Thursday, January 06, 2011

Fredagstemat, och nyheter om "korren"

Maisoui i Göteborg står för temat i januari. Jag tar det i februari. Den som vill kan redan nu hojta till om mars!

7 januari: Om du gick i mina skor under en dag så skulle dina ögonblicksbilder bli de här.
14 januari: Om jag kunde/fick förändra något så skulle jag….
21 januari: Bästa egenskapen hos make/bästa kompis/syskon… välj själva
28 januari: Den bästa maträtten jag har ätit på en semester (har ni recept så ta gärna med det)

Jag är verkligen inte säker på hur det första ska tolkas?? Men, men...
Det är väl det som är lite charmen med hela Show and Tell. Lycka till!!

OCH igår var det då här och skulle ta ut ekorren ur skorstenen. DEN lilla kraken (även om jag inte ömkar alltför mycket) har varit där sedan nyårsafton nu.
Men, för jobbet skulle de ha 350 sköna dolares...
JAPP, 350!
No way, kände jag och Peter. DÅ kan vi lika gärna göra jobbet själva. Vi får vänta tills djuret dött, och sen öppna spjället och ta hand om det.
Så, ikväll ska Peter och min granne Richard tackla problemet. Förhoppningsvis trillar det ner då, så fort vi öppnar spjället. USCH.
Jag vet att vi inte kan vänta för länge, djuret kommer att börja ruttna. Det är bäst att göra det så fort som möjligt. SÅ, sagan om korren rullar vidare...
SUCK.
VAD skulle den i skorstenen att göra? *

Vet ni VAAAAAAAAD??!!! Det snackas SNÖ!!
Yippey-yay-yay!!
Ingen kan vara gladare än MOI!! Jo, möjligtvis kiddsen!
O vad det skulle vara härligt med några dagars VITT nu!

Just nu är jag galet förtjust i clementiner. Tusan, jag skulle kunna trycka i mig en hel låda på raken...
Fy sjutton vad goda det är. OCH de godaste jag hittills smakat i vinter har jag köpt på Target!
Så, ni som bor i USA, spring dit!! Köp ett gäng. GODA som godis!
Frukt och jag går hand i hand. Karolina har en kompis vars mamma kommer från Japan, och nyligen skickade mamman med en påse äpplen som de köpt på en asiatisk matvaruaffär (vi har gott om sådana omkring oss). Äpplena var mini, såg ut som surkart, men det var det GODASTE jag ätit i äppelväg någonsin. SÅ söta, så läskande och så små!! Måste genast ta och åka ut till en asiatisk affär och botanisera bland ditten och datten. INTE minst bland frukten...
Mmmmmm....


Bild från nätet

* Peter löste problemet igårkväll. Han och Richard fick ut den MYCKET medtagna korren!! YAY! Så skönt att den är borta nu! Underbart. OCH att Peter fixade det själv med hjälp av en stor flyttkartong. Korren var så matt och trött (vi vet inte om han överlever), men vi gav den lite vatten och nötter på en tallrik när den väl var ute under bar himmel igen. Om en stund ska jag gå ut och se om han överlevde, eller inte...


Peter och Richard i en väl barrikerad källare. NU ska korren ut...
OCH jo, ifall ni undrar har jag den ljusslingan i öppna spisen hela året, men renarna på spiselkransen har jag visst glömt. Hmmmm....typiskt...

31 comments:

Taina said...

Vad skönt att ekorren är fri och jag hoppas den överlever, den lilla stackaren. Men 350 dollar? Ujuj vilka hutlösa priser de drar till med ibland. Vi fick punga ut med 370 dollar för ett läckage i bränslepumpen häromdagen. Inte kul. Inget som syns liksom.

Jag såg att vi också ska få snö snart. Härligt!

Du kan ta bort mig från show & Tell listan tills vidare...

Imorgon är det dags att träffa Herr Kirurg ;)

KRAMEN

Elisabeth said...

Vilken tur att ekorren kom ut! Den hämtar sig nog, får vi hoppas. Clementiner är verkligen gott. En gång i Österrike åt en kompis och jag upp ett helt kilo på egen hand på bara några timmar. Mycket C-vitamin blev det om inte annat. ;D

Annika said...

Taina:
Inte en sportslig att vi betalat 350 dollar för det där, inte en chans. Priserna drar de verkligen till med. Sen fixade Peter det på nolltid. Jag är glad att vi gjorde det medan korren levde.
Ja, visst är det sjuka priser på allt, jag blir alldeles matt ibland.
Snön, ja, fint!!
OK, jag håller dig vilande på ST listan. Fattar om du inte är taggad.
TÄNKER på dig, vännen!! MASSOR!!!!
KRAMAR!!!

