Monday, January 23, 2012

Januarimåndag

Det är måndagmorgon...
Återigen.
OCH helgen har gått lika snabbt som den brukar.
SÅ det är. Vecka efter vecka.

Peter och jag får alltmer känna på hur det är att vara “empty nesters”. Karolina har knappt varit hemma på hela helgen.
I fredags sov hon över hos en kompis, och i lördagsnatt hos en annan.
Så ska det väl vara, gissar jag.
Tur att det inte går någon nöd på Peter och mig heller.
OCH vi vet ju exakt var Karolina är också, och det är ju verkligen huvudsaken.
Vi kan, liksom, koppla av.

Inom snar framtid ska Karolina iväg till DMV, Department of Motor Vehicles, och där ska hon ta sitt teoriprov (inför körkortet) och därpå får hon börja övningsköra.
GISSA HUR DET KÄNNS DÅ?
Just det, helmärkligt.
Nu har hon tagit “driver’s ed” på skolan i över en termin. Jag är så glad att de har det ämnet på schemat.
Då Peter och jag tagit en kurs för vuxna på skolan får vi övningsköra med henne.
Den kursen, eller klassen (det är nog bara en enda gång), tar man tillsammans med sitt barn.
Alltså kan man snart se oss styra omkring på gatorna med en liten skitunge vid ratten. Tanken svindlar.
Körkortet kan hon sedan ta så fort hon fyllt 16 år och tre månader. Det blir i september det...
*håller mig för pannan*.
Flera av Karolinas kompisar har REDAN tagit sitt körkort. Barn som jag känt sedan de alla gick i Kindergarten.
I feel OLD!

Iskall, rå vinterdag igår. Riktigt RÅTT. Runt nollan, lite snöfall och en kyla som letade sig genom märg och ben. men, så ska det ju vara. Hellre det än 10 grader ANY DAY OF THE WEEK..
Amerikansk fotboll på tuben, hela eftermiddagen och kvällen. STORA lag som slåss om platser till Super Bowl.
Jag? Bryr mig noll. Peter? Desto mer.
OCH clementiner har jag ätit hela helgen och de är SÅÅÅÅÅÅ goda!!!

Regn och måndag.
Ingen power walk. Jag tar en sväng förbi gymmet istället.

Hoppas att er måndag är kall och snöig!
OCH inte mild och regnig som den är här...

24 comments:

Fourmum said...

Jo det är ju på barnen man ser att tiden går.. Själv ändras man ju inte ;) 16 år känns lite tidigt tycker hon som tyckte att 18 var tidigt ;) Tur att det är några år kvar tills det är dags för de två yngsta.. Maken har fått sköta övningskörandet i vår familj.. Ha det så bra! Kram från 5-10 cm snö och någon minusgrad

Annika said...

Fourmum:
Ja, det är det verkligen!
Precis, jag är ju fortfarande 26 :-)
PETER får sköta körningen här med, tro mig! Han har bättre tålamod!
Härligt med snön!!!!
Kram!

Desiree said...

Hej Annika och godmorgon på dig. Det är ju faktiskt superbra att de har drivers ed på schemat. Låter även bra med en kurs för er föräldrar som ska ut och övningsköra. Sådant skulle nog behövas här också. Jag såg lite kort på FB igår på våra vänners barn i Alabama och plötsligt såg de ut att ha växt så att man kände att shit vad tiden går fort och man känner sig gammal.
Gymmet verkar redan ha blivit ett riktigt guldkorn för dig. Det är perfekt att gå dit en sväng om det ska vara dåligt väder. Alltid kul med omväxling som sagt.
Ha en bra måndag.
Kram!

alegni said...

-6 grader och soligt har det varit hittills i dag, men nu drar ett molntäcke över himlen igen.
det är konstigt med det där körkortet. först går man och väntar på att barna ska få sina körkort så man slipper skjutsa dem i tid och otid, men sedan när de väl sitter där med kortet i handen, önskar man det all världens väg, för då får man ju bara en sak till att oroa sig för. ;) mammor är ena hopplösa varelser...
KRAM igen

Annika said...

Desiree:
VISST är det!
Alla kids tar den klassen, varenda en. OCHvarför inte? Alla ska de ju ta körkort när de är runt 16.
WOW.
jag jag förstår din reaktion när du ser era vänners barn i AL.
Tiden flyger!!!
Gymmet känns totalt OK att gå till NU! Idag får jag sällsis av Peter.
Ute är det riktigt vidigt, is och skit. Måste ut och skrapa bilen, för skolan öppnar i tid, fasiken också...
Kram!!!

