Wednesday, April 13, 2016

Utan wifi eller 4G ...

Hejsan på er alla denna onsdag!


Saker och ting börjar falla tillbaka i normala gängor efter sverigebesök, kryssning och halvmara igen.
Även här på bloggen.
Back to the regulary scheduled program, so to speak …


När vi kryssade gjorde vi det helt utan wifi.
Att använda fartygets wifi, vilket man såklart kan göra, kostar en hel del och man betalar den tiden i block.
Vi bestämde oss att helt lägga lurarna åt sidan och strunta i allt vad internet, mail, nyheter och sociala medier heter under vår vecka till sjöss.
Det var, som alltid, riktigt skönt.
Ibland är det bara så otroligt befriande att vila från allt det där.
Men visst, då vi kom till hamnarna och åt lunch på något ställe, sökte alla fyra ivrigt efter wifi, och vi hittade det för det mesta.
Det var på så sätt jag kunde instagramma ibland + skriva lite på Facebook.
Gratis wifi ÄR trevligt. Inget snack om den saken.


Men, ja, annars var det bara skönt att helt koppla bort “allt”.
Det är samma sak då vi är sommarstugan vid sundet. Vi har inte wifi där heller. Nej, vi har inte ens TV.
Faktum är att jag inte tror att någon av oss saknar wifi när vi är där. Jag tror att vi alla drar en liten suck av lättnad över att inte ständigt vara uppkopplade och PÅ.
Nyttigt.
Det går så himla bra att åka upp till bibblan i Närpes och koppla upp sig mot deras wifi om man har lust med det, vilket alla gör med jämna mellanrum.
Det skulle givetvis vara annorlunda om man tillbringade väldigt lång tid i stugan, vilket mina föräldrar gör, men de vill inte ha wifi iallafall.



När ett hus saknar wifi sitter inte folk och glor ner i sina lurar och paddor hela tiden. Det trista är att många så ofta GÖR just det om det finns wifi, eller om man är uppkopplad mot 4G.
Alldeles nyligen hade vi en bekant här, och när vi som bäst berättade något för hen så såg vi att hen satt och kollade en välkänd social site på sin lur istället.
Alltså, say what? Sånt gör mig nästan förbannad, och det sa jag till hen också. Skärpning.
Har det gått så långt att vi inte ens kan lyssna på någon annan utan att samtidigt kolla in våra lurar?
Händer det något mer spännande online med en klasskamrat man inte sett, eller talat med, sedan anno nittonhundrakallt?
Nej, jag vägrar att ställa upp det.
Vägrar.



Svennegruppen har bra balans vad gäller det. Det finns ingen som sitter och glor ner på luren där. Ja, kanske om något ska googlas, men inte annars.
Det är ingen som börjar surfa ut på sociala sidor och förlora sig där medan en frulle pågår.
Samma måste jag säga om många andra sociala situationer, man kollar inte in sin lur i tid och otid, helt enkelt.

Annars tycker jag många i min ålder är ganska besatta av att glo ner i sina “tablettaskar”, minst lika benägna som de i Karolinas ålder är.
Konstigt att vi klarade oss så länge utan detta, eller hur?
Men ändå, det gick, och vi knatade runt i 30+ år utan smartphones. Heck, jag travade omkring i 40+ år innan jag fick min första iPhone i handen.
Som sagt, många i min ålder är lika goda kålsupare som de som är födda rätt in i detta.
Visst, jag sitter och glor ner i min lur också om jag sitter ensam på ett fik, eller väntar på något/någon. MEN aldrig att jag skulle sitta och glo ner i den om jag förde ett samtal med en annan människa. Heck, då kan jag inte ens svara på SMS (såvida det verkligen inte är viktigt).
Människan som sitter framför dig är viktigare än det som händer någon obskyr, fjärran vän på Fejjan. Så. Där. Klart.




Fram för perioder utan wifi. Fram för att vila upp sig från sociala medier ibland.
Fram för att leva utan internet då och då, ja i flera dagar i sträck.


