Thursday, February 19, 2015

Lite affärer kanske? Plus lite annat...

Morning, morning!!!



*  Torsdagar
Är ju bara så sköna. Älskar den veckodagen så otroligt mycket.
Det känns som en inkörsport till helgen.
Jag tycker den här veckan har flugit fram. Kanske beror det på snön?
Vet inte…


*  Snö.
I am so totally in love with the snow and the cold.
Galen i rådande väder.
Det blir två promenader--på golfbanan--om dagen nu när det är så vackert och kallt.
En promenad vid 8-9, och en promenad när det börjar skymma. That SO works for me!!
Fler snöbilder visas återigen imorgon. Det är ett löfte. Men vissa av er kanske ser det som ett hot och ni är möjligtvis sjukt uttråkade av min kärleksaffär med snön ;-)
But so be it, people…
Men, låt mig säga att Canon minsann får JOBBA!!!


*  Bed, Bath and Beyond.
Det är en affär vi har här som jag KNÄPPT nog inte besökt så ofta hittills. Den affären har ALLT och det är mycket, det.
Det var där vi köpte vår fonduegryta.
Jag ska åka dit idag och köpa upp mig på Yankee Candle ljus,  kaffekapslar (billiga där. Alla märken) och lite annat smått och gott. Ja, en helt otrolig affär där man kan tillbringa en hel massa tid.
När Karolina började i college besökte vi Bed, Bath and Beyond flitigt, men annars har det varit en affär jag inte direkt tänkt på…
FÖRRÄN nu när jag återupptäckt denna pärla!
Ingen svennefrulle denna vecka.


*  Home Goods
En affär.  För inredning.  Den är  OCKSÅ ett “effing paradise”. De har i princip allt till hemmet där, men till billigare priser än i vanliga affärer. What is not to love?
Det får bli en sväng till Home Goods idag också.


*  Trader Joe's
Är en affär vi har här i Reston som är väldigt poppis. Ja, Trader Joe's finns över stora delar av USA. De säljer ekologiskt till bra priser. Trader Joe’s är också en sådan där affär jag liksom inte kommer mig för att åka till fastän de har så bra grejer. Skärpning där, Annika.
Jag tycker ju det är så trist att handla mat, och på Trader Joe’s kanske man inte alltid får tag på allt man vill ha. Det är nog därför jag inte är där så ofta, trots att den ligger så nära.
Jag är inte den som springer i mataffärer om jag absolut inte måste :-)


*  Whole Foods.
Den affären gillar jag. Men det är sällan jag veckohandlar där, fastän vi har en WF här i Reston. Eller, correction, jag veckohandlar aldrig där. Men däremot slinker jag in för att köpa bröd ibland, eller ostar eller sushi. Eller, för all del blommor!! De har så fina tulpaner tex.
Whole Foods är också ekologisk. Affären är otroligt vacker i sitt upplägg, och det gör att jag faktiskt gillar att gå in där.
OK, de flesta matbutiker är väldigt fina här. Men Whole Foods är nog den allra finaste. Dyr, dyr som krut.


*  Skolbarnen
Skolbarnen i min kommun har haft en bra vecka!!! President’s Day, och  därmed lediga, i måndags. Sen snölov både tisdag och onsdag. Vem vet, de kanske har lov idag också?   Det är inte omöjligt.
Det var sådana dagar Karolina och jag älskade!!
Elon hade också snödag igår. Det var nog härligt för alla studenter där. Det är inte så ofta de får snö I den delen av North Carolina.
Varför stänger ett uni för snö? Eleverna bor på campus. Japp, True DAT!!   Men det gör inte professorerna.


*  Kvällstrött! NO MORE!!
Jag har alltid räknat mig till de kvällströttas skara. No, not anymore. Sedan Karolina försvann till college har också mina vanor ändrats. Jag är inte trött på kvällen längre. Jag behöver inte längre gå upp klockan 6.
Numera släcker jag sällan före midnatt. Love it!!!
Jag sover inte direkt länge heller, är uppe vid 7. This works for me!!
Hoppas det fortsätter.


Nu önskar jag er alla en fin torsdag

22 comments:

Eva i Dalarna said...

