Tuesday, August 06, 2013

Just a little mix of things

As I write this, on Monday afternoon, the weather is perfect.
We have had picture perfect days lately.
Lovely, it is around 80  (27 C) degrees every day. Also, we have very low humidity.
So we all enjoy that aspect a lot.




I have booked my tickets to Scandinavia, and I am leaving in exactly three weeks.
IT will be strange to get to Närpes in Finland THAT late in the season. But it will be good, too.
I am looking forward to it, a lot.
For the first time ever I will partake in the "last day of the summer" fest, Villaavslutningen.




The summer is proceeding and you can really tell that the evenings are getting darker.
Peter and I like to hang out on the deck whenever we have a chance.
We're grilling out a lot.




Our latest obsession on the grill is potatoes that you cook in aluminum foil.

This is how I do it:

Boil as much potatoes as you think you will need.

When the potatoes are done slice them, and put them on the aluminum foil.

Cut shallots and spread them over the potatoes.

Add thyme, chives salt and pepper.

I also like to slice some parmesan cheese on top.

The very last thing you do is to pour some whipping cream over the potatoes.

WRAP it all up and put on the grill for about 12 minutes.

THIS is the perfect companion to ANY meat. I just love it, and so do ALL my guests.

Enjoy!!



For the meat above I make a kick ass shallot-black pepper butter.
DO try it, it is SOOO good!!

Mix shallots and black pepper into as much butter as you think you will need for your steaks.
I use salted butter.
MIX it all.
Add some Worcester sauce (maybe a 1-2 tea spoons) and mix it ALL in.
Let it all cool in the fridge before you use it!

YUM!!









Karolina is having such a great time in NYC.
This is her last week!
Peter and I will pick her up on Saturday morning. However, we'll spend all Friday with her in her classes.
I cannot WAIT to see her in class, and see what she has learnt this summer.


And the eating? How is that going for her...???
Well, this is what I was afraid of.
HAHA.
Well, there is a time and place in all our lives when we just want sweets and junk...
It is what it is. I snagged this picture off her FB-wall...





Have a very good Tuesday, you all!!!







18 comments:

Nettan said...

Vilka goda recept du delar med dig av! Vi testade det förra med fyllda hamburgare och det gjorde succé, store sonen och hans kompisar har sedan lagat det en gång till. Jag gillar ju att få nya recept på potatis så detta ska vi testa nästa gång vi grillar. Låter nämligen väldigt gott.
Förstår din oro över K's matintag, har en dotter som beter sig snarlikt men jag försöker tänka som så att så länge hon äter något får jag vara nöjd.

Fina bilder och du är så vacker Annika!

Kramar

Nettan

Taina said...

Mmm ser gott ut det där med potatisen. Måste prova.

Visst är det fint väder nu. Speciellt när vi slipper den höga luftfuktigheten. I veckan blir det fint här med.

Åh vad kul att få åka till Finland. Önskar jag kunde göra det.

Hahahaha, vilken rolig bild på Karolina. Nyttig lunch?

En fråga Annika. Vad ska jag använda för medel på Hortensiorna???? Blev alldeles tokig igår på de där fläckarna!

Kramar!!!

Channal said...

Vi har samma underbara väder, helt perfekt!

Så kul att du får komma hit till sensommaren... augusti september är ofta varma och underbar!

Det ser ju jättegott ut. Ska testa din potatis och smör, mums!!

Bilden på dig är så fin... en riktig Annikabild som det strålar om. Du är så vacker!

KRAMAR Anna

Charlie sa ... said...

Grilla är så gott och potatis till med kick-ass smör...yes!

Vad tiden rusat. Nu kommer ni snart igen. Härligt att få vara med på fredag! Det blir toppen. Stolta föräldrar, lycklig dotter.
Så fint att avrunda den här speciella sommaren men Stockholm och Närpes.

Bilden på dig är fab!!

Kram!!

Annika said...

Nettan:
TACK!!
Ja, testa potatisen. SÅ god!
Fyllda hamburgare är mumma. Älskar det!!
Förstår att dina barn gillar dem!
Karolina ja, jag tycker det är lite komiskt. Snart kommer hon hem igen och då blir det normalkost, haha...
TACK för dina snälla ord.
KRAMAR!!



Taina:
Testa....SÅ himla gott!!
Idag har vi sämre väder. Men jag hoppas det bara är tillfälligt.
Annars tycker jag att vädret sista tiden har varit helt underbart!!!
Ja, jag åker både till Finland och Sverige. Ska bli mysigt.
Mailar dig om vad sprayen heter.
Alltså, jag ser SÅÅÅ många hortensior med sjukdomen här, men tar man bara hand om det tyror jag det ska gå.
Skriver via FB sen om ngn timme.
KRAMAR!!


