Friday, April 22, 2016

I den blommande vårens allra sista skälvande minuter ...

Ja, nu börjar den vackra blomningen sakta att avta.
Körsbärsträdens blommor är en anings bedagade.
Dogwood-träden börjar tappa sina vackra kronblad.
Eastern Redbud är mer grön än lila.
Magnoliorna har sedan länge blommar över.

Nej, jag ska inte säga att den blommande våren är över helt och hållet. Azaleorna blommar nu, och snart kommer en senare sorts dogwood att blomma. Kaprifolen knoppas, och syrenerna är fortfarande väldigt fina.
Men, vi kan nog säga att det allra vackraste nu vikt hädan.
Jag är ändå tacksam över alla de veckor vi fick njuta av skönheten.
Tacksam över att det varit en sval vår.
Nu har vi dagstemperaturer på 23-30 grader att vänta oss framöver.

Därmed är det också dags för mig att plantera i egen täppa.
Det ska bli härligt.
Handelsträdgården dit jag brukar åka ska snart få besök.

Men, i måndags hade jag med mig min Canon då jag var ute på min morgonpromenad.
Jag tänkte visa några bilder från den rundan.
Nu är det fredag, och jag kan nog lova att en del redan är förändrat. Det går ju så fort.


Jag gick längs med parkvägarna vid Lake Audubon, och där är så vackert.
Alltid.
Det var varmt, så varmt. Säkert runt 20 grader fastän klockan inte ens var nio.
En av de där stilla, blåa morgnarna som jag älskar så mycket.



Kwanzan som fortfarande är vackra, men nu något bedagade.


Trötta dogwood-blommor orkar hänga med ett tag till...kanske...


Azaleorna har sin vackraste tid nu.  De ser ut som tårtor i landskapet.  


Grönskan är skir och vacker.  Älskar det!


Spegelblank morgon.  Ja, så ljuvligt.








Narcisser som fortfarande blommar vackert.


Sällsynta björkar, så kallade River Birches.  Planterade, förstås.


Blodlönnar ÄR maffiga!


Den här bänken tycker jag om.  Den fotograferar jag med jämna mellanrum, hela året.


OCH den här bryggan är jag SÅÅÅÅ svag för.  Den tillhör en av bostadsrättsföreningarna vid sjön.  Ja, detta är också en plats jag plåtar året om.  Alla årstider.





Ja, jag är usel på fåglar.  Vet inte vad detta är.  Det kan vara en red finch, eller något helt annat.  De är vanliga hos mig, och jag tycker den är vacker.


En av mina absoluta favoritplatser vid Lake Audubon.


Spegling av bästa sort.


En vild dogwood nere vid sjön!








Jag skulle inte har något emot att äga en flytande veranda.


Jo, jag gillar det här huset!  Jag undrar varför? ;-)


Någon har målat detta på trottoaren vid Karolinas gamla High School.  Japp, till de blivande studenterna, kan jag tro...

OCH, som så många gånger förr, vid en av skolans idrottsplatser stack en groundhog upp (murmeldjur). Jag ser dem där SÅ ofta. Knubbiga och klumpiga vaggar de omkring. Ganska söta också!



Nu önskar jag er alla ett fint, roligt och även vilsamt veckoslut!

34 comments:

L said...

Som vanligt underbara morgonbilder. Jag avundas dig detta fenomenala väder, den blå himlen och avsaknaden av vind.
Vinden tycks vi aldrig bli av med här nere i Skåne, men solen skiner i varje fall idag från en knallblå himmel.
Istället för långweekend på skidor i Åre blir det trädgårdsarbete. Sjukdom förhindrade Otto och mig att åka igår. Nu är han dock frisk och utomordentligt ledsen att vi inte åkte. Menmen, det är livet....

Desiree said...

Håller med om att det är så vackert och underbart med grönskan. Extra vackert när du har sjön och morgonljuset som du fotar i. Bänken är fin håller jag med om. Fotar du den endast eller händer det att du sätter dig ner på den en liten stund? De där bryggorna du fotar är så fina, finns det möjlighet att gå ner på dem eller får man bara beundra dem på avstånd?
Låter som det redan ska bli relativt varmt hos dig. Idag och igår har det varit kring 20 grader och det känns så himla perfekt tycker jag.
Kram!

Nettan said...

Jisses vad vackert det är hos dig! Så vackert med dessa parkvägar och all den vackra skira grönska.
Och studentnedräkning, ja nästa lördag är det Valborg, då drar det i gång i både Lund och Malmö och maj månad går snabbt. Tiden flyger verkligen fram och man hinner inte med.

