Tuesday, April 12, 2016

That weekly trip to the grocery store ...

Hello Tuesday!


Yesterday was one of those days …
It was raining outside, so grey and gloomy.*
No PW for me in the morning.

Nothing to “write home about”, so to speak.

One thing I did do was grocery shopping.
OH, that dreaded task that one has to do every week.
Boring, but a MUST!

So, even though a whole lot of you have been to an American grocery store you will now come with me.  We are going to the grocery store.  One of the dullest things I know in the world,
Big SIGH!

I went to Harris Teeter here in Reston.
I alternate between Safeway and HT most weeks.
Sometimes I go to Whole Foods, but that is more on occasion, really.
Trader Joe’s every once in a while.
Costco?  like twice a year…
The best store we have is probably Wegman’s, but we do not have one of those in Reston. And, I really don't feel like trekking out, like 10 miles, in order to get every day groceries, no thanks.
No, I want to shop as close to home as possible. Safeway is my closest store, and I really like it. But, every other week I go to Harris Teeter, just because.

And, sure, you guys are so welcome to take a little tour thru my iPhone lens.
IT is so embarrassing to take photos in a grocery store.  One has to pretend that one is taking selfies, haha.
God, what a sight for sore eyes, haha!!!


* Well, I stand corrected regarding the weather, during the afternoon yesterday it was lovely outside.
The sun came out to play, it got to be around 20C, or 70F. I sat on the deck with a cup of tea and just enjoyed it all.
AAAHHHHH, so very nice.
Tuesday, today in other words, it is supposed to get rainy again. Fine, I don't care. For reals!!


Have a great Tuesday wherever you are, come rain, come shine!



Yupsters, here is Your Truly on her way to the store. Dressed in typical Annika-fashion. Nothing more, nothing less. Guys, check out my grocery bag, Moomin! I bought that bag (and another one) last summer in K-hallen in Närpes, my favorite grocery store in Närpes really.  And, you bet you, the iPhone case is Moomin as well.  Me? A Moomin freak? Oh yes, for certain! 


True story, here's the dreaded place...



The glory of shopping at 9:15 on a  Monday morning! Hardly no people in the store. Me likey, me likey a lot!




Oh, how I love that you can buy wine and beer in a regular grocery store. However, I did not buy a single bottle of anything along those lines yesterday.  You cannot buy hard liquor in the store, though.  For that you have to pay a visit to the ABC-store (Alcoholic Beverage Control).


Wine for days!




Classic cheese for Swedes, like me (yea, yea, I know it is Norwegian, but you guys get me).   Jarlsberg.  I always have Jarlsberg in my fridge.





Yes, in the middle of Harris Teeter you can sit down for a lunch, a cup of coffee and what not. You can even have wine here, if you fancy a glass.




Mayo for miles.




It is time to buy some steaks, for later in the week. When I was picking up my meats a singing voice came over the PA-system, an employee who sang a song welcoming the shoppers to the store. So funny! I have heard that guy sing before, he works behind the seafood counter, and sometimes he sings behind said counter as well. He has a beautiful voice!








Cereals forever and ever...


The grocery cart looks like fun. Or not ...



Sure, you gotta have to pay as well ...



Four days worth of groceries for two people.  Yep, I think it is expensive.  Very much SO.



Time to drive home. The boring, weekly task is over. For this time. But, once one gets home one has to unpack and store it all away. THAT is also super dull...




Grey, cold Monday on Reston Parkway heading home...

36 comments:

Bloggblad said...

Vilken tjusig affär! Långt från Willys lågpris...
Sedan jag började med ICA:s färdiga matkasse för 2 pers i tre dagar, maken hämtar på måndagen, har våra matvanor förändrats till det bättre och det har blivit billigare! Jag handlar basvaror två gånger i veckan och mat för helgen (som blir rester på måndagen till maken, jag fastar då) men det har blivit såååå mycket enklare. Jag slipper handla och jag slupper tänka ut mat till de tre dagarna. Underbart.