Det verkar som torsdagen blir en shoppingdag för dig! Ett litet avbrott i allt snöpulsande...Jag är inte särskilt förtjust i vintern men bor man i Norden får man ju acceptera den. Och du är då en riktig inspiration till att till och med få lust att ut och gå i eländet haha.
Jag gillar också torsdagar - de känns som du säger, som början på helgen. Och denna vecka är den dessutom början på en massa vmtittande. Från soffan alltså.
Ruth i Virginia, det finns snö i Falun. Kom så mycket tidigare att de blev tvungna att ta bort en del. Så jag tror det kommer att gå bra. Men det regnade i Falun igår....
Annika, ha en mysig dag på shoppingen och golfbanan!

Desiree said...

Hi hi bättre sent än aldrig att göra nya upptäckter som Bed, Bath och Beyond. Den butiken gillar jag. Whole Foods=I love! Men det går ju knappast veckohandla där. Lite för dyrt.
Kul att du har blivit mindre kvällstrött. Det där hänger ju helt klart på när man går upp och nu slipper du ju kliva upp kl 06. Jag vaknar numer ofta av mig själv vid just 06 men då blir jag väldans trött vid 22.
Love love love torsdagar. Den perfekta inkörsporten till helgen som du säger.
Kramar!

olgakatt said...

B,B&B är en av mina favoritaffärer när jag besöker USA. Det finns ett antal praktiska prylar här hemma jag köpt där. Och kvaliten och storleken på deras plastkassar är också bra! Senast igår återanvände jag en! Och den duger ett bra tag till.....

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Håller med om torsdagar! Numera är det verkligen något speciellt över dem.
Jag älskade att jobba på fredagar, eftersom det inte riktigt kändes som jobb, utan mer som en social helgdag :-)

Jag tycker det är så roligt att läsa om din glädje över snön :-) Kanske för att jag är motsatsen ;-) Och jag blir INTE less på dina bilder!
Här har det varit plusgrader i typ en vecka nu, så det "Winter wonderland" jag visade på bloggen för ett tag sedan är borta. Ersatt av kala träd, isgator och typ ett ton sand per kvadratmeter trottoar...
Det är fortfarande mycket snö kvar (den mängden tinar inte bort i en hast), men den är trist "ihopskrumpen" och skitig (i alla fall här i stan).

Vad kul när man "återupptäcker" butiker :-D
Vad roligt med hem -och inredningsbutikerna! Jag ÄLSKAR inredning!!
Här i Piteå har vi en liten butik som heter "Madam Filurs lilla krypin", vilket är min absoluta favoritbutik! De är inriktade på typ Chabby chic/New england-stil, vilket jag älskar. Det är synd att det är ganska dyrt, då jag bokstavligen vill ha nästan allt jag ser där inne :-D
Just nu har jag dock ett presentkort där från i julas, så det blir nog snart en sväng in på den butiken :-D

Så härligt att slippa både kvällströtthet och morgontrötthet!
För mig går kvällarna ganska bra ändå; jag är inte direkt kvällstrött. Men jag är däremot oerhört morgontrött! Jag får verkligen kämpa med att ta mig upp, även om klockan passerat 9... ;-)

Hoppas du får en fin nyfredag!
MVH /Erica

Anonymous said...

Ja, visst är det härligt att slippa kliva upp innan kroppen vill?! Jag gick alltid upp 06.00 innan men nu när inga söner bor hemma mer och ingen ska till skolan piper mitt larm 07.00 och då har jag oftast redan vaknat straxt innan. Jag mår bra när min kropps klocka får styra!
Hoppas du får en fin shopping-dag!

Annika said...

Eva:
That it will be.
IDAG är det så kallt att du anar inte...Eller jo, det gör du. Men det är -14 och det känns som -21 i vindern. ISKALLT.
Och till skillnad mot de gedigna husen hemma i norden så är husen här INTE byggda för detta. Lustigt nog är inte ens husen i norra US byggda för detta (och de får ju mkt snö och kyla).
Haha, bra om jag inspirerar dig!!! HIHI!!!
Japp, nu ska jag ut och shoppeliloppa lite.
BRA med snön i Falun. Älskar att kolla skidor på TV!!
Ha det fint, Eva.
Kram!!



