Wednesday, September 21, 2011

Amerikanska Fenomen: Happy Birthday Sweet 16

Godmorgon!

Samma gamla väder, samma gamla förkylning som fortsätter att vara min energitjuv.
Det gör detsamma att vädret är som det är nu när jag ändå inte kan gå ut, men usch vad tråkigt det är detta soffläge.
Jag snörvlar vidare och gäds över att jag har internet vid mina fingertoppar. Ja, och så har jag filtar, böcker, tidningar och TV...Det kunde ju ha varit värre.

NU tänkte jag att vi åter skulle ta ett skutt in i min serie ”Amerikanska Fenomen”. Det är ju en sådan serie som man kan fundera lite omkring. Vissa saker är totalt puckade, andra bara annorlunda, en del vettiga och vissa bara sååå amerikanska.

Idag sk vi ta en titt på det som är sååå amerikanskt...

Karolina närmar sig sin 16-årsdag, i juni nästa år är det dags. Snart börjar många av hennes klasskamrater att fylla 16!
Här är det inte kalenderår som gäller vad gäller årkursen. I årskurserna i min kommun är eleverna födda mellan 1 okt-1 okt. I Karolinas fall betyder det att klasskamraterna är födda mellan 1 oktober 1995 till 1 oktober 1996.

Nyligen ramlade en formell inbjudan in i brevlådan adresserad till Karolina. Jag tyckte att kuvertet såg ut lite som en bröllopsinbjudan, men tänkte att ingen av hennes kompisar ska ju gifta sig ännu...eller???

Nej, det var ingen bröllopsinbjudan utan en inbjudan till ett stort SWEET SIXTEEN PARTY för en klasskamrat den 8 oktober.
Se där, ännu en nyhet för en oinvigd Yours Truly!

Jag har bott här i 18 år, men jag lär mig ständigt något nytt.
VISST har jag hört talas om Sweet 16, men inte vetat hur STORT det firas.
Denna inbjudan är den första av otaliga som lär droppa in det här året. Det verkar som om många tjejer vill fira sin Sweet 16 birthday väldigt tjusigt.
Inga pizzapartyn i källaren, inga sova-över-partyn i pyjamas, inget kalasande på en nöjespark. Nu är det finklänning och dans som gäller.
Jag är lika okunnig vad gäller detta som jag är angående Homecoming och prom. Eller nej, jag är mer okunnig vad gäller Sweet 16 än vad gäller high school festerna, tror jag.






Många Sweet 16 hyr balsalarna på hotell och där serveras middag och sen finns där en DJ, och en BAR förstås där det serveras alkoholfria, snajsiga drinkar (och vem vet vad mer ungarna dricker i hemlighet?? GULP).
Det festas och partajas hela kvällen. Har tösen riktig tur kanske föräldrarna kör upp en sprojlans ny bil fram till hotelltrappan. Alltså Sweet 16’s stora present!
Ja, ni hör, smått annorlunda mot vad en annan är van vid.
NU tror jag inte precis att det är NORMEN att få en en splitterny bil vid 16, men att det händer det gör det.

PÅ MTV visas ”My Super Sweet 16”, och där är det ena partyt brackigare än det andra. Faktum är att jag INTE kan se på det överhuvudtaget. Det programmet har samma effekt på mig som Svenska Hollywoodfruar, dvs det gör mig fysiskt illamående.
Karolina tycker om att se på det. IBLAND, ska tilläggas. Jag hoppas att hon inte ska få några ideer i skallen...Tror dock inte det eftersom hon ofta baxnar också.
Karolina har börjat tala om SITT eget Sweet 16 som hon vill ha tillsammans med två flickor som är födda i juni 96 också. Vi får väl se hur det blir med den saken...
OCH, i skrivande stund har jag ingen aning om hur stort ett Sweet Sixteen är för familj och familjens vänner. Jag bävar då jag läser på Wikipedia att det kan göras lika stort som ett bröllop. SÅÅÅÅÅ kommer det iallafall inte att bli i vårt fall. DET lovar jag dyrt och heligt. Det skulle inte vara ”vi”, det är inte vår grej att göra något så stort av något så ”litet” som det ju fakitkst ÄR. Känner att jag genast behöver söka råd hos vetande amerikansk kvinna med tonårsbarn...
Hjälp en okunnig invandrad svenska!!

Finklänning är det som gäller, såklart. Undrar hur många finklänningar som kommer att inhandlas dessa HS år? Tre homecomingklänningar, åtmonstone två prom-klänningar (en till the junior prom och en till the senior prom), Sweet 16 klänningar etc...
Jag sa iallafall till min dotter att hon fick ta den klänning vi köpte på Target för något år sedan som är nog så bra. Det höll hon med om. NÅGON måtta får det ju VARA! NU gäller det bara att ta reda på VAD som är en OK present också.
Ja, jösses vad vi får lära oss samtidigt, Karolina och jag.

