Thursday, December 19, 2013

Årets allra sista punktinlägg!

Hejsan i julstöket!

Nu kommer årets sista punktinlägg. Tror jag visar lite bilder från julfirandet nästa torsdag istället.

* Punktinlägg
Det har varit roligt för mig att starta den här trenden med veckopunkter på torsdagarna. Helt otippat har många av er har tagit efter, och det tycker jag är SÅ roligt.
Tack för det. Att skriva i punkt är tacksamt och to the POINT (get it!!). Man får en hel del sagt om mycket.
Jag kommer absolut att fortsätta att punkta på torsdagarna även under 2014


* Att landa i USA
TACK, TACK och TACK för kommentarer igår på mitt inlägg om att anpassa sig till julen här i USA, och att anpassa sig till hela USA-livet. Jag fick även hela tre mails, från för mig tidigare okända bloggläsare, igår!
ALLA skrev ni så fint och INNERLIGT att JAG nästan blev rörd.
TACK!!
Det är så fint för mig när jag skriver personligt och NI alla ger mig respons på det. TACK till er, världens bästa läsare!!!
OCH ja--EXAKT--bara för att man älskar ett land betyder inte att man inte älskar det andra landet. Det ena utesluter INTE det andra. Världen, och livet, är INTE svartvitt!
Det är en sann rikedom att känna att man har två länder där man känner sig hemma.



* Pepparkakshus GALORE!!
Min älskade, fina syster Sara (baulen på instagram) fick en gen som jag inte fick. Hon fick bakgenen. Sara har bakat sen hon kunde stå upp, i princip. Jag minns fortfarande då vi gick i skolan och hon bakade vaniljbullar med socker på åt oss, gissa om de var goda.
Hon har bakat  hela sitt liv. De finaste och godaste skapelser ni kan tänka er.
Ja, hon är bra på matlagning överhuvudtaget.
Kolla här var hon och Håkan, hennes man, skapade i förra veckan. KOLLA!! Precis, det är Stockholms Stadbibliotek!
Dagens Nyheter har en tävling om vem som kan göra det finaste pepparkakshuset av bibblan.
NI som bor prenumerar på DN kan kolla på julafton vem som vann!! Jag håller tummarna HÅRT för Sara och Håkan. Det tog paret två dagar att göra detta hus.





* Äpplet faller inte långt...
Precis, kolla in vad Saras barn har skapat. Eriks och Ebbas pepparkakshus!!
SÅ fint.
Här hos mig, Saras storasyster, får man vara glad om det ens kommer in ett färdigbakat pepparkakshus med fyra väggar till jul.
Duktiga duktiga familjen K-L!!







* I julhandeln
Där hittar ni mig. Där fanns jag igår, och där finns jag idag.
Stressad? Nä, inte alls. Jag känner att jag har läget under kontroll.
Bara jag kommer iväg i hyfsad tid på morgonen är det lugna gatan.


* Öppettider
Ja, butikerna öppnar tidigt, och stänger sent. Tysons Corner, dit jag ska idag, öppnar 9 på morgonen och stänger 23 på kvällen nu innan jul.


*  TOTALT Psycho-väder!!
Ja, vet ni...
Det blir ju ingen vit jul här. Det hade jag inte inbillat mig heller. På väldigt många ställen i norden får man iår också en grön jul. Trist, men sant.
DET sjuka med vårt väder är att vi på söndag ska få 22 grader varmt, och 17 på lördag.
Jamen vad är det???
Om jag tycker det ska bli skönt? SVAR: ABSOLUT INTE!!!
Jag har HATAR det. VILL så gärna ha kyligt väder.  BARA kyligt väder!!
På julaftonen ska det bli 4 grader och sol, på julagen också.
Washington, stället där vädret är ett PSYKFALL!!




Nu ska jag strax ge mig av till vår stora shoppingmall, Tysons Corner.
Det får allt bli frulle där idag.
Starbucks, foam up the latte!!!

Ha en fin dag!

30 comments:

Sahra said...

My god. Där ligger man i lä. Kan knappt stansa ut en julgris i pepparkaksdeg.
Men du är bra på så mycket annat Annika. Hon kanske inte har din inredningsgen? Eller fotogen? Eller skribentgen?
Ha en fortsatt fint julstök. Kram

Desiree said...

