Wednesday, April 20, 2016

Sånt där lite värdelöst vetande ...


Hejsan onsdagsmänniskor!

Just nu cirkulerar en liten utmaning hos flera bloggare.
Jag hittade denna hos en av mina favoriter i bloggosfären, Anna eller Channal som hon heter online.
Dessa listor ÄR lite roliga.
Jag läser dem själv med intresse. Det kan var ett sätt att lära känna bloggaren lite bättre, kanske?

För några år sen var det hett med listor av olika slag i bloglandia. Det gick knappt en vecka utan att någon hade en lista på sin blogg.
Så är det inte längre. Listor av det här slaget är numera ganska sällsynta. Lika bra det kanske?
MEN ibland tycker jag nog en liten lista av detta slag är ett effektivt sätt att blogga på.


Jag tänker inte utmana någon alls. Det brukade jag inte göra förr om åren heller.
Den som vill hänger helt enkelt på!
Hojta till så kommer jag och läser med största intresse!!



• Vilken är din favoritglass?

Det är nog saltlakritsglass, men sådan finns inte i USA. Lakritsglassen i Finland tycker jag är godast i världen. Här i US tror jag det är salted caramel som är min favvis just nu. Finns mycket god glass i detta land. Nu blir jag glassugen.
Salt, jag kan se ett tema här ...





• Vad skulle du göra om du vann en miljon?

Vi säger en mille dollar då.
Jag skulle betala av Karolinas collegeutbildning på ett bräde. Sen skulle jag fixa lite i det här huset där jag bor. Plus fixa lite här och där, stoppa i olika hål så att säga.
Skulle unna mig själv ett och annat dyrt och snyggt plagg också, oh yes!





• Vilken är utan tvekan din bästa favoritserie?


SÅ svårt!  Utan tvekan också?!  Vem kan svara på det på rak arm?  Inte jag!
I och med att Netflix mfl kom har de förändrat TV-tittandet ENORMT!  SÅ mycket kvalitet,  SÅ mycket att välja på,  och ett bra sätt att se TV.
Men OK, jag kan alltid sätta på vilket givet avsnitt av Sex and the City som helst, har alla avsnitt på dvd. SATC kan jag se närsomhelst, jag tröttnar aldrig fastän jag sett samtliga avsnitt flera gånger. Annars har jag på senare år varit en riktig SUCKER för Gilmore Girls, Parenthood, House of Cards, Orange is the new black och mycket annat.
Jag är serienörd, och Netflix-junkie. Finns många otroligt bra dokumentärserier, och dokumentärer, på Netflix likaså.
En guldgruva.
Men att välja ut en toppserie av alla jag sett genom livet KAN jag inte.








• Hur hanterar du en situation om du är i ett stort rum med en massa folk du inte känner då det förväntas att man skall vara social? 


Ja, det är inte så kul alla gånger. Jag försöker vara glad och trevlig, och så hoppas jag att jag har med mig någon jag känner.
Jobbig situation annars.  Ingen favoritsituation för mig.  Alls.




• Vad är du nöjdast med dig själv och varför? 

Det var ju också en hyfsat svår fråga ...
Mitt intresse för människor, min empati plus att jag kan skapa med ord och bild.
Ibland inbillar jag mig att jag är lite klok också ;)

• Hur länge har du och din partner varit tillsammans?

Sen i oktober 1990. Varit gift sen 1993.

• Om du hamnar i ett bråk hur hanterar du det, är du den som tar fighten eller som tar emot?

Ännu en fråga där det inte går att svara på på rak arm.   DET beror väl PÅ situationen, tycker jag.
Jag är nog väldigt konflikträdd egentligen. Vill inte bråka, undviker det in i det längsta.
MEN händer det så vill jag konfrontera personen öga mot öga. Direkt. Gräl är otäcka och vidrigt jobbiga, men oftast rensar de effektivt luften och man kommer ut som en ny människa på andra sidan. Men det är hemskt  och superläskigt medan det pågår. Länge sen jag låg i konflikt med någon, tack och lov för det.



• Vad dras du till för bloggar, vad är viktigt på en blogg och vad skall finnas med?


