Tuesday, April 21, 2015

A year!! Aaaahh-mazing!!

In exactly a month it is time for us to pick Karolina up from college.
Yes, that is right.
By then her freshman-year at Elon is over!
I just cannot believe how fast this year has gone by.



Leaving Reston mid-August last year.  Bye, bye.  The car is stocked with "Karolina-stuff", and for the parents--us---it was rough!! It was rough for the young student as well in the beginning.


Elon on a HOT, HOT, HOT (almost 40C and HUMID) afternoon.  


Move-in-day!  Early in the morning.  Karolina with  all her belongings on a side walk on Elon campus.  Ready to move it.  I so hope it'll be less hot and humid when we move her out in a month (I think it will be decent weather.  It should not be too hot).


SO, so very organized!!


Also, I am surprised how well Peter and I have adjusted to our lives as empty nesters.
Well, it is easy to understand why that transition went smooth.
It is, of course, due to Karolina’s love for Elon. Karolina is having such a great time at university, she likes her classes and she is so enjoying all her friends, and her activities at Elon.
So, yes, Peter and I settled in pretty good here at home.

Three more years left at Elon after this school year is over with.
I have a feeling that time will fly. Fast.
It always does.
It will be good to pick her up in the end of May, and good to have her home for the summer.




A lurking storm in the August sky!


In the morning!


Back again in November.  Elon stunning in the fall!!!




Next school year Karolina will share an apartment on campus together with three other girls (no, not girls from the drama-department. Other friends).
They seem to have gotten their hands on a very sweet place. Right in the schmack middle of Elon campus They will move in to a four bedroom apartment with a kitchen, big livingroom, washer/dryer and two big bathrooms. Each of the girls will have their own bedroom, and they will share the two bathrooms.
Yes, they will also cook.
This true room-mate living will be a first for all of them.
Karolina is close with all these girls, they are all really good friends. So, for the remaining three years  they will all pick the room-mates they (the students) want to live with.



Elon in the late fall.


Karolina's BFA-class, the actors.  All 12 of them!


Mist over Elon!



It will be fun to go down to Elon this upcoming fall and see how the girls are adjusting to apartment living.
There are beds and desks and a dining room table and chairs in the apartment. And, I believe there are kitchen wares in there as well (I hope so).



Hot chocolate in the winter time at The Oak House on campus.  SO very very cozy!






My freshman girl!





It is simply amazing how fast time flies.
And, it is amazing how very well most of us adjust to new situations in life. We may not think that we will, but we sure do.


Have a good Tuesday. I will go out and photograph ALL the beautiful trees and flowers that are now surrounding us: dogwoods, eastern redbuds, kwanza cherry blossoms, crab apples…the list goes on and on…




And, lastly, Elon in the spring!  In the end of March!  So lovely.  We'll return to Elon in about a month again!!



32 comments:

Eva i Dalarna said...

Man vänjer sig vid allt - även att barnen flyttar. Men jag ser fram emot att få hem min son över sommaren, som du med Karolina.
Idag blir det långpromenad här! Och vårstädning i gatderober....

Desiree said...

Helt otroligt att hon snart har gjort klart sitt första år. Jag kan inte annat än att hålla med om att det kändes som om ni nyligen kört henne dit för första gången för att börja på Elon. SÅ glad att hon trivs så bra och har fått många goda vänner. Låter superkul att tjejerna ska bo ihop i en lite större lägenhet tillsammans. Jag tror de kommer få det superkul ihop och få massor med underbara minnen som de kommer att ta med sig genom livet.
Jag tycker du och Peter borde få guldstjärna och högsta betyg för att ni ändå har klarat er så bra som emty nesters. Ni har ett roligt och rikt liv ihop. Ni ser till att göra massor med olika saker ihop och många trevliga utflykter med mera. Ni lever livet på ett underbart sätt precis som det ska levas.
Varma kramar!

Malin said...

