Thursday, January 22, 2015

Hej och godmorgon torsdag!


Without further ado!


* Att föda ett barn.
Jag håller just på att läsa Kristina Sandbergs trilogi om den unga, ogifta Maj som blir gravid som 20-åring i 30-talets Sverige. Just nu befinner jag mig i början av bok två. GISSA om jag älskar att läsa böcker i ett svep!
OCH denna trilogi är en sann läsupplevelse.
Maj tvingas, på grund av graviditet,  gifta sig med en man som är nästan dubbelt så gammal som hon. Hon lever i ett kärlekslöst äktenskap, men i en burgen medelklass. Maj kämpar med sin självbild, sin makes alkoholproblem och makens stora familj (främst hans mamma).
Jag kan inte sluta läsa dessa böcker. Vilket porträtt av en kvinna! OCH vilken bild av det Sverige som en gång var!!
Jo, jag kan erkänna att det var lite tungt att komma in i boken. Böckerna är skrivna utan egentlig styckeindelning. Kommatering finns knappt. En vägg av ord möter läsaren.   Det tar lite tid att vänja sig, men när man väl vant sig (det går VÄLDIGT fort) så sugs man in i boken. Ibland kan det vara lite svårt att veta VEM det är som uttrycker sig, är det Maj? Majs tankar? Eller är det författaren själv?
Men, som sagt, dessa böcker kommer att kvala in som stora läsupplevelser för mig. Jag som älskar den här sortens böcker; det gamla Sverige (Örnsköldsvik i detta fall), arbetarklass vs medelklass,  allt slit för att få vardagen att fungera, bilden av det som en gång varit.
Jag förstår så väl att Kristina Sandbergs sista bok i trilogin (som jag visserligen inte läst än) fick Augustpriset.
Läs böckerna!!
OCH om du läst dem, vad tyckte DU?




* Astrid Lindgren
I julas såg många av er hemma i Sverige programserien om Astrid Lindgren på SVT. NU har jag också sett avsnitt ett, och givetvis fastnade jag direkt. SÅ BRA!!
Mycket visste jag innan. Men jag visste inte att Astrid födde sin Lasse i Köpenhamn,  inte att Lasse bodde i Köpenhamn under sina tre första år i livet, och jag visste inte heller att Lasses pappa var gift, och SÅ mycket äldre än Astrid.
SÅ BRA PROGRAM! Mycket bättre än jag trodde. Jag satt faktiskt och fällde en liten tår ibland. Astrids tonår, och tidiga vuxentid, var verkligen ingen dans på rosor. Underbar serie, nu ser jag fram emot att se resten!
Säger det åter, ni som inte sett den än; se DEN!!



* Tove Jansson
Här har vi en annan stor nordisk författare. Astrids like, på många sätt. Finlandssvenska Tove Jansson. Tove skulle ha varit 100 år idag. Ingen kunde som Tove sätta ord på känslor,  och beskriva natur. Hon gick verkligen på djupet.
En av mina verkliga favoritböcker är “Sommarboken”. Den boken kan jag läsa om och om igen!! Jag upptäcker ständigt något nytt i den. SÅ vacker, så lågmäld och så fin!
I julkapp fick jag boken “Muminvärlden och verkligheten. Tove Janssons liv i bilder”. Jag fick den av min syster, och när jag öppnade paketet blev jag nästan rörd, så glad och överraskad blev jag. Underbart vacker bok som jag ska snart ska läsa.




* Elon.
Karolina är snart klar med sin “winter semester” på Elon.
Hon har under tre veckors tid läst endast en enda kurs, intensivt. Varje dag i fyra timmar. Klassen hon tagit heter “Food and fibre production, past, present and future”. En kurs hon valde eftersom hon måste ha vissa poäng i naturvetenskap (science). Karolina har gillat den kursen, hon tyckte den var intressant, och mycket lärorik.
Elon blev föresten nyligen utvalt till det allra vackraste universitet i hela USA. De brukar alltid hamna på de listorna, men denna gång vann de. Roligt. Elon är också på listorna över söderns allra bästa universitet. Det känns SÅ BRA att ha Karolina där. På alla sätt.
I februari tar vi en liten avstickare dit igen.




