Wednesday, April 06, 2016

När man kör samma rutt för andra gången med några års mellanrum ...

Hej och godmorgon onsdag!



Idag ska vi kryssa lite igen.
Vi ska ut på Karibiska Havet och kryssa söder om Kuba mot Grand Cayman Islands och Jamaica.

Morgon på vår hyttbalkong. Vi hade en kaffestation nära hytten, så jag brukade gå dit och hämta en kopp kaffe som jag drack innan frukost medan jag tittade på havet från balkongen.


Vinden upphörde och det var skönt!
Jätteskönt!
Strandhugg nummer två ägde rum på Grand Cayman Islands.
Det var andra gången för oss där. När vi kryssade med Norwegian Cruise Lines fartyg Norwegian Sun 2012 gjorde vi även då strandhugg där.


Ännu en balkongbild.


Problemet med GCI är att det inte finns någon djuphamn, ingen kryssningspir.
Alltså får de båtar som lägger till där lägga sig på redden i bukten utanför George Town.
När fartyg lägger sig på redden, ankrar upp alltså, får passagerarna ta småbåtar från fartygen, så kallade Tender Boats, in till hamnen.  Tenderbåt, på svenska.
Att “tendra” tar tid, och det är ganska jobbigt.
Tenderbåtarna går i skytteltrafik mellan hamn och fartyg, och för att komma iland måste man ombord skaffa sig en så kallad “tender-ticket” för att på så sätt få en biljett med nummer på den grupp man ska “tendra” in med.
Denna dag låg det 8 fartyg i bukten. Åtta stora kryssningsfartyg med tusentals människor ombord.
Vädret var svårt. Starka strömmar som gjorde det komplicerat för tenderbåtarna att lägga till vid fartygen.
Det tar ALLTID lång tid att tendra, men denna gång tog det EXTREMT lång tid.
Celebrity Silhouette använde sina egna livbåtar för att snabbare transportera folk in till hamnen. Det såg vi även att många av de andra kryssningsbåtarna gjorde också, använde sig av sina livbåtar.

OM ni ska kryssa i framtiden, så försök undvika hamnar som saknar djuphamn och kryssningspir, det tar så lång tid och man förlorar så många timmar när det ska tendras.

Vädret var sådär också. Det regnade om vartannat. Men vi hade “tender ticket, group 22” och kom iland före klockan 13. Vi lade till klockan 10 … So there you have it. Tidskrävande så till den milda grad.
Vädret och strömmarna ställde till det + antalet fartyg som redan låg där då vi ankrade upp.
GCI är en MYCKET populär destination för rederierna.

Som vanligt tog vi en taxi till Seven Mile Beach. Vi gick ut på den stranden och lade oss där, Men ja… Vi hade vädret emot oss, det ösregnade ibland. Visst, det klarnade upp efter ett tag, men det förtog en del av upplevelsen.
DET, plus att vi skulle vara ombord senast klockan 17:30 igen.
Ingen stönig beach club denna gång iallafall.
Vattnet var skönt, lugnt och varmt.
OCH Seven Mile Beach ÄR härlig.
Sanningen är den dock, jag gillade GCI bättre förra gången vi var där. Nu känns det som om jag inte behöver återkomma dit heller.
Man ska inte ta samma rutt på en kryssningen back-to-back, jag har lärt mig det nu.


Här ser ni hur båtarna ligger på redden.  Bilden har jag tagit på Seven Mile Beach.





Det klarnar lite...


Hoppbilden, nog hade de kunnat hoppa högre, haha!

Den vita båten är en tenderbåt.  En sådan tenderbåt tar 180 personer.  Bakom tenderbåten ligger en livbåt och väntar likaså.

Efter GCI styrdes kosan mot Jamaica.
På torsdagens morgon lade vi till vid kryssningspiren i Falmouth. Förra gången la vi till mitt inne i Ocho Rios.
Denna pir var SÅ mycket bättre, och lugnare.

