Monday, February 23, 2015

Snöig helg

Hej och godmorgon till den nya veckan.


Jag hoppas att er helg varit bra.
Det har min!
Absolut!
Synd bara att helgen måste rusa iväg med blixtens hastighet. Alltid är det så.


Årets köld:
I fredags.
ISANDE kallt. Jag vaknade före 7 (som vanligt). Det var nästan 20 grader kallt då, plus att det blåste.
Jag byltade på mig och skulle gå ut. Japp, det gjorde jag också. Men jag fick vända om så gott som genast. Helt plågsamt kyligt i vinden. Helt brutalt.
Naturligtvis blev jag lite orolig också för eventuella vattenläckor. Men, det gick bra, tack och lov.
Men, jag tyckte det knirrade och smällde i hela huset på grund av kylan.
OCh ni vet ju vad jag berättat om amerikanska dåligt isolerade hus…
Jag var inne hela dagen.
OCH glad för det är jag!


Årets snö:
DEN kom i lördags. Galet mycket snö som föll hela dagen.
Framåt kvällen började ett underkylt regn blanda sig i snöfallet dessutom.
Vackert som bara den var det då snön föll.
Så fint.
Bilder i slutet av detta inlägg.
Härligt också att denna snö beslutade att falla på en lördag. Det underlättade ju för de allra flesta. Det blev därmed färre bilolyckor än i vanliga fall. Folk höll sig inne.


Helgens godaste:
Mmmm…middagen på lördagen. Biff i rosepepparsås, potatisgratäng och chokladmousse till efterrätt. Gudomligt GOTT!!
Älskar att fixa god mat hemma på helgerna.


Helgens mathandling:
Japp, vid 9:20 började det snöa här. Små, fina flingor som föll.
Flingor som snart började falla allt snabbare.
Peter och jag for till Safeway. OCH ja, gud, gissa om det var folk där. Helt galet mycket folk.
Det kändes väldigt bra att ha handlat så tidigt för ju längre dagen led desto sämre blev alla vägar. Snön fullkomligt vräkte ner.


Helgens grannträff:
Ägde rum hemma hos Ingrid och Richard som ordnade ett litet “Snow Party” i all hast. Det var verkligen trevligt.
OCH det är en fördel att bara kunna gå hem några meter.
Mycket kul.


Helgens absolut vackraste:
Nymånen på fredagkvällen. Den låg som ett diamantgata över den iskalla golfbanan. Fantastiskt vackert. Nej, jag har inga bilder på det hela. Peter och jag var ute och tog en sen prommis i kylan.
Nymånen hade jag missat om inte “Ruth I Virginia” (som många av er känner igen som kommentator på olika bloggar som skrivs av svenskar
i USA).
Ruth bor ett stenkast från mig i närbelägna Herndon. Hon ringde på min mobil och bad mig titta på månen och stjärnorna. DET tackar jag för eftersom jag bara satt härinne och babblade med Peter och vår kompis Keith iallafall.


Helgens gala: Oscarsgalan. Academy Awards. Årets gala. Alltid lika kul att se. Speciellt Röda Mattan. Det roliga är att Peter tycker sådant här är lika kul som jag.
Nöjeskanalerna börjar sända tidigt. Vissa kanaler viker hela dagen åt Oscars. Nej, jag började titta vid 18-tiden.


Helgens pust: Att skotta den tunga, blöta isiga snön.


Helgens vårvinter:
Igår.  Det var strålande sol, blå himmel och 7 grader varmt.  Solen bet hårt på snön, och det hade LÄTT gå att fika i solen.  Ångrar att jag inte gjorde det.
En fantastiskt vårvinterdag, helt enkelt.


Nästa helg:
Är det mars. DÅ tänker jag börja se fram emot våren.  Flirta med den årstiden.  DET ska bli härligt det också!!




Ut i snön.  Ni känner mer än väl igen denna plats nu!!

Det vräkte ner...







Som ni ser var maken mycket  väl påpälsad i snön!













God, god efterrätt!!  


Ha en fin och bra måndag!!!


15 comments:

Nettan said...

Vilken härlig helg ni har i backspegeln, och så mycket snö. Fina bilder som alltid och en fin bild på er båda. Tänk så fascinerande det är med stjärnor och månen i alla dess faser, har ju en son som älskar rymd och allt som hör till.
Ha nu en fantastisk vecka!

Kram
Nettan

Anne-Marie said...

Jaha, det är så snö ser ut. ;) Har kollat och läst ikapp hos dig - hade en liten paus förra veckan både hos mig och hos andra.
Oj, det är kallt med dåligt isolerade hus. Jag har sett hur kallt det har varit i stora delar av östra USA. Och här var det runt +15-18 förra veckan. Så fel och så torrt nu igen.
Jag förstår precis Peter och att vilja täcka näsan i kylan. Jag kan inte andas kall luft utan måste täcka näsan med min halsduk.
Jag såg månen, Venus och Mars (tror jag det var) i fredas. En mycket intressant konstellation.
Snow Party låter ju trevligt. Kul att ha spontanträffar.
Kramar!!