Men herregud vad tiden går fort. Det var ju alldeles nyss hon började på Elon.
Men vilket långt "sommarlov" de verkar ha om de slutar redan i maj? Måste vara skönt i höst för tjejerna att få helt egna rum och kunna laga mat och ha valt sitt eget sällskap i lägenheten. Kommer de kunna bo där resten av studietiden (om de vill) eller måste de byta igen nästa år? Hur tycker Karolina det har funkat att dela rum nu första året?

Nettan said...

Tiden har gått oerhört snabbt för våra studenter. Första året snart avklarat och ett långt sommarlov ligger framför dem. Ska Karolina jobba något i sommar? Min son ska bara spela, inget extrajobb bara fokus på att spela och det är väl lite så det ska vara!

Otroligt vackra bilder från Elon och vilken känsla det måste vara för Karolina att hitta de perfekta rumskompisarna att dela boende med.

Håller med dig om att det går lättare att hantera att ens barn är i väg och läser på annan ort när man vet att de trivs med det som de gör!

Många kramar

Nettan

Millan said...

Oj! Ett helt ar redan. Det laskiga ar att jag inte tycker det kanns lange sedan du borjade skriva om att Karolina bara hade nagot ar kvar pa high school och ni holl pa som bast att kolla pa universitet. och nu har hon snart gatt ett helt ar. Otroligt! Ja du har nog ratt i att de ovriga tre aren kommer springa forbi ocksa.
Sa skont att hora anda att ni tycker att det gatt sa bra och alla har vant sig trots allt. Det ar ju en sa stor omstallning!

Kram

Åsa said...

Vilken fin dotter du har! Mina är sju och nio och jag har svårt att föreställa mig att de ska ge sig ut i världen utan mig en dag. Jag kommer att oroa mig jämt tänker jag, men de kommer ju att vara större då...

Ingela said...

Ja, huadå, så fort tiden går.
Vad roligt de kommer att ha, flickorna, när de bor tillsammans, men ändå får ha egna rum.
Vår yngre son och hans flickvän har precis hittat lägenhet här i "hembyn", nästan tvärs över gatan från min mamma. Nu finns vi alla - utom sonen i Åbo - inom en radie på mindre än 1,5 kilometer. Inte för att jag tror att vi kommer att se mer av dem för det. Förmodligen mindre, eftersom han inte ens behöver komma hem med smutstvätten längre, då de har rum för tvättmaskin i nya lyan. Hittills har jag ju tvättat hans kläder. :)
Kramar!

Miss Marie said...

Härligt! Tänk att ett år har gått. Skönt för Karolina att få flytta till en egen lägenhet, dorm rooms är nog bra första året men de brukar ju inte vara fräschast i världen!

Blir det sommarjobb för Karolina eller följer hon med till Sverige?

Steel City Anna said...

Man lär sej nog lika mycket av att bo ihop med tre andra som av själva studierna :) jag hade nog aldrig pallat det, imponerad av de som kan vara så sociala. Jag tycker det är svårt att bo bara med min egen man, haha. När jag pluggade bodde jag själv, jobbade mycket för att ha råd, och här i England på vinden hos en familj. Många vänner delade rum och lägenheter och festerna var vilda kan man säga, men de hade kul och fick visst pluggande gjort också :)

Annika said...

Eva:
Det är precis det man gör, även om man inte tror det först.
Ja, det ska bli härligt att få hem våra barn.
Ha en bra dag.
Kram!



Desiree:
TACK så otroligt mkt för din kommentar, den värmer!!!
Sant, Peter och jag försöker verkligen leva som vi "tror på", hitta på mkt, göra utflykter, resa, äta gott. Jag är så glad för det.
OCH så glad att K gillar college så mkt. DET är underbart.
Jag tror det blir jättekul, och jättenyttigt, för tjejerna att dela den där lgh!!
De kommer att lära sig så mkt på kuppen.
Ja, visst är det helt sanslöst att ett år nu snart har gått. FATTAR det knappt.
Kramar!!!

Annika said...