Ingela:
Härligt väder!!
O ja tror du slår huvudet på spiken vad gäller oss alla!!
Först vill vi slippa köra våra barn, hämta på kvällar etc. Sen när de har sitt körkort, ja gissa om jag kommer att vara orolig.
Känner ontet i magen redan...
KRAMAR!!!

Charlie sa ... said...

Ja...vart tar tiden vägen? Jag bara undrar.

Två av mina barn har körkort.
Har inte vant mig ännu! Rebecca som lämnar mig
på jobbet, som åker själv till något mall. Eller när hon och fyra kompisar åkte till Köpenhamn utan att vi visste något...

Idag har jag en baby shower att se fram emot...livet rullar
på.

Kram och happy Monday!!!

Annika said...

Lotta:
Galet, visst?
Har du ständig oro i kroppen?
Fast, jag antar att man vänjer sig då ens bebisar är ute och kör!?
KPH utan min vetskap hade gjort mig galen :-)

Baby showe, liver rullar på, som du säger.

Krmar denna dimmiga, råa måndag...

Tankevågor said...

FÖRSTÅR att det känns märkligt! Men vad BRA att de får ha det som ämne i skolan och lära sig! Är det ett obligatoriskt ämne eller väljer man till det? Klokt i alla fall tycker jag.

Alla såna där "milstolpar" i ens barns liv känner man ju är speciella....vänta bara tills hon flyttar hemifrån eller den dagen hon kommer hem och säger att hon ska gifta sig eller att HON ska bli mamma! :-)
Ja du Annika ni har massor av spännande saker att möta i livet eller hur?

STOR varm kram!
Lisbeth

Annika said...

Lisbeth:
Ja, det gör ju det!
Känns helknäppt!
Men så är det ju.
Det är ett ämne man kan välja bort, men det gör ingen. ALLA tar det.

Ja, Lisbeth, den dagen hon flyttar vet jag ju nästan när det blir. Det blir så hon ska börja på uni, alltså sensommaren 2014.
NOG har vi många "första" kvar alltid.
Så sant, och klokt, Lisbeth.
Stora kramar till dig!!!

anna of sweden said...

Vi är i samma sits här. Fast med snart 17-årige E. Och jag tycker att det känns lite läskigt. :)

Huggies!

Suzesan said...

Åhhh jag "gråter" och känner hur det känns. Oj jag minns när Sandra fick en idiot till uppkörningsinspektör. Han fick sparken sen. Hon kom och ringde på tredje gången och grät floder. När hon just blivit kuggad. Idioten. Så ledsen hon var för hon hade verkligen inte gjort de där felen. När jag fick reda på vad så blev jag upprörd FÖR han borde då isåfall STOPPAT körningen. Ooj oj sexton år och körkort. DET hade inte varit bra FÖR Min tjej. Sandra.

Åhh att barn måste bli STORA. Hihi. Så måste man prata vuxenspråk med dem...."MEN maaaaammaaaaaaaa jag är stor nu FATTAR duuuu"

Jaaaa och sen dåååå haha.

Kram
/Susanne

Sahra said...

Shit vad fort de växer upp. Om två år får äldsta börja köra moppe. Det hisnar när jag tänker på det. Vi fick snö i helgen. Jag är benägen att hålla med dig. Det är underbart ute. Och jag som slipper köra bil på en månad. Jag kan liksom bara njuta av det bästa med snön. Kram

Suzesan said...

Jag fick sudda en kommentar för den gick in två gånger. MEN ANNIKA tänk du kan med bli mormor ju. DET är lyx. Extra allt.

Kram
/Susanne

Saltistjejen said...

Här regnar det idag och E var ledsen att all snö regnar bort... Trist trist.
Och du jag förstår att det känns konstigt att K är så STOR nu!!! Himmel! Körkort! visserligen tidigare än i Sverige men ändå!!!! :-) Kan inte tänka så långt fram ens. Med E menar jag! Och att ni har många "ensamma" helger nu lär väl fortsätta gissar jag. Jag var borta väldigt mycket som tonåring men jag tränade och tävlade ju så det var för att vi hade tävlingar nästan varje helg. M;en borta var jag. Och då ofta HELA helgen alltså vi sov borta lördag till söndag. Från kanske 14-årsåldern eller så. Så mina föräldrar var ensamma de flesta helgerna då.
Vi kollade matchen igår men inte hela eftersom det blev övertid och klockan var redan då mycket (för E). Jag bryr mig också väldigt lite men visst, lite kul är det ju att Giants vann!! Superbowl om två veckor då?
KRAM!

Annika said...

Anna:
DET ÄR läskigt!
Jag förstår dig helt och hållet.
Huggies!!