Annika said...

Elisabeth:
Mitt hårda hjärta smälte då jag den svaga lilla ekorren ligga på marken. Det var vatten och nötter som gällde. Hoppas den klarade sig.
Clementiner, det godaste som fins nästan. jag kan trycka i mig massor, en ggn åt jag tretton på raken, hehe...
Precis som ni :-)

Anonymous said...

Tur att ekorren är ute igen! Sonen här blev lite ledsen att den kanske var död...
Snö!!! Vi har +8 och regn... fast vi lär säkert få snö igen innan vintern är över.
Clementinerna och apelsinerna är så underbart goda nu men min krassliga mage får vänta några dagar till...

Annika said...

Brysselkakan:
Jo, men nog var den krasslig. Vill inte ens tänka tanken på om den varit pigg. DÅ hade det blivit en kamp, för Peter var snabb som en vessla igår.
Jajamen, snö!! Very najzzz!!!
Ja, bäst att du väntar med citrus ett tag. Hoppas det är bättre idag!

Äventyret framtiden said...

Så skönt att ekorren har sluppit ut ur sitt hemska fängelse! Stackars djur!

350 dollar, de skulle ha stryk, skulle man säga på Åland. Hutlöst.
Tur att Peter lyckades med att få ut den stackarn och att spara er massor av pengar. Nät på skorstenen nästa?
Vi har specialnät på vår för att inte ens bin skall ta sig in. Vis av skadan. Ett helt bisamhälle har bott där tidigare under flere år. Det i sin tur drar till sig fåglar som vill ha godisbin och honung.

Kramar!

Annika said...

Karin:
Ja, och den var sååå medtagen.
Stackars liten.
Glad att vi inte väntade tills den dog.
Ska strax gå ut och titta, så fort det blivit ljust.
350 dollar är ju löjligt. TVI vad förbannad man blir alltså.
Ja, stryk skulle de ha...
Japp, absolut, nät blir det nu. Det ska vi fixa så snart vi kan!
Kram!

Millan said...

Stackars lille korren. Inte skoj att sitta fast i en skorsten. Lustigt nog har vi ett liknande problem har pa jobbet just nu. Jag sitter precis vid en av de oppna spisarna har pa jobbet. Eller rattare sagt, det som en gang var en oppen spis, men som numera ar stangd. Det ar liksom hos er ett spjall som sitter mitt i vaggen har och darfor kan vi hora att det flyttat dit en duva. Min chef ville radda duvan och oppnade darofr spjallet och tog ut en mycket ovillig duva... som inom en halvtimme hade flugit in igen. Han har nu varit dar i flera veckor och vi gissar att han helt enkelt gar ut och hamtar mat och sedan kommer tillbaka igen. Mycket lustigt att hora hur den kuttrar darinne nar jag ar har sjalv om mornarna...

Att aka till en asiatisk affar rekommenderar jag stort. Jag har en nyfunnen van genom Nils skola som ocksa ar just Japanska och hon har tagit med mig till affaren dar hon handlar. Underbara gronsaker och frukt och massvis av spannande varor att laga mat med!!

Kram!

Miss Marie said...

Wow, vilken man du har! Skönt att slippa ta tag i sånt där själv. Tycker djur o dylikt som är på ställen de inta ska vara är riktigt äckliga! :S

Frukt gillar jag också! Just nu är apelsinerna så goda att jag kan äta hur många som helst, och färsk ananas... Mums! Asiatiska mataffärer är riktigt härliga att gå runt i, man kan hitta en hel del bra saker!

bettankax said...

Det låter som Peter kan ha en ny karriär på gång..eller inte??;) Han kunde kanske vara behjälplig i att dumpa de svinaktiga priserna??
Skönt korren är ute (men vad skulle han där att göra??) Om jag är djurvän?? Jajamän, men lite matt kan man bli.
Clementiner är mums! Här kan det bli fyra fem om dagen. Senaste inköpet var dock preppat med en miljon kärnor, smällar man får ta!
KRAMAR!!

Desiree said...

Ha ha gud vad skönt att ni fick ut ekorren och slapp betala 350 pix! Toppen också att ni lyckades få ut kraken levande, det känns ju bättre kan jag tänka mig. Tummen upp för Peter.
Håller med dig om att clementiner är sjukt goda! Jag är typ helt beroende av dem. Frukt tycker jag man kan få smaska med gott samvete. De där småäpplena låter ju supergoda. Jag har inte sett några här men de kanske finns på asatiska butiker här i Stockholm också.