Vi hade bokat exkursion via rederiet. Av någon anledning har Jamaica nu två gånger blivit våra mest äventyrsfyllda dagar.
Denna gång for vi till ett ställe som heter The Blue Hole. Det är en flod där man kan hoppa i vattnet från olika klippavsatser, många meter över ytan ibland.
Jag var verkligen utanför min bekvämlighetszon, kan jag tala om. USCH!
Jag hoppade två gånger, en gång från någon meters höjd, och nästa gång från nära tre meters höjd. Tvingade mig själv till det. Verkligen tvingade. USCH, igen.
DJUP flod, och väldigt blått och fint vatten. Härligt på det sättet. Efter att jag hoppat två gånger fick jag NOG.
Faith hade ingen lust att alls att hoppa i, men Peter och Karolina fortsatte den guidade hoppturen, och deras sista hopp var på SEX meter! Vilket MOD!!
De var så nöjda.


Sådana här bilder man måste beställa, ni vet.  Nope, det får duga så här.  Här hoppar Karolina i. Bilderna på mig får ni INTE se.

På eftermiddagen var det river tubing i The White River.
Det var roligt på alla sätt och vis.
Har alltid gillat att flyta i en stor badring längs med en flod. Ibland var det ganska tvära och branta forsar och där såg guiderna minsann till att man fick snurra och hoppa.


Karolina i en av forsarna i White River!

Jamaica är vackert, och grönt och kuperat. MEN liksom förra gången hade jag ingen kamera med mig.
Ingen ide på de utflykterna vi gjorde.
Vi var borta hela dagen, och kom tillbaka till fartyget någon timme innan det avgick.
Vädret var i det närmaste perfekt, vindstilla och varmt! Kanske runt 30 grader på Jamaica och det är bra då man har vattenaktiviteter inplanerade.


Väl tillbaka på båten igen var det dags för en drink, och sen martinibar och middag.
Så härligt.
Gillar att se ut som en beach-bum hela dagen för att sedan svida om och göra mig fin till middagen.


Tillbaka på båten igen efter en dag på Jamaica.  GÖTT med en öl på akterdäck innan omsvidandet.

Imorrn ska jag berätta lite mer…
Ha en BRA onsdag alla!!

26 comments:

Anne-Marie said...

Skönt att blåsten avtog. Jag blev nästan sjösjuk av att läsa ditt förra inlägg. :)
Intressant att höra om hur man tar sig från det stora kryssningsfartyget till land. Tala om väntetider!
"Som vanligt" tog ni en taxi - ni måste vara stammisar. ;) Ser fint ut trots att vädret inte var det bästa.
Ja, litet högre kunde de kanske ha hoppat. :)
Jag skulle inte ha vågat hoppa i vattnet som du gjorde. Har mycket stor respekt för vatten (inte bara vågor ute på havet) och tycker inte om att få vatten över huvudet. Imponerad att du trots allt vågade hoppa. Sex meter! Verkligen modigt av Peter och Karolina.
Det här att kryssa är helt klart något jag inte kan någonting om så läser och lär.
Kramar!!

L said...

Så härligt att följa er kryssningsresa. Det ligger på bucket list hos vissa hos oss men jag själv har alltid varit skeptisk och vägrat.
Men, man kanske blir omvänd nu?.....

Nettan said...

Åh så mysigt! GCI toppar min önskelista på öar i Karibien, återstår att se om vi kommer dit någon gång?
Jamaica vet jag inte om jag är så sugen på, får nog ta mig en funderar kring det.
Vilken tid på året tycker du är bäst för kryssning? Vårvintern? Vinterhalvåret?

Härligt att läsa om er kryssning oavsett.

Kram
Nettan

Desiree said...