Wow sådant ubercoolt pepparkakshus din syrra och Håkan har gjort. Jag lovar att hålla tummarna hårt för att de kammar hem segern. Men även pepparkakskarusellen var ju hur fin som helst. Wow, vilket jobb de lagt ner på båda dessa. Mäkta imponerande.

Håller även tummarna för att ni får lite kylig luft ner mot er så att det inte blir en allt för varm julafton. Ha en bra shoppingdag.
Kram!

Saltistjejen said...

HIMMEL vilka fantastiska pepparkakshus!!! Otroligt! Vilka konstnärer! Det är KUL med pepparkakshus tycke rjag. Just för att de är "förgängliga" blir det liksom en extra känsla att göra sådana. men nuförtiden är det mer eller mindre ett under om vi hinner fixa ihop ett "färdigpackat" som man köper som kit i affären haha! När jag var yngre (tonåring och bodde hemma, samt lite efter det) älskade jag dock att fixa o trixa egna. MEN inte såhär avancerade saker inte…. Imponerad.
Och ja vädret nu är knas. Men man får hoppas de blir julkänsla ändå. Vi får inte lika höga temp som er. Och julafton o juldagen ser ut att bli kalla hos oss. Kallt o klart väder. Härligt julväder tycker jag!
KRAM!!

Erica said...

Punktinlägg är jätteroliga! Vad roligt att du fortsätter med dem nästa år :D

Och WOW! Vilket pepparkakshus! Vad DUKTIGA de är! Alla fyra. Karusellen var också underbart fin :D
Håller tummarna att de vinner tävlingen :D
Min syster (eller egentligen båda systrarna) är jätteduktiga på att göra tårtor! De gör dem med sugarpaste för att dekorera, och de blir snyggare än köpta! Som t.ex. Minion-tårtan i somras :)
Men som första kommentaren säger; alla är vi bra på något :D

Vad skönt ändå med sådana öppettider i butikerna!
Här är stan öppet 10-18 (Gallerian till 19, tror jag). Samt 10-15 på lördagar och stängt på söndagar...
Suck! Ibland vill jag helt enkelt bo i en större stad ;)

Usch, vad jobbigt med sådana extrema temperatursvängningar!
Ja, till och med JAG tycker det ska vara kallt i december (för att jag vill ha mycket snö). Vi får mest troligt också en grön (eller "svart-grå") jul i år. Det är så gräsligt skitigt här just nu, och typ varannan dag går det upp till plusgrader.
Lite skillnad jämfört med förra året, om man säger så...
Den här tiden för ett år sedan hade vi drivor med snö, och det snöade ännu mer!
Nåja, vi får kanske en vit jul nästa år istället ;)

Ha en fin torsdag!
MVH /Erica

bettan said...

"stället där vädret är ett psykfall"...hahahaha:) perfekt uttryck!!
Fantastiska pepparkakshus. Så fina!
Trevligt du fortsätter torsdagar i punktform.
God shoppinglycka. Här är alla klappar klara.
KRAMAR!!

Annika said...

Sahra:
Eller HUR!!
Vilket hus va.
Jomen jag tror att hon fick allt det där du listade som jag har också. Bakgenen skippade helt enkelt mig, haha!!
Du får kolla DN på tisdag.
Jag håller tummarna HÅRT!!
Kramar!!!


Desiree:
Visst är det SÅÅÅ coolt!!!
ja håll tummarna!
Eriks och Ebbas hus är också SÅ fint!!
På julafton blir det tre grader varmt! Klart. Samma på juldagen.
Det är hyfsat kalla temperaturer. Det är helgen som blir knas.
Kramar!!!



Saltis:
jag vet, vilka HUS va!!
Jag bara tapapde hakan då jag fick se dem via imessage!!
WOW!!
Ja, de KAN!!
Här blir det inget pepparkakshus iår. Men det går bra det med :-)
Vädret är urkajkat.
Men vi ska också få klart och kallt på julafton och juldagen, runt 3 grader och sol. Enligt iphonen ska ni få 19 på söndag. Så nog får ni er beskärda del av det galet milda också. GAAAHH!!
Nåja, ajg är tacksam över att det blir kallt på julafton och juldagen.
Ngn vit jul är det ju helt förmätet att förvänta sig här.
Kramar!!!