Ja, jag återkommer om detta. Jag kommer nog att ha mycket att skriva om dessa tonårsår som mamma till en flicka.
FOR SURE!!

Ha en bra, och torr och frisk, onsdag.





OCH gissa om Neil Sedakas gamla slagdänga från 1961 går varm på dessa partyn!! OM den gör. Den är nog lite av dess signaturmelodi. Här med text.

27 comments:

Äventyret framtiden said...

Nya världar öppnar sig!:)
Jag gissar att det är svårt att inte hänga med i svängen där, att gå mot strömmen och göra någonting annat.
Det är riktigt intressant att följa med i Karolinas skolvärld just nu och säkert berättar du mera hela tiden om vad som händer.

Krya på dig! Snart!
Kramar!

Annika said...

Karin:
Hela tiden!
OCh jag får lära mig längs med vägen, precis som hon.
Ja, jag kommer att ha mkt att skriva om skolan och dess sociala liv under dessa år...
Tack, idag har jag BESTÄMT mig för att MÅ bättre...
Men just nu känner jag att jag ska studsa isäng en stund :-(
Kramar!!

Matildas fikarum said...

16! Oj, oj, det låter så ungt nuförtiden. Det är bra att barn får vara barn och tonåringar så länge nu. Själv flyttade jag hemifrån när jag var 16, vilken skillnad!

Ulrika i England said...

Tur att Karolina inte fyller 16 förrän nästa år så har du tid att observera hennes kompisars fester och lära dig lite mer. Precis som du säger så finns det alltid något nytt att lära sig fast man har bott i ett land i många år...
Här i England har vi ett liknande system vad gäller födelsedatumen för skolklasserna. I min dotters Alices sjundeklass så är eleverna födda mellan 1 sep 2000 och 31 augusti 2001. Min dotter är ett oktoberbarn och alltså en av de äldsta i klassen. I Sverige skulle hon däremot varit bland de yngsta.

Hoppas du kryar på dig snart. Det är så tråkigt att vara förkyld. Dock skönt att kunna ta det lugnt när man är hemmamamma. Kram!

anna of sweden said...

Ja, hjälp vad stort Sweet 16 är. K är lite ledsen för att hon missar alla kompisarnas fester.

Huggies!

Miss Marie said...

Jag har sett sweet 16 på MTV några gånger och ja, man baxnar lite! Tror inte Karolina förväntar sig något sådant, men visst är det något som man nog måste fira ordentligt om man är amerikan! Ska bli kul att få se vad ni hittar på då. :)

Annika said...

Matilda:
Ja, vad ungt va!
Håller med.
Tycker också det är bra att de får vara barn och tonåringar så länge mumera.
Tänk att du flyttade hemifrån som 16 åring. Tanken på att K skulle göra det får mig att blekna...

Ulrika:
TUR!!
NU kan jag kolla in alla andras fester i lugn och ro och få en uppfattning.
ja, hela tiden får man lära sig ngt nytt, precis hela tiden.
Ja, det är lite annorlunda hur de delar upp årskurserna och dess barn här. Även det tog det lite tid för mig att fatta :-)
Ja, det är trist med denna förkylning. Idag har jag BESTÄMT mig för att det är BÄTTRE!!
Så det så.
Kram!!

Anna:
Enormt stort!!
OCh för killar också, tydligen. Inte lika stort som för tjejer, men iaf...
Förstår att K tycker det är lite trist att missa det hela.
Huggies!

Annika said...

Marie:
DET är verkligen ett HEMSKT program. Tittade på ett igår med K bara för att re-searcha lite. Herregud, vad
r det med de ungarna??? OCH deras fldrar?? Jag blir mörkrädd...
Ja, vi firar säkerligen dagen men i mer modesta former sas :-)

Erica Pettersson said...

Jag har visserligen bara referenser från TV och filmer, men jag har förstått att just "Sweet 16" (16-årsdagen) är något alldeles speciellt för amerikanska ungdomar.
Har också sett något avsnitt av My super sweet 16, och jag kan inte låta bli att tycka att vissa saker där är helt sjukt!
Just de avsnitten jag sett har handlat om de barn som är totalt, bortom alla gränser, bortskämda; och personligen tror jag att just de, alla stenrika, föräldrarna gör sina barn en björntjänst när de skämmer bort sina barn till den graden... Tror inte att de på långa vägar uppskattar allting på samma sätt som andra barn.


