Friday, October 21, 2011

Show and Tell: Kryddor

TGIF!!!

Nu är det återigen fredag och det är dags att skriva på tema.
I oktober är det Helena som håller i trådarna. Idag vill hon--kort och gott-- att vi ska tala om kryddor.

Kör på.

Vad vore maten utan kryddor?
Tråkig.
Vad vore livet utan kryddor i tillvaron?
Tråkigt.
Vad vore språket utan att vara extrakryddat?
Tråkigt.

Kryddor hör till livet. Kryddor kryddar!
SÅ enkelt är det.

Vi fortsätter lite på mattemat idag.
I inlägget under detta, alltså gårdagens, skrev jag om amerikanska matfenomen, och det är så roligt att ALLTID få er feedback. YOU RULE!!
Alltså, det ANTE mig att mycket som finns här också finns i Sverige. Trodde nästan det.
Som jag sa, gränserna flyter ut mer och mer...

Vilken krydda skulle DU välja om du bara fick välja EN ENDA?
Lätt val för mig, SALT!!
Jag är saltoman (och det är ju inte så bra för bodtrycket, men, men...). Jag tycker att god mat är välsaltad. Osaltad mat får mig faktiskt nästan att må lite dåligt.
Jag kommer från en salt-familj, och det har satt sina spår.
Men, SALT är verkligen LIVETS SALT!

Krydda nummer två blir lugnt svartpeppar.

Fast, vi slipper ju välja och kan krydda järnet!

När jag är i Sverige köper jag alltid på mig ett batteri med kryddor. Mest och helst köper jag salladskkryddor, kardemumma (löjligt dyr krydda i USA), persilade och en del andra.


Några av mina svenska kryddor.

När jag åker hem från USA till Sverige har jag nästan alltid en beställning på Krazy Janes örtsalt, salt och svartpeppar. Inte för att det INTE finns salt hemma, men några i min familj har dille på burkarna...
Som SALTburken Mortons, “When it rains it pours”, eller på svartpepparn i plåtlåda.

Kryddor är roligt. Kryddhyllor ÄR spännande.


Old Bay är en klassisk amerikansk krydda som säljs i plåtburk. GOD är den också, perfekt till fisk! Jag tycker att det är trevligt med kryddor i plåtask eller plåtburk.

Jag gillar popcorn, och är man med i viktväktarna--som jag--lär man sig snabbt att popcorn är ett ganska nyttigt snack utan större point-values. Det är kul att krydda popcornen med olika popcornskryddor. De finns att köpa på kryddhyllan i matbutiken. Men, jag tycker att italiensk salladskrydda smakar toppen på popcorn också. ETT tag hade jag dille på att äta popcorn med soya.



Livets kryddor då?
Jamen det är ett lätt recept.
NJUT av livet.
Fira allt som går att fira.
Skratta mycket.
CARPE DIEM.
DET sistnämnda ÄR visserligen lättare SAGT än gjort, men jag försöker verkligen att leva efter det.
Se det vackra i vardagen hela tiden.

All rightie then...
Idag är det stor dag för min high-school unge. Det är ikväll det är parad och sedan fotbollsmatch. Japp, och sen ska ju homecoming queen and king krönas också.
Det LÄR blir kallt på skolans stadium ikväll så det blir att klä sig VARMT.

Bilder kommer såklart imorrn!!

Have a good one, people!!

PS, men for GOD'S SAKE, hur KUNDE jag glömma!! DET är ju idag världen ska gå under enligt profeten i Kalifornien. Jösses Amalia, det hade jag HELT glömt BORT! Han hade ju fel den 21 maj. UNDRAR om han har RÄTT idag då???? STOLLOT gubbe. Undrar om han någonsin kommer att GE sig?


Nilla,
Desiree,
Annika,
Erica
Saltis
Musikanta
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Bejla
Pettas
Lotta
Ewa
Victoria
Malin
Magdalena

27 comments:

Susanne said...

