Thursday, January 28, 2016

En liten film, tristess, stängda skolor, utplockat och milt.

Hejsan och godmorgon


Det har varit en vecka som gått i Jonas-Snowzillas tecken.
Med ett undantag i mina inlägg, gårdagens.
Men, som sagt, det är ju inte varje år vi får snö av denna kaliber.
Så ni får stå ut lite till. Hoppas det är okej.
Next week is, after all, another week!


*   Video från Reston.
Hittade denna video på Facebook under en sida jag följer där, Reston Now.
Mannen som filmade denna video riggade upp en kamera i sitt sovrumsfönster, och sen filmades hela snöfallet.
Här kan ni verkligen se hur snabbt snön föll. Det är inspelat här i Reston, nära mig.  Tycker denna video är SÅ talande.  Titta gärna på den. Den beskriver verkligen hur läget var hos mig.



*   Bonjour Tristesse!!!
TÖ.
SLASK.
Blöt om fötterna av smältvatten. I januari. Japp, så är det nu.
Fy sjutton vad jag avskyr slask på vintern. Nu slaskar det järnet hos mig, och snart, snart är 80 cm snö endast något vi kommer att minnas via foton, och filmer.
Igår bestämde jag mig för att ta en längre promenad. Fasiken, ångrade mig typ direkt.
Klev ut i rent slask. OCH i is. OCH i snömodd. OCH i isvatten.
Väldigt snart var mina fötter blöta.  MYSIGT...eller NOT...
Det kändes som det gjorde när man gick till skolan en mulen tisdag i början av mars.
Snöblask, kråkor som kraxade i träden, grått, smältvatten i massor, ibland isfläckar.
Vintern då den är som ALLRA sämst.
Visst, jag tar gärna snödrabbningar. MEN skulle så gärna vilja att vi fick njuta av det vackra en stund. SÅ är det inte iår.
PÅ det sättet saknar jag  de Polar Vortex om vi hade i fjol och förfjol. Då kom det snö, inte i dessa mängder, men snö som låg kvar så gott som hela vintern.
DET gillar jag. PLUS att jag gillar kyla. Kan lätt vara utan 10-gradig värme i januari. That’s just me.
Fram tills att parkvägarna är bättre plogade så kommer jag inte att gå ut och gå.
Var även tvungen att knata ut på bilvägarna ibland, för trottoarerna är inte plogade, där ligger det massor med snö. DET är inte kul det heller eftersom gatorna nu är SÅ smala pga snövallar och snö.
Nej, bäst att låta prommisarna vänta tills i nästa vecka.







*   Skolor och jobb
Jonas-Snowzilla förlamade mycket riktigt hela DC.
OCH ännu har inte förlamningen brutits. Tror att så gott som samtliga kommuner runt DC kommer att hålla skolorna stängda hela veckan. Inte konstigt. Gick förbi TRE skolor igår, och de var så gott som oplogade, inkluderat trottoarer och rubbet.
The Federal Government har öppnat igen. Tunnelbanan ut till våra nordvästliga förorter har börjat köra igen.
Livet håller på att återvända…
Ännu så länge tror jag att de som kan jobbar hemifrån.  Det är lättast så just nu.  Det är bara att prisa tekniken!

*   KOMISKT!
I förrgår tog Peter och jag bilen till vår närmaste matvaruaffär, Safeway. Vägarna är smala, som jag skrev. Snövallar, och högar SÅ enormt stora. Nu gäller det att se upp i korsningar och kurvor.
Svårt att hitta parkering utanför affären var det till viss del också eftersom de dumpat snön på stora delar av parkeringsplatsen.
INNE på Safeway var det också smått komiskt. JAG har aldrig sett frukt och grönt-avdelningen så utplockade som de var nu!! Herregud, helt otroligt.
OCH i mjöldisken fanns…INGENTING!!! Ingen mjölk, ingen grädde, inget ALLS. Helt och hållet SLUT! SLUT!
Det är bara att garva åt eländet. Om några dagar är allt som vanligt igen. Men de stora lastbilarna och långtradarna som levererar maten kommer inte fram nu. Så enkelt är det.
Jag hittade ändå det mesta av det jag skulle ha, även tulpaner.
Lite kul att se en välsorterad och superbra mataffär SÅ otroligt utplockad.





Vi fick iallafall 5% i blizzard-rabatt.  Vackert så!!  Tack för det, Safeway!


*  Milt, som sagt.
Nu går vi milda dagar till mötes. Det ska bli upp mot 14 grader i helgen.
Japp.
Min favoritmeteorolog säger ändå att vintern är “far from over” och att vi säkert kan vänta oss två större snödrabbningar till. Det låter bra, det behöver ju inte bli av Snowzillas kaliber, utan ett nätt täcke räcker. OCH sen lite kyla på det.

Utsikten från mitt deck igår!

*   Mitt deck.
Så här såg det ut igår.
Fatta skillnaden på mindre än tre dagar.
Nu önskar jag er alla en fin och bra torsdag!!



20 comments:

Monica said...