* Snö
Nu snöar det ymnigt då jag skriver detta. Det är vitt i luften. Mycket vackert…
Jag borde gå ut på en liten fotorunda! Men, det är den sortens snö som är våt och tung, så det är inte så bra för Canon. But what the hell, I am outie…


* Clementiner
Men gud!! Varför är de så goda! Jag kan inte sluta äta dem! JAG kan INTE!
Vinterns godaste frukt!

Ha en fin och BRA dag!!!

18 comments:

Unknown said...

Började på andra boken igår kväll. Älskade den första delen! Började läsa den på jullovet och kunde knappast inte ta mig ur läsfåtöljen förrän jag läst ur den!
Jag älskar ju också snö, så nu njuter jag här i Stockholm när jag äntligen får glädjas åt en vit värld, älskar det!
Kram Anna N

Anne-Marie said...

Astrid Lindgren hade ett fantastiskt inflytande över många generationer svenskar. Minns att jag hade en Pippiperuk som jag tyckte om. :) Och vi var nästan jämngamla - Pippi och jag.
Astrid Lindgren bodde i Vasastan och jag såg henne ett par gånger när jag gick till och från jobbet - tog en buss från Odenplan.
Karolina och ni valde verkligen rätt skola. Härligt!
Kramar!!

Äventyret framtiden said...

Biografin om Astrid fick jag aldrig möjlighet att se, tyvärr. Men jag känner ändå tillförsikt. Sveriges tv drar ju gärna repriser så troligen får jag se alla avsnitt i alla fall längre fram.
Att läsa om tiden före andra världskriget är som att läsa om en annan värld. Nästan. Då var det inte alls ovanligt med arrangerade äktenskap. Tack och lov att tiderna ändrar.
Ha en bra dag!
Kramar!

Anna said...

Jag förstår att Elon vann. Här i Sollentuna har jag suttit och haft kalas för ögonen när du lagt ut dina vackra fotografier från universitetet.
Tack för dem!

Annika said...

Anna:
Välkommen hit!!
Tror du är ny?? Kanske. Om inte, välkommen tillbaka!!
Ja, jösses, vilka böcker!!! OCH som jag läser! Jag kan INTE sluta!!
Dessa kommer att kvala in som ett av mitt livs största läsupplevelser, jämte PA Fogelström och Moa Martinsson, bland andra.
Fantastiska!!
Kramar!!


AM:
Ja, hon har verkligen betytt mkt!!
Så fin.
jag såg henne också I Vasaparken en gång. DET var speciellt. Jag vågade inte gå fram.
Njeaa...du är lite yngre än Pippi :-)
Hon kom till 1945.
Elon blev så rätt!!
Kramar!!

Annika said...

Karin:
jag ser dem via Play!!
Men de ligger inte kvar så länge till, bara 10 dagar till. Men har du tid, så passa på nu!!
Ja, att läsa böcker som utspelar sig på 1900-talet första hälft är verkligen speciellt.
OCH alla dessa kvinnor som dömdes så hårt om de blev gravida. Hade "tur" blev det gifta och slapp omgivningens hemska fördömanden. Männen? Det var lugnt med dem. Det var bara kvinnans fel.
USCH!
Ja, tur att det kommit längre än så.
Kramar!!


Anna:
Tusen tack, vad glad jag blir.
Ja, Elon hamnar alltid på listorna. Jag blir SÅ glad över det du skriver.
Snart bär det av dit ner igen.
Kram och tack!!