Hoppas att Karolina får trevligt på festerna! Det låter som om hon kommer att få ett riktigt trevligt år :D

MVH /Erica

Annika said...

Erica:
Ja, det är riktigt stort!!
Större än jag trodde.
My Super Sweet 16 är verkligen ett helt sjukt program.
Snacka om galna ungar och galna fldrar.
Jag blir mörkrädd.
Vi ska tro att K ska få kul på festerna. Jag lovar att rapporera...
Kram!

Anonymous said...

Krya pa dig stackars Annika! Inte kul att vara förkyld! Vilket spännande ar det blir...bade för dig & Karolina! Karolina verkar ju väldigt förnuftig som tur är! Lite överdrivet med Sweet16 partyn stora som bröllop ;-)Förresten, hur trivs Y. i Wien? Här har sommaren kommit tillbaka. Härligt med sol & värme fast jag börjar längta efter hösten nu!
Kramar, Lisa

Elisabeth said...

Jag såg ett avsnitt av My Super Sweet 16 en gång, och kunde inte göra annat än att skaka på huvudet åt det. Självklart fick födelsedagsbarnet precis den bil hon ville ha, trots att föräldrarna först tyckte att den var för dyr. (Men det ingick väl säkert i "dramaturgin", skulle jag gissa på.) Vet du varför just 16 är så stort? Är det "bara" för det där med körkortet eller finns det mer?

Saltistjejen said...

Du Annika här i NYC kan Sweet 16 vara HEEEELT GALET! jag menar det. Alltså mitt och Mats bröllop är som att ta en fika i gamla vänners sällskap i jämförelse! Hos de mexare som bor här verkar det vara 15 år som gäller! Jag var ju bjuden till en av mina kompisar på hennes systers "Quinciera" (Sweet 15). och herregud DET var som att gå på ett amerikanskt bröllop! Minst!!! Hon systern alltså, uppklädd som en brud i vit (eller rosa eller vad det nu var) lång klänning med massor av glitter, ett diadem eller krona i håret. Hon blev framburen till honnörsbordet och det var värsta buffén med chokladfontäner och hela rubbet efter maten. Dans, live musik, och ja kanske säg runt 200 gäster....! :-) Jag tycker det kändes superkul att få vara med på en sådan tillställning, men också lite galet att det är sååå stort! Särksilt när man inser att traditionen bakom lär vara att man ska "visa upp sina döttrar när de blir giftasvuxna" för det är enda anledningen till att jag kan förstå varför denna tradition har uppstått en gång i tiden. Det är ju inte alls samma stohej för killarna/sönerna! Bara tjejerna/döttrarna!
Hoppas K får kul på sina fester iallafall! och jag minns att jag frågade min kompis om present och honn sa att cash var det bästa. Som man så ofta ger här id bröllop om man inte köper ngt från deras registry. Har de kanske registry för Sweet 16 också?? Isåfall kan ni ju köpa ngt från den?
TÄNK också vad STOR hon är nu din dotter! Helt otroligt!!! :-)
KRAM!!

Annika said...

Lisa:
Bättre nu. Sminkad, påklädd i "vettiga" kläder, och har röjt upp här och skall snart åka och handla.
Ingen mer sjuksäng, läs soffa.
ja, visst är Sweet 16 överdrivet hos många, inget snack om saken...
Y trivs nog rätt bra i Wien. den ungen har fått vänja om sig så många ggr i sitt unga liv att hon säkert anpassat sig bra.
Mulet och fuktigt och varmt här.
Kram!!

Elisabeth:
SJUKT program.
jag vet, de får alltid det de vill. Igår kördes en Nissan upp först, och 16 åringen fick ett utbrott: JAG vill inte HAAAA DEN!! Jag kommer ALDRIG att använda den.
en minut senare kommer en Merca SUV, klart det var den hon skulle få.
Ruggiga bortskämda barn.
Vet inet varför det just blivit sweet 16, måste ha med mer än körkortet att göra...

Saltis.
JA, och det
r ju SJUUUKT!!!
OCH bland den hispaniska befolkningen är det som sagt 15 som gäller.
SJUKT stort.
Eftersom jag är bosatt i en väldigt rik kommun så vet jag att det satsas hårt är på sådant här, men inte HUR hårt.
Har aldrig varit med på ett sånt party, men jag förstår att du tyckte det var superintressant.
Jomen, killar kan också ha Sweet 16, men det är inte lika stort som hos tjejer.
Just krona verkar vara väldigt viktigt på ett Sweet 16.
Ja, vi får se vad detta år har att erbjuda i form av dessa partyn och hur många hon kommer att gå på.
Cash...suck...
Ja, det kanske är det bästa.
Visst är det otroligt att K är så stor nu.
Kramar

Cari said...

