Tuesday, January 22, 2013

How American do you feel?

Do I feel like an American?
I got that comment yesterday in the post below.
DO I?
It is hard to say.

It is very easy to feel like an American on a day like yesterday. Inauguration day. And on Sunday when Peter and I were downtown.
It is so easy to get excited and happy! To be proud.
It really is.
TO feel it all the way into the bones

Truth to be told, I am not even a citizen yet. I have lived in the US for 20 years. Twenty years.
I hear you, it is time for me to become a citizen.
It was time for ME to become citizen yesterday, if you will. I let it drag, I know.
I have my Green Card. I am comfortable. But, I am tired of having to renew said Green Card every ten years.
It is time for me to kiss that card good bye and become a neutralized American Citizen.
It’ll give me more freedom. It'll give me more of everything.
What the heck am I waiting for?

No, I am not giving up my Swedish citizenship when I get my American citizenship. I will become a dual citizen of two great countries that I love.
The absolute best of two worlds.

Yesterday, I felt it; I felt it strongly, I have got to get ROLLING.
I want to become a citizen. I want to be able to vote, I want to be a true part of this country.
My husband and daughter are American citizens, then I should become one as well.
Now it is time for me to take actions!

That being said, I thought it was fantastic yesterday. Everything.
From Obama’s speech, to the singing of the choirs, to the artists that sung, to the parade, to the balls.

But do I feel like an American?
No, I think I am as Swedish as can be, but I am also admitting that USA is a big part of me on every level.

A Swedish woman, Nordic to the core,  with an American citizenship would really work for me...

USCIS...yes, here I come...





By the way, Michelle Obamas boots and coat were to die for! OOOO, they were right up my alley. Especially the BOOTS!!




Five star  First Lady!

36 comments:

Sahra said...

Älskar hur hon bryter av med handskarna. Det gör hela outfiten
Kram

Erica said...

Ja, jag kan tänka mig att det är väldigt lätt att känna sig patriotisk i USA en sådan dag som igår :)
Som jag skrev då, amerikanerna verkar vara så bra på att göra saker storslagna!

Förstår att det skulle vara riktigt härligt att ta steget från Green card till Medborgarskap :D
Och det är verkligen underbart att man inte behöver ge upp det svenska medborgarskapet för att få amerikanskt. Kan riktigt tänka mig hur fantastiskt det skulle vara! Det bästa från två världar, på ALLA sätt! :D

Vet du om det brukar vara en lång process när man väl sätter igång med Medborgarskapet?

Hoppas du får en toppentisdag!
MVH /Erica

Äventyret framtiden said...

Håller med Sahra, det är handskarna som gör det!:) Snyggt!

Världsmedborgare? Tror nog att vi alla börjar bli sådana, mera eller mindre. Världen har blivit så liten, dragits ihop av Internet. wops så är man någon annanstans, som igår när Obama "installerades". Då stod jag där också och kände mig nästan som en amerikan.
Kanske jag är litelite en sådan också, min far blev till i USA men föddes här:)

Varm tisdagskram
Karin

Charlie sa ... said...

I hear you sister!!!!

I sent you a message ;)


Have a great day. It's cold(er) here than typical. The problem is that in the office the heating goes bananas and I could be in a T-shirt ;)

Great day yesterday. Very emotional

KRAMAR!!!

Annika said...

Sahra:
Japp, snyggt och bra.
Kram!

Erica:
Ja, väldigt lätt.
vädligt väldigt lätt att dras med i all festlighet och i all glädje över landet.
Att ta steget till ett medborgarskap är verkligen ett måste på så många plan.
Precis, det bästa av två världar.

Det är mkt bökigare och svårare att ansöka om GC än medborgarskap.
Det går rätt fort, ett par månader kanske...

Ha en superfin dag!!

Karin:
Så snyggt, och sen bootsen...
OMG så snyggt!
Visst krymper världen. Det är otroligt.
OCH härligt.
Att bli medborgare är nästan ett måste för en sådan som jag. Det är bara dumt att inte göra slag i saken.
HAHA, jaha ja...dina pappa är made in the USA :-)
Kram!