Malin:
Visst har tiden gått fort!!!
SÅ fort!!
Långt sommarlov har samtliga unis. Mkt för att studenterna då ska kunna praktisera inom sitt yrke, eller jobba med annat.
I mitten av aug börjar terminen igen.
Jag tror att de flyttar ut inför sitt junior-year. Men, jag är heller inte helt säker.
jag får återkomma om det där. Nyttigt för dem att dela lgh, och skönt att de kan välja exakt vilka/vem de vill bo med.
Nuvarande situation tycker K har gått jättebra, även om tjejerna är olika. Men, där ser man hur bra det kan gå även med en främling.


Nettan:
Ja, verkligen. Tiden har rusat för våra barn.
Långa sommarlov har de från uni också.
Ja, det är tänkt att K ska jobba i ngn månad. Nästa sommar måste hon ägna åt praktik, och samma sommaren efter.
Men i sommar ska hon vara ledig också, viktigt.
Visst är det lättare för oss att hantera situationen när vi vet att det går bra för våra barn!!
Kramar!!!

Annika said...

Millan:
Jag vet, jag tycker ju att allt gått i ett sen vi började ska unis och hade audutions.
Vart tar tiden vägen?
OJOJ!!
Ja, jag tycker det gått jättebra detta med att vara empty nester, men det är ju tack vare Karolina det :-)
Kramar!!


Åsa:
TACK!!
Ja, du kommer att vänja dig. Man gör det, och det känns helt normalt och bra.
Men njut av den härliga tiden du har NU!!!

Annika said...

Ingela:
Eller hur?
RUSAR!
Å vad kul att din son kommer att bo så nära. Men du har nog rätt, ni lär inte se för mkt av honom :-)
Det brukar bli så.
Sen får du se om Åbo-killen flyttar hem igen :-)
Kramar!!


Marie:
Härligt ja!!
Och snabbt har det gått!
Ja, jättekul för dem att bo i lgh. Ska bli roligt att se hur de fixar den biten, hihi!!
Nej, det här dorm-rummet K har haft har inte varit så jättefräscht, bra att komma därifrån även om K har trivts där också.
K ska jobba i en månad i sommar, hoppas vi. Sen ska hon komma till sve och fin i 2-3 veckor. BRA!!

Annika said...

Anna.
De för nog det, lär sig mkt på att bo i lgh.
Ser fram emot att följa det hela.
Nu har de iaf egna rum att stänga dörren till, måste vara skönt!!!
OCH ja, det festas!! Till höger och vänster. Men vi ska tro att de lära sig ngt också ;-)))
K skulle inte vilja bo ensam, det vet jag. Men jag skulle nog ha velat det, kanske. Det beror på vem jag skulle bo med.

eastcoastmom said...

Redan ett år, eller nästan! Det är kul att följa er, empty nesters, vi är ju där om några år...

Bloggblad said...

Det verkade ju i början som om du skulle längta halvt ihjäl dig, men... som gammal van morsa med barn utflugna sedan 20 resp 10 år (då räknar jag inte sonens tre år på fhsk när han kom hem till sitt rum över helgerna) så vet jag att man vänjer sig och skaffar sitt eget liv. Och släpper man dem frivilligt, så kommer de oftast hem frivilligt...

Annika said...

AM:
Ja, nästan...snart. Otroligt.
TACK AM, jag lovar att det går rätt bra den dagen det händer!!!


Bloggblad:
SÅÅÅÅ sant, jag var verkligen orolig!!
Men, det hade jag inte behövt vara. Mest för att K trivs så bra, förstås. Att hon älskar att plugga där.
Japp, du hade rätt. OCH du har säkert rätt i att släpper man dem frivilligt kommer de gärna hem igen. Räknar fö med att K kommer bo hemma ett tag igen efter college. Inge för att hon vill det, tror jag, men mer för att det är så det blir för de flesta då de söker jobb etc.

Anonymous said...

Oj vad fort det har gått, det är ju underbart skönt att hon har trivts så bra då går det ju mycket lättare för er föräldrar att komma in i ert dagliga liv också. Idag var jag nere i Stadsparken för att se hur långt magnolian hade kommit i blomningen och den vita hade slagit ut för fullt men den rosa behöver nog en eller ett par veckor till förutsatt att det är varmt. Just nu är ju vädret helt underbart! Ha det så bra! Kram/Anita

Annika said...

