Thursday, April 14, 2016

Mest poppis i veckan, FULT, House of Cards, HAPPYish, svala vårvindar och kryssningsnytt ...

Hejsan!


Det är torsdag, och eftersom  “allt börjat komma in normala gängor”  igen blir det härmed en punkttorsdag!
Så, häng med!


*    Populäraste inlägget i veckan!



Så kul att så många av er gillade mitt tisdagsinlägg som handlade om något så trivialt (och tråkigt) som att handla mat.
Kul med all respons där. TACK för det.
Ja, jag bor i ett svindyrt område och det märks på matkassarna. De kostar.
Trist.
Som jag skrev, det beror helt och hållet på var i USA man bor. På vissa ställen är maten jättedyr, på andra är den mindre dyr.
USA är en kontinent.
Nu är det snart dags att handla inför helgen. Så vi kan ju tippa att kvittot för de inköpen inte blir direkt billigt det heller.
Ack ja.
Iallafall, grymt kul för mig med all feedback vad gäller det inlägget. Vardagsinlägg som blev mycket poppis.
Jag kanske tar er med till Safeway (min andra stamaffär) också? Det var verkligen roligare att handla med “er som sällskap”.



*   FULT som stryk! OCH vem KÖPER??



Alltså, häromdagen då jag kollade statistiken på min blogg hamnade min blick på en annons.
Den visade något av det fulaste jag sett. Jag var tvungen att visa för Peter som satt och jobbade för fullt när han blev avbruten av frun.
Jag undrar, vem vill HA en sådan här FUL vas?
En vas som samtidigt är ett mobilställ.
Give me a break …
Allt hittar de på.





*   House of Cards.



Nu har vi sett klart säsong 4.
Jädrar i gatan vad BRA den säsongen var. Nästan hela tiden.
Vilket par de är, The Underwoods.
Vilket svartspel och vilka osjäliga personer.  Ändå gillar jag dem.
En riktig top of the line serie. OCH så Joel Kinnaman i STOR roll. Han har ingen svensk brytning ALLS, vilket verkligen ÄR högst ovanligt bland svenska skådisar. WOW, wow, och WOW, säger jag.
Nej, jag lovar, jag avslöjar inget här. Nemas spoilers! Samtidigt skulle jag gärna ta ett HoC-snack med någon som, liksom jag, sett klart säsong 4.  Tycker det finns en del att TYCKA till om där, nämligen.




*   Ännu ett tv-tips.


Peter och jag började se en ny serie, för oss, igår.
HAPPYish på Showtime. SOM jag gillade den, direkt.  Satirkomedi i ganska svarta toner.  Totalt skruvad, och samtidigt med stor igenkänningsfaktor.
Handlar om reklambranchen på Manhattan i nutid. Två svenska chefer  råder på den byrån ( Lite kul bara det, haha.  Jodå med klar svensk accent denna gång).
Men framförallt handlar serien om ett medelålders par med en liten son som bor i Woodstock, en bit från NYC.  Pappan i familjen pendlar in med Metro North till Manhattan varje dag och kommer tillbaka  till den lilla orten varje kväll.  Mamman är konstnär och hemmavarande.
Twistad till max, men så briljant.  Vet inte alls om den visas hemma, men om den gör det så SE DEN!!





*   Vårvindar friska ...


Ja, det är strålande vacker vår nu.
Det har varit ganska kyligt ett längre tag. Mars enorma värmebölja drog sin kos. LIKA bra det. Som jag sagt till er tidigare, jag föredrar sena vårar framför tidiga.
Är det kyligare fördröjs blomningen, den som annars går så snabbt.
Jag saknar aldrig värmen om våren, den kommer ju iallafall med BESKED sen, och sommaren är ju givet HET.
Men, visst även jag fram emot 20-24 grader som det ska bli i helgen.
Det är inte dumt det inte.
Något jag däremot verkligen inte gillar är blåst.
Jag är så less på blåst. Det känns som om det blåst mycket denna vår. Ogillar. Skarpt.



*   Kryssningsnytt



Fick en fråga nu i veckan om kryssningar. Jess undrade hur man får reda på det som sker ombord.
Hon undrade hur man vet vilken tid man måste vara ombord efter ett strandhugg? Eller om man bara får gissa? Eller om man måste vänta på att de ropar ut det hela över PA-systemet?
Hur vet man hur man ska klä sig på kvällen?
Kort sagt, vad sker ombord?
Så här är det, varje kväll lägger hyttstewarden ett nyhetsblad på din säng. Där står precis ALLT som kommer att ske följande dag. Allt från när fartyget ankrar till när sista drinken serveras i nattklubben, typ.
All info man behöver finns i nyhetsbladet.
Jag fotade ett av dem, och resultatet ser ni nedan.
Precis så ser ett nyhetsblad ut, och det delas ut av din steward varje kväll då han, eller hon, fixar din hytt för natten.
Nyhetsbladet är MYCKET användbart.