Åhh, Popcornkryddor! Det skulle jag också vilja ha. Tror inte det finns i Sverige, har inte sett i alla fall. Jag älskar också popcorn. Kan lätt sätta i mig en stor skål helt själv :-)

Vform said...

Hej Annika!
Tänkte också på salt och svartpeppar genast då du frågade :O)
Käre gubben (.. min kock ;)) älskar kryddor ... jag är lite försiktigare, men kryddat äär gott!

Skriver du lista på alla ställen du ska besöka nästa gång? Men visst minns du dem! Märkligt hur många platser man inte har besökt i näromgivningen, fast man har trampat här i otaliga år! Men tjusningen är ju att upptäcka nya ...
Ha en fin fredag ... ännu finns världen ...
Kram!

Annika said...

Susanne:
DE kryddorna är riktigt goda!
Hoppas att DE kommer till Sverige.
jag älskar också popcorn och kan ta mkt. Tursamt nog är det ju ingen större "fara" med dem heller :-)

Vivan:
Nej då, jag skriver ingen lista, mer än en mental!
HAHA!
Ja, dit ska jag i sommar. Vilken härlig plats.
Svartpeppar och salt är givna som kryddor, mmm...
Kryddat är supergott!
Utan kryddor, ingen mat...

Miss Marie said...

Men har du inte märkt att jorden gått under idag? Nej justja, det har den gjort nej... ;) Stollgubbe kan man lätt säga.

Jag gillar också salt. När jag nu lagar barnmat till Alfred så märker man hur mycket salt betyder för maten, eftersom man helst inte ska ha nån salt i barnmat. Salt är gott!

Hoppas ni har en trevlig helg!

Taina said...

Godmorgon Annika!

Kul med kryddor! Du har ju en del inblick i det. Jag har också reagerat över att vissa kryddor är svindyra här! Ska nog be Albert och Bella ta med sig lite kryddor när de kommer till jul.

Håller med dig om det här med salt. Vi har också en hel del salt här hemma. Tycker ibland att amrisarnas stekar och kalkon är lite "smaklösa". De tycker i sin tur att vi kryddar för mycket.

Nu hoppas vi på en kryddstark helg!

Kram

PS. Jag är pissdålig på att svara på kommentarer för tillfället. I know. I know.

Suzesan said...

Ja jäklar ja idag var det ju. Som jorden skulle gå under.


Att han inte ger sig. Någon gång. Stackaren. Kryddor är härligt. I livet och på maten:)

Nu har jag beställt MarshMallow fluff's av min son. Mina ungar flyger ju till NY nästa vecka. Sandra vann ju en resa för två med direktflyg och hotell på lätt gångpromenad från Brodway. En weekend för två. Så tar hon brorsan med sig.

Hihi tack för tips. Med fluff.

Kram
/Susanne

Äventyret framtiden said...

Livet kunde knappt levas utan kryddor. Maten skulle inte vara lika god som den är och mycket annat därtill. Även en stollig gubbe som tror att världen går under med jämna mellanrum, kryddar ju till det en liten aning:).
bäst att fånga dagen!

Kramar!

Annika said...

Marie:
Ja, jag undrar hur han känner idag nu då??
OCH vad nästa datum kommer att bli...??
För han måste ju hela tiden ha ett datum att gå på, ju!!!
Komiskt.
Salt betyder verkligen mkt för smaken...
ATT det gör.
Men barnmaten får ju gärna vara osalt.
Trevlig helg!!

Taina:
Ja, det är kul med kryddor. alltid.
Visst är vissa kryddor dyra här, så man baxnar.
Kardemumma är en av dem.
Precis, be Albert ta med då han kommer!
Jag tycker också att många är dåliga på att krydda maten här. Speciellt att salta den.
Förstår att du har fullt upp, så ha inte dåligt samvete för kommentarssvar.
KRAMAR!!

Suz:
JA, det var ju idag det!!
HAHA.
Galen gubbe...