Anita:
Visst har det gått fort. Som en vind!!
Vad härligt med magnolian på ingång. Vår tidigaste magnolia är stjärnmagnolian, men den vackraste är praktmagnolian. Dock, den är sgs utblommad hos mig nu.
Du har det finare framför dig!!
Kram!!

Ann said...

Ja tiden går så fort. Jag önska jag kunde uppleva min första tid på universitetet igen :) allt var så nytt och annorlunda och allt man lärde sig. Definitivt något att ta till vara på! Vilket vackert område sedan då, Elon verkar nästan vara himlen på jorden haha :) Näe men väldigt vackert!
Blir det sommarlov hela sommaren för Karolina då eller har hon några extrakurser eller praktik eller så?

Äventyret framtiden said...

Så fort, så fort går tiden när man har roligt och mycket på gång.
Det känner overkligt att tänka att det första året är till ända.
Men tittar man bakåt så märker man att man har varit med om väldigt mycket trots allt. Man hinner med mycket under ett år, två terminer.

Ha det bäst!
Kram!

Gretas Gotland said...

Skönt att första året gått så bra - för er alla! ☺
Ett härligt deck du har, en riktig oas nu när vi går mot varmare tider. 🌞

Annika said...

Ann:
Tiden går ju så galet fort att man inte tror det är sant.
Tror säkert detta kommer att bli Karolinas kanske roligaste tid + att hon såklart lär sig en massa.
Elon är extremt vackert, ständigt på listorna över de vackraste unisarna i USA.
K ska jobba i sommar, i ngn månad. Sen semester. Nästa år och sommaren därpå blir det ren praktik.


Karin:
Visst, tiden går så fort.
Det är verkligen otroligt faktiskt.
OCH ja, visst hinns mkt med på två terminer.
Kramar!!

Annika said...

Greta;
Mkt skönt, och att allt föll på plats. Vi ska hoppas att det gör det i höst också.
TACK, ja vi gillar verkligen vårt deck!!
Kramar!!

Keith said...

Hard to believe that Karolina's freshman year is almost over! The next 3 are sure to fly by! I'm glad for her that she picked Elon. A beautiful campus! And, she's met so many wonderful people, too.

Annika said...

Keith:
I know!! Isn't it!!
Elon is so great. I am happy she's there as well.
And, soon we'll see her again, Keith!!

Anonymous said...

Grattis på namnsdagen! För i landet Sverige har du namnsdag idag.

Annika said...

Brysselkakan:
TACK!! OCH jag vet :-) Du är den första som hojtar till här på bloggen!! Tack snälla!!!

FREEDOMtravel said...

Ett år går fort! Härligt att hon trivs så bra! Fina bilder!

Annika said...

Helena:
Jamen verkligen!! Så fort. Jag är så glad att hon trivs. TACK, roligt att du gillar fotona!

Taina said...

Annika, nu blir jag ju nästan mörkrädd! Tyckte det var igår K drog. Vad skönt att allt gått bra och att hon trivs så bra. Och att NI också har det bra trots empty nesters. Samtidigt så tror jag ni tycker det ska bli mysigt att få ha henne hemma ett tag igen.

Vilket ställe Elon är. Det är ju vackert så man svimmar. Men så är ju många campus här. Vackra.

Kommer K att jobba i sommar?

Kramar!

Annika said...

Taina:
Ett år!
Galet!
Ja, hon trivs verkligen så bra. Men, jag tror att hon är typen som skulle ha trivts bra varän hon hamnat.
Alltid mysigt och fint att få hem henne igen. Längtar efter det!
Jag vet, Elon är en dröm!!! Sant, otaliga campus är vackra här. De kan det här med att göra unis vackra i detta land.
K ska jobba är det tänkt, 5 veckor. Sen ledigt.
Kramar!