Hoppas du får en härlig helg, här ser vi fram emot vandring och avkoppling.

Kramar

Steel City Anna said...

Vilket fint ljus det ar pa bilderna och vad manga bade blommor och djur du fangade! Fin fagel och valdigt gulligt litet murmeldjur! Vet inte heller vad det ar for fagel. Och sa en svensk rod stuga :)

Jag hoppas pa varme i helgen. Just idag verkar den ha forsvunnit.

Channal said...

Tittut vilket sött murmeldjur! Bilden på dagwood vid vattnet är så fin! Sen älskar jag speglingen på vattnet med husen. Underbart promenadstråk du har varje morgon. Här har det precis börjat blomma.

KRAMAR Anna

Annika said...

Lisa:
TUSEN tack, gulliga du!!
Ja, jag älskar dessa morgnar när det är blott och vindstilla.
Vi har också haft rätt blåsigt hela tiden, fram tills nyligen.
Tacksam för att blåsten vikt hädan. Tycker iNTE om blåst.
ÅÅÅÅ så synd att ni inte kom iväg pga sjukdom. MEN ni får göra det ALLRA bästa åt situationen. Tror no kommer att få en bra helg!

Annika said...

Desiree:
TACK!!
Ljuset är a och o, jag skulle inte få samma bilder om jag gick ut vid 12-13 och fotade. Finast är det på morgon och kväll. Vackrast ljus. Men, det är ju du expert på också, ljuset.
Jag sätter mig aldrig på de där bänkarna. Ja, kanske om jag är ute på vanlig prommis sas, med Peter. Bryggorna får man gå ut på, men inte de flytande verandorna.
Det är varmt, och jag skulle hellre kört temps på runt 20 grader i sådär ett par veckor till.
Det låter väldigt bra hos er.
Trevlig helg och stor kram!!!

Annika said...

Nettan:
TACK vännen!
Det är väldigt vackert nu, men det börja falna nu, allting.
Vår blir sommar. Men det är ju så det ska vara.
Valborg ja, ja så stort i Uppsala och Lund.
Mysig tid hemma.
Ja, vad härligt med vandring. Jag hoppas också på en sån på söndag.
Ha det toppen.
Kramar!!

Annika said...

Anna:
TACK!! Just morgonljuset är ju så ljuvligt, och kvällsljuset.
Mmm...
OCH just vid den här sjön tycker jag nästan det är vackrare än vid den andra sjön på morgonen.
Vet, visst är den röda stugan SÖT!!
Skulle kunna tänka mig att bo där. HIHI!!
Murmeldjuren är söta och murmliga, hihi!! Ser dem ofta.
Fågeln ja, no idea!! Önskar jag visste.
Ha nu en superfin helg, Anna!!!

Annika said...

Channal:
TACK Anna!!
Ja, jag älskar mina stråk!!
Njut av den härliga blomning ni har framför er.
Så härligt fin tid på året.
Kramar och trevlig helg!!

Anne-Marie said...

Tar och kommenterar på ditt förra inlägg också. :)
Jag får massor med skräppost till min bloggemail men som tur är kommer den för det mesta till min Spam-folder. Man undrar som sagt ibland över dessa email. :)
Allergi hade jag verkligen i Sverige och led av det varje vår och sommar. När jag kom hit blev det bättre men av någon anledning har jag känt av allergier i vår. Jobbigt när man nyser och snörvlar.
Trevligt med National Park Week och att man bjuder på inträdet.
Usch då, har ni också bränder i din del av landet. Har inte hört så mycket om bränder i de områdena. Man undrar hur det blir i år i västra USA med skogsbränder.
Men du, det låter ju helt otroligt att ha Starbucks hos tandläkaren. Ja, only in the US troligen. :) Och hur går det ihop med att sköta tänderna med söta drycker och tilltugg?
Vi hade ett ordentligt regn faktiskt under natten och det verkar vara svalare. Skönt tycker jag. Trevligt att få påta i egen täppa. Det saknar jag.
Ha en fin helg och kram!

Anne said...