Desiree said...

Harris Teeter har jag aldrig varit inne pa, fanns inte I AL. Den ser valdigt nice och trevlig ut. Jag skulle gilla att handla dar. Det ser frascht och fint ut. Gillar sit delen vid tidningarna, det har jag nog aldrig sett innan I nagon grocery store. Jag maste erkanna att jag bade gillar och inte gillar att handla. Ibland kan det vara hur trist som helst och ibland ganska mysigt. Det ar trakigare att packa upp allt hemma tycker jag. Har kan man ocksa handla vin och ol men aven starksprit pa vanliga mataffarer. Eftersom jag bor I Schweiz tycker jag inte att ditt kvitto ser sa dyrt ut. Jag kan saga att det anda ar tur att du bor I USA dar man har stor kyl och frys och kan bunkra upp mer. For det mesta blir det att jag handlar det mesta torsdag men behover alltid komplettera lite antigen pa Fredag eller lordag (sondagar ar butikerna stangda. Finns en liten narbutik om man behover nodhandla som ar guld vard).Jag gillar det har inlagget. Men haller med dig om att det ar svart och lite pinsamt att ta smygbilder I affaren.
Kram!

Keith said...

Wish I could say that your pics make grocery shopping exciting. But, no. It does look like we have an abundance of food and other household products, though! Never fun to get the bill afterwards.

Annika said...

Bloggblad:
Den är jättefin, men det är de flesta mataffärer. Så fina.
Matkasse vågar jag mig inte på trots att jag avskyr att handla mat. Vill liksom SE och känna på maten jag köper.
men jag VET att det är många, många som storgillar!
Och det förstår jag, så bekvämt!
Även att veta vad man ska äta en hel vecka. Lovely!!
DET är nästan det bästa av allt med matkassar!!
Jag handlar också mat i slutet av veckan, till helgen. Då blir det lika dyrt igen, typ.
Trist.
Gillar alltså ideen med din matkasse. jag kör en annan diet nu, inte 5:2, så det blir en del köpt till den också.

Annika said...

Desiree:
Ja, det är en fin affär, gillar den. Gillar att handla där, men tycker Safeway har en bättre frukt och grönt avdelning.
Ja, det har en fin liten sittavdelning därinne där man kan äta varm lunch, du vet från de olika matbarerna och salladsbarerna + att man faktiskt kan dricka vin där också.
Ganska najs, har aldrig gjort det själv, men.
BLÄ, att packa upp är faktiskt nästan ännu tråkigare, ja. Håller helt med.
PUST vad trist.
HAHA, Schweiz ja, jo jag kan förstå att du då tycker detta ser drägligt ut :-)
Jag handlar också i slutet av veckan igen, då blir det helgens mat + vin och sådant. Ja, det blir ännu ett dyrt besök. Tror fasiken det går på runt 400 i veckan för mig och Peter. Rätt knäppt, kan jag tycka.
TACK vännen, roligt att du tycker det, Peter gravade när han såg vad jag skrev igår, alltså vad inlägget handlade om, the nerve ;)))
Ja, det är så sjukt PIN att ta bilder när man handlar mat att det finns inte. Jag tror hela tiden att ngn ska fråga vad jag håller på med egentligen,
Kramar!!!

Annika said...

Keith:
The most boring task of the entire week.
I rather clean, damn it.
Yes, and pay for it we must :-D :-P

Steel City Anna said...

Sånt här är roligt! Det är kul att se en vardag nånannanstans :) mycket organic hos er! Förklarar lite av priserna, men ändå, den notan hade varit hälften här.

Tycker du är piffig för att bara handla mat :) jag brukar gå in en sväng antingen före eller efter gymmet och det är ingen skön syn :)

Annika said...

