Good evening till varandra om man t ex råkar mötas i hissen. jag tycker det är trevligt även om vissa svenskar fnyser och säger att det bara är yta och artighet. och visst är det så, men varför skulle det vara sämre med lite artig yta som sprider vardagstrevnad än oartig icke-yta som mest gör att det känns tryckt eller otrevligt?? DET har jag aldrig förstått.
Och du date parfymer köpte vi också!:-)
Kramar i kylan!

Annika said...

Anna FT med nya vackra efternamnet:
Japp, och NU SNÖAR DET´!! GANSKA YMNIGT!!!
Härligt.
Tror jag ska sticka iväg och köpa lite ingr. till julgodis.
Ja, pumpkinspice är grymt god. Vet inte om den finns att ens få tag på hemmavid.
Men kanske...

Saltis:
Meget bra shopping...
NU snöar det!!
Inte dumt det heller!!
Jag ska inte ge mig ut med bilen idag so let it snow...
Ja, folk snackar ju vitt och brett här med varandra. De är ju bra på kallprat och konversationer (en konst, blir avis).
Jag hälsar på varenda en jag möter på min PW, och de hälsar på mig. Trevligt, trevligt.
Tar hellre lite artighet och trevlighet än kyla, även om den är ytlig...KRAM!!!!

Humlan said...

Här är det riktigt vinteroväder i dag, det gillar jag inte! Men visst är det vackert med vintern och jag hoppas att snön ligger kvar över jul. Snön och all julbelysning är det som skapar mest stämning för mig.

Vilken fin julkula! Och roligt att ge bort till någon när det är både presentförpackning och dekoration!

Kram!

Äventyret framtiden said...

Så roligt att vara med på ett hörn igen. Och så många rosetter:), förstår Taina alltmera, hahah...

Ha det riktigt, riktigt bra
säger en fördammat småtrött bagare i Geta

Kramar!

HeLena said...

Vilken myspys shopping! Jag gillar också -torget-shopping- ut och in i affärer. Finns inte på så många ställen här längre... det är synd. Jättefin godiskula du hittat!

Jag kan inte logga in på min blogg idag:-/ sur som f*n blir jag ###%%% fattar inte varför heller??? blogg.se har gjort nåt med förstasidan. Konstigt!
Hoppas det funkar i morgon till
S & T. Nu måste jag sussa!
Ha det fortsatt skönt!
Kram kram!!

HeLena said...

Titta in hos Olgakatt!
Jättekul!:)
kram igen

Annika said...

Humlan:
Ja, ni har ordentligt oväder hemma. Me visst lär ni får en vit jul.
Visst gör snön mkr för julstämningen, snön och julbelysning. Härligt!!
TACK, visst är den där julkula fin!!
Jag kunde ju inte motstå den för aldrig det!!
Kram!!

Karin:
Ja, där har du Reston TC.
Tänkte också på Taina då jag såg alla rosetter;-) men jag tycker nog att rosetterna passar bra i den granen.
FÖRSTÅR att du var trött efter baket.
KRAM!!

Helena:
Ja, det är härligt med sådan shopping, min favvis. Nej, det finns inte så många ställen kvar av de sorten.
Men vällingby är ju en evig favvis.
Men skit med din blogg. USCH jag hade blivit så frustrerad!!!
Hoppas det har ordnat sig!!
Kram!!

Annika said...

Helena:
Ja, sånt där är KUL. Tänk om man skulle vara med när det kom en sådan mob...