Jättevackra bilder, Annika. Ljuset märks i de här bilderna, det är nåt speciellt. En harmoni, ett lugn som bilderna förmedlar så bra. Jag kan riktigt känna den där tidiga morgonen och ljuset. Underbart helt enkelt!
Nej men vad häftigt, jag har aldrig sett en groundhog "live", så de är rätt vanliga alltså. Tycker den ser rätt gullig ut faktiskt.
Jag är jättenyfiken läsa och se vad du ska plantera och vad du tänker köpa på handelsträdgården. Skriva och visa gärna bilder när du planterar. Jag ska själv plantera nästa helg, kör bara krukor men det blir fint det med och är rätt mycket jobb det med. Brukar alltid köra pelargoner, ett säkert kort för mig och jag kan så lite, inga gröna fingrar här inte men roligt höra och se vad andra planterar. Hint hint, kör gärna ett planteringsinlägg :)
Kram!

Monica said...

Så fort det blommar över, och så vackert det är den tiden men väldigt vackert med grönskan som kommer också, så fint! Vilken fin fågel och färgstark, vi får väl googla:-). Och kul litet murmeldjur, lite gulligt tycker jag. Fina foton har du från promenaden. Önskar en fin helg!

Eva i Dalarna said...

Verkligen fina bilder. Mysigt att kolla på när man bara går och väääääntar på grönska värme vår. Men här har det knappast börjat knoppa än o i morse låg det snö på gården. Som tur är så försvinner den fort!
Trevlig helg Annika!

Annika said...

AM:
Denna SPAM alltså. OCH de som skriver den. PUST!!
OCH hur mailen är formulerade. SUCK!!
Allergi hade jag också hemma, och även här. Men de senaste åren har det nästan försvunnit. SÅ innerligt tacksam över det alltså!!
Jo, en ganska stor skogsbrand härjar i Shenandoah nu. SÅ inte roligt. vet att röken dragit in i de sydvästra föroretnsa till DC. Inte hit ännu, jag bor ganska mkt nordväst om stan, men slutar det inte så kommer vi att känna av det också.
Det är torrt i markerna. Nu regnar det lite, kanske mer i centrala VA, vi ska hoppas det.
Inte roligt.
Kvinnan är hittad, död. Självmord. Tragiskt.
Sbux hos tandis är otroligt faktiskt. Helt otroligt.
Jadu, han har säkert tilltugg också, skulle tro det. Ska fråga Anna nästa ggn hon går dit, haha!!
Kramar!!!

Annika said...

Anne:
TACK!!
Ja, du vet, ljuset kan få igång mig.
Är det rätt ljus ute måste kameran med. iPhone är ju alltid med mig, men Canon får hänga med när det är som allra finast.
Idag är det mest mulet och regn.
Groundhogs är vanliga, ganska söta. OM de håller sig borta fr bostäder o trädgårdar.
Ja, jag ska mest köpa sånt jag ska sätta i krukor + lite Flitiga Lisor och sånt trams, haha.
Sen blir det en del amplar också sånt. Hoppas jag kommer iväg snart.
Kramar och trevlig helg!!!

Annika said...

Monica:
TACK Monica, ja precis, så fort det blommat över kommer grönskan. Den blir tung ganska snart. Tungt grön, och vacker förstås på sitt sätt.
Ni har ännu ert fina, fina kvar. ÅÅÅÅ vad härligt.
Tror det är en red finch det där.
Murmeldjuren är lite söta, absolut. Bara de inte kommer in i trädgårdar och så. Börjar bygga under hus etc.
Ha en toppenhelg!!

Annika said...

Eva:
TACK!! Vad glad jag blir!
Ert fina ligger framför er, och det är jag avis på. Mitt är över nu!
Tusen tack för snälla ord.
Ha en toppenfin helg!!!

Monica said...

Du tror inte det är en röd kardinal? Den ska finnas hos dig, intressant! och den har röd näbb, det där svarta bandet har den men en tofs också och den ser jag inte men kanske lägger ned den ibland:-).

Annika said...

Monica:
Nej, de är större, Vi har dem också, men de är större och annorlunda, Virginias statsfågel.
De är så fina, Monica. Ska försöka fota en sån om jag har en chans.

Monica said...

Ja de är stora ser jag, 20 cm nånting, så fina! Kul om du fotar en:-), några såna har vi då inte här:-)

Monica said...

Ja de är stora ser jag, 20 cm nånting, så fina! Kul om du fotar en:-), några såna har vi då inte här:-)

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Hej! Här är jag igen ;-)
Jag har varit dålig på att kolla och kommentera bloggar senaste tiden, och så snubblar jag rakt in här i de ljuvligaste vårbilderna!

Det är egentligen ganska "sjukt" det här med årstidsskillnader i världen...
Tänk att ni håller på att gå in i vårens slutfas, medans våren inte ens börjat här hos oss...
Som du vet blir jag sådär laaagom avundsjuk ;-)
Och speciellt som jag sett på en massa bloggar i dagarna att körsbärsträden blommar i Stockholm.