Desiree;
Eller hur!??
Här har den funnits sen jag flyttade hit, och först nu börjar jag liksom upptäcka den. Fniss.
Sent ska syndaren vakna ;-)
Whole Foods är fin, men löjligt dyr.
Absolut hänger det där med tröttheten ihop när man kliver upp.
Så är det. Jag är glad att inte vara så kvällstrött längre.
Torsdagar är underbara!!
Kramar!!



Annika said...

Olgakatt:
KUL!!
Ja, BBB har ju så otroligt MKT!!! Helt otroligt. Glad att du gillar den.
Ska bli kul att flanera omkring där idag...


Erica:
Ja, torsdagar är så sköna.
Härlig dag!
HAHA, ja jag är din motsats då det kommer till snö och kyla. Älskar det!!
Så trist med mildgrader i feb. SÅ ska det inte vara, tycker jag. ALLRA minst hos ER!!!
Så fel.
Ja, jag är inte så galen in inredning, kanske. Men KUL är det, och snyggt vill jag ju ha det hemma. Mysigt ffa.
Roligt att du snart ska gå till din favvisaffär och kolla in den. Hoppas du hittar ngt fint.
Morgontrött har jag aldrig varit. Förstår att det är en PAIN!!!
Verkligen.
Ha nu en finfin dag!!!

Annika said...

Brysselkakan;
SÅ sant!!
Jag mår också bra av det.
Tycker verkligen om det. OCH att stiga upp kl 6 var INTE roligt. Jag vaknade alltid före klockan då också. Känns fint nu att vakna av sig själv, och det är ju alltid tidigt det också.
Tack, ska bli kul att shoppa loss lite idag :-)
OCH det är SÅÅÅ kallt.

L said...

Vi fick en Home Goods till Newton strax innan vi flyttade hem igen. Gillade skarpt. Tyvärr hade vi lite för långt till BB&B så det blev aldrig av. Gillar den dock sedan Cleveland-tiden.
Och WF, saknar!! Ja, inte priserna dock, men köttdisken, grönsakerna, och delikatesserna.....

Anonymous said...

Måste kännas skönt med dina "sovmorgnar" (även om jag tycker du går upp ALLDELES för tidigt...)
Nej, att handla mat är verkligen inte roligt, hur trevlig affären än är.
Däremot är det ju väldigt kul att shoppa annat :-)
Ha så trevligt idag!
Kramar från Anette!

Musikanta said...

Kul att få veta lite om USA igen. Däremot delar jag absolut inte din fascination för snö. Som väl är - som jag ser det - är nästan all snön borta här hemma. Hoppas att det inte kommer någon mer. Skönt att åka på isfria vägar och att kunna gå ut och promenera utan att ha broddar på sig.
Många kramar från Ingrid

Annika said...

Lisa:
Home Goods är verkligen fin.
Snacka om att man kan fynda där.
BBB är också så himla BRA!!! Jösses, där fyndade jag idag.
WF är fin, men ack så dyr.

Anette:
HIHI!
Jag vill så gärna ut och gå på morgonkulan. Tycker om det.
Sen vaknar jag så tidigt av mig själv, så lika bra att sticka ut.
Visst är det skittrist med mathandling. USCH!!
Men, annat!!? JA!!
Kramar!!

Annika said...

Ingrid:
Å roligt att du tycker det.
Vem vet vad jag tycker om snön då jag blir äldre? Kanske jag starkt kommer att ogilla den?
Vem vet.
Ja, det är läskigt det där om det är halt, och fläckvis halt, jag är själv rädd för det.
Men ja, nog älskar jag vintern.
Det är underliga vintrar överallt numera.
Stora kramar!!!

Nettan said...

Kul med spännande affärer som finns hos er. Här hemma finns det ju inte någon helekologisk affär i min närhet men däremot har alla affärer ekologiska alternativ, närproducerat och odlingar i omgivningar brukar efter säsong leverera exempelvis tomater mm.
Jag gillar ekologiska alternativ, men det är inte alltid det är bra produkter tyvärr.
Härligt det ska bli att få se dina snöbilder i morgon, ser fram emot det.
Håller med dig om att vintrarna är underliga Annika, det är väl växthuseffekten som ställer till det!

Ha nu en fortsatt skön torsdag och vem vet kanske får jag till ett blogginlägg idag.

Kramar

Nettan

Gretas Gotland said...

Åh, vad jag önskar att det kunde finnas Whole Foods och Trader Joe's här!