FREEDOMtravel said...

Waow vilken vinter! I år, när vi är i södra Europa, har vi nästan glömt hur riktig vinter är! Men här fryser ju folk ändå, eftersom det är kallt inomhus överallt...

Desiree said...

Galet mycket snö i dina traker. Förstår att det är jobbigt att skotta. FInt kort på dig och Peter i vinterkylan. Kanske lite tidigt att börja flirta med våren man å andra sidan varför inte ;-)
Här är det grått och blött idag. Inget kul väder att vara ute i. Vi har dock långhelg så det är skönt.
Goda helgmiddagar älskar jag. Jag gjorden en Gumbo i helgen som blev väldigt lyckad.
Oscarsgalans klänningar har jag redan hunnit tjuvkika på men har ingen koll på vilka filmer som kammade hem mest priser.
Kram

Annika said...

Nettan:
Verkligen!!
Kanske den sista vinter vi får detta år? Vem vet.
Gillar sådana här helger.
Ja, nymånen över golfbanan var underbart vacker. OCH alla stjärnor därtill. Det är ju så upplyst här, så det är mkt som försvinner. På landet, där tycker jag stjärnhimlen blir en saga. När man ser precis allt man kan se. Älskar det.
Månen är fascinerande. Blir heller inte klok på hur den vandrar. Månens uppgång och nedgång. Mkt märklo.
Ha det så gott.
Kramar!!


AM:
SÅ ser den ut!!
Den ligger kvar. Förstås. Kallare nu igen. Sådan där jobbig temp runt nollan, du vet. Då jag fryser som allra mest.
Ja, vädret ja. Så bekymmersamt med de nya vintrarna, kan jag tycka. Så annorlunda mot vad vi alla är vana vid.
Underbart vacker kväll i fredags med måne och stjärnor. Läste att man skulle kunna se venus och mars, men jag tror inte vi såg det hela.
Kramar!!!

Annika said...

Helena:
HAHA, ja, så ser en vinter ut.
JAG förstår att folk fryser i sydeuropa när tempen faller. Det är så hemskt att inte ha hus som är riktig rustade för kyla.
Här är de säkert kanske snäppet bättre. Värme har vi ju iaf, tack och lov!!


Desiree:
Visst fick vi mkt snö. OCH den var tung att skotta. Inte roligt.
Men det gick ju det med.
HAHA, tidigt att flirta med våren? Jag tycker inte folk gjort annat sen jul ;-) ;-) ;-)
Mars bör vara en vårmånad av rang hos mig, men de nya vintrarna ÄR annorlunda. I fjol blommade tex inte körsbärsträden förrän i april.
Jag såg hela galan till det bittra slutet. Birdman vann bästa film, och en hel massa andra priset. Regissören för den filmen vann också. Storslam för den alltså.
Tack, kul att du gillar bilden på mig och P :-)
Kramar!!

Sahra said...

Den blå mössan ser nästan redigerad ut. Kul detalj i det annars färglösa vinterbilderna.
Älskar biff med rosépeppar. Äter det alltid pp sturehof. Kram

Ingela said...

Jisses, vilket väder ni haft! Här är nästan all snö borta nu, och bra är det!
Jag blev tvungen att jobba både på lördag och söndag och det var ju himla trist med tanke på att Åboungdomarna var här.
Sportlov i våra trakter denna vecka, men sånt brukar jag ju inte få njuta av. Lite gnällig blir jag allt. ;)
Kramar!

Annika said...

Underbara snöbilder! Helgen var vintrigare hos er än här :-). Vi har ju snö, men i helgen var det sol och plusgrader och nu är det mest bara isigt. Jag vill inte ha mera snö, men jag tror vi ska få inatt.

Kram!!

Annika said...

Sahra:
Nej, den är så där sjukt blå. HAHA.
Ja, det är verkligen gott med biff med rosepepparsås.


Ingela.
Japp, det blev ett litet snöutbrott här. Och det är så pass kyligt att det nog ligger kvar ett tag.
Jaja, inte mig emot-
Trist att du var tvungen att jobba då du fick så fint besök :-(
Trist att inte barnen får lite snö på sitt lov. Men, det tycker väl det är lika skönt ändå :-)
Kram!!

Annika said...

Annika:
TACK!
Ja, vi har nog haft vintrigare än på många håll hemma.
Tycker det låter så knepigt att ni har plusgrader i feb. Tycker veklingen illa om is. Inte roligt.
Kramar!!

Gretas Gotland said...

Trevligt med ett Snow Party! Låter verkligen som en jättetrevlig helg!
Hoppas du får en fin vecka!

Annika said...

Greta:
Ja, vi brukar ha lite trevliga partyn med våra grannar. Sådär opretto, du vet,
ha en finfin måndag!!

Anonymous said...

Vilket härligt ljus på den översta bilden! Den ger lite Narnia-vibbar!

Annika said...

Sara:
TACK!!
Ja, det har du rätt i. P på väg in i Narnia :-)