Sunday, January 22, 2012

På lördagskvällen smakade middagen gott...

Snön ligger kvar. Det gläder mig, men redan imorgon ska det bli riktigt mildväder. Vad sägs om nio trista deppgrader och regn? Precis, skittråkigt.
Hela nästa vecka blir mild. USCH!

När Peter kom hem från sin basketmatch igår (han såg sitt colleglag George Mason, som vanligt) hade jag lagat middag till oss.
Min tonårsdotter var som alltid upptagen på annat håll.
Att laga mat på helgerna är verkligen roligt, och det liknar inte alls den ganska tråkiga matlagningen under vardagarna.

Vi tar det i bilder...






Tulpaner varje vecka är ett måste. Här är veckans bukett...



Till förrätt åt vi pilgrimsmusslor i smör och shallotenlökssky, så gott!



Till huvudrätt blev det stekt biff med Hasselbackspotatis, rödvinssås och beasås samt sallad. GOTT!!





Till efterrätt blev det "Mad Men" medan vi delade på en chokladkaka. Säsong fem av Mad Men drar igång i mars igen. Så nu gäller att komma ikapp. Men det ska nog gå utmärkt. Vilken BRA serie det ÄR!!


Idag då?
Inte så mycket på agendan. Karolina ska till sin privatlärare och plugga matte i en timme (mid-term prov imorgon).
Det kanske blir en sväng till gymmet för mig.
OCH det blir absolut INTE lika god mat som igår. Det vet jag redan nu.
JO, sedan är det avgörande NFL-matcher på dumburken. De lag som vinner idag går vidare till SUPER BOWL!!! Finalen i den amerikanska proffsfotbollsligan. Super Bowl äger rum den 5 februari och den är lite av en folkfest, eller den ÄR en folkfest. Till och med jag brukar tycka att det är kul, fast jag er mest fram emot maten och sällskapet. Matchen i sig kan kvitta...

Ha en fin söndag där NI är!!!

28 comments:

Anonymous said...

Gottigottgott!!! Vilken fin lördagskväll ni hade! Ser jätte mysigt ut. Visst är det kul att laga lite extra festligt pa helgerna? Maste ocksa komma ikapp med MadMen. Fast just nu slukar jag "The Hunger Games". Ojoj, vad boken är bra! Tyvärr är förkylningen mycket ihärdig...
Have a great Sunday!
Kramar, Lisa

Annika said...

Lisa:
JA, de var så gott!
MUMS!
Idag är det lite mindre spännande :-)
OOO vad kul att du gillar Huner games!!! VISST är den BRA!!!
Dumma förkylning då!
Krya på dig!!!
Kram!!

Anonymous said...

Middagen ser fantastiskt god ut!
Det kanske är ngn annan som ska söka till ett visst program??
:-) :-)
Här har det snöat hela natten o fortsatt idag. Det är så vackert.
Ha en härlig söndag Annika!
Kramar från Anette

Annika said...

Anette:
TACK!!
FNISS!
Vilket skämt! Jag skulle få total black out och stå där och lallla. nej, jag är så långt bort från det man kan komma :-)
OO vad fint med snön!!!
KRAMAR!!

Freedomtravel said...

Visst är det roligare att laga mat på helgen! Och trevligt att få lite inspiration av andra! Det var längesen vi gjorde hasselbackspotatis, det var en bra idé! Pilgrimsmusslor har jag aldrig lagat, men det skulle vara kul att prova! Beasås är inte min favorit dock, jag känner mig lite avvikande på den punkten... ;

Annika said...

Freedomtravel:
VISST är det!!!
Stor skillnad. Under veckan går det på rutin, så strist.
H-backs pot var så god!!! Underbar.
Pilgrimsmusslor är då goda, och inte svåra att laga till.
Beasås älskar jag, men igår var den hemgjorda rödvinssåsen godare. Bean var knorr :-)
HAHA, men det är ganska bra att inte gilla bea, inte direkt supernyttigt...

Sara said...

Sis, det ser otroligt mysigt och stämningsfullt ut, och maten ser GOD ut!! Det är så kul att lägga lite extra krut på helgmaten, speciellt under den mörka årstiden. Och här snöar det förresten ymnigt just nu.
Vi har fjärde säsongen MM liggande sen ett tag, har faktiskt glömt bort den! Men vi ska se den såklart:). Nu matar vi oss igenom Sopranos (har aldrig sett det) och bara ÄLSKAR det, lite läskigt hur man kan fastna i en serie, "bara en till" liksom... Puss & kram

Charlie sa ... said...

Så gott det ser ut!!! Det är så roligt att laga mat och få ta sig tid....känna dofterna sprida sig i köket, lyssna på musik, ta ett glas vin, helgkänsla!

Nu ska det fixas mat med stuns här med, snart. Några ärenden och sedan hem och fram med grytorna.

Bra söndagsfeeling! (du vet jag hur jag känner för söndagar men det känns riktigt bra so far ;)


Kram!!

Annika said...