Men vad kul att dina barn ska till NYC!! TÄNK om du också hade fått följa med! DET hade ju varit toppen!!
Fluffet lär finnas hemma också enligt läsare...
KOLLA i din butik på amerikahyllan.
Kram!!

Annika said...

Karin:
HAHA, sant...profeten i CA har är ju en liten krydda i tillvaron också, ja!!
Undrar vad hans nästa drag blir!!??
Fniss.
Exakt, caroe diem!
Kramar!!

Nilla said...

Det där med home coming låter ju hur kul som helst! Ha en fin helg!

Annika said...

Nilla:
Jorå!
Imorrn blir det nog lite bilder från parad och annat.
Trevlig helg!

Alexander said...

Har ett par popcorn kryddor från Kernel Season's i skåpet, men jag vet inte, tycker inte det blir särskilt gott alls.

Popcorn ÄR godast med bara vanligt salt. Det kan liksom inte gå fel. :-)

Annika said...

Alexander:
Välkommen hit!
Tycker du det? ja, vi tycker ju alla olika. Men jag åt mina popcprns med cheddarkrydda igår så GOTT!!!
Men salt är salt är salt alltid!!!
Välkommen tillbaka!

Elisabeth said...

Jag håller helt och hållet med dig om saltet! Och om svartpeppar också, det är min favorit efter salt. Osaltat mat - eller mat som i mitt tycke inte är tillräckligt saltad - är inte gott. Värst var en gång för evigheter sedan när jag fick osaltat (kändes det som åtminstone), överkokt pasta på ett café. Urk.

Förutom salt och svartpeppar har jag oregano och basilika hemma. Det gillar jag att ha i tomatsås och tomatsoppa.

Annika said...

Elisabeth:
Ja, vad vore vi utan salt?
Vad vore maten utan salt?
OCH utan peppar.
USCH, just osaltad pasta är nästan oätbart. OCH osaltad potatis.
INTE GOTT!
YESS, håller helt med om oregano och basilika.
Underbara!!

anna of sweden said...

Inser att jag alldeles missade popcorn-kryddorna när jag bodde i USA. Åhhhh.

Jag älskar också burkar av alla de slag. Tyvärr finns det ju inte så många i metall nuförtiden. Bara plast, plast, plast.

Ha en fin helg!

Huggies!

Saltistjejen said...

Svårt med att välja favoritkrydda. men jag håller nog med dig. Salt är nummer ett. Sedan kommer vitlök och peppar på en god andraplats! Delad.
Burkar älskar jag med men vi har noll plats för dina dekorativa burkar här buhu... :-(
Ha nu en riktigt fin helg!
KRAM!

Musikanta said...

Tycker också som du om att äta mat som är lagom salt - har svårt för osaltad mat trots alla dystra profetior om hjärt-och kärlsjukdomar etc.etc. Min mamma blev 95 och hon saltade alltid maten extra...

Om jorden ska gå under i dag så behöver jag ju inte städa som jag tänkt mig. Då kan jag fortsätta att blogga och ha trevligt tills domedagsbasunen ljuder...
Ha det så kul i kväll (om jorden fortfarande finns kvar då)!
Kram från Ingrid

Christina said...

Vilket härligt inlägg! Jag gillar livets kryddor bäst! Men salt är också svårt att vara utan! Italiensk salladskrydda på popcorn?! Det måste jag testa någon gång :-D

Ja idag ska världen gå under igen, minns när vi precis flyttat hit och vi fick veta att världen skulle gå under av vår bankman som berättade om alla som hamstrade mat och bensin. Fast om världen verkligen går under så har man väl ingen användning för det? Ja ja, jag önskar dig en härlig helg!!

Desiree said...

Salt skulle jag också välja om jag bara fick välja en enda krydda. Gillar också då det är välsaltat. Livets krydda som du tar upp är ju också otroligt viktig. Håller med dig till 100%. Ja och kryddor är kul och spännande. Älskar kryddbutiker och kryddhyllor.
Kram och trevlig helg.