Anna:
Gud vad kul att du tycker det.
Peter skrattade igår när han såg vad jag knåpade ihop. The grocery store? Really, hahahahah!
Shut up, hubster ;-))))
Jag köpte lite organic, men också mkt "vanligt" sas. Skitdyrt, tycker jag. Det tyckte min mamma också då hon var här, och det brukar besökane svenskar förvånat utropa; SÅ dyrt, det trodde vi INTE!!
Så jag kan mkt väl tänka mig att du betalar tyo hälften hos dig.
HAHA, tro mig, Anna, jag brukar också dyka in efter min PW klädd i träningskläder...
Men eftersom jag inte gick ngn sådan igår piffade jag till mig lite, haha!!
TACK för att du gillade.

Stockholmsbo said...

När jag varit i USA har jag absolut inte betalt så där mycket för mat på en mataffär. Otroligt dyrt.
Men, det har väl med platser och olika städer att göra eller?
Vi kunde inte köpa alkohol på helgerna i den staten jag var. Olika där också eller?
eller får ni inte heller köpa vin och öl lördag söndag?
Mycket intressant post. Bra att du la ut kvittot.

Annika said...

Stockholmsbo:
ÅÅÅÅ, oj, det är stor skillnad inom USA. Mellan stat och stat och inom staten mellan kommun och kommun. Så priserna skiftar väldeliga inom landet i övrigt.
Det är en kontinent.
Jag bor i ett av de dyrare områdena i USA, på gott och på ONT!!!
Nej, här kan man köpa vin och ö i mataffärernal dygnet runt 7 dagar i veckan.
Det finns säkert ngn kommun i VA som har andra regler. Som sagt, det är SÅ olika.
När jag var i Georgia, i en kommun som gränsar mot Alabama, var det ett sk Dry County, hela kommunen. Du kunde inte köpa alkohol nånstans, varken i affär eller på restaurang. DET var en liten kulturchock för mig som innan dess inte ens hört talas om dry counties (detta var i början av 00-talet).
SÅ landet är olika, från stat till stat till kommun till kommun.
TACK för att du gillade det här inlägget. OCH ja, kvittot fick allt vara med :-)

Monica said...

Väldigt snygg shoppingkasse! Ja din shoppingoutfit också:-). Älskar sådana affärer, finns ju inte här men hos Anna, utbudet, allt finns, snyggt och fräscht, mycket personal och trevlig dessutom, hjälpsam om man vill något, spännande varor och mycket gott och så att man kan slå sig ned för en kaffe eller få hemlagad jättegod mat och sitta en stund. Innan man vänder hemåt igen. Så jag gillar dina utflykter:-). Anna brukar fråga: vad ska du göra idag när jag jobbar, ja då kan jag gå till två sådana ställen och kolla allt:-), har inte fotat:-), skulle vara lite kul att ha.

Här hemma lite annorlunda, men ok för Willys. Där vi bor har det byggts så enormt många nya stora villor, (lyx), befolkningen nästan dubblerad men lilla centrum precis som förr, vansinnigt trångt och bökigt, föräldralediga mamma eller pappa har telningarna med sig och det är snudd på kaos, många rullatorer, många andra med stavgångskäpparna med sig in, en och annan permobil, barnvagnar, stora tonårsgäng från skolorna, sist satt maken kvar i bilen och jag kom ut igen, nej jag orkar inte sa jag, har ändå en enorm shoppingtalang:-) men fick nog, vi åker till nästa "by" sa jag och det blev Willys. De har bra ytor, förstår inte att det dröjer så att bygga ut här, de har ju ett fantastiskt kundunderlag och köpstarkt, fattar inte hur folk orkar trängas här varje dag.

Så din shopping ser toppen ut tycker jag:-), snyggt, sånt man kan önska sig här. Men priserna som sagt väldigt bra i England, blir ofta förvånad med den kvaliteten och fräschheten på allt, här hemma är det si och så med det men ändå dyrt, skrynkliga grönsaker och frukter ligger alltid kvar utan att vara prissänkt, bröd tveksam märkning, och det smyghöjs mycket nu i Sverige, ofta med en tredjedel av ursprungspriserna utan någon som helst förklaring, tror många inte ser det. Kul inlägg och att du tog så många selfies;-)

Annika said...