När man har wifi hemma (som vi ju alla har numera), och ständigt är uppkopplad mot 4G när man är utanför hemmet, ja då kollas lurarna och paddorna in  i tid och otid.
När det är reklam på TV åker mobben upp. Mobben är aldrig längre bort än en armslängd.
Min är alltid på tyst läge, alltid, alltid och åter ALLTID.
Inte ens vibrationen har jag aktiverat. Men ändå missar jag inga samtal, eller SMS.
Luren finns ju alltid där, som sagt. Suck, typ.
Dock, jag har tagit bort varenda notifikation som finns i sociala medier. Varenda en. Så skönt. Skulle inte orka med att få sådana meddelanden på min mobil.

Så, det var skönt med en vecka till havs helt utan att vara uppkopplad.
Det är skönt att vara i stugan utan wifi.
Jag har länge lekt med tanken på att ta en veckas break från sociala medier härhemma. Inte kolla, eller lägga ut på insta, på en vecka, inte kolla Facebook alls och inte blogga.
OCH absolut inte surfa överhuvudtaget, någonstans. Hur skulle det kännas?
Svårt som 17.
SMS skulle jag få svara på, men inte mail.
Jag skulle inte få lyssna på poddar eller radioprogram via nätet heller.
Hmmmm….kanske borde jag testa på detta? OCH sen rapportera HUR DET VERKLIGEN KÄNDES veckan efter, vi får se, vi får se…
Abstinensen skulle bli ett kallt faktum.



Brukar du ta pauser från sociala medier?
Är du ständigt uppkopplad (ja blir ju det givna ÄRLIGA svaret här från de allra flesta av er)?
Skulle du kunna tänka dig att helt koppla bort dig under en veckas tid?
Brukar du säga till folk om du tycker att de sitter med nosen för mycket och glor neråt på en skärm?


Ha en bra onsdag!

36 comments:

Annika said...

Jag tar nästan aldrig paus från internet helt och hållet men jag har tagit paus från facebook en månad eller ett par åt gången ibland. Å andra sidan har jag inte en mobiltelefon med internet så jag när jag rör mig ute eller är ute och äter eller så är jag aldrig uppkopplad. Inte helller om jag går eller åker buss osv. Hemma och när jag jobbar är jag nästan alltid med ena ögat på sociala medier och kollar - mycket dålig vana och man blir inte heller så fokuserad på det man gör.

Det är himla skönt att vara bortkopplad från sociala medier tycker jag - ja, en vecka radiotystnad skulle jag definitivt kunna tänka mig - och jag känner hur ovant det är när man väl är det. Allt "sorlet" försvinner. Funderar på att ta en till paus nu i sommar, kanske inte från bloggen men definitivt från facebook. Vi får se hur det blir.
Kram

Monica said...

Ja även i min ålder:-) så görs det så, för mig är det otänkbart när jag sitter och pratar med någon att glo på telefonen eller i en dator men som sagt även mina vänner och bekanta gör så, i alla sammanhang, måste kolla allt. Jag har inte sagt något mer än: att du svarar på allt. Det kan vara försäljare och de vill absolut höra vad de har på "hjärtat" också, mitt i någon händelse eller berättelse. Det är otrevligt och oartigt, helt knäppt och jag tror inte ungdomen är värre.

Vi har inte TV på landet heller eller tar dator med dit och nu ska fiberoptik dras där och företaget ringde och frågade om vi skulle vara med, jag sa till killen som ringde att det är hemskt skönt att slippa allt detta ibland och han skrattade och sa att det skulle han också vilja slippa men det var ju hans jobb, men var trött på detta ständiga surr. Annat om vi hade barn med oss där kanske som behöver dator för skolarbete och annat men de behöver ju också koppla bort det någon gång och för egen del är det bara skönt.