Annika said...

Eriica:
KUL att du tycker det, TACK!!
jag gillar verkligen punkt!!
jag vet, visst är de duktiga på att få till pepparkakshus. jag är såå impad!!
KUL att du också har bakande systrar!
Det är trevligt med sådana :-)
ja, öppettiderna här kan man inte klaga på. Upsskattar dem också, men tycker synd om personalen, som alltid.
Japp, temperaturväxlingarna här i Washington är JOBBIGA under höst och vår. Tycker riktigt ILLA om näör det kommer in sådana här värmeluckor, och det gör ju det då och då.
GAAHH!!
Att få 22 grader varmt i december är veriligen INTE min grej.
Tänk att inte ens NI får en vit jul. Så underligt.
Ha en fin dag!!!


Bettan:
HAHA, så ÄR det. Vädret är ett psykfall här, drives me NUTS!!!
TACK för alla fina ord.
Stora, varma kramar!!!

Anna, Fair and True said...

Men oj, vad duktiga de är! Jag gillar att baka men jag har inte tålamod med pill och jag är inte särskilt kreativ så det där skulle jag inte klara av!

Annika said...

Anna FT:
De är GRYMMA!! Skulle inte heller fixa det hela….

Anonymous said...

Tysons Corner!!!
Fy attan! Har inte varit dit på åratal. Sista ggn kom jag inte ihåg var jag parkerade bilen och irrade omkring ett bra tag.

När det gäller shopping centers blir jag extrem. Jag AVSKYR shopping centers. Jag avskyr (inte i stora bokstäver) shopping överhuvudtaget. Om jag verkligen behöver nånting, kör jag alltid västerut. Outletsaffärerna i Leesburg är yttersta periferien för mej. Gjorde ett undantag och tog mej till IKEA - tappade bort mej både på ditväg och hemväg (how about Manassas?), men jag anser trippen successfull. Jag har ett stort föråd av HÅRT BRÖD!!!

Lycka till med din Tyson-visit!!!
Avundas dej inte. :)))

Ruth i Virginia

Martina said...

OMG!!
Hur är det möjligt att göra sa fina pepparkakshus?! Imponerad. Minst sagt. Din syster med familj skulle skratta ihjäl sig om dom sa de som jag, min mamma och syster med nöd och näppe far ihop varje ar.

Man kan inte vara bra pa allt...I guess.

Kramar

Anonymous said...

Wow - vilka pepparkakshus! ☆

Mysigt med caféfrukost, bra uppladdning för julshopping. Lycka till med klappinköp!

Erica said...


Du har fått en award på min blogg:
http://pixelie.webblogg.se/2013/december/en-blogaward-2.html :)

/Erica

Annika said...

Jag vill också kunna göra fina pepparkakshus!!! EN enda gång har jag gjort ett pepparkakshus, och det var ett FÄRDIGT hus, "bara" att dekorera och limma ihop - och vi höll inte på att få ihop det förbannade huset!! SÅ irriterade innan vi var klara!! Så här i huset blir det inga fler pepparkakshus! Är SÅ impad av din systers med familjs båda hus!!!

Här regnar det och är plusgrader :-(. Jag undrar verkligen om vi får en vit jul i år... Det ska bli nederbörd men vissa visar snö och vissa visar regn, så vi får väl se... Nån gång har jag varit med om jul utan snö men det hör inte till vanligheterna...

Kram!!

Nettan said...

Vilket pepparkakshus din syster och hennes man har bakat och barnens var också så fint. Här hemma är det mannen som bakar pepparkakshuset jag håller mig långt borta från allt vad smält socker heter men han gillart och oftast blir det rätt så bra.

Härligt att läsa dina punkter Annika. Även här är det julshopping som gäller i helgen, vi har inte så mycket kvar att fixa då vi inte firar hemma denna julen utan hos min svägerska. Även här i Skåne har vädret fått psykbryt, varmt och regn i flera dagar och det bara fortsätter, jag som älskar snö och kyla känner mig snuvad på en vit jul.

