Monday, March 05, 2012

År 2000

Jag håller på att ladda ner bilder från den hårddisk som innehåller alla mina gamla bilder.
Tusentals bilder.
Ja, ni minns ju hela den tragiska historien när min tre år gamla Sony Vaio krashade i september.
Nu laddar jag ner de räddade bilderna pö om pö på nya macen.
DET tar tid. Vi pratar ju om OTALIGA bilder här.

Igår kom jag till den mapp där bilderna ligger som jag tog med min allra första digitalkamera.

HAHA, jag blev BESVIKEN då jag fick den kameran på min 34-årsdag.
JAG ville ju ha en RIKTIG kamera, inte någon fjantig digitalkamera.
Jösses vad lite jag förstod då...

Jag tog bilder med den, såklart. MEN, jag sa till Peter att vi absolut var tvungna att ha en "riktig" kamera också. Just därför blev min första digitalkamera lite av en eftertanke.
Modellen var en Minolta, och det var hela 1,3 megapixlar i den.

NU ska ni få se några foton jag tog med den kameran.
Jag kan berätta att det är rätt kul att ladda ner alla mina gamla fotomappar på macen. Många har jag nästan "glömt". Det är verkligen roligt att återupptäcka dem.

NÅJA, slutsnackat. NU ser vi på bilder från år 2000.



Här är Karolina 3 år och 9 månader...Awwww.....


OCH, jag har precis fyllt 34...


Den här bilden är tagen i augusti 2000. Karolina är 4 år, och Peter är 35.


Karolina och hennes kompis Melanie. Iår fyller Melanie 14...


Ett tag i början av 00-talet var jag ganska korthårig...



Vår allra första kryssning i Karibien med Disney Cruise Line i slutet av april 2000.



På kryssningen råkade vi på en massa sagofigurer. Här är Alice i Underlandet.


OCH jag hängde visst i martini-baren.



Cool liten unge på Bahamas...





OJ, OJ. OJ så liten man kan vara. Den här bilden är tagen i terminalen innan avresan. Vilken liten, liten docka jag har haft...

Nu ska jag sluta för den här gången innan jag alldeles tröttar ut er.
Det finns gott om bilder kvar i den här mappen, så jag lär nog återkomma.
Se det som ett hot, eller ett löfte. HIHI!

NU är det måndagen den 5 mars 2012.
DAGS för mig att röra på döfläsket.

Ha en BRA måndag!!!



32 comments:

Sahra said...

Jag diggar verkligen K's coola gula solbrillor. Ser ut som något Molly skulle vilja sätta på sig. Du var jättefin i kort hår. Du har inte förändrats särskilt mycket. Du ser ut som 34 än idag.

Vform said...

Hejsan!
Många inlägg och bilder jag har "missat" ... det är tiden som tog annat av mig!
Men har läst snabbt igenom allt ... Tänk att det går så fort sedan ens barn var små! Nu är våra vuxna män och har egna barn!
VÅRBILDERNA får du stå för, här är ännu vinter :) Men snön minskar för var dag som går, så snart ... !
Fina dagar till dig!
KRAM!

Annika said...

Sahra:
HAHA, ja de brillorna ja!!
Jag tror de är helt försvunna idag.
TACK!
KUL att du tycker det angående mig. DU är snäll.
Kram!

Vivan:
Ibland kan man inte riktigt hinna med bloggläsning. Jag vet.
Ja, tiden går verkligen så fort.
HA; ni har vinter, men så ska det vara :-)
KRAM!!

bettankax said...

Så kul att se gamla foton. Ändå var det nyss. Karolina är verkligen en liten go docka:) Sen tycker jag du klär jättebra i kortare frisyr, också!!
Inte minst är du väldigt cool och filmstjärnelik i martinibaren:)
KRAMAR!!

Cecilia said...

Konstigt med tiden.Det känns som att 2000 inte alls är länge sedan.Men så ser man då korten på K och då inser man att det var inte igår :-)

Kram/
Cecilia

Annika said...