Jag dras till vackra bilder, till bra texter.  Jag dras till den som har något att berätta. Bloggaren måste ha nerv och närvaro. Bryr mig noll om glassigare bloggar, har inget intresse av sådana alls faktiskt. Läser nästan inte en enda kändisblogg tex. Viktigast är att personen bakom orden känns äkta, och så uppskattar jag respons från bloggaren. Jag tycker man ska svara på de kommentarer man får. Det ska finnas dialog.

• Vem är den bästa programledaren på tv och varför?

Vilken SVÅR fråga. Kan nog inte svara på den.



• Har du träffat någon kändis och pratat med, i så fall i vilken situation?


Ja, det har jag. När jag var yngre--och än idag (även om jag inte kommer iväg ofta numera)-- var jag galen i klassisk balett. Älskade att gå på Operan i Stockholm. Jag är en sådan som sett Svansjön 30 gånger genom åren.
När jag var i sena tonåren, och tidiga 20-åren, kunde jag namnet på varenda dansare i hela Operabaletten i Stockholm.
En idol för mig och mina vänner var Anneli Alhanko, och faktiskt, vi blev hembjudna till henne hela två gånger. DET var så roligt, och  SÅ väldigt speciellt för oss som då var väldigt, väldigt unga.  STARSTRUCK!! 
Vi fick också tillbringa en hel dag på Operan med henne, från morgon till kväll. Ja, det glömmer jag aldrig. Sedan fick vi skriva om det, och det publicerades senare i en tidning.


När jag kom till  Rosslyn i Arlington, VA (som au-pair)  bodde jag i samma hus som den kände programledaren Larry King på CNN. Han bjöd mig på en drink i baren i huset (ja, högst upp i det hus jag var au-pair i fanns en restaurang och en bar), jajamen, haha!  Min värdfamilj varnade mig för hans “kvinnointresse”.  Jag? NOLL intresserad, to say the very LEAST!!  Komiskt att tänka tillbaka på iallafall.




• Vilken är den roligaste sporten att se på eller utöva? 


Umm…nej. Jag är inte intresserad av idrott. Men jag kollar gärna på OS faktiskt.
Speciellt vinter-OS.

Jahapp, och där tog frågorna slut.
Lite nytt kanske ni fick veta om mig?
Som sagt, den som vill skriver ett eget inlägg med ovanstående frågor.

Idag ska jag iväg på ett lite stönigt ärende, men det ska väl gå det med.
Längtar hem redan!


Ha en bra onsdag!

Samtliga bilder från nätet!

30 comments:

Eva i Dalarna said...

Det du skrev om bloggar, att svara på kommentarer,det tycker jag är bra. Det är så roligt med din blogg på det viset, att jag kan sitta här i Sverige o skriva kommentar o så få svar av dig...Och så gillar jag din blogg i övrigt också förstås!
I dag är jag sängliggandes i sviterna av magsjuka...

Åsa said...

Lite kul med listor är det ju. Chokladglass(alltid, gärna Ben & Jerry m kakdeg i) och Weeds (TV-serie) för mej! Vad gäller bloggar håller jag med dej, det får inte vara bara yta. Man fattar ju ändå att allt inte ser ut så hela tiden, och det är ju det andra som är intressant att berätta om. Livet liksom.
Vad gäller kommentarer tycker ajg det är synd att man inte ser när man fått svar på en kommentar. Saker blir hängande i luften, man kan ju inte gå in flera gånger och kolla på gamla inlägg man kommenterat på.
/Åsa

Steel City Anna said...

Väldigt roligt att läsa din lista. Larry King minsann! Hade inte varit så dumt kanske :)

Väldigt gulligt av Anneli Alhanko att ta sej tid sådär. En som jag kommer ihåg gav av sej själv på ett liknande sätt när jag gick i gymnasiet var Alice Bah Kuhnke, hon lät sej intervjuas flera gånger av oss (jag gick en media-inriktning) och engagerade sej på olika sätt, hon var så himla snäll och stöttande, sådär så vi blev förvånade att det fanns sånna människor. Vi hade mycket kontakt med olika företag också och framförallt Ikea kommer jag ihåg var så trevliga och behandlade oss med respekt, som om vi var vuxna, svarade väldigt bra på våra frågor. Många företag fick man en annan bild av, för att inte tala om politiska partier. Det parti som var lättast att få tag på och mest intresserade av oss ungdomar var faktiskt Vänsterpartiet. Det är intressant vilka intryck sådana här möten gör, jag minns dem som igår.