Du har nog ratt I att man inte ska atervanda till samma stalle man varit pa tidigare om det var relativt nyligen man var dar. Forsta upplevelsen tenderar att vara den basta.
Sa modig du var som fixade 3 meters hopp. Det ar starkt gjort. Jag vet sjalv hur feg jag ar nar det galler just hopp nar vi varit ute och kort Canyoning. jag har sjalv bara klarat en till tva meter och sedan tycker jag att det blir allt for laskigt. Jag forstar dig till fullo att du fick nog av de tva hoppen som du gjorde. Modigt och duktigt som sagt. Synd att ni hade lite osis med vadret pa Grand Cayman. Ser underbart ut att mota morgonen med en kopp kaffe pa er egna hyttbalkong och blicka ut over havet.
Kram!

Evas blogg said...

Åh vad jag gillar dina reseskildringar. Tack för att du delar med dig!

Tirun Travel Marketing said...

Serenity and peace descend as you enter the tranquil environs of the Canyon Ranch Spa on board Celebrity Cruises.

Steel City Anna said...

Tyckte det lät tillräckligt skrämmande med småbåtarna in till hamnen men sen kom ju bilderna på höga hopp och gummibåtar ... Hon är modig din dotter! Och du, som hoppade, det hade jag aldrig gjort. Jag hade nog inte ens vågat gå av fartyget, tänk om man missar att åka tillbaka igen och ingen liten båt kommer och man lämnas kvar :) Martinibar lät mer som min grej :)

Annika said...

AM:
Ja, det var skönt.
Strömmarna ställde ju till det för tendrarna, förstås.
Det är bara på GCI man tenderade in under denna resa. De flesta öar har djuphamn och kryssningspirer, som tur är.
Tendring är jobbigt.
Ibland är det bäst att bara ta en taxi till en strand, inte åka med ngn förbeställd utflykt, det har vi lärt oss genom åren vi kryssat, och utan att vara stammisar nånstans ;-)
Ja, årets hopp var inte mkt till hopp, den på 7 mile beach. BAKLÄXA!!
Men jag vet, jag fick verkligen TVINGA mig själv till det där andra hoppet i The Blue Hole. USCH!!
OCh sen fick jag också mkt riktigt fullt med vatten i öronen och öronlock i flera timmar. GAAAHHH!!!
Not fun!
Ja, du får lära dig lite om kryssningens ädla konst här nu ;-)))
Kramar!!

Annika said...

Lisa:
Jag ska omvända dig...
Nu..
Nu..
NU!!!
:-)
Klart ni ska kryssa. I lovet it!!

Annika said...

Nettan:
GCI är fint, men lite trist kanske...??
Kom fram till det nu när jag var där för andra ggn.
MEN jag har inte varit på andra sidan ön. Vacker och välordnad är den, märks att det finns stålar där. TILL skillnad mot många andra öar i Karibien.
Jamaica...Nä, jag skulle inte åka dit om jag inte kryssat in. Ingen längtan dit, vacker är DEN! Men iaf ingen ö jag tex skulle vilja tillbringa en vecka på.
Jag har bara kryssat på våren/vårvintern. Det är det enda jag har att gå efter, tyvärr.
Men din fråga är bra, så jag tar den i min Q and A senare.
Kramar!!

Annika said...

Desiree:
HELT rätt.
Kommer inte att göra om det misstaget igen.
Desiree, tro mig, jag tvingade mig till det där andra hoppet. TVINGADE mig. Alltså tänkte att jag inte fick tänka, bara hoppa när guiden räknade in mig. Inte tveka.
Så jag gjorde det, men KUL var det ju inte. Kändes som en evighet innan jag simmat upp till ytan.
Karolina och Peter var extremt modiga, måste jag säga. EXTREMT!!
Ja på GCI var det lite väderotur för oss, men bra ändå.
Fast, nu behöver jag inte återvända dit heller på väldigt länge.
;-)
Kaffet på balkongen var så härligt!
Kramar!!

Annika said...