Matildas fikarum said...

Popcorn äter jag helst poppade i kastrull med lite vegetabilisk olja så det inte blir någon eftersmak från oljan, sen äter jag dem osmörade och helt torra med bara salt och vitpeppar. Vitpeppar får en annan smak på popcorn och känns inte alls matigt, bara gott som godis.

Anonymous said...

Kryddor - LOVE THEM! Är HELT galen i kryddor...köper hela tiden nya, spännande kryddor. Vad bra att man kan äta popcorn utan daligt samvete. Jag är ju annars en chipsälskare, men chipsätandet har jag slutat med helt eftersom min hy blir sa dalig. De där popcorn kryddorna sag interessanta ut. Maste fa med mig nagra nästa gang jag är i USA ;-)
Vad spännande med homecoming queen & king!
Kramar, Lisa

Anne-Marie said...

Jag använder bara en bråkdel av alla kryddor som finns. Har nog inte lärt mig egentligen vilka som går att använda till olika slags mat. Salt är faktiskt nyttigt - bara man använder rätt sorts salt. Har du hört talas om Himalayan Crystal Salt. Det är ett salt som lär komma från Pakistan (det finns imitationer som inte är okej). Det "riktiga" saltet är fantastiskt vackert eftersom det är rosa och det innehåller massor med nyttigheter. Prova att köpa det men var säkert på att det är den "äkta varan". Livets salt är också viktigt! Kramar!

Matildas fikarum said...

Det gäller att inte kommentera sist av alla, för då får man aldrig svar.

:P

Annika said...

Anna:
OH nO"
Ja, men då får ni köpa på er ett gän då ni kommer hit nästa ggn, när nu det kan tänkas bli :-)
Visst är det fint med metall, mer sånt.
Huggies!

Saltis:
Japp, salt är gjuten som etta. Sen svartpeppar, och vitlök ja. DEN är ju underbar!
Älskar den.
De här brukarna jag visar är inte stora, Saltis. Du skulle nog få plats. Men, jag vet vad du menar.
Kram!

Ingrid:
Japp, saltad mat måste det vara annars går det knappt att äta den.
Precis, din mamma blev gammal och hon saltade. Jag vet fler som är väldigt gamla som saltar och saltar...
Så ja., vi fortsätter att salta på :-)
Jorden är här lika mkt som i torsdags, hahahahaha!!
Kram!

Annika said...

Christina:
JA; salt är ett måste!
MUMS!
Pröva italiensk salladskrydda på popcorn så gott!!
HAHA, komiskt det där med jordens undergång.
ATT folk bara orkar.
Just det, varför hamsta mat och bensin, och varför sa s många upp sig från sina jobb?
Stollar!!
Kram!!

Desiree:
Salt är a och o!!
Verkligen!
Hoppas att du kom hem med många smarriga kryddor från italien nu!
MUMS!!
Livets salt är ett måste också.
KRAM!!

Matilda:
DET måste jag testa, med vitpeppar. Låter spännande.
Jag poppar alltid mina i micron, men visst blir det godare då de poppas på spisen.
Som i the olden days :-)

Annika said...

Lisa:
Exakt!
Krydddor!
Underbara!
Jomen, popcorn kan du äta ganska mkt av, och det är härligt.
Ja, du måste ju skippa smör och sånt på dem :-)
Men det tror jag itne du har iallafall :)
Nästa ggn du är i US får du kolla efter popcornskryddor!
Kram!

AM:
Jag tycker det är så kul att pröva nya kryddor också!
Mmm...
Nej, det saltet har jag aldrig hört talas om. Ska se om jag kan hitta det. Blir lite nyfiken!
Ska absolut försöka hitta.
Kram!

Matilda:
Jodå, här får man alltid svar, även om det kan ta lite tid på fredagstemat ibland.
Men svar kommer, garanterat, alltid. YOu bet!