Channal:
IDAG har ni nog bättre än vi!!
Lite mulet här, regn och fuktigt.
NI har haft en ljuvligt fin sommar. Härligt!!
Ja, testa potatisen och smöret. MUMS!!
TACK för snälla ord om bilden.
Kramar i massor!!

Annika said...

Lotta:
VISST är det SÅÅÅ gott.
MUMS!!
Ja, på torsdag åker vi upp igen.
Fattar inte att det gått så fort. Galet.
Ja, det blir nog bra att avrunda sommaren i Närpes först och sen i Sthlm.
TACK för SNÄLLA ord.
Stora kramar från mig!!

Desiree said...

Nu är det du som bjuder på smarriga matbilder som får det att vattnas i munnen på mig. Dina potatisar ska jag absolut testa. Vi grillar mycket precis som ni och hänger gärna på vårt deck. Det blir alltså lite som en varm potatissallad? Gott lät det som sagt.
Hi hi jag tycker Karolina ska få friheten att äta vad hon vill. Detta är en kort period och hon är ung. Hon kan äta precis vad som helst i den här åldern. Det kanske inte är så näringsrikt korrekt men what the hell, you live once.

Wow, då är det ju inte alls långt kvar tills du åker.Det kommer säkert vara en vacker sensommar som du får njuta av. De mörkare kvällarna är nog magiska på sitt sätt i Näpes.
Underbara blombilder. Du måste helt klart ha gröna fingrar.

Katta said...

Åh, vad du läskar med härliga matbilder. Det gör att jag blir sugen på lite god mat. Nu är det strax dags för er att resa tillbaka igen, härligt att få möta K.

Annika said...

Desiree:
TACK vännen!!!
testa potatisarna. Ja, som en varm potatissallad, eller en liten gratäng eller vad man ska säga.
SÅ gott!!
JADÅ ,jag tycker också att K ska få äta vad hon vill. Who cares?
Det är bara en kort period i livet man vill äta sådär mkt onyttigt, och som man KLARAR av det.
Sen när hon kommer hem blir det lite andra bullar :-)
jag vet, jag åker snart. OCH innan dess är schemat precis fullsmockat.
Jag räknar nog med mer höst än sommar både i Närpes och i Sthlm, men det är nog fint det med.
KRAMAR!!


Katta:
TACK!! Roligt att du gillar det hela.
Ja, på torsdag bär det av till NYC och sen är det rena, rama collegeturnen efter det :-)
Kram!!

ullrika said...

Vilken färgprakt hos dig! Här börjar det torka ut rejält så naturen är mycket dovare i nyanserna...

Haha! Klart hon äter skräpmat! Det hör ju liksom till :D ska bli härligt att få hem henne gissar jag, men snart flyttar hon väl igen?

Kramar!

Keith said...

Ahem, looks like Karolina is eating healthy....hard to believe her time at NYU is almost up! Been a lovely few days weather wise in NoVa!

Christina said...

Härligt att ha bokat!! Då får du ju lite början av hösten, blir ju mysigt det med!
De där potatisarna lät mumsiga, måste jag prova!
Härligt att K trivs så bra!! Och vilken sockerchock hon måste fått efter den middagen, ha ha :-)
Kram!!

Annika said...

Ullrika:
Jodå, grönt har vi. Det kan vi tacka luftfuktigheten för.
Precis, klart hon äter skräpmat. Vad annars? FNISS.
Hon börjar uni nästa höst, så vi har henne hemma mer än ett år till.
TACK och lov!!!
Kram!


Keith:
Healthy it is...
Surprise, surprise...
Yes, but today the weather here sucks. GLOOMY!!!

Annika said...

Christina:
Skönt att ha det gjort ja.
Hösten hemma blir nog fin, att det forfarande skulle vara sommar då det inbillar jag mig inte.
Men förhösten är vacker.
K trivs så bra.
Jadu, det är nog konstanta sockerchocker där, tror jag. HAHA.
Kramar och NJUT av Sverige!!!

Anna, Fair and True said...

Å vad kul att det blir en "hemresa" för dig ändå! Blir det bara du eller även resten av familjen?

Annika said...

Anna FT:
Ja, både swe o fin ska hinnas med.
Endast jag denna gång.
Karolina börjar skolan den 3 sep och Peter är här med henne.

Maria at inredningsvis said...

WOW vilka underbara bilder du bjuder på:) din blogg är alltid så mysig att besöka.

Om du vill ha lite höstmode inspiration kan du kolla in min nya post:)

Ha en härlig dag:)

LOVE Maria at inredningsvis.se - the Swedish design blog

Annika said...

Maria:
TACK;, vad snäll du är!!
Jag ska kolla in din blogg!!
Ha det gott.