Sunday, September 02, 2012

Het vandring i Maryland Heights

Så blev det söndag. För oss i USA befinner vi oss mitt i Labor Day helgen!
Karolina har det bra i norra Pennsylvania, och vi försöker hålla stilen på hemmaplan.

Igår bestämde Peter och jag att vi skulle ta en vandring i trakterna runt Harpers Ferry.
Harpers Ferry är KLASSISK och historisk mark. Här stod många viktiga slag i det amerikanska inbördeskriget, och precis HÄR går gränsen mellan nord och syd.

Vädret igår var mulet, men ack och OOO så hett och fuktigt.
Det var över 33 grader och därtill så luftfuktigt.

Vandringen var stundtals VÄLDIGT tuff eftersom stigen slingrar sig upp för ett berg, Maryland Heights.
Vi fick vila ofta, dricka vatten och helt enkelt PUSTA ut emellanåt för det VAR jättejobbigt.

MEN, det vi fick se var så fint och så vackert och det gjorde att det var mödan värt.
Lustigt nog träffade vi bekanta från Reston på toppen. Roligt!

NOG snackat från min sida.
NU ska vi ta en bildbomb!

Shenandoah River. Det finns så mycket vackert att se i dessa trakter. SÅ många vandringsleder, de bägge floderna (Potomac och Shenandoah) där man kan utöva white water rafting och tubing etc.

Vandringsleden


På toppen! Med utsikt över Harpers Ferry, West Virginia.

Shenandoah River. ÅH vad jag tycker att namnet Shenandoah är VACKERT!!!



Här står vi i Maryland och tittar ut över Virginia till vänster.  West Virginia till höger + två floder, Shenandoah och Potomac. Tre delstater i en smäll!

Här har vi kommit ner från berget. Att komma ner var inga problem, nedförsbacke som det var hela vägen.













SOM lite kuriosa dagen till ära kan jag berätta att precis HÄR förlovade Peter och jag oss i mars 1992!




Visst ser det härligt UT!! Jag skulle också vilja flyta med floden i sakta mak en het sommardag.



Önskar er alla en BRA och FIN söndag!



28 comments:

Äventyret framtiden said...

Tack för att ni orkade ta er upp till toppen, så vi andra får se all den storslagna naturen!
Mycket vackert!
Är det en nationalpark allt detta?

Ha en fin fortsättning på dagen!
Kramar!

Annika said...

Jag njuuuter av dina bilder! Har man inte möjlighet att resa själv så är det nästbästa att resa genom andras bilder :-).

Annika, jag har bestämt mej för att vara med i Galleri Fredag! Har funderat hit och dit - tyckte det var så svåra ämnen ibland i Show & Tell ;-) - men det verkar så kul så jag vill vara med!

Kram!

Annika said...

Karin:
Ja, det var hårda bud emellanåt. Det var tufft.
Det är så vackert i hela Shenandoah, delar av Shenadoah är nationalpark, och annat sköts av US park service.
Shenandoah är stort, sträcker sig över stora delar av WVA, VA och MD.
Tack, idag känner jag mig lite mörbultad i benen, hehe!!
Ha det så gott!
Kram!!

Annika said...

Annika:
TACK!!
Ja, det är gudomligt i bergen.
Fler utflykter blir det under hösten till olika ställen runtom.
KUL att du är med på Galleri Fredag!!
Ska göra en lista över alla som är med på onsdag och lägga ut så att alla SER vilka som är med + att man då har chans att anmäla sig på sista chansen.
Kram!!

bettankax said...

Vilken fin utflykt och vilka bilder. Tack Annika för du så generöst delar med dig. Håller med Annika ovan, jag reser jag med tack vare dina bilder.
Antar ni sov gott efter denna vandring.
KRAMAR!!

Desiree said...