Skönt för collegestudenterna att få en ledig dag.:-)

Channal said...

Jag räcker ut tungan till SNÖ o VINTER! Så det så! Men dina bilder älskar jag... så kom igen! Snöbilder är vackra! Men jag stannar INNE!!

Så många roliga affärer... skulle vara så kul att få komma dit och kolla runt! Love shopping =)

Jag är normalt inte kvällstrött! Men denna vinter har jag varit helt jäkla slut dygnet runt!! Tror det beror på mörkret och långdragen influensa.

KRAMAR Anna

Annika said...

Nettan;
Det är bra att det finns ekologiska alternativ i butikerna. Brukar själv köpa vissa varor ekologiskt, men inte alla.
Sant, man ska nog ha bra koll på det som kallas ekologiskt också. Tror det kan vara en del fusk där.
VISST är vintrarna underliga numera. Ja, växthuseffekten. SÅ läskigt.
Nu har jag precis lagt sista handen vid morgondagens inlägg. DÄR finns snöbilder.
Kramar!!


Greta:
Ja, de är fina de butikerna.
Jätteskönt för college-ungar med lite ledigt ibland.
HIHI!!

Annika said...

Channal:
HAHA du är som många här!!
Jag är helt ensam på min morgonpromenader. Ingen annan skulle komma på tanken att gå ut.
Imorrn blir det en laddning igen, med bilder, men sen är det nog slut. Det tror jag.
Ja, säkert är det flunsan som gör dig trött. INTE kul.
Hoppas du blir frisk snart.
Ja, kul med lite shopping, det blev en hel del smått och gott idag.
Kramar!!

Bloggblad said...

Det där sista gör mig avundsjuk... Morgonpigg har jag alltid önskat att jag vore. Jag hinner inte så mycket på en dag med mina sega morgonvanor. Sova till minst nio, sen äta frukost och läsa tidningen i en och en halv timme eller mer...
Men de dagar jag absolut måste upp tidigt, gör mig inte kvällstrött, så det blir en extra tupplur dagen efter i stället. När ska jag bli pigg? Jag måste ha mycket att ta igen.

Jag tycker att alla dagar har väldigt olika känsla - jag kan inte förklara, det är som om de vore av olika färger eller lukter. Bäst är torsdag, fredag, lördag. I den ordningen. Söndagen känns fortfarande som en avskedsdag fast jag varit ledig måndagar i tio år...

Annika said...

Bloggblad:
Fast du, det låter rätt skönt. Så ska det få vara, tycker jag.
Att sova ut. Många ggr har jag förbannat min dåliga sömn, och att jag vaknar så tidigt.
Ja, jag håller med, alla dagar har olika känsla. OCH jag är som du, gillar inte söndagar speciellt mkt alls.

Taina said...

Meh? Det ska ju vara tvärtom, dvs lägga sig tidigt för att vara uppe när tidningen kommer. Är det inte så ju äldre man blir? Ja ja, du är ju ung än...

Affärerna du räknar upp är riktigt bra. Själv älskar jag Home Goods men kommer sällan ut med något?? Öh? Det är nog för att det finns så MYCKET fint där så jag blir bara snurrig och snurrar ut mig själv, hahahahaha!

Tänk vad ditt liv förändrats som empty nesters. Så är det ju för alla och det låter inte så dumt faktiskt. Även om man saknar sina barn såklart.

När ska ni till NYC förresten?

Kram kram

Annika said...

Taina:
Nä, jag är uppe med tuppen ändå.
Erkänner att jag är lite trött ikväll, haha.
Ja, affärer är kul. Men inte att handla mat.
Gillar också Home Goods, himla bra ställe.
Lite som idag på BBB. Visst köpte jag ett och annat, men blev nästan yr på kuppen.
Ja, liver förändras då boet är tomt. För ett år sen packade jag luncher, körde till skolan, var uppe tidigt.
Det är dubbelt. Nu var det s¨länge sen jag träffade mitt barn att det börjar kännas i märgen. TUR att vi ska dit nästa helg.
Ja, du vet ju hur det är själv, inte lätt...
NYC, K ska dit i mars. Vi kanske hänger med då.
I mitten-slutet av månaden. Hör absolut av mig om vi åker (vi är inte 100 på att vi 2 åker än).
Kramar!!