Monica:
TACK!! Vad gullig du är. Ja, det var ju inte direkt från PW denna ggn, utan jag piffade upp mig lite, haha.
Ja, jag gillar mumin, så de får hänga med på färden.
HIHI!
Alla matvaruaffärer här är snygga, jag måste nog säga det. Det beror säkert också på att de ligger just här, det är också ngt som är annorlunda över hela landet.
Alltid så välsorterade och väl underhållna.
Vet du, när jag har gäster från Sverige älskar de att gå i mataffärer, det blir liksom en outing i sig. Speciellt om min syster är här som är SÅÅÅÅ matintresserad också.
Jo, jag vet hur det kan vara hemma i affären. Men jag vet också hur fina vissa är, som Ica Maxi vid Lindhagensplan som jag nog är lite kär i. Men, där mina flädrar bor brukar det vara rätt packat på det Hemköp som ligger där. De har förtätat den förorten så mkt att det nog är som hos dig.
Har aldrig varit på Willys, men vet att många, många handlar där så jag förstår att den är bra.
Priserna hos Anna är alla gånger bättre än här, det är sjukt dyrt här, kan jag tycka. OCH jag brukar sällan reagera på att det är dyrt hemma när jag jämför med priserna vi betalar.
men, ja, landet är stort och det diffar stort i priser på mat.
HAHA, det är PINIGT att fota i en mataffär, så himla jobbigt.
Många selfies bidde det, what a freak!! ;)))

Monica said...

Ja det var Hemköp jag menade, är som rena skräcken:-), tänkte inte skriva ut det men ok:-). Ja Ica Maxi det vid Lindhagensplan åker vi förbi rätt ofta men har inte varit in där men faktiskt att Ica Maxi är helt okey, har bra ytor och stort utbud och ordning och reda tycker jag, vi handlar på ett annat sånt då och då eller på "vanligt" Ica. Och på hemväg från landet finns ett jättestort nybyggt på väg ut från stan eller in i Uppsala. Är jättefint.

bettan said...

Kul att hänga med på din shoppingrunda men även jag avskyr att handla i mataffärer. Försöker planera så det endast behöver bli ett besök per vecka. Såklart händer det jag måste "kompletteringshandla" en och annan gång och då gäller det att göra pinan kort.
Försöker undvika att handla på torsdagar och fredagar eftersom jag stör mig ofantligt på alla människor, som far omkring. Skönt om det bara flyter på och skönt när man väl har det avklarat.
KRAMAR!!

Annika said...

Monica:
HAHA, jasså ja...där ser man, hos dig också alltså. Men annars känner jag till väldigt stora och bra sådana också, som i Vällingby. men i mina fldrars förort är det trångt i den affären.
Ica Maxi är jag nog lite kär i, tror jag :-)
Älskar att gå där.
De är ofta fina, de där icorna :-) men jag gillar COOP också.

Annika said...

Bettan:
TACK, kul att du gillade.
Fy vad jag tycker mathandling är trist. USCH, det är så skönt när det är gjort. Gillar min fredagshandling bättre, för då köper jag lite roligare grejer. roligare mat.
Jag försöker att alltid handla så tidigt jag kan på dagen.
Kramar!!

Anonymous said...

Tycker nog att det där med att skriva inköpslistan, att komma på VAD man ska äta de närmaste dagarna, slår tråkigheten i att handla...
Nåja, lär aldrig hitta glädjen i det!

Jess said...

Så trevligt att få haka med på din shoppingrunda. Gillar det massor! Det är intressant att kolla hur det ser ut och speciellt i USA. Ja, det verkade vara rätt så dyrt i den där affären fast jag kan ju tänka mig att det finns jättebilliga affärer också.