Hoppas att du har en fin torsdag vännen?

Kramar
Nettan

Äventyret framtiden said...

Fina pepparkakshusskapelser!:)
Önskar att jag också hade tålamod att göra ett eget hus.
Också här blir det en grön jul. Oftast är det ju så, men de senaste jularna har varit vita och kalla, så man blir lätt bortskämd

Ha det fint i julstressen!
Kramar!

Anonymous said...

När barnen var små bakades det alltid mycket spektakulära pepparkakshus dagen innan julafton. Det har varit rymdskepp som fått krascha på juldagen, en kopia av vårt nybyggda funkishus, riddarborg och mycket annat. Seriösa projekt med ritningar och sandpapper för att fila bitar rätt.
Numera är det ingen som orkar!
Hoppas din syster med man får pris för fint var det! Även barnens var superfint!

Jag vet vart du åt frulle idag ;-) Hoppas dagens shopping gick bra och du hittade allt du skulle ha.

Anonymous said...

Vilka pepparkakshus! Håller alla tummar för vinst! Här hemma köpte vi färdiga sidor o limmade ihop o garnerade när tjejerna var små :-)
Visserligen gillar jag att baka men där går gränsen....
Kram från Anette!

Anonymous said...

Är det någon som vet bakgrunden till att pepparkakshus skall tillverkas i jultid?
Undrar vad det kommer ifrån.

Julgranen kom visst från Tyskland, liksom "Stilla natt..."

Julsånger här kallas ibland "noels" fr franskan.

Jag gissar att pepparkakshusen är fr Sverige. Svenska pepparkakor är ju de allra bästa av de bästa kakor man kan få. :)

Ruth i Virginia

eastcoastmom said...

Ja det är en bra trend du skapat, att skriva i punkt.

De där pepparkakshusen, helt otroliga!

Anne said...

De där pepparkakshusen...det finns inga ord alltså. Uppriktigt, de är fantastiskt fina. Hoppas, hoppas de vinner. Gick in och googlade DN och pepparkakshustävling, hade hoppats man kunnat rösta för då hade jag definitivt satt min röst på deras stadsbibliotek.

Hur gick julshoppingen?

Ert väder är verkligen lustigt, kastningarna sådär. Jag kan dock inte låta bli att tycka det känns rätt coolt faktiskt. Jag skulle definitivt gilla det.

Kram!

Anne-Marie said...

Vilka hus! Så mycket pill och tålamod att kunna skapa sådana fina hus. Fantastiskt!
Har aldrig bakat ett pepparkakshus och har nog aldrig heller köpt ett sådant.
Mysko med era svängningar i vädret. Här har det kommit in i någon slags "lunk" med runt +5-8 om dagarna och flera minusgrader på nätterna. I natt skall det bli kallare.
Hoppas att "sjukstugan" frisknar till snart.
Kramar!!

Sara said...

Hey sis, gillar dina torsdagspunkter, det är roligt att läsa i punktform. Vet du vad jag kan sakna ibland? EFIT, det tyckte jag var riktigt skoj! Kul att se våra pepparkakshus på bloggen och tack till alla för positivt gensvar! På min IG har båda husen fått ungefär lika många "likes". Jag är så stolt över vad Ebba & Erik åstadkommit. Och vilket tålamod.... Ha en fin fredag, sis, det ska jag ha, ledig sen igår em till 7 jan, yay!!!!!! Älskar!!

Annika said...

Ruth:
Tysons är min favoritmall alla kategorier!!!
Har noll problem med den. Hittar överallt. Jobbade där också ett par år, som dekoratör på Lord and Taylor. Helt OK att vara där igår, inte för mkt folk innan lunch!!
Gillar också Leesburg!
SÅ synd att du villade bort dig på väg mot IKEA, inte kul. Jag brukar ta i23:an till I-95 S.
Ha det så gott!!



Martina:
TACK, ja det är är sååå otroligt duktiga!!
HAHA, jag köper inte ens ett färdigbakat hus och sätter ihop.
Nej, man kan inte vara bra på allt.
Kram!!