Eva:
OCH tack för att du läser, och kommenterar!!
Blir så glad att du gillar!!

Annika said...

Tirun:
Did not go there, at all.
I am boring, no spas onboard cruise ships for me.
My loss, I am sure.

Annika said...

Anna;
HAHA, vet du, det kan vara lite trixigt att gå ombord på en tenderbåt. Först ska man ner på däck två på båten, sen ska man ut på en landgång och gå ner för en ståltrappa. Sen ligger tenderbåten där och guppar och har sig. Sen får man liksom ta ett skutt ombord på den.
Livbåt fick vi åka in med. INTE kul.
Måtte det fan aldrig hända ngt till havs för livbåtarna är inte kul. KLAUSTRO fick jag nästan där, nästan.
Lovar, man missar inte båten. men jag har hört om folk som missat och sen fått ta flyg till nästa ö för att möta upp igen. TUNGT!!
Jag vet, de där hoppen i The Blue Hole alltså. Snacka om att jag fick tvinga mig själv. K och P så extremt modiga.

bettan said...

Tack Annika för du tar mig in i en ny värld, kryssningsvärlden. Jag älskar att få ta del av detaljer och upplevelser.
Modiga Du, som hoppade. Min svindel är inte att leka med. Kul att K och P går all in.
Tänk vad härliga minnen ni samlar när ni upplever så mycket tillsammans.
KRAMAR!!

Annika said...

Bettan:
OH you BET, Bettan!!
Bara KUL för mig att skriva och berätta om detta.
Ja, de var modiga som hoppade som de gjorde. Jag var verkligen långt utanför min bekvämlighetszon, kan jag säga.
Absolut, roligt att ha dessa minnen!!
KRAMAR!!

Anonymous said...

Hoppa flera meter ner i vatten? ALDRIG I LIVET... är otroligt dåligt på det här med vatten och sånt, kan inte ens simma ordentligt...
Du var modig tycker jag!

Annika said...

Brysselkakan:
Jag vet, jag kände också så. GULP!!
Men tvingade mig, verkligen TVINGADE mig.
Sen var det nog. Efter hopp 2.
:-)

Monica said...

Å käre tid, verkar rätt tålamodsprövande de där havstransporterna, det är så otroligt mycket folk förstår jag och så många fler fartyg på samma plats. Tuffa tjejer i böljan, det ser rätt kallt ut, de är så söta de två. Verkar skönare sen på Jamaica med den temperaturen, då var det skönt att svalka sig förstår jag och väldigt imponerad av ditt hopp i floden, otroligt tuff! Flyta omkring på sån där ring verkar lite kul, det kan jag tänka mig. Skönast annars låter det med att ta en kaffe som fanns så där nära er hytt, sitta på balkongen en stund i lugn och ro och se allt passera, så fint med balkong:-), kul att läsa om allt för det är mycket som är nytt, fast stormar på båt har jag upplevt, värst mellan Göteborg och Kiel men kryssning kan jag inte direkt kalla det:-). PS förstår att du saknade lite en poolbar denna gång;-), blir det inte en sån på landet så ska jag föreslå poolkaffe efter årsmötet:-), är hemskt glad för idén jag fått här:-)

Anne said...

Så intressant det här med tenderbåtarna. Jag har minnen av att du skrivit om det i nåt annat kryssningsinlägg, för flera år sedan och att det då var nåt "drama"? Kanske jag minns fel. När man väntar på att ens tenderbåtsnummer ska komma upp, du skrev ni kom ivög runt 1. Under tiden, måste man stå och vänta på ett speciellt ställe eller kan man roa sig ombord och så får man ett text, ropas upp i högtalarna eller på nåt sätt kommuniceras att nu är det nummer x tur att gå till däcket där man ska hoppa i tenderbåtarna?
Låter lite småläskigt hoppas i tenderbåtarna, hur gör småbarnsfamiljer eller de som är äldre och skröpliga, brukar de grupperna (om de ens är ombord...) hoppa över strandhuggen om det är tenderbåtar som gäller?
Livbåten SER klaustrofisk ut, gulp, så instängd och läbbig. Jag hade definitivt fått klaustro med en gång. Modigt fixa det. Ännu mer modigt hoppa som du gjorde!! Hatten av alltså, jag är grymp imponerd då jag vet att jag aldrig gjord det. Förstår Faith till fullo som helt avstod. Ännu mer imponerad förstås av K och P.
Vattnet är förresten helt fantastiskt, sååå otroligt klart och inbjudande.
Kramar!