Annika said...

Lotta:
YES, and you are in the SAME boat as I am.
We both have to get ROLLING on this.
We have nothing to lose, and everything to gain.
it is COLD here, too.
-7 now, and windy!!
It'll be a cold PW.
OH no, I hate when it is too hot inside.
Have a good day, and stay cool!

Yes, wonderful day yesterday!!

HUGS!!!!

Miss Marie said...

Jag skrev inne hos Kalaslotta att Michelle verkligen är smashing! Där har ni en riktig first Lady!

Klart du ska bli amerikansk! Bara för det slutar du ju inte att bli svensk, You can take the girl out of Sweden, but you can't take Sweden out of the girl! ;)

Annika said...

Marie:
OJ vad fin hon ÄR!!
OCH hennes galaklänning igår älskade jag!
Vilken färg och fall!!
Snygging!!

Så sant, SANT det du säger. Att INTE bli amerikansk medborgare vore dumt, rent av.
OCH mindre svensk för det blir jag inte eftersom jag behåller det svenska och är så nordisk i hjärtat!

Desiree said...

Michelle är alltid så snygg. Hon har stil den kvinnan. Jag tycker absolut att du ska ta och se till att bli medborgare. Jag tror du lider av det vanliga syndromet som man brukar känna INNAN man börjar. Mycket kan kännas mastigt, jobbigt, svårt men du ska se att bara du börjar nysta lite i detta så kommer det visa sig att det inte alls var lika jobbigt eller svårt som du hela tiden trott. Tröskeln är ju green cardet, detta är rena rama home run eftersom du redan har fixat green card. Gör en lista på vilka papper/uppgifter du behöver skicka in och ha sedan som mål att du ska beta av en eller två varje vecka ska du se att du fixat detta på ett kick. Var och anmälde mig hos Schweiziska myndiheterna idag så att jag ska få uppehålls tillstånd.
Kram!

eastcoastmom said...

Klart du ska bli medborgare, speciellt som ditt barn är det. Skatta, eller i varje fall deklarera, måste man i USA om man har vare sig GC eller medborgarskap även om man inte bor i landet. Så det gör vi. Funderade på medborgarskap för nåt år sen men har inte bestämt oss...
Mrs Obama - totally smashing!

Jagger said...

Hon har verlkigen snygg stil. Är bilden din? Kom du åt att plåta sådär nära?

Annika said...

Desiree:
Ja, hon har stil en kvinnan.
Ja, du har rätt, det är precis det där jag LIDER AV!!
Att inte komma mig för.
PLUS att jag är lite för bekväm. Det är ju bra som det är, typ...
Men det är ju inte det.
SÅ mkt står på spel då man inte är medborgare också.
Precis, jag har förstått att det är så lätt att skaffa medborgarskap om man jämför med GC.
Så det är faktiskt bara att tuta och köra!!
Lycka till med ditt också, kära Desiree!!
Kram!!


Eastcoast:
Japp, ett måste.
Det är så mkt annat som man förlorar på om man inte ör medborgare, inte bara det att rösta utan så mkt mer.
OCH det svenska får man ju behålla. En no brainer egentligen.
Hoppas ni kan göra slag i saken också.
Michelle är verkligen SMASHING!!

Jagger:
Hon är skitsnygg.
Jag var inte i DC iigår utan i söndags, och jag SKULLE aldrig ngnsin förstås ha kunnat ta DEN bilden på henne. SÅ nära får ingen komma.
nej du, det är en pressbild.

Anonymous said...

Denna underbara, vackra, smarta, snygga och ROLIGA kvinna! Jag är lite smått förälskad i Michelle, hon MÅSTE börja kampanja nu, vill gärna gärna se HENNE svära eden nästa gång det är dags =).
Underbart också att läsa att du känner dig redo nu, att du har väntat och NU känns det rätt i magen. Ansök nu så att du kan vara med och rösta nästa gång! Ni kan vara stolta över er fina president familj <3 Kram, Mimmi

Annika said...