Nu önskar jag er alla en fin och bra torsdag!

20 comments:

Eva i Dalarna said...

Fixa hytten för natten, vad gör de då? Bäddar upp sängen?
Är de i hytten många gånger varje dag?

Anne-Marie said...

Nu ligger jag efter igen så kommenterar flera inlägg.
Först ett stort grattis till Peter! Vad duktig han är. Kanske tur att det inte var så varmt när de sprang.
Wow, vilken mataffär. Som du förstår har vi ingenting sådant där jag bor. Och så mycket ekologiskt. De har slutat ha Jarlsberg i "min" mataffär vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Små orter i USA går inte att jämföra ens på samma årtioende med större städer med tanke på utbud.
Haha, nu vill jag gärna upplysa om att vårt smör är ännu dyrare. :) %5.99 eller mer för den typen paket. Och troligen är allt annat dyrare också - även grönsakerna som säkert kommer från Kalifornien. Våra matpriser är så höga att det börjar bli svårt att handla faktiskt. Allt har gått upp bara de senaste 2 månaderna.
Kanske jag skulle ta litet bilder på priserna hos oss för de slår dina. Och visst är det pinigt att fota inne i affären. ;)
Jag tror det är viktigt att ibland koppla ner sig från sociala medier. Jag har ju ingen smartphone så tittar inte ner i den varannan sekund. Men att vara bortkopplad från internet hemma är litet konstigt. Jag har inget wifi hemma så bara fasta uppkopplingen.
Det var en särdeles ful vas. Som sagt, vem vill ha en sådan?
Har inte tittat på dina tips. Jag tittar knappt på TV nuförtiden eftersom det inte finns något som jag tycker är värt att titta på.
Vi hade runt +25 i slutet av förra veckan och under helgen och nu är det kallt och till helgen skall det bli varmt igen. Litet småjobbigt faktiskt. Skrev precis ett inlägg om en trevlig utflykt under helgen i värmen.
Kramar!!

Steel City Anna said...

Tyckte inte att vasen var jatteful faktiskt :) daremot undrar jag varfor man ska ha ett mobilstall, det har jag aldrig sett forut! Vill inte mobilerna ligga ner langre tro :)

Wow, vilket gediget program for kryssningen! Jag skulle latt stanna ombord hela tiden :)

Desiree said...

Punktform är alltid uppskattat liksom vardagsinlägg och EFIT. Jag vet att jag själv kan vara lite dålig på dem. House of Cards säsong 4 håller jag på att kolla på just nu och har kommit ca halvvägs. Den är ruggigt bra. Hela tiden oväntade nya twists. Jag får återkomma och diskutera mer med dig då jag har sett klart. Det var en bra fråga som Jess kommit med. Kul och intressant att se hur Celebrity News ser ut och vad som händer på en båt under en dag. Finns ju verkligen massor att välja mellan. Ingen behöver ha det tråkigt direkt.
Ha en fin torsdag Annika.
Kram!

Annika said...

Eva:
De kör turn down service.
Precis, fixar den för natten, drar för gardiner, ser till att man får nya handdukar and what not.
Sånt.

Annika said...

AM:
Ja, jag har faktiskt saknat dig, vännen.
KUL att ha dig här igen!
TACK, Peter gjorde så bra ifrån sig! OCH han har mått så bra efteråt. Så han är nog taggad att snart bita tag i ett mindre lopp igen.
Det vr nog bra för dem att det var kyligt. Jag frös mer än P, lätt.
Ja, jag vet...DET är ju så olika på var man bor i US. Förstår att dina mataffärer inte alls liknar mina.
Vad synd att de slutat med Jarslberg. Den är ju verkligen GOD!!
men å. är det sant? Är det dyrare hos er än hos mig?
Helt sjukt. OCH i en så mkt fattigare kommun. Ngt är snett och fel.
Det trodde jag INTE, AM.
Du kanske såg vad Annika i SD skrev, att det är mkt billigare hos dem. NU tycker jag synd om dig. Fasiken att det ska vara så dyrt.
Ja, det är extremt obekvämt att fota i en mataffär. Jag får liksom låtsas att jag sms:ar hela tiden.
HAHA!
Exakt, funderar stort på att ta ett break i vardagen från hela nätet, bara för att testa. Svårt blir det, men det är värt ett försök.
Vasen ja, trodde inte mina ögon. Fy fasiken, kostar sådär 32 dollar. Nej tack.
Netflix är det nog jag tittar på mest numera. Så har det blivit.
Vi ska få varmare nu också, helt OK. Men mig gör det inget att det är lite kylslaget.
Ska strax komma och läsa hos dig, såklart.
Kramar!!

Annika said...