Och skönt och hälsosamt att koppla av från allt ibland som ni gjorde, tror jag var klokt, jag gör det också, är bra att kolla att det går:-), för finns det tillgängligt hela tiden är man nog där. Har arbetat så mycket med datorer ända sedan 70-talet då det var riktigt spännande och exklusivt och tog tjänstledigt ett år från kliniken jag arbetade på och utbildade mig också till programmerare 1980, det var jättebra med den kunskapen till allt annat men idag tycker jag det är skönt att koppla bort det lite. Var ju ständigt omgiven, ja omringad av datorer och program i allt analysarbete, väldigt mycket koll ständigt, skönt att slippa det nu.

När det gäller fb är det smidigt att nå varandra där med meddelarfunktionen, sms är fortfarande dyra utomlands. Jag har fb bara inom familjen numera. Var skönt att göra så. Fast kollar lite, får ju roliga tips ibland och info också som kan vara bra.

Funderar jag lite över livet så tycker jag att 50-talet och 60-talet var väldigt bra på många sätt och roliga:-) och det fanns så mycket framtidstro och inget var omöjligt tänkte vi. Tryggt och med bra skolor, massor med aktiviteter som vi hittade på själva, fota var kul men man fick tänka sig för en stund, på sommaren var vi hela dagar på stranden, simmade massor, spelade badminton och andra bollspel, gjorde eld på kvällarna och spelade gitarr:-), inga datorer eller telefoner, tänk vad annorlunda egentligen, det var tider det:-), men barn idag är ju barn av sin tid som det ska vara, men vi äldre kan ju jämföra när så mycket förändrats. Och tänka tanken att de ska jämföra på samma sätt, vad har hänt tro med denna hastighet.

Nettan said...

Brukar du ta pauser från sociala medier?
Absolut, ok kanske att jag står som inloggade på t.ex. facebook och IG men det innebär inte att jag sitter uppkopplad mot det sociala mediet i fråga. Är rätt less på fb för tillfället, tycker inte det är ett givande forum längre mest massa reklam i flödet och allmänt tråkigt, så där går det dagar mellan uppdateringarna och oftast blir det bilder som hamnar där, eller frågor som restaurangtips när jag ska iväg någonstans.

Är du ständigt uppkopplad (ja blir ju det givna ÄRLIGA svaret här från de allra flesta av er)? Jo ständigt uppkopplad mot nätet absolut, men vi testade ju en period i höstas när vi hade läskvällar hemma och ingen av oss var uppkopplad mot nätet, så himla skönt det var, tror jag ska köra en repris på det efter att jag varit i Stockholm.

Skulle du kunna tänka dig att helt koppla bort dig under en veckas tid?
Absolut, så himla skönt det skulle vara men vanans makt är stor tror jag.

Brukar du säga till folk om du tycker att de sitter med nosen för mycket och glor neråt på en skärm?
Ja jag brukar säga till, tycker det är ohyfsat, vi har skärmstopp hemma vid måltider och när vi ska kolla tv/film tillsammans, samt om man är ute på aktiviteter. Viktigare att vara sociala på riktigt och respektera dem man umgås med istället telefon/padda och dator kan man kolla hemma eller när man är ensam.

Hoppas att du får en härlig onsdag.

Kram
Nettan

Desiree said...

Nar jag laste din forsta rad om att ni var utan wifi pa kryssningen tankte jag forst VA!!
Men why not? Det ar bra, nyttigt och dessto mer avkopplande om man inte ar uppkopplad jamt och standigt. Nar man ar tillsammans med folk tycker jag absolut inte att man ska glo ner I sin telefon. Nar vi rest runt har vi oftast bara haft wifi pa kvallen pa hotelrummet men inte dagtid da man varit aktiv och gjort annat. Jag tror nog att jag skulle klara en vecka utan att vara uppkopplad. Man behover en paus som du sager.
Kram!

Steel City Anna said...

Jag skulle kunna vara utan sociala medier ett tag men skulle bli stressad av att inte kunna kolla mejl. Så många använder sej av bara mejl där man förut fick brev också. Jobbet, vårdcentralen, banken etc. Man skulle kunna missa nåt viktigt. Att ha notifikationer på mobilen skulle dock göra mej galen, har också stängt av det och många tycker det är konstigt. De flesta får nåt pling iallafall för mejl, många även för Facebook. Nej, jag vill ha den kontrollen att det är jag som bestämmer när jag kollar. Jag har heller ingen iPhone och en långsam uppkoppling på min telefon, men det är ändå viktigt just att jag kan kolla mejl och sånna saker som busstabeller osv, jag reser runt ganska mycket över hela stan både på jobbet och när jag är ledig.