Jag gillar att mathandla, konstigt nog, MEN det beror nog mest på att jag just stigit ut från småbarnsåren och då känns shopping alena som en minisemester. Du vet nog vad jag menar.. ;-)
Att få gå omkring i lugn och ro bland gångarna liksom utan gnälliga ungar som gör en svettig..ha,ha..
Men nu när barnen blivit större kanske den tjusningen försvinner. :-)

Kram!

Anne said...

Men ååååhhhh vilken mysig kasse och telefonfodralet. Här är en annan mumin lover, så det där går jag igång på :)
Såg Desiree skrev i en kommentar hon både gillar och inte gillar handla. Det är nog ungefär så jag känner. Överlag gillar jag botanisera i mataffärer, tycker det är trevligt men samtidigt så är ju de där nödvändiga vardagsbesöken dryga och en stor suck inför vardagsmathandlandet som ju måste göras hela tiden. Lite som med att lagga mat, jag tycker om att laga mat på helger men vardagsmaten är oftare mer börda än lustfyllt. Som du vet provade jag matkasse i vintras/våras, det hjälpte ju lite men fortfarande var det ju bara för 3 dagar så det blev mycket springande och handlande ändå (samt ingen frukostmat eller annat som följde med där, så vete sjutton om det i vårt fall blev mindre besök till affären ändå).
Harris Teeter känner jag inte till, finns nog inte här. Ser jättefräsch ut, inspirerande! Som du skrev, som de flesta amerikanska mataffärer gör. Det där med en sittdel i mataffärerna, det tycker jag också finns i de flesta mataffärer nu. Min närmaste Safeway har också det t.ex. Det känns som att mataffärer överlag håller på att förändras till att inte bara erbjuda mat att handla, utan även börjar köra mer med matbarer och sånt. Inte bara Whole Foods längre som har det konceptet.
Dyrt ja, jag tycker också det. Ser att ditt matkvitto är högt också. Jag har försökt få ner matutgifterna men tycker det är svårt. Det tenderar ligga på samma priser oavsett vad jag gör varje månad ändå. T
Men Annika, bara cirka två gånger per år till Costco. Hahahahaha, vi är så lika i mycket men där skiljer vi oss åt :) Jag går nog till Costco två gånger/månaden (ingen överpackad kundvagn då förstår utan lite smått bara). Jag och Costco har en kärleksaffär.
Jarlsberg finns också ofta i vår kyl, god. Gouda gillar jag också.
Jättemysigt inlägg!

Annika said...

Ja, JÄDRAR vad dyr er mat är! Jag tror att jag betalar en eller två dollar mindre för smör än vad du gör. Annars tycker jag Safeway har ett hyfsat urval förutom när det gäller frukt och grönsaker som jag föredrar att köpa i de lokala mexikanska affärerna här - de är både billigare och smaker bättre.

Väskan är jättefin! Jag älskar också allt mumin-relaterat - speciellt om det är med snusmumriken eller lilla my - jag har beställt en plansch som borde komma den här veckan och som jag måste visa dig då. Stay tuned :) .
Kram.

Annika said...

Brysselkakan:
Inte lätt det heller, men själv handlingen...nääee pust.
Snart dags igen. jag lär heller aldrig finna glädjen i det.

Annika said...

Jess:
KUL!
Ja, just här hos mig finns det nog inga jättebilliga matvaruaffärer, är jag rädd. Bor i fel del av landet för det sas.
Så, mat kostar, och det kostar mkt.
HAHA, du kommer förmodligen alltid att gilla att handla mat. OCH det är bra!!
Jag önskar att jag gillade det. Men ack nej...
för mig är det en suck av lättnad att lämna butiken. Men snart är det fredag och jag ska bege mig dit igen för helgshopping. Den är roligare, för det är lite roligare mat då.
HIHI!
Kul att du gillade inlägget.
kramar!!

eastcoastmom said...