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

♦ Tack för boktipset :-)
Jag har inte läst de böckerna, men brukar gilla att läsa om sådant som utspelar sig förr i tiden; trots att jag brukar bli så irriterad på könsrollerna ;-)

♦ Astrid Lindgren, ja. Hon är verkligen en stolthet för Sverige! Jag såg tyvärr inte hela dokumentären, utan bara en del (glömde bort den).
Det jag speciellt gillar är att hon var så före sin tid när det gällde t.ex. genus. Jag älskar att det inte är könet som är i centrum i hennes berättelser, utan barndomen :-D

♦ Tove Jansson har jag inte läst något annat av än lite Mumin.
Och jag gillade tyvärr aldrig Mumin ;-)

♦ Ja, jag såg att Elon var på Första plats :-)
Jag kan tänka mig att det är roligt att ha sitt barn på just det universitetet :-)


Hoppas du får en bra torsdag :-)
MVH /Erica

Desiree said...

Godmorgon Annika från ett soligt Florida. Dokumentären om Astrid Lindgren skulle jag gärna vilja se. Den låter intressant.
Vad kul att Elon vunnit utmärkelsen som vackraste universitets campus. Det förvånar mig dock inte med tanke på de bilder du visat upp. Lycko kast att Karolina kom in där som dessutom är ett väldigt bra universitet när det också gäller studierna.
Ha en fin torsdag.

Fröken L said...

Tack för boktipset! Det är underbart med böcker som man bara sugs in i. Just nu läser jag "Jag heter inte Miriam" av Majgull Axelsson. Kan inte sluta läsa den. Underbart bra och rörande.
Elon verkar vara ett otroligt vackert och bra universitet. Vilken tur att Karolina hamnade där.

Kram Linda

ullrika said...

De där böckerna har jag bara hört talas om långväga (pga Augustpriset). Tror jag måste läsa nu efter att du har skrivit om dom!

Jag har inte sett Astrid-serien men ska apsilut göra det. Och det där fotot på henne... alltså det är heelt underbart! Ett mästerverk på alla vis!

Tänk. Jag vet ingenting om Tove Jansson. Har sett Mumintrollen såklart, men... nä jag har ingen koll på henne som författare. Måste nog åtgärdas.

Häftigt att hon går på en så vacker skola! Men asså OJ! Vilka kostnader. Hur har alla råd med det? Är det till att spara hela barnets liv eller går det att få stipendier? Hur många terminer läser hon?

Ont om snö här. Lite var det i Ullared men bara så det precis täcker marken typ.

Passar på clementinerna, men passar på att hojta en helt annan grej: vi funderar på att åka till NYC när jag fyller år i vår. Hittade finfint pris på Waldorf Astoria. Är det fånigt att bo där eller?

Krams!

Annika said...

Erica.
Kan tro att lite av tankarna här i denna bok är att stryka under könsrollerna. Hur annorlunda det var, och hur mkt som (trots allt) hänt.
Superbra!!
AL var verkligen före sin tid, vad gällde mkt.
Det känns verkligen bra att ha K på Elon. Nöjd med det!
Ha en fin dag!


Desiree:
Vad härligt!!!
Ni verkar ha det så toppen!
NJUT!
Vi åker också ner om ngra månader. Ska bli härligt!!!
Så nöjda med Elon!!
Härligt.
Fortsätt att ha det BÄST!!
Kramar!!!

Annika said...

Linda:
DEN vill jag läsa!!
JAG gillar verkligen Majgull A. SÅ bra författare.
Ja, det känns så bra med Elon.
Kramar!!

Ullrika.
Tycker absolut att du ska läsa den!
SÅ bra.
Likaså, passa på att läsa Tove Js böcker. Hon kunde verkligen sätta ord på mkt.

OJ, ja, jag borde ha ngt arkiv så att du lätt kunde hitta mina uni-inlägg. Har skrivit mkt om detta.
Vi betalar 41,000 om året på Elon. Out of state tuition.
Går man In-state är det billigare. Sen är det skillnad på privatskolor och state college.
Ja, man sparar hela livet, åtminstone har vi gjort det.
Åtta terminer, 4 år. BFA ska hon ta, alltså en bachelor of fine arts.