Det är lite trist ibland just med googlandet tycker jag, många samtal avstannar för att man direkt kan kolla upp saker. Jag har vant mej vid att många har telefonen bredvid sej hela tiden. Ibland får man berättat för sej vilken restaurang man är på och vad man äter och vem man är där med av Facebook och alla talar om för varandra via nätet att man har trevligt :) sånt tycker jag fortfarande är ganska bisarrt.

Annika said...

Annika:
Du ser, bara det att du inte har en smartphone som ständigt är uppkopplad gör att det genast blir mkt lättare för dig att ta breaks. Så bra.
Att ta paus från fejjan är nog mkt klokt att göra ibland.
Jag tar paus från min blogg och bloggar varje ggn jag är på resande fot, och när vi är i stugan blir det paus från det mesta.
Det är skönt. Onekligen.
En veckas total skugga från allt? Visst skulle det vara en utmaning? Vi får se om jag biter tag i det hela och gör slag i saken.
Kram!!

Anonymous said...

Vi fick antligen?? cellphone service i december forra aret. Sa nu har jag en IPhone. Tycker mest det ar besvarligt, jag glommer ladda, glommer den pa jobbet, "jag-sms ade dej varfor svarar du inte"? etc etc. Kanske man vanjer sej? Jag vill sa garna ha ett Mumin cover!! Alla i min familj i Sverge, forutom min bror, har bara IPhones. Skulle aldrig dromma att ha med phonen till en restaurant. Det ar nog tur att jag bor i Vermont.

FB har varit harligt, sa manga vanner, aven slaktingar har hittat mej har i skogen! Helts plotsligt halsningar fran en klass kamrat i smaskolan! Tycker det ar nastan bara 'shares" numera.

Ja, jag skulle hur latt som helst kunna vara utan social media i en vecka, skulle sakna svenska dagstidningar....

Usch sa negativ jag later, det ar jag verkligen inte!

Nu ar varen kommit! Kram, Ann

Annika said...

Monica:
Exakt, jag tror inte heller att ungdomen är värre. Vi i medelåldern kan jag tycka är värst,faktiskt. Ständigt denna lur i handen. Ständigt detta spanande.
Så himla tröttsamt.
Absolut, tycker också det är så himla otrevligt med det där.SUCK!

På landet ja, visst är det så himla skönt att vara utan där. MEN jag förstår att det gav dig en tankeställare när fiberoptik ska dras. Kan ni koppla upp er senare? Jag menar om ni skulle vilja? Antar det.
Annars är det så, så och SÅÅÅÅ skönt att inte vara uppkopplad i stugan.

Visst, det är ju så att finns wifi tillgängligt, eller 4 g and what not...ja då kollar vi. Det är så lätt, ocj det går så snabbt.
Du har verkligen haft datorer i ditt liv länge.

FB har många bra funktioner, visst. Absolut.
Men det är tröttande också.
Smart att bara ha familjen.Du kan köra Whatsapp på din lur också, gratis sms, och det är en bra app. Tror tom man kan ringa gratis via den, men det ska jag lämna osagt.

Men visst, tänk hur det var förr, för inte så länge sen, innan den nya tekniken kom in. Som du säger, bara det här med foto. En 36 bildersrulle skulle räcka en heöl semester. Idag kan jag inte ens ta en prommis utan att komma hem med sådär en 170 bilder på kameran.
OCH att alltid vara tillgänglig, så var det ju inte alls förr.
Nej, man får ta det onda med det goda, som alltid.

Annika said...