Vilken härlig tur ni fick till fots. Väl värt mödan även om det var svettigt och varmt. Vilken maffig utsikt. Älskar den lilla byn här. Så full av charm. The Appalachian trail är mäkta imponerande med sina avstånd. Häftigt med den där skylten där man man har avståndet till både Main och Georgia. Det kan inte vara allt för många som vandrat hela leden. Så vackert här uppe och extra speciellt för dig och Peter som förlovade er här. En väldigt vacker plats att förlova er på.
Ha en finfin söndag.
Kram!

Annika said...

Bettankax:
Anytime!!
Så trevligt att dela dessa bilder med er!!
Svettigt var det, grymt ibland. Men vi fixade det, glad för det!
SÅ glad att du reser med mig via mina bilder.
Kram!!

Desiree:
Ja, en riktigt härlig dag blev det!
JA, utsikten var så FIN!!!
Vi satt däruppe länge och bara tittade innan vi vandrade ner igen.
The Appalachain Trail är fascinerande. Jag vet att det finns folk som vandrat hela leden (snacka om bragd), men de flesta väljer bara stycken av den.
Vacker är den iaf, det är då säkert.
Harpers Ferry är SÅ gulligt!!
Ja, lite speciellt med förlovning där ja :-)
KRAMAR!!

Katarina said...

Åh, vilken härlig tur ni fick idag! Ser härligt ut och vad grönt det är fortfarande. eller så är det jag som börjat tänka i svenskt höst tema! Kram

eastcoastmom said...

Underbart! Ni är tuffa som klarar en vandring i hög luftfuktighet, det blir som extra jobbigt.

Annika said...

Katta:
Ja, det var fint, men ack och OOO så svettigt.
Grönt kommer det att vara i en månad till åtminstone.
Svensk höst börjar tidigare än hösten hos oss :-)
Kram!

Eastcoast:
TACK!
Ja, fukten höll på att ta kål på oss emellanåt. Det var vidrigt där det var som brantast. Jag är glad att solen inte strålade. Du vet ju hur fuktigt vi har det...pust...

Martina said...

Vad duktiga ni är som orkar ga sa mycket när det är sa där varmt!

Och kul att se lite "annorlunda" bilder fran USA än bara bilder fran kända ställen som man redan känner till!

Kramar

Annika said...

Martina:
Jo, det var slitsamt, det erkänner jag mer än gärna.
Nästa hike får ske då det är lite svalare i luften.
Jajamen, allt är inte bara NYC och DC och SF. Det finns en hel vid värld däremellan, och vi ska ta fler tittar på sådant i höst!
Kram!!

Sahra said...

Är det den Shenandoah Springsteen sjunger om månntro? Håller med dig om att det är vackert. Kram

Annika said...

Sahra:
Visst är det det!
Just det Shenandoah. Bland de vackraste man kan se...
Kram!

Fourmum said...

Underbara bilder!! Har väntat spänt sedan igår på att få se dem ;) Jag googlade Harper´s Ferry och hittade intressant historia :) En spännande och vacker plats! Det kan inte ha varit lätt att ta sig fram där under kriget mellan nord och sydstaterna.. Tack för att ni kämpade er upp dit och fotograferade så att vi också fick uppleva allt detta vackra!! Kram

Annika said...

Fourmom:
TACK!!
Vad glad jag blir!!
:-)
Harpers Ferry är verkligen historisk mark. Mkt har hänt där.
Absolut, nog fick soldaterna kämpa i den terrängen.
Vårt slit igår var ju ingenting mot vad de hade att göra.
Spännande krig är det också, inbördeskriget. Det fascinerar många än idag.
Kramar!!

Charlie sa ... said...

Gud vad läckert!! Det liknar lite vår utflykt igår...ska alldeles strax lägga upp lite bilder.

Ni var duktiga som hikade, wow! I hög luftfuktighet också.

Underbara bilder!!! Jag har tagit bort 3,200 bilder i kameran, haha. Jag har bara haft den i två månader. Minnet räckte inte till ;)

Ha en skön söndag, änligen börjar solen kika fram här.