Waldorf Astoria! INTE fånigt. Absolut INTE!! Go for it! Om ni fick bra pris!!
WA är nog ett av USAs mest anrika hotell.
Shoot!! Enjoy it!!

Kramen!

Anne-Marie said...

Jag menade inte att jag och böckerna var jämngamla - inser nu att jag kanske inte var helt tydlig. Det jag försökte få fram var att Pippi-karaktären i böckerna var ungefär jämngammal med mig. Hon lär vara 9 år i boken och jag var kanske ett par år yngre när jag först kom i kontakt med Pippi. :)
Kram!

Annika said...

AM:
Ah, I see...
Yes, indeed. Såklart at ni var lika gamla då, när man ser det så :-) Appselut ;-)
Jag var yngre när jag kom i kontakt med Pippi.
Numera tror jag att min favorit bland Astrids böcker är Emil, och även Madicken.
Kramar!!

L said...

Ah, tackar allra hjärtligast för boktips! Skall fixa asap och lägga till min stora "att-läsa-hög"

Annika said...

Lisa:
DET tycker jag!! Jag vet, jag har också en hög av böcker jag vill läsa.

Anne said...

Vad coolt med första platsen, förvånar mig inte ett dugg för det har ju varit sagolikt vackert på dina bilder. Oj, så många bra tips du kommer med. Har hört om såväl böckerna som Astrid-serien. Jag tycker också om att läsa om svunna tider. Bra du varnar lite om att det kan ta ett tag komma in skrivstilen och in i boken (böckerna). Det där är knepigt annars, hur gör du överlag? Jag menar, läser du alltid ut böcker du börjat, även om du långt in i boken känner att nej, det här tar sig ju inte eller är inte min grej alls.
Jag har nog haft en idé om att börjar man en bok så ska man avsluta den men numera har jag släppt det där. Livet är för kort för att läsa dåliga böcker, jag har inte tid att läsa sånt som jag av olika anledningar inte tycker om eller kommer in i efter att jag läst x-antal sidor. Listan på vill läsa böcker är lång som den är.
Det sagt. Man kan för den skull inte döma ut en bok efter bara någon sida utan måste ju helt klart ge den chansen, genom att ha tragglat på inledningsvis har man ju belönats med fina läsupplevelser. Men, men det finns en gräns och numera så dumpar jag en påbörjad bok om den säg efter x-antal sidor inte tar sig för mig. Tidigare pressade jag mig igenom den ändå. Har det inte blivit nåt jag gillar efter säg 30-50 sidor så är sannolikheten rätt liten ändå att det blir nåt bra för mig.
Clementinerna ja, de är grymt goda!
KRAM

Annika said...

Anne:
Ja, det hamnar ju alltid på de där listorna. Men denna gång kom Elon etta. Lite kul.
Ser som bäst serien om Astrid, ska strax börja på avsnitt tre. SÅ OTROLIGT BRA!!!!!!
Så mkt nytt som jag lärt mig om henne via denna serie.

Böckerna så, som jag läser.
Ja, lite svår att komma in i, men det gick över väääldigt snabbt.
Numera slutar jag läsa böcker jag inte gillar, förr läste jag ut dem.
Orkar inte slösa tid på en bok jag inte gillar, eller se en film som är trist etc.
Jag tycker v gör rätt i det, Anne. Igen ide att läsa en bok man inte gillar :-)
Clementinerna ja...jamen gud vad goda de är!!! Jag kan stoppa i mig en låda om jag får :-)
Åt vindruvor idag som var så goda att jag hoppade ur brallerna också, haha!!!
Whole Foods köpte jag dem på. OOOO så gooooda!!
Kramar!!!