Cecilia:
Jag vet, det tycker inte jag heller.
Jag tycker att tiden sedan 1996 har rusat fram.
OCH i barnen ser man årens gång.
Kram!!

Desiree said...

Kul att få se dig i kort hår. Du är himla snygg i det också. Vilket mega jobb att ladda över alla foton. Förstår att det tar tid och något man får se till att göra lite pö om pö. Jag har ganska nyligen insett att jag har pappersfoton som jag skulle vilja ha inscannade. Men jag har inte tid att fixa detta. Hoppas lite att jag kan ta hjälp av pappa som ändå är pensionär med att få detta fixat. Jag tycker det är jättekul att ha de korten han scannat in från våran barndom digitalt.
Karolina är så söt. Som en liten docka. :-)
Kram!

Anonymous said...

Tänk att du till slut ändå fick tillbaka alla dina bilder! Lycka!

Annika said...

Desiree:
TACK!!
Vad kul att du tycker det.
Ja, det är ett megajobb! Ett pyssel som tar timmar att genomföra. Jag orkar med 2-3 h per dag, men...
jag är glad att jag har dem (bilderna) på hårddisken nu + att jag har alla bilder på the time capsule.
Tycker absolut att din pappa kan hjälpa dig med inscanningen av bilderna :-)))
KRAMAR!!

Brysselkakan:
VISST är det härligt!!
Jag är så glad över det!!

Channal said...

Älskar verkligen gamla bilder... underbara! Bilden på dig när du sitter och tittar ut genom fönstret med hakan i handen är FAB! Beautiful!

Disney-kryssning hade mina tjejer inte velat missa... how cool! Vi tog en kryssning till Mumindalen i Nådendal när de var små, fint o pittoreskt där!

Fin vecka till dig... KRAM!!! Anna

Annika said...

Channal:
TACK!!
GUD vad glad jag blir.
jag vet ju egentligen aldrig hur gamla bilder tas emot av er läsare. SÅ det är skitkul med lite feedback!!

Disney Cruise Line är rätt stort rederi. De har finfina båtar och otroligt KUL för barnfamiljer.
Numera skulle jag inte vilja kryssa med dem, men för en gamilj med småbarn är det SÅÅÅÅÅÅ RÄTT!!
OCH de har så många aktiviteter ombord hela tiden.
Vi var ute i fyra dagar då vi kryssade med dem!

KRAMAR!!!

Lisa said...

Vad kul med bilder fran 2000! Annika, jag kände likadant. Ville absolut inte ha en digitalkamera. Men det är ju sa praktiskt! Fast lite trist eftersom jag nästan bara tittar pa bilderna pa datorn & inte har nagot i handen! Kanske borde börja scanna in gamla bilder jag med...fast tiden räcker inte riktigt till just nu!
Kramar, Lisa

Saltistjejen said...

Visst blir man helt nostalgisk då man går igenom gamla bilder!!!! och Du vad kul på första bilden är Karolina nästan EXAKT lika gammal som Ella är ISAG! Hon är ju 3 år och 9 månader nu! :-) KUL!
haha, Karolina var så söt! Men tänk när jag ser bilderna på henne här och sedan tänker på henne idag så slår det mig att EN DAG KOMMER ELLA ATT VARA SÅ STOR!!! Ojojooj!!! Nästan svårt att förstå idag även om man såklart vet att de kommer ske bara inget hemskt (bort bort bort hemska tankar!!!) händer på vägen dit.
Och du vad snygg du var där i martinibaren! Som en filmskådis!!!!! Sådan ser jag tyvärr ALDRIG ut hahaha!!!! ;-)
Tack för att vi fick följa med tillbaka ett par år bakåt!
KRAM!

Elisabeth said...

Det är ALLTID lika roligt med dessa gamla foton! Och jaa, Karolina var verkligen liten på den tiden. Samtidigt är hon sig på många sätt så lik. Fast lite äldre, då. ;)

Jag köpte förresten inte min första (och hittills enda, jag har den fortfarande kvar) digitalkamera förrän 2005. Gissningsvis var jag ganska sen på den fronten.