Sis:
Ja, det är mysigt med helgmaten och fixet!
Jag fixade allt ensam denna ggn, men det gjorde inget. Peter fick komma till dukat bord, och det var ju härligt!
Jag lagade mat, drack vin och lyssnade på Pandora radio under tiden.
det snöar här nu också, men redan imorrn blir det milt och trist igen.
MM ja, så bra. Du vet nya säsongen drar igång i slutet av mars igen :
Sopranos är grymt BRA!!!
Kramar oh älskar.

Lotta:
FIIIIN Bild på dig!!!!
Jättefin!!
Ja, visst är helgmatpysslet mysigt!!
precis sädär var det hos mig igår, som du beskriver. Love it!!
heja dig, ingen söndagsångest. Jag tänker inte heller ha ngt. men jag avskyr att det ska bli milt igen...
KRAMAR!!!!!

Tankevågor said...

Men vad GOTT det ser ut Annika! Det är likadant här att vi lägger lite extra tid och omsorg på matlagningen på helgerna. Äter hellre en mysig middag hemma än på restaurang. Pilgrimsmusslor är så gott!
Här har det SNÖAT för fullt i olika omgångar idag. Tyvärr 3 plus i innerstan men ändå så pass att det ligger kvar på tak och i parkerna och ytterkanterna av stan har vi riktigt vitt överallt. :-))

NU blev jag sugen på att komma ikapp med Mad Men igen här jag med.Vi har haft ett uppehåll med den. Vi har fjärde säsongen kvar här att se. Vad roligt att det kommer en till nu! Tröttnar aldrig på den serien och vi gillar den både Anders och jag det är det som är så bra.

Stor varm kram från ett snöigt Stockholm och mig!

Lisbeth

Bloggblad said...

Ser himla gott ut! Om jag åt sådär skulle jag snart rulla fram... så det är nog tur att jag inte gillar matlagning. Ändå blir det ofta gott, trots att det går undan och går rätt motvilligt.

Mad Men har jag inte följt. Har fullt sjå med de program jag följer... är lite av skräptittare...

Saltistjejen said...

Å vilken middag!! Själva åt vi ärtsoppa igår hahaha! Fast JAG ÄLSKAR ärtsoppa så det kändes lite extra festligt. Våra sista paket gula ärtor från Sverige var det också. Men jag såg att svenska kyrkan säljer torra gula örtor här så kanske får jag ta en prommis dit senare när jag vill ha mer. :-)
NFL kollar vi ju inte men visst är Giants med och ska spela om en Super Bowl-plats? Eller är jag helt ute o cyklar...?!? ;-)
Kram Kram!!!!!!

kalaslotta i usa said...

Själv tryckte jag ett paket Annas pepparkakor till middag igår!!! Det låg där och ropade...lovar!

NFL vet du ju att jag och min familj är helt hooked på så vi ska hem till några kompisar på stort party ikväll och de ska heja fram Giants, själv tänkte jag heja fram 49:ers...är ju ett Jets fan och i mina ögon kan man då inte heja på Giants trots att de är ett NY lag. Vi vill hellre att Patriots (som ju faktiskt är vårt lag, New England liksom) går vidare och vinner rubbet.

Vet du, jag har inte sett ett enda MM avsnitt någonsin...lockar mig inte alls av någon anledning..

Ha en skön söndag och njut av att det är vitt och vackert, nästa vecka blir det som sagt grått och blött...

Kramen!

anna of sweden said...

Det ser både mysigt och gott ut. Jag tror bestämt att vi har en likadan karaff. Från Crate and Barrel?

Huggies!

Anonymous said...

Maten ser väldigt smaskig ut, hur har du gjort potatisen?

Desiree said...

Härligt avslut på helgen. Du lyckas ta så fina bilder trots att det är kväll och inte så ljust. Det ser alltid otroligt mysig ut. En god middag är alltid något man verkligen kan njuta av. Håller med dig om att det är så mycket roligare med mat på helgerna. Jag gillar att kolla in dina bilder och höra om dina middagar så att jag kan hämta inspiration till vad jag ska försöka laga till helgerna.
Hörde faktiskt resultatet av vilka lag som spelar med i Superbowl på radion i morse. Ja Superbowl är folkfest. Ha en fin måndag vännen.
Kram!

Coolaannna said...

Det där såg ju hur gott ut som helst. Pilgrimsmusslor har jag aldrig testat. Är lite feg men en dag ska jag!!!

Kvällen såg i alla fall harmonisk ut med mycket mys! Så var det hemma hos mig med. Lite vänner, lite vin och mycket skratt!

Nu är jag tillbaka igen på internet. Vad man är beroende alltså! Vårt internet har krånglat hela helgen och jag har bara varit ute en liten stund via mobil...!!

Kram Anna

alegni said...

jag skulle så hemskt gärna ha satt mig vid ert middagsbord i lördags. förrätten får snålvattnet att rinna till big time!
jag såg första avsnittet av mad men, men blev så irriterad på att de bolmade för fullt (jag hatar cigaretter), så jag såg inte fler avsnitt. kanske det var dumt att mig att missa den serien, för jag har bara hört gott om den efteråt.
KRAM

anna of sweden said...