Jag tycker ju också om Gilmore Girls och jag tycker nog den slår de andra :) fast jag älskade SATC när den gick.

Monica said...

Väldigt kul att läsa! Roligt med listor och svar, som små berättelser.

Annika said...

Eva:
TACK!
Jag tycker det är SÅ nödvändigt, ett måste. Annars blir det bara en kommentar som personen som skrivit den egentligen aldrig vet om den gått fram. Trist.
TACK gulliga du.
OCH krya, krya KRYA.
Inte roligt med magsjuka.

Annika said...

Åsa:
Det är ju det, lite kul.
Ett tag var det lite mkt av dem, men nu ser man dem nätan aldrig.
Så lite omväxling är kul.
Chokladglass, yes!!
Weeds, aldrig sett. Borde säkert göra det. Tror den finns på HBO än, så där kan jag se den!
Svarskommentarer ja...
Jag brukar gå in dagen efter om jag kommenterat, eller när personen skrivit nytt inlägg. Då kollar jag om personen svarat på tidigare kommentarer. TROR att man på vissa bloggar kan prenumerera på kommentarer. Men orka, kan jag känna, det behöver inte komma fler mails än det gör :-)
OCh sen glassiga bloggar etc. Det viktigaste är verkligen att det finns ngt äkta bakom den som skriver. Annars kan det kvitta.

Annika said...

Anna;
SÅ komiskt.
Han brukade väl hänga i den baren de kvällar han inte satt på CNN.
Och jag var väl där ibland också, mest för att jag tyckte det var så TJUSIGT och ovanligt med en bar i ett bostadshus.
Ja, jösses. Men vet du, jag minns att han alltid hade unga, snygga tjejer. Jomen, jomen...
HAHA!!
AA ja, det var verkligen KUL!! OCH vi var SÅ unga och så starstruck!!

Visst är det roligt när en en kändis är så tillmötesgående och trevlig, och tar sig tid.
Förstår att du heller aldrig glömmer det med Alice Bah Kuhnke. Sånt sätter spår.
OCH så bra med IKEA också för er. Så ska de göra med tonåringar som kommer och vill intervjua. Helt rätt.

GG ja, one of a KIND!! ONE OF AKIND!! Vet, jag känner nästan som du där, den slår närapå SatC.

Annika said...

Monica:
TACK!
Ibland är det lite kul, bara det inte blir för ofta, som det var där ett tag för några år sen, hihi.

Anonymous said...

Ja, jösses vad listor det var ett tag men också rätt bra bra när idéerna var få.
Kanske det är dags för listorna att komma tillbaka?

Annika said...

Brysselkakan:
Visst. Allt går i cykler, så kanske även detta?

Desiree said...

Hej Annika, sadana har listor ar alltid kul. Det har var en bra lista som jag kanske tar och kor pa ocksa nagon av kommande dagar. Sa svart att saga vilken serie som ar all time best. Listor I lagom mangd och bra listor ar alltid uppskattat.
Man lar kanna varandra lite mer genom dessa listor :-)
Kram!

L said...

Kul lista med ovanlig variation. Blev också sugen på lakritsglass nu....

Annika said...

Desiree:
DET tycker jag du ska göra. Det är kul med listor ibland.
Visst, absolut, man lär känna bloggaren bättre via listor som dessa.
Kramar!!

Annika said...

Lisa:
KUL att du tycker det.
Mmm...lakritsglass...mmm....
:-)))

marianne.dahl3 said...

Jättekul lista! Bra med variation! Varje fråga man läser så tänker man ju till själv också, vad man tycker..........
När det kommer till tv-serrier så har jag en out-standing, Thirty something, den gick på 80-talet, säkert ingen som minns den nu. Men den är den bästa jag sett under alla år, för 5-6 år sedan gick den i repris här i Sverige, då såg jag om alla avsnitt. Den var nog bland de första s k nya moderna serier som vågade ta upp lite av varje när det gäller bl a känslor. Den belyste t ex manlig vänskap så fint, finns mycket både serier och filmer om kvinnlig vänskap, men inte så mycket om männens.
Sex and the City har jag också på dvd, det kan man se när som, kan de flesta avsnitten utantill, men det gör inget! Lika roligt ändå!
Kram, Marianne D.