Jag är både finsk och svensk medborgare. Men svensk är jag bara på papperet, finländare i hjärtat, och så kommer det nog alltid att vara. Emmy är också både svensk och finsk, men Ida och Lovisa är bara svenska medborgare, pga ändrade regler - Emmy och jag brukar reta dem för det, haha! Det var lätt att bli svensk medborgare, bara att skicka in ett papper, betala 300-400 kr och en vecka senare fick jag ett papper på att nu är jag svensk medborgare. Spelar inte så stor roll, jag hade lika gärna kunnat strunta i det, men nu får jag ju rösta i alla fall :-).

Anne said...

Hela Obamafamiljen är bara så himla gullig. Helt otroligt vad kidsen förändrats och växt på de här fyra åren. Man såg det bra när de jämförde igår för hur det såg ut fyra år sedan. Speciellt storasyster har ju gått från barn till a "fine young woman" som de hela tiden sa igår också.

Jag har inte varit här tillnärmelsevis så länge som du men jag kan också få frågan om jag känner mig som en amerikan.
Jag tror det här är väldigt komplext. Hur JAG känner mig och hur ANDRA upplever mig.
Det här gäller säkert för dig också. Jag tror att andra kan se att man blivit amerikaniserad på sätt och vis. Jag tror det är ofrånkomligt, lever och bor man i ett annat land så påverkas man. Jag kan själv känna mig AMERIKANSIERAD men inte AMERIKAN. Ibland är det kanske inte ens saker man själv ser men som nån annan skulle säga att du är förändrad där, du har blivit amerikaniserad. Samtidigt kan andra också säga och se att oj, du är verkligen väldigt svensk/nordisk trots att du bor "där borta" och vara lite impad att man inte ändrats mer a´la klassikern Dolph Lundgren eller nåt.


Jag kan känna en dubbelhet. Ett å ena sidan mer svenskhet/nordiskhet än vad det någonsin fanns då jag bodde där, å andra sidan är det tydligt att jag inte är 100% svensk/nordisk mer. Jag tänker bredare, annorlunda och kan inte identifiera mig med allting mer. Så på ett sätt som jag är mer svensk än någonsin har jag nog också blivit rätt mycket mindre svensk.
Samtidigt är det så tydligt att det som är rötter, ursprung, historia allting alltid kommer vara en del av mig och aldrig betyda mindre.
Samtidigt som saker här (amerikanska) blir starkare för varje år också, börjar betyda mer. Hur jag osynligt färgas och kanske inte alltid ens märker att jag ändrat mig lite.

KRAM

Nettan said...

En av mina bästa vänner bor i Florida och har gjort så under åren av och till, hon har haft dubbelt medborgarskap länge, precis som deras barn, hon tycker det är fantastiskt. Jag skulle nog inte kunna ge upp mitt svenska medborgarskap utan då hade det fått bli dubbelt för min del. Nu är jag ju långt från den situationen men visst leker jag med tanken att flytta utomlands och jobba som syrra, det är ju ett yrke som är gångbart överallt...
Och USAs first lady, vilken lady, helt underbar, en solklar förebild.

Kramar
Nettan

Anonymous said...

Klart du ska bli amerikansk medborgare! Tänk att ha två pass och vifta med när det behövs ;-)

Madeleine i USA said...

Lär vara betydligt enklare att bli medborgare än att få ett GC..kul att du tar dig an USCIS igen. Woohoo vi får kämpa tillsammans :)

Martina said...

Bade Michelle och Barack är sa tjusiga och classy, men ända sa enkla och down to earth.

Jag förstar precis hur du känner. Och jag förstar verkligen att det är lätt i ett land som USA att ryckas med i deras patriotism. Kanske inte är lika lätt för en utlänning som kommer till Sverige?!

Jag trivs jättebra här i Frankrike, men har aldrig känt behovet eller lusten att bli fransk medborgare. Tycker inte att det är nagon direkt vits för min del. Men, vem vet vad som händer i framtiden?
Kramar

Keith said...