Fin film, väldigt speciellt med snön som faller så och snart täcker allt, så vackert sen när solen lyste på allt, tänkte på så skönt att det fanns belysning och ström, skulle varit obehagligt med mörkt överallt och att inte veta när det slutar snöa.
Konstig känsla när det är så där tomt i en stor affär, blir mer påtagligt om krisläge, svårt att förstå att så många människor har det så jämt.

Glad att du hittade tulpaner, de lyser upp:-) och hoppas promenadvägarna blir mer gångbara igen, är jättejobbigt med främst isen och slask att gå i. Det var väldigt kort tid med de snömängderna, det går fort åt båda håll, extremt det också.

Här är gröna gräsmattor igen, grått och isigt. Men nya oväder på väg sägs det, mest blåst kanske. Fast oväder för att det snöar är lite konstig benämning, vi har ju vinter:-)

Ha det så bra idag!

Eva i Dalarna said...

Rolig film! Men var ska det snöa så mycket om inte i USA - där allt är BIG. Idag snöar det här men våra vintrar har ju blivit allt snöfattigare. Minns en vinter för mååånga år sen när vi fick skotta oss ut genom ytterdörren.
Men när snön väl kommer här så tenderar den ju att ligga kvar länge,så ibland undrar man om den ska hinna försvinna till midsommar.
Få se hur det går med dem som kommer idag, det är inte särskilt kallt, kanske den slaskar bort. ..

Evas blogg said...

Men vad trist att snön smälte så snabbt. Kan jag tycka men andra håller nog inte med mig. Ja den filmen sa allt. Jisses vad det snöade. Hoppas nu att ni snart får mat till affärerna.

Annika said...

Monica:
Visst är den. Den beskriver verkligen läget. Älskar månen i den, på slutet, när allt börjar klarna upp.
Nåja, inte mkt att säga om det nu när det plaskar bort. SÅ trist.
Ja, smältprocessen går fort även den. Fast ja, det är ju tjocka snötäcken än, förstås.
Nu är det som jobbigast, just efterverkningarna. Blä.
Många som klagar nu, på allt. Men jag tar det lugnt. Det är ju bara så temporärt, både bristen på vissa matvaror och annat.
Det är vad det är.
Konstig vinter iår. Jag ser att vi i nästa vecka får 18 grader.
DET kan jag däremot klaga på. Vad är det, 18 grader? SÅ skumt.
Vi har ungefär samma väder nu. SÅ trist.

Annika said...

Eva:
Ja, filmen är verkligen talande.
Allt är större i USA, helt sant, och även vädret.
Ja, vintrarna har blivit konstiga. Absolut.
Er snö ligger kvar mkt längre än vår. MEN vi ska hoppas att er snö smälter bort i mars-april.

Annika said...

Eva:
Den är så bra. Filmen.
Ja, nog smälter det snabbt.
Otroligt alltså.
Jodå, maten till butikerna kommer nog snart. Det är inte oroväckande på ngt sätt.
Bara lite komiskt att se hur det verkligen kan bli.

Anonymous said...

Här är all snö borta och lika glad är jag!
Men vi har februari och mars kvar så det lär bli snö igen...
Filmen var kul! Blir mer verkligt när man ser snön fyllas på så fort.

Annika said...

Brysselkakan:
Ja, men det är nästan bättre än vad vi har nu. Värsta stadiet av vintern. USCH!
Det är inte utan att jag ser fram emot att detta ska smälta bort. Det är ju ändå varken bu eller bä nu.
Ja, filmen är så bra. Talande.

Steel City Anna said...

Inget kul. Och farligt ocksa, med halkan. Ibland kommer mer sno och gommer isen och det blir flera lager som toar omvartannat, battre med 18 grader da! Fast fascinerande att det kan svanga sa extremt sa snabbt.

Anonymous said...

Vi hade tur...plogbilarna kom in tidigt på vår lilla gata. Men sen på söndagskvällen förvann vår internetkonnektion och tv. Verizon Fios no more. Så att jobba hemifrån gick inte. Har varit på kontoret sen i tisdags. Det suger att inte vara uppkopplad eller ha tv. Speciellt för barnen som är hemma från skolan hela veckan! Vi får förhoppningsvis det fixat på fredag. Annars blir jag galen...

SB

Anne said...

Vilken skum känsla vara inne på Safeway och se den så utplockad....
Slask, usch det är det värsta. Håller så med. Ja, man förstår det tar tid för allting att återgå till det normala, efter ett sånt extremt väder på kort tid. Som nån annan skrev, fascinerande ändå hur det kan svänga så snabbt. Förra helgen snöstorm av extrema proportioner och följande helg, den som nu väntar skrev du det väntas upp till 14 grader.
Kidsen fick en vecka ledigt, för jag misstänker de inte går till skolan imorgon fredag heller. Hur är det nu igen, när de missar så mycket som en vecka, blir det ev spring break som ryker eller jobba längre in på sommaren före sommarlovet? Hur var det när du hade K i skolan?
Kram!

Annika said...