Christina said...

Vilken underbart söt liten tjej!!
Skönt att bilderna är tillbaka och väldigt roligt med en tillbakablick! Kram!

Suzesan said...

Gamla bilder är så härliga. Åhhh vilka solbrillor. Gullig tös. Lilla K.

Kram
/Susanne

Marie said...

Du är lika snygg nu som då, wow!

Och Karolina, jösses vilken liten sötnos! :)

Tankevågor said...

Annika jag älskar dina bilder från när Karolina var liten! Så ljuvlig liten docka hon var! :-)

Har just kommit hem från Svansjön....HELT magisk kväll på Operan!!! HELT underbart!

Vill se den igen!


Stor varm kram och tack för grattishälsningen på FB!

Charlie sa ... said...

Oj oj vilken sötnos!! 2000 alltså. Ni var så fina allihopa. Roligt att ni gjorde en Disneykryssning...det hade mina barn velat göra! Garanterat.

Det är så läckert att ni har så många bilder!!


KRAM!!!

Anne-Marie said...

Kul med dina bilder. :) Har nog litet svårt att förstå att du har så många bilder. Där ligger jag i lä. Har legat litet lågt med bloggeriet några dagar så det blev aldrig att jag kommenterade på ditt inlägg om fredagsmys. Underbart träffsäkert! Svårt egentligen att förstå hur ett helt land kan "omfamna" en sådan tradition. Som det sades - Sverige är ett litet land. Läste svenska Wikipedia och det var nästan att jag blev full i skratt hur det beskrevs. Kramar!

Min Mans Mat said...

Vad skönt att din dators bilder gick att hitta igen, så skrämmande om de är borta.
Visst är det häftigt att se gamla bilder, ibland bara några år. Så underbart att gå tillbaka o titta o minnas.
Jag var också väldigt kritisk till digitalkameran, och totalt emot mobilkamerna, en mobil skulle ringas på, inget annat, absolut inte fotas eller lyssna på musik på...sa jag då :-)

Ha en fin dag Strålande sol minus sex grader i Småland idag Kram H

alegni said...

great att det ändå gick att rädda något ur den pajade vaion! bilder är så värdefulla!
vi skaffade också en digitalkamera när de var i barnaskorna. den köpte hasse i canada och den hade hela 1,2 megapixlar. bedrövlig kvalitet på bilderna nu när man kollar dem i efterhand, men då var det ju hur spännande och mäktigt som helst med digibilder. :D
-20 i morse, brr... tur att jag har promenadmattan att svettas på: ;)
KRAM

Camilla said...

Vilka fina bilder! Och K's solbrillor är ju supercoola:)
Jag funderade att åka och jobba på Disney-fartygen när de kom. Men jag insåg att det skulle bli alltför jobbigt med alla barn så det blev aldrig av.
Kul att se lite bilder därifrån.

Kram

Humlan said...

Visst är det härligt med gamla bilder. Karolina är ju, som alltid, oemotståndlig på bilderna och du är också så jättesnygg, både med kortare hår och med det mörka håret och mörka läppstiftet.
Jag förstår att du fastnar och tittar på allt som du ska ladda tillbaka.

Kram!

Katarina said...

Härliga bilder! Du verkar ha stora album!! Kram

Annika said...

Lisa:
HAHA, jag tror vi var många som kände så.
Digitalkameror? Vad är det för lurt?
Men nu är vi alla där. OCH inte sjutton vill JAG byta bort den idag.
Jag skulle inte vilja plåta analogt igen.
Scanna in Bilder borde jag också göra. Verkigen.Men det är ett projekt också. Just nu arbetar jag med operation överföring.
TACK, så roligt att du gillade inlägget.
Kram!!