Annika said...

Marianne:
KUL att du tycker det!
OCH visst är det så, man tänker till själv också då man ser dessa listor.
OOOOO JAAAA!! JAG ÄLSKADE 30-SOMETHING!!! ÄLSKADE!! Har dem på DVD också. Pretty damned obsessed. KUL att du också gillar den serien!
Ja, den hade så mkt, sen serien. Och jag minns att jag brukade identifiera mig med Hope. OCH ibland med Ellen.
Absolut, så fint om vänskap.
Nu får jag lust att se om den!
Jättekul att du gillar SatC också.
Roligt att du påminde mig om Thirtysomething!!
Kramar!!

Anonymous said...

Hahaha! LARRY KING !!! Vid det här laget har han varit gift 8 (åtta) gånger.
DU kunde ha varit en av dom. :)
Jag följer inga TV serier. Jeopardy är min stadiga diet. Äter
vanligtvis middag tillsammans med dottern just då.
Sport - är total Washington Capsfan. På väg till Stanley Cup. :)
Glass - coffee-chocolate chip.
Kändisar - var inbjuden (tillsammans med ca 100 andra geologfruar) till
Vita Huset, där vi hälsades av Pat Nixon och Tricia. - Prince Bertil, i
San Francisco, när han var ledare för svenska deltagare i vinter Olympiaden i
Squaw Valley 1960.

Kul att läsa listor och få en känsla av bloggarnas personligheter.

Ruth i Virgiia



En miljon räcker inte så långt numera, men jag skulle sätta upp en foundation att hjälpa alla barn och ungdomar att kunna få ett instrument, om dom vill spela. Tänker då på mitt lokala skoldistrikt.

Ann said...

Jag älskar Hägen Dasz, speciellt Tiramisu. I London hade de till och med Hägen Dasz cafeer.
Håller verkligen med dig om dialogen i kommentars fältet. Har kommenterat många gånger, alltså mer än en mening, och inte fått någon respons. Känns så trist att fortsätta följa någon då som inte ens har energin att svara, speciellt då bloggen inte ens har så många kommentarer.
För ett par somrar sedan så träffade jag bröderna i Avett Brothers (ganska populärt i bluegrass svängen i USA), enda gången jag varit star struck!! haha. Fick till och med en bild med dom, jag mellan de fina bröderna. W sa att han aldrig sett mig le så mycket förr haha.

Channal said...

Tack gulliga du! Säger dito! Du är en av mina favoriter också!

Eller hur, SATC tröttnar man aldrig på. Så bra! Sen kom jag på en glass som jag gillar. Sias viol lakrits! Är galen i salt!

Oh ja! Du är klok! Tycker om dina funderingsinlägg och mkt av det du skriver.

KRAMAR Anna

Annika said...

Ruth:
Komiskt va!
Ja. jösses.
Han är ju känd för unga fruar, som du säger. Träffade på honom ofta i huset.
En drink fick han bjuda den unga svenskan på, sen skyllde hon på ngt och gick ner till sig, haha!!!
En mille sek är inte mkt idag, inte en mille dollar heller, egentligen.
Men jag skulle gärna ta bägge om jag vann!
LÖÖÖÖVLI!!!
DÅ kommer du ha kul med hockeyn ikväll. Ruth!! YAY, go CAPS!!!
Kul med Vita Huset. Alltså sånt blir ett minne för livet.
Så nu säger vi GO CAPS igen inför kvällen (jag kommer inte att titta mkt på det, sorry)

Annika said...

Ann:
Tycker amerikansk glass är väldigt god. MUMS!!!
Jajamen, svar på kommentar tycker jag man SKA ge. Jag har själv slutat läsa bloggar där skribenten inte svarar.
Så himla trist att sitta och skriva ut i tomma luften också.
Sen, kommentarer i sig är viktiga för den som bloggar. Vet du, utan er skulle jag lägga ner.
SÅ tack för kommentarer!
Ibland är det HÄRLIGT att bli starstruck!!
Kramar!

Annika said...