Och som sagt; som vanligt älskar jag dina bilder. Allihopa.
Men speciellt en av bilderna i just dessa inlägg var verkligen speciell!
Bilden med den vita blomman mot den blåa bakgrunden (tror det blev 7:e nerifrån).
Jag blev verkligen kär i den!
DET är en bild jag lätt skulle kunna ha som stor canvas på väggen :-D
GOOD WORK!!

Annika said...

Monica:
De är stora, och vackra. Lovar, ska försöka fota, men de är ju så snabba de däringa, haha!
Nej, sådana finns inte hemma.

Annika said...

Erica:
Men hallå!!
Det var då INTE igår!
Kul att ha dig här bland kommentatorerna igen! Välkommen tillbaka till fältet, Erica!!
Vet, det är verkligen olika med våren. Vår vackraste har vikt hädan. Körsbären i DC blommade i mitten-slutet av mars.
Sen blev det kyligare, och det är jg så glad för,
Nu ligger våren i första slutfasen, sas. Det vackraste är nog över. Om man ska vara krass.
Och hos er har det inte ens börjat.
Men det är ju härligt det också!!!
Ni har det fina kvar, och då är det sommar sgs här.
Pratade med min syster idag, nej träden i Kungsan är inte helt utslagna ännu. Bara delvis, hn skulle dig och fota lite imorrn och visa mig DEN sanna bilden, sa hon, haha!! Men på ena sidan blommar de vackert, dock ej peak, sa hon.
ÅH, tack, den vita dogwooden, ja de är fina de där dogwoodsarna, hihi.
Roligt att du gillar det fotot.
TACK bästa Erica, ha en fin helg.
OCH du, don¨t be a stranger!!!
:-)

Katarina P said...

Åh så vackert ni har det nu! Vilken lycka att få promenera runt i det där. <3

Och hur sött var inte murmeldjuret!

Ha en trevlig helg!

Annika said...

Katarina:
Men åååå tack!!!!
Ja jag älskar det! Men nu är faktiskt vårt finaste över. Ni har ert fina kvar!
Hihi, ja groundhogs kan vara söta.
Trevlig helg!!!

Musikanta said...

Fantastiskt vackra bilder med den skira grönskan. Och de är verkligen rofyllda också. Här hade vi frost i natt men våren kommer väl till oss någon gång framöver i alla fall.
Kram från Ingrid

Anonymous said...

Tror jag har sagt det förut - Dina foton av Reston är otroligt vackra.
Om Reston anställer en "photographer in residence" - DU är det rätta.
Underbara compositioner. Njuter av att scrolla genom skönheten.

Väntar på att få hjälp med vårstädningen på gården. Är lite sent ute. :)

Ruth i Virginia

Vform said...

Kan inte annat än hålla med alla föregående "talare"!!
OTROLIGT VACKERT!! OM vi kunde få en liten, liten del av allt detta du visar!
Tack till dig för att vi får ta del av din värld! Vi har sol, regn, hagel, snö vart om annat här och mätaren visar inte många grader ... frost nattetid! Förstår att du vet det redan, men måste skriva det ändå!
Inte bättre i södra Finland dit jag varit över helgen!
Fortsätt och visa vår/sommar du för mig, jag bara njuter :)
STORA KRAMAR :)

Annika said...

Katarina:
TACK!
Nu är det jättefint.
Murmeldjuren är ganska söta.
Ha en fin måndag!!

Annika said...

Ingrid:
TACK!!
Så glad jag blir.
Ja er vår kommer också, alldeles säkert.
Kramar!

Annika said...

Ruth:
TACK!!
Du har sagt det förr, men jag uppskattar det LIKA mycket varje ggn!!
Tusen tack. Dina ord värmer mitt hjärta!
Jodå, jag har fått lite uppmärksamhet för foton från olika instanser i Reston, vilket är roligt.
Hoppas du haft en fint veckoslut.
Jag har inte heller planterat än, men vi hinner, Ruth!!

Annika said...

Vivan;
TUSEN TACK!!
Jag vet, vi ligger långt före er vad gäller våren, men ert fina kommer. Och då blir det SÅÅÅ vackert hos er också.
Ja, jag såg att Sthlm fick snö i helgen också, och jag såg att Närpes fick mkt snö. Inte kul, men det vänder.
Tack fina Vivan, ska fortsätta visa min vår, som snart är sommar.
Kramar!!