Anna:
Det är det där stället som gör den så töntig och ofattbar, haha.
Man kan väl inte ladda den där heller, utan den ska bara stå där. Alltså...OCh vara vacker? Precis, varför kan inte mobben ligga ner...?
:)

Exakt, du ser, man kan lätt stanna ombord hela dagen. Ngt händer jämt!!
:))

Annika said...

Desiree:
EFIT är himla KUL.
Synd bara att det blir av SÅ sällan.
Dags för ett sånt snart, kanske.
Delvis är det ju lite jobbigt att köra ett sånt. Men, ja, det är ngt i vardagen som är lockande. Jag gillar ju också sådana inlägg hos andra.
När du är klar med HoC skulle jag gärna ta mig ett litet snack med dig. Skitbra säsong, helt otroligt BRA!!!
Fasiken vilket PAR de är de där två.
Precis, ingen behöver ha trist på en kryssning. Allt finns.
Och vill du inte delta i ngt så går det lika bra också.
Kramar och tack vännen!!

Channal said...

Missade ditt marinlägg. Ska kolla in det. Den vasen var verkligen skutful! Vem köper?!! Haha!! House of Cards är så bra! Såg färdigt senaste säsongen för ett par veckor sedan. Blev marathon, kunde inte sluta. Måste tipsa om en brittisk deckare på Netflix som är bland det bästa jag har sett. Så spännande o otäck. Happy Valley heter den. Bara sex avsnitt. Missa den INTE! Min favvis James Norton har ingen trevlig roll.

KRAMAR Anna

Annika said...

Channal:
Alltså, vasen är ett skämt.
Ser ut som ngt fult gammal 80-taligt som sen dessutom är mobilställ. Tror knappt det är sant, haha!!
HoC ja...
Nyfiken på vad du tyckte om de sista avsnitten på säsongen.
Helt briljant serie.
OOH tack för tips. SKA aboslut kolla in den serien- Sex avsnitt, perfekt.
Kramar!!

Anne said...

Vilken detaljerad lista, nyhetsbladet alltså. Förstår det var användbart. Vad mycket kul som händer ombord, det måste jag säga. Känns som man aldrig behöver bli uttråkad, om man skulle känna "bara vara" inte räcker till.
Haha, gräsligt ful vas alltså. Men det gör ju det, precis det jag såg du skrev i kommentaren här ovanför nu, den ser ut som nåt från 80-talet.
House of Cards älskar jag, har inte sett nya säsongen än. Helt ärligt går vi lite och suger på den, för jag vet ju att när man väl börjar så betar man av den snabbt. Så säsongen är riktigt bra alltså, mmmm härligt. Läste nån recension och där fick den också högt betyg.Verkar som fokus är extra mycket på Claire denna säson också, fick det intrycket av det jag läste om säsongen iaf. Men nej tack, inga super stora spoilers :)
Joel Kinnaman är jag en stor fan av, såg honom i The Killing (amerikansk serie) för några år sedan. Den är ganska mörk, en kriminalserie som är ganska långsam och mycket fokus på karaktärerna. Jag tyckte den var så himla bra, kanske inte din stil då du ju inte är för deckare. Men där märktes det i alla fall att han pratade helt utan accent, noll. Han pratar som en inföding, inte tal om annat. Som jag förstått det dock är hans pappa amerikan och mamma svensk, uppväxt i Sthlm men blev tvåspråkig tack vare pappan.
Kram!

Monica said...

Jag tänkte på vasen att man lätt kan skvimpa vatten på telefonen:-), väldigt konstig kombi men man måste väl ständigt komma på nytt, nån köper säkert eller så kommer den på rea snart och då köper fler:-).

Skönt om vårstormarna vore över, blåst är mycket värre än regn och snö, och det blåser oftare hårt numera. Vi har haft två väldigt fina dagar men nu är det som förut igen:-).

Väldigt välorganiserat på er kryssning, så bra med det programbladet! Här får vi väldigt många erbjudanden om kryssningar, hela tidningar kommer, ser att de är väldigt dyra de som utgår från USA och det är resorna som tillkommer dit och hem och inom landet också kanske innan man kan äntra "båten". Vi såg en med Queen Elisabeth som utgår från UK, tror den gick runt lite där och Frankrike kanske, det krävdes många outfits:-), med början på frukosten, sen ny till lunch gärna och kungligt afternoon tea sedan med särskild klädsel, middag ny dress igen och middagsdans på det, på kvällen var det bal med balklädsel:-), och en massa annat fanns som hos dig, men man måste ha stor resväska tänkte jag:-). Anna och jag såg hennes båt i Edinburgh där den "vilade", är fantastisk, otroligt fin, så uttänkt allt från porslin till sängkläder och handdukar, jag köpte en handduk:-), alla kryssningsgäster skulle nu få uppleva detta. Var ett överkomligt pris tycker jag men det tillkommer en del kanske (i outfits). Och båten är en som hon rest med över hela världen tidigare, kom ny sedan men vet inte om hon reser så nu.