You definitely should get going on your citizenship! The best of both worlds! :-)

Hanna Watson - nygift i Kanada said...

Hej!
Hittade precis din blogg idag, kul! Jag bor i Kanada och är gift med en kanadensare, men när jag var 20 var jag Aupair i Great Falls, VA. Det är ju väldigt nära Reston. Jag var i Reston jämnt, gick på gymmet där och shoppade. Var tillbaka och hälsade på senast i höstas. Höstarna i Virginia är de finaste någonsin.

Kram,
Hanna Watson

Pernilla said...

Ja, Michelle är verkligen vacker och passar så bra i lugg!

Hur mycket mer är det som är begränsande för dig med enbart ett green card och mot ett medborgarskap? Skulle vara kul att få veta.
Ha det gott

Liz said...

Kommer med intresse lasa inlagg med mer information om din vag mot citizen ship. Det ar ju krangligt och svara fragor vad man hor, men det kan ju vara overdrivet ocksa, det marker man nog inte forren man star mitt uppe i det! :)

Kram

Channal said...

Michelle Obama är verkligen urtjusig! Fin i page!!

Klart du ska ha dubbelt medborgarskap!! Det bästa av båda! Kunna rösta och känna, detta är mitt land nu!! Du bor ju i USA!! Var STOLT!!

KRAMAR!! Anna

Villa Ell said...

Dina bilder är så fantastika... Jag saknar ibland tiden i Usa!
KLart att du ska ha dubbelt!

Kram Sandra

Anonymous said...

Det är lite annorlunda här, om jag söker brittisk medborgarskap måste jag ge up det svenska. Men det känns inte rätt att ge upp mitt svenska medborgarskap men samtidigt känns det inte rätt att jag inte kan rösta på en premiärminister. Om du kan behålla ditt svenska medborgarskap får du ju lite best of both worlds! Go for it säger jag!

Kram
Sofia i Aberdeenshire

Anonymous said...

Det gick så snabbt att bli medborgare. Skickade in mina papper i mars och blev insvuren i juli 2010. Snabba ryck. Enkelt och nu kallar jag mig för en Skåne American.

Kram

Marie

Christina said...

Förstår att det var helt magiskt inne i Washington!! Jag är så stolt över presidentfamiljen! Tycker dom är fantastiska! Och Michelle, hon är så snygg!

Klart du ska bli medborgare och få det bästa av två världar! So go girl :-D

Kram!!

Annika said...

Mimmi:
Vet inte alls om Mochelle O har ngtra sådana ambitioner.
Men smart är hon, och klok.
Den som kanske satsar på valet nästa ggn är Hillary Clinton. Henne är jag galet svag för också.
Precis, nu ska här sökas medborgarskap.
Kramar!!


Annika:
Det är bra att ha dubbelt medborgarskap. Inget att förlora på det.
Precis som du med ditt svenska.
Jag tror att jag kommer att känna mig supersvensk fastän jag får ett amerikanskt medborgarskap i näven :-)
Kram!


Anne:
Ja, nog är det en fin presisidentfamilj!
OCh fina barn.
Visst har de vuxit mkt på dessa fyra år.

Visst är det en komlex fråga det där om hur man känner inför att bli amerikan eller hur amerikansk man är.
Helsvårt att svara på, och det beror mkt på dagsform.
Ja, det är klart att vi har blivit ameriknaiserade under dessa år, konstigt vore det annars.
Vi bor ju och lever här.
Jag har ändrat uppfattning om mycket, både här i US och i Sverige.
Det är precis som du säger, Anne.
Det blir mer och mer av bägge.
Samtidigt mindre och mindre.
Mkt komplext.
Det svenska språket släpper jag aldrig, och jag tänker aldrig börja tala ngt jobbigt blandspråk.
Det vet jag.
Kramar!!!

Annika said...

Nettan:
SÅ som din vän har det är det idealiska.
För alla.
Hon har massor med frihet i två länder. Slipper hålla på att ansöka om GC vart tionde år.
Hon har det bästa av två världar.
Så vill hag också ha det, och så blir det förhoppningsvis snart.
Jag skulle inte heller kunna e upp mitt svenska medborgarskap. OCh slipper att göra så också.
Kul med lite jobb utomlands för dig.
OM det blir så.
Ja, Michelle Obama är verkligen en First Lady med KLASS.
Kramar!!