Mycket fin affär! Vi bor ju också i ett högkostnadsområde... Å andra sidan finns ju allt. Utom vin i matbutiken, det vore trevligt och enkelt.

Annika said...

Anne.
HIHI, vet att du gillar Mumin. Det är bra. Vet du, fodralet till min Iphone har jag köpt på Amazon. So go look it up. dear!!!
Ja, jag vet att du testat matkasse, och jag är säker på att det passar många.
Jag tycker också vardagsmat är skittrist.
Det är roligare att handla inför helgen, lite roligare mat då.
Vet, matvaruaffärerna här är SÅ fina, nästan allihopa. Gillar det verkligen.
Det är liksom inspirerande (eller jajjajajajaja...eller nenejej....gaaahhh) att gå in dem. De är snygga.
Wegmans är skitfin, så vacker rent utsagt. Whole Foods också. Vi har en WH som är som ett upplevelsecentrum bannemig. Allt finns där + matbarer, vinbar etc. men jag handlar inte ofta på WH alls. Tycker det är töntdyrt för det man faktiskt får. Skärpning, WH!!!
HAHA, ja Anne, jag är på Costco typ två ggr om året. Fniss!!
SANT!
Gillar den affären, men det blir besök där endast då jag ska ha fest. Alltså ca. två ggr om året ;-)
Ngn ggn kan det bli ett besök annars också, men det är ingen affär jag går till ofta. tror jag är ovanlig där, de flesta jag känner är där ofta.
Dyr som krut är maten. Det går inte att komma ifrån.
TACK, kul att du gillar det här inlägget. Du skulle ha hört Peters ihåliga skratt när han såg vad jag satt och skrev igår, mohahaha!!
Kramar!!

Annika said...

Annika:
Du säger det alltså..fasiken och du bor ändå i SD. Shit, kan jag tycka då.
Fan vilket dyrt område jag bor i.
Safeway gillar jag också, men den är baske mig lika dyr. Här har min Safeway finare frukt och grönt än HT. Så jag gillar nog egentligen att handla där med. Men, jag alternerar. Förstår att du köper frukt och grönt på lokala marknader. Det gör jag också när den tiden kommer, kan dock inte direkt säga at Bondens Marknad här är billig heller. Vad är billigt där jag bor, kan man fråga sig?
Du handlade väl mkt på HT när du bodde i NC?
Gillar den affären alltså.
OOOOO JAAA!!! Ja visa mig mumin sen!!
Vill se!!
Oh yes, I'll stay tuned.
Kram!!

Annika said...

AM:
jättefin är den!
Skulle du säga att vi betalar lika mkt ungefär?
Tänkte på dig och Lotta då jag skrev inlägget. Att vi säkert betalar ungefär lika mkt för vår mat.
Sjukt ju.
Men det är ju så för oss bägge. SUCK. Inget val.
Aha, så ni kan inte köpa vin och öl på affären? Vet att jag inte kunde göra det i NYC heller.
Se så olika det är för oss alla.

Anonymous said...

Hej Annika: Jag blir sa avundsjuk, tank att ha tillgang till alla dessa fantastiska mataffarer. Har varit pa Wegmas's nagar ganger, min favorite, after Hanover, (Dartmouth, NH) Food Coop- en och en halv timmas resa fran Bunny Hollow. Jag alskar att ga runt i mataffarer. speciellt i Sverige, tror att det beror pa att vi har en (1) mataffar har, urdalig, vissna gronsaker, daligt kott/kyckling etc. En nackdel att bo i en liten by. Det finns sa intressanta kryddor, saser, dressingar i svenska mataffarer, slapar alltid med mej en massa nar jag ar dar. Och mina kare bror skickar Marabou Black ibland, har du smakat den? Ar inte fortjust i chocklad och godia, kan tugga i mej en halv kaka pa en dag!! I morgon, Annika, kommer varen till Vermont, gladje!! Det ar sa kallt, blasigt och gratt just nu, pa sondag ska det bli 70F!!!
Tack for dina fantastiska inlagg - heter det inlagg? Var kramar, Ann

L said...

