Thursday, April 07, 2016

Äntligen en ny ö!

Hej och godmorgon så här på torsdagen!


Ja, vi överlevde både djärva hopp i djupa floder, lite white-water rafting med innerdäck som flytetyg  (Jamaica) och tendring (Grand Cayman).
Som jag skrev igår, Jamaica har blivit rena, rama äventyrsön för oss på de bägge kryssningar vi tagit dit.

På fredagen var det dags för fartyget att lägga till vid sin “privata” halvö på Haiti, Labadee.
Det var första gången någonsin som vi satte vår fot på Haiti.
Visst, det är rederierna som arrenderar privatöarna, i detta fall Royal Caribbean Cruise Line som i sin tur har Celebrity Cruises och Azamara Cruises under sina vingar. Alltså är det dessa tre rederier som lägger till i Labadee, och då bara ett fartyg åt gången.


Alla rederier som kryssar i västra Karibien har sina privata öar, oftast någon ö i Bahamas, men i detta fall alltså på Haiti. På dessa öar lägger fartygen till en dag under en 7-nätterskryssning
Det är strandliv och strandaktiviteter som är huvudpunkten.
Jag gillar strandhugg på rederiernas egna öar, och Labadee var verkligen inget undantag.
Kryssar man i östra eller södra Karibien brukar man sällan lägga till vid privatöarna eftersom de flesta av dessa öar ligger i västra Karibien, eller i--eller omkring--Bahamas.

Fredagsmorgon med Haiti som utsikt.

Av alla de öar vi lade till vid under denna kryssning gillade vi Labadee bäst. Det var SÅ vackert. Bara att stäva in mot hamnen var underbart fint, och faktiskt kryssade vi in genom en liten skärgård.
Haiti såg vackert och grönskande ut där det låg som en grön juvel, så kuperat och så lummigt.



Faith och Karolina på Adrenaline Beach.



Jag har en kryssande granne här på min gata, de har varit ute på flera kryssningar genom åren, och de gillar verkligen Labadee likaså. Men mannen i den familjen har också varit mycket på andra sidan Haiti via sitt jobb genom åren, i Port-au-Prince. Han säger att det är som NATT och dag mot Labadee, och den sidan ön.
Haiti är nog ett av Karibiens allra fattigaste länder, om inte det fattigaste.
Vår granne vägg i vägg har varit där mycket och jobbat även ideelt, och flera gånger har han återvänt efter den stora jordbävning som Haiti drabbades av 2010.













Det är bra för landet när ett stort rederi, eller flera i det här fallet, arrenderar en bit land av staten. På det sättet får många lokalbor chans till arbete när fartygen lägger till. Labadee har nog ett fartyg om dagen i snitt som lägger till där.
Lokalborna har ett ställe i Labadee där de säljer sina hantverk. Det är även lokalborna som är badvakter på stränderna samt att de jobbar med en del annat på denna plats.
Jag kan säga att jag verkligen tyckte om det jag såg.
Vacker plats, och fina stränder och natur.





Dragon's Flight zipline är världens längsta zip som går över öppet vatten.  Vi hade perfekt utsikt över denna zipline från våra solstolar.


Peter, Karolina och Faith var galet modiga den här dagen också.
De hade bokat en tur med zipline på Labadee!
OCH zipline’en på Labadee lär vara världens längsta över öppet vatten.
Inga problem för de mina. Inte minsta tvekan.
Jag? Aldrig i livet.
Jag fotograferade istället.


Här är de redo att kasta sig ut.  Först fick de öva på en mindre zipline innan de kastade sig ut för den stora!  Mina modiga medpassagerare!


Karolina och Faith högt över Labadee.  Peter tog bilden, jag fick inte följa med hit upp.  Jag befann mig på stranden!

Peter fotade gruppen som kastade sig ut innan det var Peters, Karolinas och Faiths tur.  USCH, jag får ont i benen bara av att titta på den här bilden.

Ja, och gissa om de gillade sin lufttur.
Jag är mest glad över att jag SLAPP!



Men de klarade sig, och ÄLSKADE det hela.  KUL att de vågade!




Kvällssol över Labadee, ännu en bild från balkongen på båten.

Bye-bye du vackra ö!

Imorrn blir det en liten kryssningsfrågestund på bloggen.
En "Q and A".
Jag har redan fått en del frågor från er via kommentarer och mail, tack för dem!
Har ni flera frågor så ställ dem nedan.



Barefoot Beach på Labadee.  Båten ankrad vid Labadees kryssningspir.




Tack för att ni läser och har åsikter. Roligt för mig!

Ha en finfin torsdag nu alla kära läsare!!



Gillade även de lite kargare delarna av Labadee.





Vattnet var SÅ varmt och SÅ härligt!




22 comments:

Äventyret framtiden said...

Ljuvliga bilder Annika!

Du tangerar en sak som jag ofta har tänkt på när man är ute och reser. Samtidigt som man själv är på semester, hjälper man många gånger befolkningen på dessa ställen att få mat på bordet för dagen.

Nu fick ni förstås det mesta ombord, men på något sätt så kommer det ändå folket tillgodo att kryssningsfartyget lägger till vid de olika öarna.
Vill jag åtminstone hoppas på.
Jag vet ju att det finns oerhört stora orättvisor lokalt på många ställen där de rika ser till att bli rikare, kanske på de fattigas bekostnad, men ändå vill jag tro att det i förlängningen gagnar alla på något sätt

När vi reser så är vi måna om att handla allt vi kan och behöver på orten, av folket osv.
Precis på samma sätt som alla turistföretagare över världen
hoppas på att man ska göra som turist.

Zip-kram på dig !

bettan said...

HÄR hade jag trivts!! Underbara bilder av en miljö som passar mig :)
Stranden, vattnet, solen, jag vet inte hur det skulle kunna bli bättre.
Herredumilde vad dina medresenärer är vågliga;)Jag hade aldrig i livet utsatt mig för en dylik luftfärd. Även jag fick ont i benen/kroppen när jag såg P göra sig beredd.
KRAMAR!!

Nettan said...

Åh vilka underbara bilder Annika, så mysigt.
Satt och kollade på kryssningar i går för att jag blev så inspirerad och tycker att det verkar som ett bra semesteralternativ.
Vilket kryssningsbolag rekommenderar du efter att ha provat olika?
Vad finns det mer som man behöver tänka på?

Dina reseskildringar är som reportage i tidskrifter om resor.
Ha en fin torsdag.

Kram

Desiree said...

Ser underbart vackert ut på denna ö. Det där med Zip Lines är inget för mig heller. Jag stannar hellre på marken precis som du. Så intressant att rederierna har sina egna öar. Det tilltalar betydligt mer än de tidigare utflykterna. Det känns som det lätt blir väldigt mycket folk på de icke-privata öarna när det kommer många kryssningsfartyg till samma hamn och plötsligt ska tusentals resenärer av på samma ställe. Detta lockar mer. De mer exclusiva rederierna som är betydligt dyrare har de tillgång till fler privata öar på det här sättet?
Ska bli kul att läsa Q and A imorgon. Hur ser din nästa drömkryssning ut? Tycker du det är lagom längd på kryssningarna?
Ha en fin torsdag du med.
Kram!

Monica said...

Så vackra foton du visar här, ser väldigt härligt somrigt ut, precis som man skulle vilja ha det lite här också:-), låter lite spännande med de där luftturerna, var nog väldigt vackert förutom hisnande:-). Läste på om Haiti, en minst sagt hisnande historia det också, vad de varit med om, fanns en hel historiebok på nätet, jag började med Columbus. Fattigt men säkert har turismen stor betydelse, att de servar gäster och kan sälja sitt hantverk. Blir säkert uppfinningsrika när de drabbas av så mycket, är det inte politiskt så är det naturkatastrofer. Vackert är det och intressant att se så mycket som ni gjorde. Roligt att du berättar och fotar så fint.

Steel City Anna said...

Ser riktigt härligt ut! Turkost hav, vit sand, sol ... Underbart! Skönt att du slapp flygfärden :) jag skulle ändå föredra en sån före hopp i floden :) såg ganska säkert ut.

Det är svårt att komma till fattiga platser tycker jag, det blir så tydligt med orättvisorna i världen. Det är helt bisarrt egentligen att ett företag kan köpa en ö. Men som du säger, det alstrar jobb och förhoppningsvis skäliga löner och pengar till området.

Jag har en del kollegor och bekanta från Jamaica och Barbados. De har en intressant historia och ett väldigt annorlunda liv bakom sej.

Annika said...

Karin:
Tusen tack!
Ja, visst är det så. När en ö får ett rederi som gör strandhugg är det rena, rama vinsten för dem. De lever på turister, och ibland är det nästan den enda inkomstkällan många har. Så kommer man till en arm ö. som ju Haiti och även Jamaica är, så gör man verkligen de öarna en favör.
Det skapar jobb, och det ger mer pengar till landet.
Vi fick allt ombord, men jag såg ju ändå hur mycket de såldes av inhemska varor på marknaden som låg lite utanför själva rederiets område. Folk handlade- OCH just detta att rederierna kan anställa lokalbefolkningen på dessa stränder och öar är bra.
jag hörde att på Jamaica är årsinkomsten 6000 dollar. Vår guide sa att deras ekonomi helt står och faller med turisterna och de vi spenderar, och det förstår jag.
På Haiti har jag ingen aning om vad årsinkomsten är, men jag kan tänka mig att den ligger under 6000, kanske tom långt under. Men jag vet inte.
men visst känns det lite tungt när man vet att man på ett zipline-åk kanske spenderar mer pengar än vad de gör på ett par månader. Skevt? Absolut.
Men precis som du tänker jag att det gjort landet ännu mer skada om ingen kommit dit. Så jag vet ju att de verkligen är glada när turistnäringen går upp.
Men visst, allt sådant här tål att tänkas på.
Kramar!!!

Annika said...

Bettan:
DU hade älskat det.
SÅ himla FINT!!
Jag vet, vilka modiga medresenärer jag hade, eller hur?
Fattar inte var de tog modet ifrån, haha.
Aldrig att jag hade gjort det de gjorde, aldrig.
HAHA!!
Kramar!!

Annika said...

Desiree:
Det var SÅÅÅ fint!!
Underbart.
På de privata öarna lägger endast ett fartyg till åt gången, och då är det sådär en 3000 pers ute :-)
Så det räcker till.
Men ja, jag gillar de privata öarna, skönt lunk där.
Annars är det lite kämpigt med kryssningbåtar en masse i hamn, som på GCI. Eller Cozumel. Bättre om det bara kommer in ett eller två.
Alla gör ju såklart inte samma sak på en ö. Man sprider sig för vinden, men på de stora turistfällorna blir det proppar. Alltid.
Inte så kul, nej.
Ska bli jättekul att skriva ihop Q and A för imorrn.
Kramar!!

Annika said...

Nettan:
TACK!!
Vad glad jag blir.
Glad om jag inspirerar.
Roligt att du gillar mina reseberättelser, tack och TACK!!
Dina frågor får hänga med imorrn på Q and A.
Kramar!!!

Annika said...

Monica:
OCH jag tackar för dina fina ord.
Blir jätteglad. Det värmer.
Mycket varmt och fuktigt på Haiti, hela året. Det gäller väl egentligen hela Karibien.
Haiti är säkerligen bland de allra fattigaste länderna i hela Karibien. Mkt armod där.
Jordbävningen 2010 var ju nästan spiken i kistan för dem, så hemskt.
Men, ja, det är superbra när turistnäringen ökar, och förmodligen skulle de behöva mkt, mkt mer av den. Grannen, Dominikanska Republiken, har ju verkligen fått uppsving tack vare den, och Haiti skulle behöva detsamma.
Det har såklart med hut landet styrs också. Inte lätt det där.
Tack än en gång för dina fina ord!

Annika said...

Anna:
TACK!
Karolina sa efteråt, mamma du skulle ha älskat det!
Det skulle jag nog, men jag skulle vara så sjukt nervös att det nog inte skulle vara värt det. Men säkert är det ju alla gånger.
Nej, jag tror inte rederierna köper öar och tomter sas, utan de arrenderar dem av staten i landet de ligger.
Så genom det får lander in pengar + att de får in pengar av resenärerna när de kommer.
Men visst, jag tänkte både en och tio gånger på orättvisorna under vår kryssning.
Jamaica, vår guide sa att medellönen där är 6000 dollar om året. Hon sa att de är SÅ beroende av turisterna, helt och hållet.
Vad medellönen är på haiti kan jag inte ens förställa mig.
Vi träffade lite folk ombord som vi pratade mkt med. Ett av paren hade varit i Honduras på kryssning. Där sa de att det var det värsta de sett någonsin. Att det nästan inte gick att förstå att folk levde som de gjorde. jag har aldrig varit där, eller i mellanamerika, förutom Mexico. Men jag förstår ju att det är smått chockerande att se.
Orättvist är det. Inbillar mig att vi kryssare, och andra turister, gör en god gärning, trots allt.

Husbilen Tuzzen said...

Alltså det är helt magiskt! Så vackra bilder. Jag längtar snart ihjäl min efter sommaren, även om den inte blir vacker här i Sverige. Men ändå.
Kram Helén

Annika said...

Helen:
HEJ och välkommen till min blogg!!!
Åh, jag vet, det är verkligen vår hos mig nu (även om det inte ser ut som på bilderna ovan i Karibien. INTE ALLS!!).
Sommaren hemma är ljuvligt vacker.
Kommer hem på sensommaren iår pga lite olika omständigheter. Men jag hoppas att det ska vara fint i slutet av aug och sept också.
VI ska hoppas och TRO på en fin sommar i Sverige. I fjol var det ju katastrof, vi ska tro det blir bättre iår.
Varmt välkommen tillbaka!!!

Anne said...

Jag tycker man ser bara på dina bilder och via dem ser och känner lunken här är en helt annan. Ser väldigt inbjudande ut. Gillar verkligen det där konceptet att rederierna hyr en ö och bara ett fartyg i taget i hamnen. Ja, det är ju en jättebra poäng, hur kryssningstrafiken generar pengar. Gillar verkligen det du säger om hur det var här, loklbefolkningen som anställs och hur det kommer öarna och folket där till godo. Jamaica har jag hört ska vara väldigt fattigt och med mycket kriminalitet som gör egna utflykter icke rekommenderade. Vet inte alls om det stämmer, bara något jag hört, har ju inte alls kollat upp nåt mer då jag aldrig rest i Karibien. En kompis här är stor kryssningsfan, nu minns jag inte alls vilket stopp det var men nån plats de stannat vid på en kryssning de stannat vid hade varit otroligt skrämmande fattigt och eländigt. Du skrev din granne sagt Honduras var väldigt fattigt, hmmm kan det ha varit Honduras de också stannat vid. Äh, nu minns jag inte alls faktiskt. Sedan finns det väl de superrika öarna också med svindyra villor och en mer flärd och glamour överallt. Precis som extrem fattigdom kan vara jobbigt och olustigt kan extrem lyx poch rikedom också vara det, kan jag tycka.
Kramar!

Annika said...

Anne:
Ah, tycker du!
Roligt att du reflekterar över det. SANT är det också det var så härligt.
Ja, dessa privata öar, och stränder, är guld.
Visst, det är bra för landet när ett rederi börjar arrendera land. Öarna får ju in pengar då + att de lokalboende faktiskt får jobb. bra där.
Det var medkryssare som varit i Honduras, och de var riktigt illa berörda av det landet.
Jamaica ja, mkt fattigt. OCH mkt droger.
Vi blev erbjudna att köpa droger till höger och vänster ffa under vår första resa dit. Inte så mkt denna ggn. MEN när vi satt i bussen på ett smal bergsväg kom en kille utanför och knackade på fönstren och erbjöd gräs och brownies etc. Så är det överallt på Jamaica nästan. Så det är nog helt rätt att hålla sig till rederiets utfärder där.
Ja, sen finns det öar som har supermkt pengar i Karibien, som tex Grand Cayman. Men även mindre öar, som Mystique etc.
Allt finns.
Men de flesta har det nog lite kämpigt o är helt beroende av turism.
VISST är extrem rikedom lika otäckt som armod. Absolut.
Jag kan äcklas av det.
Kramar!!

Ulrika said...

Jag såg en dokumentär för inte så längesedan (minns dock inte namnet) som hävdade att det där stället på Haiti inte alls gav så mycket till lokalbefolkningen iom att det är ett inhängnat område.

Annika said...

Ulrika:
Då har du hört precis tvärtom mot det jag hört, Hoppas du har fel.
Skulle vara intressant att veta vilken dokumentär du sett?

Anonymous said...

Hej Annika, Glad tt du ar tillbaka har saknat dej! Sa intressnt att lssa om era kryssningar. Har aldrig varit pa kryssning, nej, det ar inte sant, nar jag var i tonaren var min basta vans bror kapten pa en av skeppen som gick mellan Stockholm och Helsingfors. Vi alsade finsk design! Oj, vad vi dansade och hade roligt och boode i redar hytten. Det var det basta, manga berusade manniskor ombord. Anyway, vad finner ni attraktivt med kryssningar? Umgas ni mycket med era medpassagerare? Har svart att forstalla mej sa manga manniskor ombord. Ar det mycket aktiviteter som ni ar involverade med? Nightlife? Underhallning? Vi har rest mycket over hela varlden, men alltid sjalvstandigt och manga affarsresor med min man som jag foljde med pa. Jag tycker det ar jobbigt att resa numera sa en kryssning vore kanske nat for oss. Ska borja google. Vi har ocksa vanner som varit pa Viking Line flodkryssningar i Europa, they all love it. Jag vet hur det ar att vara beroende av turismen, naturligtvis inte samma "grymma" liv har som i Karibien. Vi hade nastan ingen sno i vintern som var, marioteten (sp??) av bekolkningen har lever pa skid och andra sno relaterade industrier. Alla skid bergen ar redan stangda och det finns inga jobb until sommar sasongen borjar i (hoppfullt) juni. Det ar inte latt, men i Karibien behover man inte olja och ved, ett litet litet plus. Ingen var har, 2F i onsdags morse, sno och kallt, mina jattefina krokusar fros ihjal! Tack Annika for att du skriver sa fantastiska inlagg och alla fina kort. Kram, Ann

Anonymous said...

Oj, forlat alla stavfel!

Annika said...

Ann:
TACK!
Roligt att ha varit saknad.
Vet du, nu har jag precis lagt sista handen vid morgondagens inlägg och det är LÅNGT. Fick så många frågor.
men nej, ingen blir dyngrak på dessa kryssningar. Har aldrig sett ngn ragla omkring asfull ombord.
Alla dricker ju, eller många, men jag har aldrig sett ngn bli stupfull.
ja, vi träffade ett par som vi mötte upp med nästan varje kväll i baren. KUL!!
Absolut, ta en kryssning...SÅ underbart!!
Viking Cruises, inte Viking Line :-)
Viking Line kryssar mellan sverige och Finland. Viking Cruises kryssar på floderna i Europa :-)
HIHI!
men jag tror nog sådana kryssningar kan vara jättefina! SO go for it!!!
Ja, ni är minsann också beroende av turister hos dig. Verkligen. En pissvinter har det varit, överallt. Det har ju knappt varit ngn vinter.
OCH tack för dina fina ord om min blogg. Jag blir verkligen GLAD!!!
Stor kram!!

Ulrika said...

http://urplay.se/program/190626-karibien-med-simon-reeve
Den här dokumentären var det. Hoppas den går att se i USA. Inslaget är nästan 30 minuter in och ganska kort. Hade för mig att det var längre. Kanske att de återkom senare i programmet igen? Men om jag har förstått det rätt så är de försäljare som finns på området "licensed" och frågan är då hur mycket profit de gör (hur mycket kostar licensen?). Hade turisterna besökt ett riktigt samhälle så hade dessutom fler kunnat få en del av kakan.