Friday, October 14, 2011

Oväder och fredagsmys




Igår hade vi världens oväder här!
Det fullkomligt tjongade av åska i luften, regnet vräkte ner i sjok (som det ju ofta gör här), det haglade stundom och luften blev GULGRÖN!!!
Vet ni vad det är tecken på?
Jo, det betyder att det är tornados i omlopp. Det är alltid otäckt och just det gröna ljuset är ett sant tecken. Det är mycket underligt.
Jag vet att det fanns folk igår som såg "funnel clouds" här i Northern Virginia, men jag tror inte att det blev något större nedslag. Vi brukar inte drabbas så hårt av tornados i min del av detta stora land, men visst kommer de ibland. DET är nog min största skräck att drabbas av en tornado.
Åskan och regnet fortsatte hela kvällen. Det regnar fortfarande. Fuktigt är det, varmt.
Egendomligt väder denna höst. Det går inte att förneka. Faktum är att det är det konstigaste höstväder jag varit med om under alla mina år i den här stan...




När jag skriver detta är det mörkt ute, jag har altandörrarna öppna så jag HÖR verkligen regnet ösa ner därute Luften känns faktiskt lite friskare nu. Kyligare.
Härinne har jag fredagsmys med tända ljus och en kopp te.
Tycker det är ganska mysigt.
OCH så hoppas jag att detta väder ska bryta den varma trenden!!

OKAY, fredagstemat om en viss Astrid ligger nedan!

Vi hörs imorgon igen!

12 comments:

Saltistjejen said...

Visst känns det som en extremt varm och fuktig höst detta år! På samma sätt som jag upplevde våren som väldigt kylig och fuktig.....
Jag är också trött på värme och fukt. Lite torrt krispigt höstväder vill jag ha NU NU NU!!!! :-)
Men vädret rår vi inte över så vi får helt enkelt göra det vi kan med det vi har.
Och det KAN som sagt vara mysigt med oväder också. även om just tornados låter lite väl dramatiskt och otäckt. Bra att ni klarade er fint! Vi fick nog en del rester av ert oväder hit inatt för det åskade ordentligt med enorma blixtar här lite efter midnatt!
Ha nu en fin helg!!!!
KRAM!

Annika said...

Saltis:
SJUKT väder i skrivande stund.
DET öser ner vita sjok, och det är totalt mörkt ute...
UNDERLIGT!!
Nej, ngt liknande kan jag inte minnas från tidigare höstar...
Japp, våren var kall den, det minns jag...
Somamren var extremhet. det vet jag...
Japp, nu vill vi ha riktigt höst med kyliga dagar!!
Tornados är otäcka, väldigt otäcka.
Sällsynta här, men ack sp skrämmande.
Tror det är skit över hela östkusten...
Men, nej vädret kan man inte göra ett piss about...Go with the flow...
HAHA.
Kramar!!!

Charlie sa ... said...

Bästa rara Annika!! Jag kan visst inte slita mig från datorn ;) jag ska ju föna håret!!

MEN ditt inlägg gjorde mig så varm inombords. Älskar sådana stunder med ljus, te och lagom ruggväder!

I morse lyssnade jag på Karlavagnen och ska ladda ner några podcasts till resan -- det och boken blir finemang!

Tack för din härliga hälsning, precis vad jag behövde.

Varma kramar och ha en finfin helg nu!!

anna of sweden said...

Myspys på dig! Jag försöker skicka över lite kyliga vindar från Skåne så att ni får ordentlig höst snart.

Huggies!

Äventyret framtiden said...

Det verkar som om vädret är litet vilse i pannkakan över hela världen detta år. Inte är hösten vad den brukar vara här heller. Helt carpaccio i humöret:)

Ha det gott och alla tornados väck!
önskar Karin
Kram!

Elisabeth said...

Kylan jag skickade över härifrån igår borde komma fram efter helgen. ;) Skämt å sido: Otäckt med tornados! Skönt att det inte blev något av dem.

Fröken Anki said...

Usch vad läskigt med tornados! Hoppas ni klara er undan den, precis som ni gjorde med stormen tidigare i höst. Visste inte att det var ljuset som gav en nån slags varning. Märkligt!

Fredagsmys låter härligt. Och att luften blir lättare vet jag att du gillar. Här är det riktig höst nu. Idag var det t o m minusgrader på morgonen. Sen under dan var det soligt och frisk klar luft. Det blev en jättefin och skön promenad med vagnen! Känns härligt att få ha höstkläderna faktiskt. I år kan jag ju använda de som fick hänga kvar i garderoben i fjol ;)

Hoppas ni får en fin helg och som sagt, hoppas tornadon missar er!

Kram kram

eastcoastmom said...

Luftfuktighet vet vi inte längre vad det är, sen vi flyttade till Madrid! Idag var det bara 29 grC, pust. Men det är ju faktiskt en torr värme här, inte obehagligt egentligen.

Men jag längtar också efter riktig höst...

Vform said...

Hej Annika!
Aldrig har jag tänkt förr på vilket väder som "härjar" i Washington med omnejd förrän jag "träffade" dig :O) Men nu vet jag!! Vi här har haft nattfrost flera nätter, någon grad bara, men bilrutan ska skrapas! Tråkigt på ett sätt, men jag gillar den höga klara luften! Måste ju ta en omgång på fönstren nu medan det är värmegrader dagtid!
Härligt inlägg på Astrid Lindgren ... Mina favoriter är nog bl.a. Barnen i Bullerbyn och Ronja Rövardotter!
Intressant skriver du också om "Flyttfåglarna" lite längre ner ... Jag har aldrig bott utomlands, men fick en bra inblick hur det kan vara! Intressant läsning!
Ha en fin helg, hoppas regnet är över :)
KRAM!

Annika said...

Lotta:
Hoppas du har det riktigt bra nu!!
OCH att resorna gick bra och allt det där.
Kram!


Anna:
jatack, lite kyliga vindar vill vi ha, men det verkar bli så nu...
Huggies

Karin:
NOG är det så!!
Helt galet.
Kram!

Annika said...

Elisabeth:
jag tackar och tar emot.
Tornados är det värsta som finns vädermässigt, tror jag.

Anki.
Vilken hörlig häst ni har!
UNDERBART!!!
Så vill jag också ha det.
Perfekt för dig att gå långa prommisar med vagnen.
Här är det nog också lite kyligare nu och det är välkommet!
Kram!

Eastcoast:
Härligt med TORR luft, även om det är varmt.
Antar att du kanske lessnar på den värmen också?
Ja. lite äkta höst är fint.

Annika said...

Vivan:
Jo, vädret här är nyckigt och stort, kan man säga. Allt är större i USA, tom vädret :-)
Ni har riktigt höst nu, och det tycker jag lågter fint!
Ja, det där med flyttfåglar är ett återkommande ämne på våra bloggar som poppar upp nu och då.
Kram!