Härligt vardagsinlägg tycker jag. Och fin mataffär. Det syns att den är dyr. Vi hade både såna dyra fina affärer i Newtonområdet, men vår närmsta var enkel och fulare. Fanns dock det mesta man behövde. Väldigt mycket kocher eftersom den regionen av Newton befolkades mestadels av judar. Intressanta selektioner.
Här runt där vi bor har vi hur många affärer som helst. Min favorit är stora coop väster om Lund. Den är hur fin som helst. Men något café inne i finns det inte. Det vore trevligt.
Handlade på Willys inne i Malmö idag. Inte alls fräscht eller trevligt.

Håller med dig. Handla mat är supertrist. Det är bland det värsta jag vet faktiskt. Och packa upp - yuk!

Har börjat handla online faktiskt. Måste dock planera med leveransen så att maken är hemma och kan ta emot. Men när det funkar är det ruskigt smidigt. Främst varor som inte kräver finlir. Grönsaker köper jag själv och bröd köper jag endast dagsfärskt så det vill jag inte låta någon annan välja ut.

Oj en sån lång kommentar det blev. Ha en bra dag och laga riktigt god mat!

Annika said...

Ann:
Ja, jag vet, jag har extremt många att välja på. Fler än jag listade i mitt inlägg. Jag vet, jag bor i en sådan del av US.
Wegmans är jättefin, men jag tycker det är för långt att åka dit. Har ingen lust att sitta i bilen i flera miles, liksom.
Det ska gå fort.
Men jag förstår att det är stor skillnad på en affär i en liten by och affärer i en stor förort till en storstad.
Det är på gott och ont.
Njut av våren!
TACK för dina fina, fina ord. ja, det heter inlägg, helt rätt :)
Dina fina ord värmer.
Kramar!!

Annika said...

Lisa:
TACK!!!
Roligt att du tycker om inlägget.
Japp, jag hamnade nästan som au-pair i Newton en ggn i tiden. Skulle vara i en heljudisk familj, fr Israel men boende i US uppenbarligen. Det hade nog varit mkt intressant det också.
Det blev inte så i slutändan, jag hamnade i Arlington, VA istället och resten är historia, haha.
Ja, det är en fin affär, men det är nästan alla här.
Dyrt som fasiken med mat här.
Så trist.
Vet, visst är det så så så urtråkigt att handla mat. Blä.
Och att packa upp den, suck...
Förstår så väl att matkassar är välkomna för många. det är ju så SÅ smart!!
TACK, ha en bra dag. Jag ska laga en kycklinggratäng ikväll :)

Katarina P said...

Älskar muminkassen! Gör det liiiiite roligare kanske. :) näe, håller med dig. Veckohandling är tusan det tråkigaste som finns. Det värsta är ju allt man glömmer som man måste åka och köpa nästa dag... Eller det kanske bara är jag? Har lyckats vara för upptagen att storhandla nu i veckan så Brett får göra det på fredag då han är föräldraledig. Moahahahaha!

Roligt inlägg iaf! Önskar man kunde köpa ett glas rött på vårt Coop också!

Annika said...

Katarina:
TACK! Jag med, jag har en till som jag också köpte i Finland.
Visst är det TRIIIIIST att veckohandla. Så in i bomben trist.
Nejmen, det är inte bara du som måste komplettera, jag med. Jag glömde två grejer, morr.
Japp, nu får Brett handla. GOOD for YOU!!!
Hihi, ja vin på COOP ja, det vore ngt det.

marianne.dahl3 said...