Joel Kinnaman är det ofta intervjuer med här, tänkt mig mer honom som uppväxt i USA men det är här. Här sänds mycket engelskt, deckare, filmer, dokumentärer och serier, väldigt bra vad man än tittar på. Vet inte om vi kan se den du skrev om. Väldigt mycket filmer går också från USA, sådana som kommer igen och igen och är bra. Och också en hel del dokumentärer om olika delstater och lagar som skiljer eller hur det är att leva där, ja man måste fatta att det är en kontinent som du säger, enormt stor och med enormt mycket människor och att man inte direkt kan säga: att så är det i USA:-) för det skiljer som i olika länder.

Ha det så fint!

Annika said...

Anne:
Visst, mkt bra. Man klarar sig nästan inte utan en sådan.
Jamen vasen, vad är det?
Helt sjukt. OCH vem köper?
HoC, så bra. Om förra säsongen var lite seg så var denna helt otroligt BRA!
Mkt fokus på Claire, och inte mig emot.
Vill höra sen när du sett.
Inga spoilers. Lovar!
Sant, googlade på Kinnaman, och ja, pappan amerikan. Så där ligger lite av hemligheten.
Vilken BRA skådis han ÄR!!
Nej, The Killing har jag inte sett. Precis, det är nog inte min grej, men säkert Peters.
Kramar!!

Annika said...

Monica:
SÅ himla knäppt, eller hur?
Fattar NOLL.
Undrar om ngn köper den?
Ja, det känns som om det blåser oftare nu än förr, väldigt skumt.
Och trist.

Ja, mkt att göra ombord på en båt som man kan ta del av.
Kan tro att det är mkt dyrare att boka en kryssning hemma än här.
Verkligen.
Så många utgifter som vi slipper.
Men, det beror ju på vilken hytt man tar etc.
QE2 tror jag kryssar mellan South Hampton och NYC. Skulle gärna ta den alltså. Cunard Line skulle jag gärna åka med övh.
Den är tjusig.
Ja, man ska ha med kläder så det räcker. Jag hade inte med tillräckligt kändes det som.
Men, men...

Nej, Kinnaman lär vara uppvuxen i Sthlm, men med amerikansk far. Gick i skolan hemma etc. Otroligt duktig skådis alltså.

Mkt av det jag skriver om går på Netflix, det är mest där jag tittar numera.
Men Happyish går på Showtime.
House of Cards bara på Netflix.
Ja, de har så mkt kvalitet där, sgs enbart. SÅ bra dokumentärer etc. OCH serier. Allt de gör är bra, kan man nog säga.

Visst, det skiljer sig från delstat till delstat här. OCH inom staten också.
Det är därför man aldrig kan säga; I usa är det si och i USA är det så...
För det är så olikt vart man än kommer.

Ha det jättebra!! Njut av våren!

Steel City Anna said...

Såg nu att det till och med var katolsk mässa på båten. Helt otroligt! Vilket bra jobb för prästen :D kryssningspräst, det skulle man ha blivit ju.

Annika said...

Anna.
Fniss, jag vet, ganska soft jobb.
Kryssningspräst, det vore ngt det ;-)

Channal said...

Hej! HoC är superintelligent och smart! Älskar't! De är riktigt otäcka! Snacka om att dupera o intrigera... scary! Det läskiga är att jag gillar dem i alla fall. Snacka om att de är äkta psykopater. De är ju mördare! Tror att Claire Underwoid blir USA's president!!

Annika said...

Channal:
Man blir liksom besatt av dem.
OCH de är sååå otäcka.
Men ändå.
Jag vet. Ja, helt vrickade bägge två. men helt briljanta.
Tror också CW blir pres.
Hela serien är som en master class i den finaste teater.
Kram

Jess said...

Vad ni har vackert hos er, speciellt nu på våren! Underbart! Kan tänka mig att det doftar ljuligt, och kanske mindre ljuvligt, på vissa ställen.
Mycket fina bilder!

Tack för att du visade hur kryssningens nyhetsblad kan se ut. Så bra med all information. Wow! Det finns verkligen allt man behöver veta.
Jag fyller ju de stora 40 i slutet av detta året och blir sugen på en kryssning men det förblir nog en önskedröm men man vet aldrig.

Ha en underbar helg!
KRAM!

Annika said...

Jess:
Tack, och ja, det är verkligen så otroligt vackert här nu. Helt galet.
Men snabbt övergående.
Ah, men ja, åk på kryssning!! DET vore ngt det.
Vintern är en bra tid att kryssa på.
Ja, i sydligare vatten då.
TACK för att du frågade, det ar så roligt att lägga ut det ovan!
Kramar!!