Channal said...

YES! Där satt den, hoppbilden! Tack! Men jag kan nog hålla med dig =) Lite högre kunde de ha skuttat. Sanden ser ut som potatismjöl... så vit och mjuk. Härligt! Minns första gången ni gjorde forsränning. Ser kul ut med badringen. Men att hoppa 6 m. Vet inte om jag skulle våga! Kanske! Mysiga dagar ni fick tillsammans.

KRAMAR Anna

Annika said...

Monica:
Jajamen, tålamodsprövande är det. Ett tag trodde vi inte ens vi skulle komma iland. SÅ lång tid tog det.
nej vattnet var SÅ varmt och skönt. Så härligt. Det var inte kallt i luften heller, säkert runt 30.
men solen lyste med sin frånvaro där ett tag.
Floden och hoppen ja, läskigt!!
Skönt var det att sitta med en kopp på balkongen.
Mmm...
Poolbarer man simmar upp till ja... HAHA, så glad att jag gett dig lite inspo där.

:-)
:-)

Annika said...

Anne:
Säkert, när vi var på GCI förra gången med NCL var det tendring som gällde, och även på NCLs privata ö i Bahamas var det tendring.
Som tur är det ingen vanlighet, utan oftast finns det kryssningspirer och djuphamnar på öarna.
Åh, man behöver inte vara på ngt speciellt ställe då man väntar på att tendra, man kan gå där man här PA-systemet, överallt alltså.
Ja, man ska nog vara lite smidig för att kunna tendra, tror inte det är möjligt om man är handikappad tex. Ja, kanske på ngt specialsätt, men inte som jag vet.
Livbåtar är KLAUSTRO, skitäckligt att åka i dem. Ranka och så varma att det nästan var illamåendeframkallande. Säger som jag skrev ovan, fasiken måtte det aldrig hända ngt till havs. Tanken på att sänkas i en rank livbåt i häftig sjö (som man väl får anta att det är om en båt förliser kanske) är hemsk.
Yikes...
USCH!
HAHA, jo det var modigt av mig att hoppa, det tycker jag med. Tror fasiken inte jag skulle göra om det.
Vattnet var SÅÅÅÅÅ härligt!!!
Oj oj...
Kramar!!

Annika said...

Channal:
Ahmen, eller hur...?
Skällde lite på dem sen. ;-)
Lite mer kunde de hoppat.
Tristosarna. Nåväl, de får hoppa desto högre nästa ggn :-)
Du skulle säkert våga hoppa, Anna. Det tror jag. Är man inte rädd så är det ju bara roligt.
Så jag är säker på att du skulle ha gillat det.
ÅÅÅÅ ja, sanden på GCI är underbar, och vattnet också.
Kramar!!

Äventyret framtiden said...

Det är bekvämt det här! :) Bara att hänga med på däck, på redden, på tenderbåten, i land, åka taxi, dricka martini och vin, klä upp sig, äta gott och bara ha det så himla skönt och bra. Jag tror att jag börjar tycka om att kryssa.

Väntar på fortsättningen!

Kram!

Annika said...

Karin:
OCh sen ta lite läskiga hopp då och då :)
Sen tycker jag du och Uffe ska ta en kryssning!
Ni kommer att gilla!
Tack gulliga Karin!
Stora kramar!!