Vad kul följa med dej och handla! Var det inte lite roligare denna gången när du hade så många som "hjälpte till"??!
Vilken fräsch och fin affär! Verkar väldigt rent och fint, det tycker jag är viktigt i mataffärer, så blanka golv t om.
Skulle vara roligt handla där, men allt nytt är roligt i början, sen kommer vanan..............
Jag handlar faktiskt på mathem.se, varannan vecka, maten kommer hem och de bär t om in den i köket, alltså inta färdiga matkassar utan jag handlar som i en affär men vid datorn istället. Uppskattar det mycket när man är ensam och inte har tillgång till bil. Tänkte precis som en del gör i början att man vill se maten man köper, grönsaker, kött mm, men går väldigt bra faktiskt och aldrig råkat ut för någon dålig mat. Men ibland tar jag min dramaten och går iväg till Ica........ Men jag märker det blir mindre spontanköp på detta sätter och på så vis billigare.........
Men jag gillar också handla i saluhallen inne i Göteborg, kött mm, ost t ex, det är så mysigt och man får så fina varor.

Uppskattade dina reportage om kryssningen mycket!!

Kram
Marianne D i Göteborg, där vi har haft vår idag! Varit på Botaniska trädgården och sett alla fina blommande vitsippor mm mm.......!!

Annika said...

Marianne:
KUL att du gillade detta.
Jo, det var mkt roligare när "ni alla" hängde med, hihi!!
Ja, den är jättefin. Visst, jag tycker också sånt är jätteviktigt.
Precis, kan vara kul att handla i början kanske, men sen..suck!
Det där med matkassar, så BRA att det finns alltså. Gud vilken funktion det fyller.
Vem vet, en dag kanske jag också provar?
Smart är det onekligen, och jag är glad att du gillar det.
Saluhallar är fina, jättefina.

TACK för att du gillade det jag skrev om kryssningen, blir jätteglad.

Mmmm...vet du, vitsippor saknar jag alltid om våren. OCH blåsippor.
Underbart. NJUT!
Stor kram från mig!!

Anonymous said...

Jag måste hålla med om vad alla andra också tycker - SÅ roligt inlägg!
Alla handlar och ändå är det så galet intressant att se hur andra gör, vad och var de väljer och hur mycket pengar de lägger på detta "nöje" varenda vecka! Detta med kostnaden för maten är nämligen makens och mitt stora trätoämne här i livet. Han förstår inte alls hur jag kan smälla 7-8000 kronor varje månad i den lokala ICA-affären. Han påpekar ständigt och jämt att nu när vi bara är två vuxna hemma borde summan halveras! You wish...
Då är det extra roligt att se och läsa ditt inlägg och vifta med det framför näsan på honom "Se här - jag är inte helt ute och seglar när det gäller handlingen. Det kostar att ligga på topp." :-)

Så tack för inlägget - jätterolig läsning!
Som så ofta...
Jag gillar dig skarpt!
:-)

//Biddatroy

Annika said...

Biddatroy:
Hej och välkommen hit. TYCKER fasiken jag känner igen ditt namn :-)
Följer vi varandra på Insta??

OOOO så roligt att du gillar det här inlägget, blir så glad!!
Min man bara skrattade ihåligt då han såg vad jag skrev, hihi!!
Precis, du vet jag skulle inte ha ngt emot att "följa" med dig till ICA heller, eller COOP eller whatnot!!

Mat är så sjukt dyrt, man blir nästan förbannad. Precis som ni är vi också bara två numera, och jag fattar inte hur en handling kan bli så dyr.
Som för er, likadant.
Jag handlar på fredagarna också ofta, för helgen. Då även vin etc, så då blir det ännu dyrare.
Bor du i Sthlm?
Där är väl maten i särklass dyrast i Sverige. Precis som maten här i storstäderna är skitdyr.


Så, tjaa, på fredag ska jag ut och äta. På lördag ska jag laga mat hemma. På söndag också. Vågar vi gissa på att det går på sådär en 200 dollar. Säger bara SUCK!!

Sen ska jag tacka dig för dina jättefin ord. Blir verkligen GLAD!!
TACK snälla!
OCH varmt välkommen tillbaka hit!!