Saltis:
JA, visst blir man!!!
Otroligt!
Roligt att Karolina och Ella är i samma ålder.
SÅ sööööt ålder!!
Ja du, Saltis. Tiden går så jädra fort.
Det känns som igår.
Inget ont får hända under uppväxten, inget alls!
TACK, roligt att du gillade bilderna. Tack också för ditt beröm, som alltid :-)
Du är alltid så gullig!
KRAMAR!!

Elisabeth:
TACK!
DET är verkligen kul att du tycker det.
Det kommer fler bilder inom snart framtid.
Ja, jag tycker också att K är sig lik :-)
Det är bra att du har kvar din kamera från 05. Jag har kvar min lilla kompakt från 04 också.
Funkar de så funkar de!! BRA!!

Annika said...

Christina:
TACK!
Ja, det är verkligen skönt att alla bilder är tillbaka!
Underbart!!
OCH roligt att du gillade inlägget.
Kramar!!

Suz:
TACK!!!
Vad kul att du gillade det hela.
Brillorna var coola :-)
Kramar!!

Marie:
TUSEN tack för dina supersnälla ord.
Blir ju så glad!!

Annika said...

Lisbeth:
TACK, vad roligt att du gillade det hela!
SÅ glad jag blir.

OCH vad roligt att du gillade Svansjön!!!
Förstår att det var helt magiskt!
SE DEN IGEN!!!!!

Grattis igen :-)))

Stora kramar!!!

Lotta:
TACK!!
KUL att du gillade inlägget.
Ja, Disneykryssningen var verkligen rolig att göra!
NU skulle jag nog inte vilja kryssa med Disney, men då var det SÅ rätt!!
Kramar!!

A-M:
TACK!!
Ja, jag har många, många som jag nu håller på att överföra till nya datorn.
DET tar sin lilla tid, det ska jag villigt erkänna.
HAHA, tack..jag fredagsmyset är ett intressant fenomen!
Snacka om att det har haft genomslagskraft i ett helt land.
HIHI!!
KRAMAR!!

Annika said...

Helena:
Ja, så skönt att precis allt gick att räddda. En stor lättnad.
Men nu tar det tid att återigen föra in dem.
Ja, vi var många som var ANTI digi!!
NU skulle vi inte vilja vara utan dem!
HAHA, och mobilerna ja...Komiskt...
Numera gör vi ju allt ifrån dem.
Tänk vad man hänger med.
Fin vinterdag hos er. Här är det mildare.
Kram!!

Ingela:
ALLT gick att rädda. Precis allt.
Jag har numera rubbet som låg på den datorn. Från skit till det jag verkligen ville ha.
Stor lättnad att det gick att rädda!
Pust!!
Ja, er digikamera var ungefär så bra som min minolta.
HAHA!
Snacka om att utveckligen med de kamerorna gått framåt.
Otrolig kyla nu har!!
Kramar!!

Camilla:
TACK!!
Vad roligt att du gillade inlägget. Ja, Ninnas brillor var verkligen roliga!
HAHA, sant...om man ska jobba på Disney måste man stå ut med att ha barn i parti och minut omkring sig, fniss...
JAG förstår DIG ;-)
Kram!!

Annika said...

Humlan:
TACK!!
Vad kul att du gillar det hela.
Ja, jag fastnar verkligen då jag laddar ner dessa mappar. Det tar tid, och sen tar det ännu längre tid eftersom jag tittar igenom....
TACK för snälla ord.
KRAM!!!


Katta:
TACK!
jag har både stora album och jättemånga bildfiler...
Kram!!

alegni said...

kanon att allt gick att rädda! det hade jag missat.
om jag bara kunde, skulle jag ha sänt över lite av vår vinter. vi har haft enough, även om vår vinter också varit kortare än de senaste två åren åtminstone.
KRAM igen

Annika said...

Ingela:
Ja, precis allt räddade de. Från all skit till det jag verkligen ville ha, haha!
Nej, nu får du behålla vintern. Jag vill inte ha hit den. NU är det försent.
Ni har haft en kort men intesiv vinter.
Det har varit en underlig vinter över hela norra halvklotet.
kram!