Kram!!!

Annika said...

Lotta.
TACK!!
KUL att du tycker det.
Ser fram emot att se bilder från er utflykt.
Herregud vad vackra ställen det finns i detta land!
Hikingen var TUFF!!!
To say the least!
HAHA, ja jag kan tro att du fick tömma kortet nu :-)))
Här är det mulet och regn och vi ska på middagskryssning i DC. Befarar skitväder.
Kramar!!

Marianne said...

TUR att man har bloggkompisar så att man får komma ut på en vandringstur när man sitter här och inte kan gå! Helt underbara bilder av ett ställe som ser ut att vara superhäftigt. Och vilken fin plats att förlova sig på! Ja inte saknas det vacker natur i USA, inte!

Det var nog tur att solen inte sken, då hade det varit ännu jobbigare att gå den turen.

Stora kramar!

Annika said...

Marianne:
HAHA!!
SANT!
OCH TACK!!!
Det är bara roligt för mig att dela med mig av detta. KUL att du gillade det hela!
Ja, där är det vackert!
Jag minns då jag kom dit ffg 1990 med min värdfamilj. Jag tyckte det var SÅÅÅÅÅ fint.
OCH sen förlovade vi oss där två år senare :-) Peter och jag.
Precis, naturen i USA är underbart storslagen!
Kramar!!

Channal said...

Blir varm! Vilken vacker plats ni förlovade er på! 20 år sedan!! Underbar vandring... härlig natur och spännande med det historiska! Tyckte jag så ett vattenfall på den ena bilden på Insta! Måste ha varit floden!

Skön söndag till dig! 1000-tack för Bomben!!

KRAM!! Anna

Anonymous said...

Åh, riktigt mäktig natur! Jag gillar att det är så allmänt vedertaget att ge sig ut i naturen och hika hos er. Och en romantisk och personlig förlovningsplats!=)

Erica said...

Åh, vilken FANTASTISK miljö! Vilka UNDERBARA vyer! Jag blir nästan stressad över att inte vara där borta och fota... ;)

MVH /Erica

Musikanta said...

Roligt att se de vackra bilderna från Harpers Ferry!
Kramar!

Anne-Marie said...

Men så grönt och fint det är. Det måste regna en hel del hos er även under sommaren. Jag förstår inte varför Kalifornien är så otroligt torrt. Morr. ;( Väldigt fina bilder och roligt att se den delen av dina trakter. Kan tänka mig att ni var litet smått svettiga efter den vandringen. Kramar!

Coolaannna said...

Vilken bildbomb! Jag vill bara genast gå samma runda. Vilka vyer och vilken natur. I love it!

Kram ANna

Annika said...

Channal:
ÅÅÅ tack!!
Ja, det är en väldigt vacker plats!
Mkt historia där.
Nej, just där finns det inga vattenfall, men det gör det längre ner på Potomac, mot DC till.
Kramar!!

Penny:
TACK!!
Ja, det är en vacker plats.
Det är väldigt kul att det är så många som vandrar. Det var riktigt trångt på den där stigen då den var som smalast :-)
HIHI, ja Harpers Ferry har ju lite speciell mening för oss.

Erica:
TACK!!!
Ja, du skulle älska det!!
Du måste komma HITm helt enkelt.
:-)

Annika said...

Ingrid:
TACKAR!
Roligt att du tycker det.
Inget har ju förändrats där, som du ser.
Kram!

A-M:
TACK!!
Det regnar en del, ja. Men det är också så otroligt luftfuktigt, och säkerligen är det delvis därför det är så grönt.
SÅ svettiga och trött blev vi, så in i bomben...
Kram!!

Coola Anna:
TACK!!
Ja, du borde ha hänt med i spåret.
Utdelningen var underbart vacker!!
Kramar!!