Channal:
Aww, gullis!!!
Absolut.
Det här var dessutom en väldigt KUL lista att läsa, och fylla i.
SatC, to die for...
Alltid upptäcker man ngt nytt fastän man sett avsnitten många ggr.
TACK, det var SNÄLLT och fint sagt av dig. Blir glad.
KRAMAR!!

Anne-Marie said...

Det stämmer att listorna inte är så många numera. Ibland kan det var kul med listor men det beror helt på vilken sorts lista det är tycker jag.
Roligt i alla fall att få veta litet mer om Annika. ;)
Det var ingen dålig träff med Anneli Alhanko och att ni blev hembjudna. Häftigt!
Larry King tycker jag verkar litet sliskig om jag skall vara helt ärlig. :) Det lilla jag sett av honom på TV.
Det där med konflikter lärde jag mig hantera bättre under åren med Michael men usch vad jobbigt det var. Jag mådde riktigt dåligt ibland.
Och ja, det där med kommenterar och att svara, det har vi ju avhandlat flera gånger och det är nästan en "skyldighet" som bloggare tycker jag att ta sig tiden att svara på kommentarer som kommer. Ja, du vet ju vad jag tycker. :)
Kramar!!

Annika said...

Anne-Marie:
Precis, visst är det så. Förr cirkulerade de där listorna runt nätet som bin. Nu var det länge sen man såg dem, men ibland är det ju lite roligt.
Visst var det fint av AA att bjuda hem oss, och två ggr till och med.
LK, jamen han är sliskig. Fattar inte det enorma kvinnotycke han tycks, eller tycktes ha.
Konflikter är jobbiga, och jag är också rädd för dem.
Precis, du och jag tycker precis lika i det där fallet om kommentarer. Svara på dem!
Hur svårt är det?
Kramar!!

Jenny said...

Glass är min stora svaghet här i livet - oh la la..! Och Gilmore Girls är min favvoserie, ser s å mycket fram emot nya avsnitt!:-)

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Vad roligt att läsa din lista.
Har inte riktigt tänkt på det där med listor, men du har nog rätt i att de inte riktigt är lika vanliga nu som för ett tag sedan.
Dock har jag sett en del nu senaste tiden; t.ex. då våren är på ingående brukar det dyka upp vårlistor till höger och vänster :-)

Jag lånar hemskt gärna den här listan till min blogg :-)

MVH /Erica

Annika said...

Erica:
KUL låna listan.
Absolut, de var vanligare förr. Inte längre.
Vårlistor låter lite trevligt, men försent för mig nu antagligen, haha!!
LÅNA på så kommer jag och läser!

Annika said...

Jenny:
GLASS!!!
MMM!!ä
OCH GG!!
Jenny, du vet att det finns en skitbra podcast va? Gilmore Guys. De analyserar varenda avsnitt. SÅ roligt!!
VET!! Ska bli så kul med de nya GG-filmerna!!
YAY!!

Anne said...

Vilket trevligt inlägg, en annorlunda och lite "djupare" lista med frågor som man riktigt måste tänka till på. JJag kommer nog kopiera den här vid tillfälle.
Jösses ja, att vara i bråk och gräl är hemskt. Konflikträdd är jag också, men tycker det blivit bättre men fortfarande så väldigt svårt. Det märks du är en person med empati. Klok tycker jag också du är. Talanfull och bra med bild och text vet vi också.
Men du, vilka kul anekdoter, med Larry King och Anneli A.
Visst vet du att det ska komma nya avsnitt av GG på Netflix?Ja, nu såg jag att du skrev det i en kommentar. Klart du vet det är på g :)
....hoppas det gick bra med ditt ärende också.
Kram!

Annika said...

ANNE:
Nu såg jag din kommentar här.
KUL att du gillade listan, klart du ska kopiera den och köra den du också.
Vet, jag är konflikträdd och det är så jobbigt.
Trots mina femtio¨r på jorden tycker jag än idag är det är jobbigt. Men jag tycker jag kan ifrågasätta på ett bättre sätt idag. Dock, att hamna i bråk med ngn ger mig ågren.
TACK! Du är ju själv en av de klokare i blogosfären.
OH yes, baby, GG ska bli sååååå KUL!!!
Ärendet gick fint, det var en instans det. Aldrig kul, men...
Det gick superbra.
Kramar!