Kul att du ska ha fredagstemana i februari. Jag tror att det kanske är dags för mig att haka på igen. Jag känner mig sugen. Tycker dock att första temat ut för januari verkar lite svårt men något ska man väl komma på.
KRam!

Annika said...

Millan:
Så medtagen den lille...
Oj, vad trött han var.
Vet inte om han överlevde natten.
Men jag är så glad att Peter tog ut honom.
BRA.
HAHA, komiskt...vet du vi har duvor ngstans mellan oss och grannen. VET inte var de bor, men jag hör kuttrandet också. SÅ jag vet precis vad du menar.
Så har det varit sen vi flyttade in...tror den bor i grunden eller ngt sånt. Komiskt.
Absolut, Millan, jag är verkligen taggad på att åka till en asiatisk affär. KUL bara att gå omkring därinne kan jag tro!!
Läckert!!
Kram!!

Marie:
jag var så nervig när han började hålla på. SÅG framför mig hur ha skulle missa och vi skulle ha en galen ekorre hemma i huset.
men han fixade det med blixtens hastighet. OCH sparade in 350 dollar, NAJZ!!
Jag tycker också det är så äckligt att ha djur där de inte ska vara, usch!!
Ja, nu är citrusen som godis. Bara att äta och njuta!!


Bettankax:
JAPP, det kan bli hans nya karriär...HAHA, så glad att han fick ut korren, och att det gick så fort!!
SJUKT jävla dyrt. Trodde jag skulle baxna igår när "experten" var här och rekade. NO WAY!!!
Clementiner är så goda att jag får hejda mig själv!!
Underbara.
KRAM!!

Katarina said...

Åh, va bra och vad skönt att få ut korren,, 350 dollars det var inte dåligt,,, Peter måste ha varit glad att kunnat få ut den lilla rackarn överlever och inte kommer tillbaka till er skorsten igen.. Har ni nät på toppen eller vad gör man för att hålla ekorrar borta från skorstenen?

I Sverige hade jag skator som byggde bo i skorstenen, skit,, kan man säga, det kom in larver i alla eldstäder..

Ha de gott!

Annika said...

Desiree:
Ja, jag trodde ju inte mina öron då jag hörde 350 dollar!!!
Nej, så fasiken heller.
Peter fixade biffen, jag var skraj...HAHA!!
Men det gick så fort, så fort...
OCH tur ändå att korren var så medtragen, tänk om den varit pigg. DET vill jag inte tänka på...
SJUKT gott med clementiner!!
OJ vad smaskigt det är. Sitter och sneglar på skålen nu, hehe...
Precis, de där små äpplena finns nog bara på asiatiska affärer.
Kul att du hopper på temat...
Jättekul.
Jag vet inte hur jag ska tolka morgondagen alls, ingen aning. Så det kan nog hända att jag inte kan skriva ngt alls om det...
KRAMAR!!!

Annika said...

Katta:
Ja, vilken "estimate" va!? DE kan dra till med vad som helst.
Ja, där sparade vi verkligen 35o dollar. Tror jag sticker till Anthro lite senare idag ;-).
Vi har "caps" på skorstenen, men ett nät måste dit. DET kan inte maken fixa så det måste ngn komma hit och göra.
TVI vale, det är sjukt äckligt att ha djur där de inte ska vara. Skator tex...fy tusan med larver...usch!!
KRAM!!

Saltistjejen said...

Skönt att ni fick ut ekorren! Ska ni sätta ngt skydd på skorstenen nu? Nät? För att inte fler ska kunna komma in???
Och frukt är såå gott! Jag älskar frukt jag med!
Bra med nya teman för januari! Och att du tar februari! kul!
Imorgon blir det nog inget tema för mig dock. Har som du ju redan vet övermycket jobb så kanske kanske kommer ett tema senare. Annars hoppar jag morgondagen helt.
KRAM!

Annika said...

Saltis:
I ADMIRE YOU!!
Trots att du jobbar som en slav skriver du kommentarer. ATTA GIRL!!!
Du fixar detta!!
Jadu, morgondagen fixar jag nog inte heller. HAR ingen aning om dess mening...Men, men...
KRAM!!!

HeLena said...

Så skönt att Peter kunde fixa ut "den lille" själv. Klart att dom tar betalt! Bara för att dom kan!
Veckans S & T är en riktig nöt... Hoppas jag hinner få till det. Kan inte logga in på blogg.se just nu... många som är lediga idag och tänker samma sak gissar jag.
Visst glömmer man alltid något när man "städar" bort julen... märkligt:)!
kram kram!!