Nettan:
Det är klokt och nyttigt med pauser ibland. Från allt.
FB ja, mkt reklam där.
OCh sen alla dessa grupper (mer eller mindre vrickade varenda en) som jag är med i. Funderar starkt på att lämna en del av dem.
Speciellt sådana för svenskar i utlandet blir så otroligt konstiga och jobbiga att följa. Vet inte varför, men så är det.
Är inte heller direkt aktiv på fb.
Så smart att helt ta paus från nätet. Det är ju faktiskt så skönt.
Precis, det borde alla göra, helt vika en kväll där ingen får kolla sin mobil eller dator.
Gillar det.
Jo, jag tycker man kan säga till dem som sitter klistrade vid sin telefon. Alltså, det stör mig så in i h-vete. Man sitter inte med en lur när man är med andra människor.
GAAHH!
Och pauser, ja det skulle vara riktigt nyttigt att vila från det även hemma. Fastän mkt, mkt svårt.
Jag funderar vidare på det. Kanske kär jag en vecka utan minsta uppkoppling.
Kramar!!

Annika said...

Desiree:
Yes indeed.
Det är SÅ dyrt att koppla upp sig mot båtens wifi att vi lät bli. Det fanns som en "perk" i paketet, men vi tog det INTE.
SÅ skönt!!
Eller hur, så himla otrevligt att sitta och glo ner i sin telefon när man sitter med bekanta. Så fult. Tycker inte man gör det.
Ja, toppen att bara ha wifi på kvällen i rummet när man reser. På så sätt är man ju MED och där mkt mer.
Pauser är bra. Ska fundera vidare på min wifi-fasta :-)
Kramar!!

Annika said...

Anna:
Mmmm...jag vet, mailen skulle nog vara stressande att vara utan, faktiskt.
Att faktiskt inte veta om man på så sätt missar ngt väldigt viktigt.
Sociala siter är det bara nyttigt att vila ifrån. OCH skönt.
Jag vet, himmel oc pannkaka. Notifikationer går fetbort för mig.
Många som får det från FB och även insta (skulle bli tokig).
Så alt sånt försvinner totalt för mig.
Plockar bort alla sådana i mina settings.
Jamenja, jag hör vad du säger om googlandet. Visst, och jag är förmodligen en väldigt god kålsupare själv när det kommer till det, jag vet det.
P brukar säga att vi behöver inte googla allt när vi inte vet. OCH det är SÅ sant.
Visst är det mkt mkt sånt på FB, check ins och restauranger etc etc.
OCH visst är det bisarrt . Absolut.

Annika said...

Ann:
OJ det var verkligen SENT!
Men det gick ju bra innan dess också för er.
Jag har sms:at i säkert 18 år nu, ja inte på smartphones, men via de gamla goda mobilerna då på 90 och delar av 00-talet.
Du kommer att vänja dig. Älskar SMS, verkligen.
Jag ringer ingen lägre, det är sms som gäller. Eller mail. En befrielse på så många sätt.
Det kommer du nog att upptäcka också.
iPhones är bra, du kan köra mkt gratis via dem med folk hemma, som iMessage och FaceTime etc.
Det går via iphone till iPhone.
Haha om DU låter negativ(vilket du absolut inte gör) låter jag nog BECKSVART i detta inlägg.
Tro mig, jag skulle inte vilja vara utan allt detta för allt smör i Småland, men det är folket bakom skärmen som jag blir less på. Ibland ;-)
Härligt med våren, jag ska själv ut på en kameraprommis nu.
SÅ vackert allting allt.
Kramar!!

Anonymous said...

Jag skulle inte ha några större problem att vara "urkopplad" under en vecka. Ja det är ju tv:n då.....:-)
Nu är ju jag inte inne på sociala medier då'rå (Våga vägra facebook) :-) :-)
Jag såg ngt riktigt tråkigt sist vi var o åt på Mall of Scandinavia.
Där satt en familj, 2 vuxna, 2 tonåringar o en liten kille, o åt.
De sa inte ett ord till varandra. Alla satt o tittade på sina mobiler/paddor medan dom åt. Under den halvtimmen vi såg dem där, knappt ett ord till varandra! