Friday, April 15, 2016

Den vårliga, ljuvliga vår som råder nu!

Godmorgon denna fredag!


Våren står som ljuvligast nu.
Just nu skulle jag nog säga att den är som allra vackrast. Höjdpunkternas höjdpunkt.
Nu blommar "allt".
Kwanzan-körsbärsträden, som kanske är de allra finaste.
Dogwood (kornell) börjar nå sin höjdpunkt nu. De blommar från vitt till starkt rosa, nästan lila.
Syrenerna står i blom.
Azaleorna börjar snart blomma.
Paradisäpplen.
Eastern redbuds.

Naturen har snart nått sitt verkliga crescendo.
Snart är det sommar här. Ja, faktiskt.
Än är naturen skirt, skirt ljusgrön, och jag älskar det!
Jag skulle vilja hålla kvar den här tiden länge än.
Men, så fort det blir bara lite varmare i luften så blommar ALLT detta över så fort.

Personligen skulle jag lätt kunna fortsätta att ha svalare temperaturer månaden ut.
Dock, nu verkar värmen vara på ingång. Det ska bli 22 grader varmt imorrn. PÅ söndag 24 och på måndag hela 27 grader.
Så är det.

Den här helgen ska Peter och jag återinviga vårt deck för säsongen.
Det är alltid roligt, och på så sätt känns det som om vi genast får ett extrarum.
Sommaren på decket börjar då alltså.
Framsidan ska jag också göra iordning så smått, men jag kommer inte att plantera några blommor förrän tidigast om en vecka.
Ja, det ska bli roligt det också.
Gräset i området har börjat klippas med jämna mellanrum igen.
Den riktigt varma årstiden står på tröskeln nu.


För att ni riktigt ska få se hur härligt det är blir det bildbomb idag.
Våren hos mig!
Just nu.
Det blir säkert fler vårbilder framöver. Det är NU det gäller att passa på.
Passa på att fotografera och passa på att njuta.

Ha en fin och trevlig helg önskar jag er ALLA!



Min grannes dogwood träd!  Dogwood (kornell, även om just denna sorts kornell inte finns hemma)  är nästan det vackraste blommande träd som finns.




Parkvägen slingrar sig fram i ljuv grönska.


Löjtnanthjärtan blommar än.  Det beror på det svala vädret vi har haft.  TACKSAM!!

Kwanzan-körsbär.  Troligen den vackraste sort som finns.


Dogwood!  Ja, se denna skönhet.  Jag älskar dessa träd!




Syrener i full blom!




Paradisäpple.





Vild dogwood.  Dogwood är Virginias statsblomma.  Alltså, går att jämföra med landskapsblomma hemma.  Dogwood växer både i vilt och planterat tillstånd.  De vilda är nästan alltid vita.








Skir, skir grönska en tidig morgon i april.




OCH jag KAN inte se mig mätt på dogwoods!


Kwanzan-körsbärsträd.




Det är som om det skulle vara gjort av den godaste marzipan.






Eastern Redbud står sig än. TACK svala väder för det!




I rest my case...















36 comments:

Anne-Marie said...

Bildbomb galore! :)
Så fantastiskt vackert du har det omkring dig. Jag saknar denna blomsterprakt och lummiga grönska.
Dogwoodträd tror jag aldrig att jag har sett här där jag bor.
Körsbärsträdens blommor är som marsipan. :)
Syrener förknippar jag med min barndoms trädgård. Vi hade syrenhäckar som omslöt större delen av trädgården och de luktade fantastiskt gott.
När jag inte vet namnet på en blomma och/eller träd tror jag att jag skall fråga dig från och med nu eftersom du verkar kunna namnen. :)
Ha en fin helg och kramar!!

Monica said...

Åh vilken härlig vårblomning! Och tänk både löjtnantshjärtan och syrener, så vackert! Och så långt dit innan de blommar här! Men på lördag är det körsbärsblommans dag i Kungsträdgården, tror inte att de blommar så mycket än men är väl på gång. Önskar dig/er en fin helg i alla dessa blomster och att du får det riktigt härligt på decket:-)

Eva i Dalarna said...

Blommorna är fina men bild 16 uppifrån är vackrast. Med den skira grönskan - åh det längtar jag efter. Här är det bara ett par plusgrader o kom lite snö igår.Den försvann ju fort förstås men nu vill jag ha grönska. Fast egentligen är ju våren bäst när man har den framför sig - väntans tider!
Trevlig helg Annika!

FREEDOMtravel said...

Vackert! Vilka färger! Underbar årstid! Det är inte fullt lika vackert här, men det börjar ändå bli grönt och det blommar på marken :)

Desiree said...

Så otroligt vackert med allt som blommar just nu. Känns som om precis ALLT blommar hos dig just nu från körsbär till ljuvaste rosa Dogwood. Bästa tiden just nu då det är så vackert och inte hunnit bli allt för varmt ännu. Ert deck är så mysigt så jag tror säkert att du kommer få många fina stunder att njuta där. Alldeles perfekt att göra iordning det nu så att du hinner njuta innan hettan slår till.
Ha en fin helg Annika.

Taina said...

Ja men guuuud så fint det är hos er nu!!! Vi har ju inte där riktigt än, men visst sticker det fram en blomma lite här och där. Ja varmt ska det bli och det tackar vi för. Ska förså lite frön i helgen. DET ska bli kul.

Kanske jag ska börja göra iordning vår uteplats?

Ha en underbar helg!

Kram kram

Steel City Anna said...

Jattefina bilder! Detta ar den allra basta tiden pa aret tycker jag. Ni har definitivt gatt om oss med ett par veckor. Nagra trad har slagit ut men det har varit ganska kallt (inatt ska det snoa!) och allt har stannat av lite. Korsbarstraden har inte slagit ut annu, jag gar och vantar :)

Later skont med varmen!

Annika said...

AM:
TACK!!
Vet du, redan på måndag tror jag det kommer att se annorlunda ut eftersom det nu blir värme. jag är så tacksam över att vädret varit svalt i hela april.
Det gör att allt blommar så mkt längre.
Så denna helg tror jag att naturen kommer att stå på sin absolut topp, och sen går det ner...
Sen kommer den djupa grönskan FORT!
Det är som en dröm här nu, så vackert alltså!!
Jag kan namnen på vissa träd, men långt ifrån alla. Det är SÅÅÅÅ många lövträd jag inte har en aning om vad de är. Lite trist.
Men de blommande har jag nog en viss koll på :)
Syrener är ljuvliga, och precis som du så förknippar jag dem med juni och skolavslutningar.
Så fint.
Ja, du får fråga mig om blommande träd, såklart.
Kramar och ha en riktigt fin helg!!

Annika said...

Monica:
TACK!!
Ja, det är ljuvligt och underbart NU!
Men snart är det över.
Jag har sett en del av körsbären i Kungsan på Insta. Set ut som om de är nästan utslagna.
Fint. Så åk in till stan du! Det skulle nog jag ha gjort om det är väder.
Monica, ha en toppenhelg nu!!

Annika said...

Eva:
Visst är våren bäst egentligen innan allt slagit ut, och under den blomstrande tiden. den går så fort, så fort.
Iaf här.
Trevlig helg!

Annika said...

Freedom:
Tusen tack!!
Det fina för er är, att när det blommat över här har ni allt det ljuvliga kvar.
Lovely!!
Ha en fin helg!!

Annika said...

Desiree:
TACK!!
Ja, det är så ljuvligt och underbart just nu att man blir galen med kameran :-) SOM du kan se här ;-)
ALLT blommar nu, och det får vi tacka det svala vädret för. SÅ fort det blir varmt så kommer det att gå över jättefort.
Tack snälla, det ska bli väldigt skönt att göra iordning decket. Det blir som ett extrarum länge sen. Tills jag lessnat i sept :-)
Ha en toppenhelg och STOR kram!!

Annika said...

Taina:
Ja, nu är det som allra, allra finast här.
Men så fort värmen trillar in nu så kommer det att gå över i grönska rubbet.
Ni har ert fina, fina kvar och det är ju härligt.
Ja, så lite i helgen. OCH tror du att det är dags för er uteplats, så GO FOR IT!! :-D
Kramar och TREVLIG helg!!

Annika said...

Anna:
TACK!
Så lustigt det är, ni har legat före oss hela vintern. Ja, verkligen.
Sen kommer vi och bara drar ifrån. Vet du, det är inte enbart kul. Skulle gärna suga på karamellen LÄNGE än. Du har ditt ljuva kvar.
Vi går mot tung grönska och sommar.
Varmt? Sure. Kul det med, men inte enbart :-) ;)
Ha nu en finfin helg!!

Anonymous said...

Härliga vårbilder! Vi har en bit kvar dit här dock...
Kul att du gillar mina magneter, jag har uppdaterat inlägget med rabattkod, så du vet.

Annika said...

Brysselkakan:
Tack. Vi har vår storhet precis nu, sen dalar det. Då har ni ert kvar.
Jättefina är dina magneter, men jag beställer dem nog härifrån US. Men bra med rabatt för alla hemma. Väldig inspo på dem!!

Anonymous said...

De skickar över hela världen så även du kan använda rabatten, Annika.

Annika said...

Ah, bra. Ska kolla och jämföra med de som finns här. Bra att veta!!

eastcoastmom said...

Verkligen fint hos er, men jag förstår att det är konstigt när vädret slår om sådär. Jag gillar när våren känns lång. Så man hinner njuta. Här brukar den vara av och på.

Annika said...

AM:
TACK!
Ja, det kom ju en VÅG av riktigt hett väder innan jag for på kryssning, och den satte fart på ALLT. När jag kom hem hade körsbärsträden sgs blommat över, de tidiga och vackra. I DC var de helt överblommade.
Sen blev det kyligare och la sordi på allt det ljuvliga. OCH därför har det varit blommande länge nu. Nu ska det bli varmt igen, och då kommer detta stadie som är nu att verkligen dala och sen är det sommar. jaja.
Jag vill också att våren ska kännas lång. Längtar noll och inte alls efter större värme.
Ha det så fint i helgen!!

Anne said...

Jag har lärt mig många namn av dig! Det tackar jag för, träd och blommor jag sett här men inte vetat och så har jag via din blogg (eller för all del även hos mig) lärt mig vad det är. Dogwood ÄR underbar, alla varianter av körsbärdsträden likaså, eastern redbud. Nä, går inte att välja. Har du förresten sett liljekonvaljer hos dig? Här såg jag för första gången det igår, de var så klart planterade i nåns täppa men det var en ljuvlig syn. Aldrig sett förut. Hemma växer de ju vilt och jag minns såväl den där starka men härligt förföriska doften och hur jag ofta plockade liljekonvaljer och hade med mig till fröken till skolavslutningen (eller gullvivor! växer massor av gullvivor på Åland).
Förväntningarna och pirret som finns just nu, den här tiden på året. Ja, svårslaget. Alla verkar påverkas av det och känna så. Sommarplaner som börjar smidas också, all den där förväntan som finns också. Men fortfarande vår och ett pendlande fram och tillbaka, April showers, April sun... Vi har ett ganska hattigt väder i april och för all del maj, med regn och kyligt ena dagen till sommarvarmt nästa. Igår var det riktigt kallt faktiskt, kanske bara 12-13 grader och dessutom blåsigt, till helgen ska det bli över 27. Snabba ryck och konstigt för kroppen med svängningarna tycker jag. Ni får nog sommar mycket tidigare, för oss blir det inte stabilt konstant varmt förrän från och med juni. Jag har en känsla sommaren blir nåt liknande som förra året, dvs rekordhet. Då var det redan i juni megahett och höll i sig. Inte förtjust alls i det. Det blir så långt när det börjar med hetta redan i juni. Riktigt trevlig helg!
Kram

Jenny said...

Verkligen en ljuvlig tid nu! Här har det oxå börjat blomma, så himla fint.
Hoppas du får en fin helg!:-)

Annika said...

Anne:
ÅÅÅ vad roligt. OCH ändå tycker jag att jag är som tappad bakom en vagn vad gäller SÅ många träd och buskar här. MEN, som sagt, de blommande har jag rätt bra koll på, så TACK!!!!
Dogwood är nog nästan det ljuvligaste som finns, och Eastern Redbud.
OCH...ja det är SÅ mkt vackert som blommar att det är svårt at välja en favvis.
Jag har bara sett liljekonvaljer i odlat tillstånd, men de blommar nu. Hos min granne.
Ja, så vackert det måste ha varit på Åland med alla de vackra vila konvaljerna. När jag var liten var både gullvivor och liljekonvaljer fridlysta i Sthlm.
Ja, doften av konvaljer, helt priceless!
ja, jag tror också vi får sommar före er. En sådan där het sak..hmmm...
April är en opålitlig månad här också. You never know what you are gonna get.
Maj kan vara trixig också. Men för det mesta är det ganska fint då.
Den riktiga hettan kommer i slutet av maj.
Anne, jag hoppas att er sommar sak bli snällare än vad den var i fjol. Det är fasiken inte kul när det blir för hett.
Kramar och trevlig helg!!

Annika said...

Jenny:
TACK.
Ha en underbar och fin helg på det ljuvliga Gotland.
Kram!

Saltistjejen said...

Helt fantastiskt Annika! Jag saknar östkustvåren mycket. Även om jag faktiskt saknar hösten än mer.
Njut nu av allt vackert och av att ni haft en lite kyligare vår så att blomningen inte är över på en vecka. Även om ni nu verkar få varmare.
Ha en toppenfin helg!
KRAM!

Channal said...

LOVE LOVE LOVE! Vilka underbara bilder Annika! Flera av dem har blivit mina favoriter. Än har vi inte kommit dit! Men snart så. Tycker också att det är som vackrast när allt blommar och är skirt grönt. LOVELY!

Trevlig helg och Kram! xxx Anna

L said...

Ojojoj en sån vårexplosion! Så fantastiska bilder. Och jag älskar (och saknar) verkligen också dogwoods. Finaste.

Unknown said...

Så vackert det är hos dig nu Annika! Sagolikt! Måste säga att Dogwood-blomman är fantastiskt fin... Speciellt den vita men även den starkt rosa.
Här nu i helgen har nog sommaren oxå börjat ... den varma perioden börjar. Än så länge är allt grönt, innan det blir 'the Golden hills' överallt.
Hoppas att ni får en riktigt fin helg.
Många kramar ylva

Anonymous said...

Åh vilken härlig bildbomb!
Dessa körsbärsträd är ju underbara.
Jag o en kompis ska in till Kungsträdgården imorgon efter jobbet.
Det ryktas om att träden börjat blomma där nu.
Hoppas ni haft en härlig dag på decket!
Kram från Anette

Annika said...

Saltis:
TACK!!
Förstår att saknaden efter våren här känns.
OCH såklart hösten. Jo, jag har all förståelse i världen.
Det var en jättefin helg, så varm och så fin.
Men jag är glad att vi hade det så pass svalt så länge som vi hade.
Ha en finfin måndag, Saltis!!!
KRAMAR!!

Annika said...

Channal:
TUSEN tack vad gullig du är.
Det är lätt att ta bilder nu, naturen är så fotogenisk, hihi ;.)
Nej, men det är sant, det är nu det är som vackrast.
Skönt att ni har det vackraste framför er. När det väl nått kulmen dalar det fort.
Kramar och TACK!!

Annika said...

Lisa:
Men visst, det är verkligen explosion vad gäller våren nu.
Tusen tack!! Snart har ni det så här också.
Dogwoods, jag vet, jag älskar dem. Förstår att du kan sakna dem.

Annika said...

Ylva:
TACK!
Ja, nu står nog allt på sin absoluta topp, tror jag.
Så vackert överallt.
Dogwood är mkt, mkt vacker.
Förstår att det våras bland kullarna hos er.
Njut av grönskan, innan den blir gyllene :-)
kramar och ha en fin måndag!

Annika said...

Anette:
TACK!!
Ja körsbärsträd i blom är det finaste som finns, nästan.
Det finns ngra andra träd som ger körsbären a run for the money, haha.
Ja, jag har sett att de blommar i Kungsan, sett det på sociala medier. Härligt!
Mail kommer.
Stora kramar!!

marianne.dahl3 said...

Ja nu måste väl verkligen allt stå på sin absoluta topp som du säger hos er.
Så underbart allt blommar, känner mej lite svältfödd här i Göteborg, kallt och regnigt, 8 gr idag. Vitsippor har vi förstås och de är vackra, men vill ha lite mer nu......... lite mer färg!
Dogwood ser helt ljuvliga ut och skyarna av körsbärsblom, som en extra himmel.
Vilket fint deck ni fixat iordning, då kan våren/sommaren få komma nu då till er!
På min balkong blommar påskliljorna och penseer fortfarande, men vågar inte sätta ut något annat ännu när det är så kallt, men står i startgroparna och stampar.......
Ha en fin vecka!
Kram
Marianne D.

Annika said...

Marianne:
Ja, men så fort det står på topp så dalar det.
Tyvärr.
Nu har det nog börjat dala lite, men det är fortfarande väldigt vackert.
Vitsippor älskar jag. Blåsippor också!
Dogwoods är höet otroliga. Och körsbären? ja, som en dröm.
TACK, älskar mitt deck.
Snart, snart är det dags hos er också!
Stor kram!!