Brysselkakan:
SANT!!
Det är verkligen en no-brainer.


Madeleine:
Att få medborgarskap vet jag är lätt. Bara en masa papper som ska fyllas i.
Sen har mand det snabbt efter det.
GC är, tyvärr, en helt annan story.

Annika said...

Martina:
Visst är de!
De har verkligen just de där kvalitéerna.
Fina!
Det är så lätt att dras med i glädjen en dag som i måndags.
Så stort.
OCh alla är så glada.
Nej, jag tror inte alls det är lika lätt för utlänningar i sverige.
Kam förstå din känsla för medborgarskap i Frankrike. Jag har ju inte heller tyckt att jag har behövt det hela.
Kram!!


Keith:
I know, you are right.
And, I will do it!


Hanna:
HEJ och välkommen hit!!
Nygift i Kanada.
Ska kolla in din blogg.
Aha, au-pair i GF. Jag förstår att du var i Reston mkt, som du säger ligger det ju så nära GF.
Höstarna i VA är verkligen ngt alldeles extra.
Varmt välkommen tillbaka!!!!
Kram!

Annika said...

Pernilla:
Hon är vacker och tjusig, och nya frisyren topp!!
Ja, att lämna GC är egentligen bara fördelar; rösta, slippa förnya GC, få amerikank status (inte dumt om man tex skulle fastna utomlands ngnstans), plus saker som arv etc. Stora saker som spelar in.
Den enda nackdelen är att jag kan åka på jury duty, men även sådant kan ju vara intressant.

Liz.
De där frågorna lär vara enkla. och alla finns online. Det som skulle kunna ligga mig i fatet är att jag kan bli så nervös vid sådana där stora situationer. Men ma n ska ha 6 rätt av 10.
Antar att du också funderar.
kram!!

Channal:
Ja, vad fin hon är Michelle O.
Sant, visst ska jag ha dubbelt medborgarskap.
Inget att förlora på det. ALLT att vinna.
Kram!!

Annika said...

Sandra:
ÅÅÅ tack!!
Vad glad jag blir.
Förstår om du saknar USA ibland.
Ja, dubbelt medborgarskap måste skaffas.
Kram!

Sofia:
OM jag inte hade fått behålla mitt svenska hade jag aldrig ens funderat över detta.
Men jag får ju det, och iom det blir det en NO-brainer.
Så det är klart att jag ska fixa det.
Synd att England har sådana regler, men jag skulle inte heller byta bort mitt svenska medborgarskap. Aldrig.
Kram!


Marie:
DET har jag också hört, att det går snabbt och att det är ganska lätt.
KUL!
Japp, det är sant, du är en skåne amerikan!!
:-)
Kram!!

Annika said...

Christina:
Det var magiskt därinne. Vi var ju där i söndags, men jag tror nog det var magi på ett annat sätt i måndags. Läckert!
ja, vi har en fin presidentfamilj.
Vill absolut skaffa medborgarskap.
Kramar!!

Saltistjejen said...

Klart du ska bli Amerikannsk medborgare Annika!!!! Självklart! Jag är förvånad över att du fortfarande inte ÄR det. ;-) Men jag vet hur lätt det är att så länge allt bara flyter på så flyter man med.... Men jag tror att du verkligen kände dig utanför detta valet väl om jag inte minns fel. Så till nästa val! :-)
Och visst är hon stunning Michelle! Otroligt! Och håller med Sahra. handskarna var pricken över i på hennes outfit!
Kram kram!!

Annika said...

Saltis:
Det här är ett fall av "att inte få ändan ur", men ngn ggn måste det ske. OCH varför inre nu?
SÅ sant, så sant...
VISST, jag kände mig ASUTANFÖR vid valet. Plågsamt nästan.
Ja, M Obama är stunning!!
Kramar!