Annika said...

Helena:
Ja, visst var det BRA!!
Så glad för det!!
var ute och tittade, korren är inte kvar. OCH jag hoppas att han orkade skutta iväg!!
Morgondagens ST fattar jag noll av, så det blir nog inget inlägg för mig om just DET imorrn...
JA, komiskt det där med renarna...NU såg jag dem tack vare bilden, hahaheee!!
KRAMAR!!!!

Lotta said...

Tur det inte var jag som hade ekorren...jag hade förmodligen ömkat något förfärligt!
Hoppas du har det bra såhär under årets första dagar. Jag har förstått att skolorna redan dragit igång hos er men här är det ledigt tills på tisdag. Väääldigt sena mornar och vääääldigt sena nätter blir det för min tonåring just nu :-)
Kram!

Anonymous said...

Hallå Annika!

Ewa (http://detstoraidetlilla.blogspot.com/) är ny fredagstemabloggare och var intresserad av mars.

Kram!

Tankevågor said...

Nu måste ni fixa dit ett nät så ni slipper fler inneboende i skorstenen.
Hoppas han klarade sig och SKÖNT att Peter fick ut den innan den dog och började ruttna.

Här har det toksnöat hela dagen. Var på NK's för-REA och sen när jag klev av T-banan fick jag PULSA genom snön hem....så mycket snö och idag var det nog inte många plogbilar som gick ut eftersom det är Trettondagen och lite helg.

Kunde lika gärna ta på mig skidorna när jag ska ut med Roxy i kväll.
Nu Annika är det "bara" tre nätter kvar tills Anders kommer hem. :-)

KRAMAR till dig.

malou said...

Stackars korren...vad hade han nu skorsten att göra!

Musikanta said...

Den överlever säkert om ni har matat den och gett den vatten. Om den inte blir uppäten i sin tur av någon kråka eller liknande...

Jag tror att man kan tolka temat PRECIS som man vill. Det är ju det som är det roliga med temana! Jag får fundera. Du kan väl redan nu tjinga på temana för mars - du brukar ju hitta på så bra och trevliga sådana! Sen har du ju listan på de gamla, eller hur?
Kramar från Ingrid

Musikanta said...

Förlåt, jag läste slarvigt. Såg nu att du skrev att du tog temat i februari! Bra!!!
Kramar igen!

Anna, Fair and True said...

Hoppas den klarar sig!

Vad heter de där äpplena?

Camilla said...

Skönt att ekorren är befriad. Och vilken tur att den inte piggnade till och fick spader. Tänk att ha fått den lös inomhus. Hemska tanke!

Hoppas att ni får lite snö nu. Här har det visst snöat lite under natten ser jag.
Men vi har nog nu tycker jag.

Ha det gott.
Kram

Annika said...

Lotta:
HAHA, tur det.
Nej, jag ömkade inte förrän jag såg honom ligga där utmattad...DÅ veknade mitt hjärta. Jag tror att han klarade sig.
Njut av lovet. Idag avslutar vi första veckan av vårterminen. Jag vet, dygnet vänds under julen :-)
Kram!

Maisoui:
Japp, det är noterat!
Kram!

Londongirl:
Ja, skönt att den kom ut levande, känns bra!
Precis, nät måste upp nu, men det får ngt proffs sätta dit.
Toksnöande låter som mumma!!
Jag hörde att det var galet snöfall i sthlm igår :-)
Du vet, det hade jag gillat :-)
YAY, snart är Anders hemma igen. Jag vet hur du känner det!!
Kram!!

Annika said...

Malou:
Jag vet, helknäppt. Mrn glad att han klarade sig!!
Kram!!

Musikanta:
Jo, jag tror den klarade sig. Skönt!
Jo, man kan ju tolka precis som man vill, men denna vecka hann jag inte plåta ett dugg, så det blir inget tema frå mig, oh well.
Ja, exakt. Nu är alla månader fram till april tjingade :-)
KRAM!!!

Anna FT:
TROR nog att den gjorde det.
VET inte vad äpplena heter, skriver om dem sen när jag varit på en asiatisk mataffär. GODA!!!

Annika said...

Camilla:
DET var nog tur att den var så medtagen som den var då den kom ut. TÄNK att ha haft en pigg ekorre i huset, då hade man fått fly och ringa animal control. VILKEN MARDRÖM!!!
Ingen snö än så länge...
KRAM!!!