Tror att Desiree redan utmanat dig. Men jag gör det också. På min blogg idag. :D

Huggies!

Tankevågor said...

PS. Är hemma och är sjuk och det är URTRIST! Tänkte att försöka spela WF med dig men är inte säker på att jag skickade till rätt namn som du skrev här i någon kommentar....
Lägg till mig om du har tid/lust.

Trasseltassen är jag. :-)

Kram!

Annika said...

Lisbeth:
Ja, det är så himla mysigt att lägga lite extra krut på maten under helgen, extra mysigt.
Härligt med all snö, men trist med mildgrader. USCH!
Hoppas det snart blir lite minus nu.
Hr ska det bli milt som bara den så den lilla snö vi har försvinner idag.
Trist!!
Mad men är så himla BRA!!!
Ser verkligen fram emot säsong fem!
Den börjar i mars här, så nu ska vi beta av nästan heöa säsong fyra först :-)
Kram!

Bloggblad;
TACK, det var gott också!!
Uner helgerna, på lördagen, är det helt OK att slösa med kalorier.äMen under veckorna är det mer strikt.
Mad Men är en verkligt BRA serie, top pf the line!!

Saltis.
Det var så gott!
Ärtsoppa är inte min grej, men jag är glad att du kan hitta gula ärtor lätt att göra soppan av :-)
Rätt, Giants vann igår, så nu möter de New England den 5 feb.
Kram!

Annika said...

Kalaslotta:
men det var ju en god middag iaf :-)
Så du hejar på Boston du, ;-)
Ja, nu blir det Giants och Patrots i SB. Brady vs Manning. Vi får väl se då...
Jag bryr mig inte alls men gillar SB iaf!
Mad Men är verkligen en bra serie, NYC på 60-talet, autentiskt, vackert och SÅÅÅÅ bra!!
Idag redan ska snön försvinna :-(
SÅ tråkigt
Kram!

Anna:
Det var det!!
OCH JAPP, absolut från C&B :-)
huggies!!

Ano:
Tack, det är Hasselbackspotatis. Lätt att göra. Kolla recept online. Jag tog Icas.

Annika said...

Desiree:
TACK vad gullig du är!
Ja, med den vitbalans jag gillar inomhus (sol) blir det en väldigt varm färg på bilderna.
Så vill jag ha det.
Det är så roligt att laga lite "roligare" mat på helgerna. Under veckan blir det ju inte samma sak.
Roligt om det inspirerar :-)
Japp, nu vet du vilka lag som ska slåss om SB!
Kramar!!

Coola Anna:
TACK!!
Du måste prova pimlgrimsmusslor. DET är verkligen GOTT!!!
Trevlig kväll var det.. Glad att ni hade mysigt också!
OCH visst är man galet beronde av nätet, oj oj oj!!!
Skönt att du har det igen!!
Kramar!!!

Ingela:
O, tack!!
Ja, pilgrimsmusslorna är så goda!!
SÅ goda!
Mad men borde du nog ge en chans till. Visst, det röks och dricks ngt otroligt mkt. Men så var det nog i början av 60-talet.
Galet bra serie.
Kra,m!!

Annika said...

Anna:
OK, kommer snart och kollar :-)
Huggies!!

Lisbeth:
DET funkade!! KUL!!
Nu har jag lite för mig, men om en knapp timme kan jag spela lite mer koncentrerat...
Kram!!!

Camilla said...

Åh, vilken underbart god middag. Jag riktigt känner hur det drar i smaklökarna. Pilgrimsmusslor tillhör ju dessutom mina favoriter.

Superbowl ska jag se tillsammans med Tom. Det är ju smididgt när de visar det här också, även om det kommer att bli en låång natt. Jag får nog ladda upp med en liten snark under kvällen så att jag kan hålla mig vaken. Det blir ju dessutom premiär för mig att se detta evenemang. Tom är ju dessutom ett Giants-fan så det är ju bara att hålla tummarna för dem.

Kram

Annika said...

Camilla:
Ja, den var så god.
Visst är pilgrimsmusslor så gott!!
Mmm....
SB med T blir ju trevligt!
Nu skypar ihop er!
DU får ladda som bara den!!
Jag skulle somna...zzzzz.....
Jag håller också på Giants. Faktiskt!!
OM jag nu håller på ngn...
Kramar!!!

ullrika said...

Jag är väl ensam om att inte ha sett Mad Men ;) det har liksom inte blivit av, och jag tycker det är lite dyrt att köpa/hyra boxen.

Vilken smaskig mat ni lagat! Det är verkligen svårt att fota mat så att det ser aptitligt ut, men jag tycker du gjorde ett bra jobb här! Bravo!

Annika said...

Trist om det är så dyrt att hyra box.
Tycker TV är allra bäst på DVD!!
Så kul att kunna beta av avsnitt på avsnitt.

Mmmm...maten blev så god. Ja, det är svårt att plåta mat, det är det.
Jag kör med "sol" som vitbalans inomhus. Tycker det blir varmast och finast.
KUL att du gillade det. TACK!!!