Anna:
Vinterns verkliga baksida.
Det är ju fortfarande massor, massor med snö kvar, och enorma snöhögar.
Men jag hatar verkligen att ömsom halka och ömsom kliva i isvatten.
Blä...
SÅ nu går jag inte ut förrän på måndag :-)
Ska bli skönt då det smälter undan.
Ja, konstiga temps, verkligen.

Annika said...

Susanna:
USCH!!!
Fy tusan för att vara utan webben. Speciellt nu när så många måste jobba hemifrån. JA, bäst att de fixar det imorrn. FY vad trist. I feel your pain.
Som tur är strulade inte det ngn ggn hos oss.
Ja, jag hörde att Lotta tex fick plogat först i måndags. Så nog tar det tid, men jag kan förstå det...Med dessa mängder.

Annika said...

Anne:
Ja, det ar underligt att se allt så utplockat.
OCH komiskt.
Man vet ju att det inte varar för alltid.
SLASK, hatar DET!!!
Nej, då, tror att kommun numera har 14 dagar för snön. Så än så länge har de inget att jobba in. Bra det.
OCH blir det mer snö än så kan de få waivers. MEN visst, förr om åren förlängdes tex terminen, och ett år förlängde de skoldagarna. Ibland stryks lärarnas planeringsdagar, och ett år vet jag att de fick i skolan på President's Day.
Visst, skolan är stängd imorrn också.
Sportlov för kiddsen :-)
De är glada. Förstås.
HIHI.
OCH jag har inte ens ngt skolbarn längre,minns hur mysigt jag alltid tyckte att det var med snödagar,
Kramar!!

Desiree said...

Slask är inte kul, det håller jag absolut med dig om. Men med den värme ni har nu så smälter allt snart bort helt. Jag tror det är bättre än att det skulle börja frysa på igen. Det är väl det som är som tristast med Stockholmsvintrarna att det är ett evigt töande som sedan fryser igen. Inte kul med helt tomma butikshyllor heller men antar att det ser ut som det ska och att allt blir påfyllt igen till nästa vecka. Just nu har vi haft en vecka med ca 10 plusgrader här i Basel och det tycker jag är lite väl varmt för att vara januari. Behöver inte massor med snö men får gärna vara kallare.
Nu ska jag kolla in filmklippet från Reston som mannen filmade.
Kram!

Miss Marie said...

Slask är ju nackdelen med snö, helt klart! Häftig video, man ser verkligen förloppet där!

Annika said...

Desiree:
SÅ himla trist med slask och blask.
Just därför ser jag fram emot att det sk tina bort, eftersom det ändå inte är ngn riktig vinter. Köldgrader i morse då jag körde ut med bilen ,och därmed inte roligt före.
BLÄ.
Affären var det snarare komiskt med än ngt annat. man vet ju att det är högst temporärt. Ja, kolla filmen. Den är verkligen talande.
Kramar!

Annika said...

Marie:
Verkligen. OCH så trist att det inte fick ligga kvar lite längre...
Videon är så så bra!!!

Anne-Marie said...

Häftigt med videon och så talande.
Månen ser ut som ett stort rymdskepp. Var ni så flitiga med skottandet? :) Ser ut som myror som springer fram och tillbaka.
Slask är inte kul och att bli blöt om fötterna är verkligen ingen höjdare.
Och fryser det slaskiga blir det ju livsfarligt. Jag går som en 100-åring numera efter fallet om det är halt.
Synd att all denna snö smälter så snabbt.
Tänk att det tar sådan tid att röja all snö. Vilken tur Peter har som kan jobba hemifrån.
Jag fattar inte att folk alltid köper så mycket mjölk vid kriser. Varför? Märkligt.
Jag tänker ibland på hur snabbt det skulle bli totalt kaos om något större hände med elektriciteten. Alla affärer skulle länsas och stänga. Vad gör vi då?
Ser verkligen ut som vår hos dig nu. Här har regnandet och snöandet tagit paus litet grand. Hoppas att det inte är slut för vintern. Vi behöver mer nederbörd.
Kramar!!

Annika said...

AM:
Jag vet, videon är SÅ bra!
OCH månen ja...så cool. Gillar när det klarnar och man först bara ser den som skuggor på snön.
OH JA; så flitga var vi också med snön. Annars vette 17 hur det hade gått :-)
HATAR slask.
Fastän det töat så otroligt är det fortf enorma mängder kvar. Var just ute på golfbanan, nog är det 40 cm därute. PUST!!
Ja, snöröjningen ja..jag hör hur de kör hela tiden på gator och vägar. Det kom så enormt mkt snö.
Absolut, du har SÅ rätt. Affärer skulle rensas på nolltid om ngn katastrof skulle inträffa. Ja, vad gör vi då?

Nej, ingen vår ännu, skulle jag tro, även om det säkert kommer att kännas som det i veckan som kommer.
Men sen lär det frysa på igen. Inte mig emot.
Jag hoppas också att ni får mer nederbörd. Glad att ni fått så mkt som ni fått!

Kramar!!