Suz.
Ja, tiden går tickar och slår!
Inget barnsspråk, fast det pratar jag ändå ibland ;-)
Kan inte låta bli.
SURT som attan om de får en supersur inspektör. OCH det är ju inte gratis heller. speciellt INTE hemma.
16 år är melodin här, och jag vet...scary!!!!!
KRAMAR!!!!

Sahra:
Ja, visst är det otroligt!
TVÅ år till moppe. Antar att det verkligen bliren sådan också :-)
Japp, nu kan du njuta av snön från sjuksängen!!
BRA!!
Hoppas att du kommer att känna dig bra hela tiden, ingen värk och sånt!!
kram!!

Annika said...

Saltis:
Ah, you just wait!
När k var tre trodde jag det skulle dröja en evighet. NU är vi där!!!
Sjukt.
Men så är det...
Bara att hönga med.
K har mkt med teater och sånt på helgerna. DESSUTOM är hon med i skolans debate och speech team, och de tävlar ju på helgerna.
SÅ visst, det är som för dina fldrar, många ensamma helger...
Men det är OK det med.
Underkylt regn här, och genomgrått...
Kram!!!

Vform said...

Hej!
Jaa, körkort är ju varenda ungdoms milstolpe! Mina tre pojkar är alla födda på hösten, så vinterföret kom snabbt emot ... hujedamej! MEN det är längesedan nu, och bra (något så när) har det gått ;O)
Wow, va gott ni åt i helgen! Vi hade matgäster lördag och åt gott också ;O)...
Hoppas snön 'fastnar' hos er till sist!
Må gott!
KRAMISAR!

Christina said...

Ja du, tiden springer iväg! Fick till slut tummen ur och gjorde min uppkörning i fredags och det var fullt med nervösa föräldrar på DMV :-) Tänk, snart är du en av dom! Ingen snö här men väl lite regn, lite sol och blåst. Kram!

Anne-Marie said...

Helt otroligt så stor K har blivit. Minns som om det vore igår bilder på henne när hon fortfarande var en liten tjej, inte en ung dam. :) Men det är väl så det skall vara. Bra i alla fall att ni vet var hon är och ni har den fina kontakten ni verkar ha. Det är tidigt tycker jag med körkort när man är 16. Bra att de har Driver's Ed på schemat. Håller helt med dig betr. Super Bowl. Kunde inte vara mer ointresserad. Kramar!

Coolaannna said...

Ja det där med övningsköra och barn, en grej att vänja sig vid! Mina tre äldsta barn har körkort och jag tänker ständigt på dem när de är ute och kör. Men det börjar bli bättre. Min blivande 18 åring övningskör för fullt men här är det morfar som gillar det uppdraget...som tur är :)))

Kram Anna

Annika said...

Vivan:
Jag kan tänka mig att man oroar sig mkt då de just tagit körkort, och speciellt om det blir vinterföre direkt.
HUA!!
Otäckt!
Men, ja, det ska nog gå bra för K den dagen hon tar sitt körkort.
Tack, det var en god middag.
Roligt att er middag också var god!
Kram!

Christina:
DEN gör ju det :-)
Grattis till körkortet! Skönt att du skaffat ett amerikanskt sådant nu.
Ja, jag kan tänka mig att DMV hade en och annan nervig fldrer där :-S
Kram!!

AM:
Jag VET!!!!
Helt galet!!
Nu snart dags för körkort!
Vad har hänt?
Dp jag började skriva den här bloggen var hon nio år!
ETT barn, verkligen!!
SB, kunde inte bry mig mindre om vem som vinner den.
Kram!!

Annika said...

Coola Anna:
JAG förstår det!
DU har fått vänja dig, minsann!! OCH blivit coolare på kuppen antar jag!
Bra med en moffa som övningskör! Superbra!!!
Kramar!!!

Petchie75 said...

Vad kul att du nämner körkortet eftersom jag just häromdagen funderade på om inte K ska ta körkort snart. Men ja, jag kan tänka mig att den tanken svindlar och får dig att känna dig gammal, men det är du ju inte!! (jag däremot... när V ska ta körkort vid 18-års ålder kommer jag att vara... 54!!)
Stor kram

Annika said...

Petra H:
Lustigt att du funderade på det :-)
Men ja, nu ska det snart ske, eller i sept då.
Visst svindlar tanken. Det är ju oroligt på ngt sätt...
Ah, det var snällt sagt att jag inte är gammal :-)
När V tar sitt körkort är jag då 64 ;-)
OMG!!!!!! Men du kommer att vara en pigg 54 åring...Shit, man är snart där...
Kramar i massor!!!