Penny:
Visst är det SÅ fint!!!
Det gick finfint med shoppingen igår.

Annika said...

Erica.
TACK snälla du!!!
Så gulligt av dig.
Tar tag i den ngn ggn efter jul!!


Annika:
Jag vet!! Så fina är de!
Jag har aldrig ens försökt montera ihop ett hus. Har inte det tålamodet, tror jag.
Ja, jag kollade Umevädret idag igen. SER verkligen tveksamt ut tom för ER!!!
OTROLIGT!!!
Hoppas på det bästa.
Kramar!!!



Nettan:
Tack, visst är det otroligt fint!!
De är så duktiga.
Tror inte heller jag skulle ha tålamodet att göra pepparkakshus.
Kul att din man fixar fina hos er varje år!
Psykbryt på vädret överallt, tror jag. TRIST!!!
Nej, ngnvit julö blir det GARANTERAT inte för många av oss. De flesta av oss?
TRIST!!!
Kramar!!

Annika said...

Karin:
VISST är de jättefina!!!
Du skulle säkert kunna montera upp ett grymt hus!
Ingen vit jul! OCh så verkar det bli för nästan allihopa i jul. Trist.
Kramar!!!


Brysselkakan:
SÅ ni har bakgenen!!
Du ska se att det börjar bakas hus igen när ni får barnbarn.
Ja, vi får HOPPAS att min syster o Håkan vinner priset i DN. SÅ spännande!! E och Es är jättefint också.
HHA, du VET précis var jag frullade!! HELT rätt!!
Tror jag är klar med klapparna nu!!


Anette:
Visst är det fint.
Du får kolla i DN om de vann,eller inte.
Jag har absolut inget sådant tålamod. Men fint är det.
Kramar!!!

Annika said...

Ruth:
Googlade på det. De kommer från England från början! Husen alltså.
OCh pepparkakorna från Armenien.
Kan tipsa dig om World Market. DE säljer de bästa svenska pepparkakorna, Nyåkers. SÅ gooda. OCH så fina burkar!
WM har mkt trevligt på det hela taget. Julmust tex :-)


Eastcoast:
DET är såå kul att så många tagit efter!!!
Jag vet, de där pepparkakshusen är grymma!!!


Anne:
TACK!!
Ja, vi ska hoppas att de vinner!! Läste att vinnaren kanske lyses ut tidigare än julafton. SÅ vi får kolla DN de närmaste dagarna!!!
Jag är nog sgs klar med alla klappar NU!!!
HURRA!!!!
Så skönt!!
Vädret, det är PSYKO!!!
HATAR det.
HAHA!!
Kramar!!!


AM:
Visst är de jättefina!!
ja, vilket tålamod det ligger bakom, och TID!!!!
Jag har heller aldrig bakat ett sådant, men köpt har jag gjort. Dock inte iår!
Vädret ja, det är lustigt det!
Men så är det här på vintern, inget ovanligt efentligen.
Vi ligger som vi ligger här in the mid-atlantic. Tror att hela östkusten har svajigt väder under vintern.
TRIST, men normalt.
Kram!!


Annika said...

Sara:
Ja, nu har du feedback på era hus!!
De är GRYMMA!!!!
Ni kan verkligen!!
EFIT ja, jag glömmer alltid bort att kolla dagarna på det. Ska skärpa mig 2014, tycker också det är kul!!
SÅ skönt att du är ledig nu.
K ska till skolan sista dagen innan lovet!!
Ska bli sååå härligt med jullov!!
KRAMAR!!! ÄLSKAR!!

Charlie sa ... said...

Underbart med så fin och personlig respons Annika! Ja, du har jättefina läsare. Jag njuter också av allt de skriver :)

Och så är jag helt tagen av de fina pepparkakshusen!!! Ja, Håkan måste vinna!! Jag ska kolla i DN first thing. Bland de finaste pepparkakshus som jag sett!

Ha en härlig dag i Tyson Corner och ta en latte åt mig ;)

KRAM!!

Cari said...

Dina systerdöttrars barn har också gjort ett helt fantastiskt pepparkakshus (?). Så otroligt fint. Verkligen kreativa och duktiga.