Har som sagt sett programmet på TV i Sverige några gånger och förfasats.
Ska bli kul att höra hur ni kommer att fira.
Kommer K att ta körkortet på en gång då hon blir 16? Man "måste" kanske det för att kunna ta sig dit man vill. Men det förutsätter ju att man har en bil också.

Annika said...

Cari:
Visst mår man illa av det. jag pallar helt enkelt inte att se det.
Ja, på ngt sätt ska vi väl fira Ks 16 årsdag, men jag vet inte hur och hur stort.
Ja, jag tror hon kommer att ta körkort då hon fyller 16 (hjälp).
Bil däremot blir en annan femma...
Precis, det blir ju lättare då de själva kan köra, men också bra mkt LÄSKIGARE!!!

Christina said...

Oj oj, jag tänkte precis som så många andra direkt på programmet på MTV när jag såg din rubrik. Jag har sett det några gånger men blir verkligen också illamående av det där programmet. Skönt att ni har en mer realistisk syn på det hela! Ska bli kul att följa dock när det börjar närma sig. Är ju så annorlunda mot i Sverige! Stor krya-på-dig-kram!! Nu måste väl de där jädrans baskeluskerna ge sig snart!!

Annika said...

Christina:
Ja, det SJUKA programmet.
Visst blir man illamående då man ser det, urrkkk...
Jamen ja...absolut mer realistisk syn på det hal, och ej heller de budgetar som finnes där, haha!!
ja, så annorlunda.
Lovar att berätta mer!! SÅKLART!!
Ni får hänga med på allt K gör, haha!!
Jamen idag är det mkt bättre!!
Så skönt!
KRAMAR!!!

HeLena said...

Ojojoj! Tur att båda mina har passerat 16.... fast det är ju helt annorlunda här. Däremot så fyller ju J 18 nästa år, och DET vill hon fira... oj oj oj, vi får hålla i plånboken både du och jag;).

Varm kram!!

Annika said...

Helena:
JA, tur det :-)
Men det är ju annorlunda hemma. Detta party finns inte.
Lika bra det.
JA; hålla i plånkan får vi göra...
Tjat om bil hemme hos dig???
Kramar!!

Emmy said...

Jo, jag minns från min tid borta i staterna att det kunde gå rätt ordentligt överstyr med folks sweet 16. Tur att jag jobbade som au pair till barn som var yngre, och pojkar dessutom. Fin blogg du har, här får jag kika in igen! :-) / Emmy i Australien

Millan said...

Oj vad kul att lasa om detta.. jag hade ingen aning om att just 16 firas sa stort. 21 har man ju hort mer om ...
Men josses vilka fester for tonaringarna! Jag gissar att man som foralder skulle bli helt ruinerad av alla klanningar, presenter och sedan festen for det egna barnet. Later galet tycker jag! Men jag forstar att tjejerna tycker det ar skoj :-).

Det ska bli intressant att hora mer om detta tycker jag nar det ar dags for Karolinas fest.

Har ar det barn fodda mellan 1e September och 31e Augusti som gar i samma ar. Nils som ar fodd 9e Augusti ar darfor nastan yngst i sitt ar och kandes valdigt ung nar han borjade!! Jag som ar fodd 29e Augusti skulle nog haft det tufft om vi bott har nar jag var i skolaldern!

Kram

Annika said...

Emmy:
Välkommen hit!!
Jo, det kan nog gå överstyr med Sweet 16. Lustigt nog har jag, trots 18 år här, inte vatit med, eller ens hört, om ett enda Sweet 16 party.
Ja, vi får se hur det första partyt avlöper.
Jag ska kolla in din blogg också.
Välkommen tillbaka!!

Millan:
Ja, det är en stor fdlsedag av ngn anledning.
Trodde den firades så i england också? Men kanske inte lika stort som här.
Ja, det blir ett intressant år, detta 16 år. Tur att det nästan är ett år kvar till juni :-)
Ja, hur man än sätter åldern under ett läsår blir ngra alltid yngst.
Kram!!

leopardia said...

Jag kommer bara ihåg att Molly Ringwald gjorde Sixteen Candles en gång i tiden, den handlar väl om hur de glömmer bort hennes sweet 16?

Annika said...

Leopardia:
Precis, det gör den!
Äkta gammal klassisk film :-)

ullrika said...

Det är inte utan att jag i just detta avseende är mycket glad att vi inte bor i USA! :)

Annika said...

Ullrika:
jag hör dig, men jag tror att det går att tona ner, men bäst vore ju att det inte ens fanns. Så jag fattar, fullt ut, hur du menar...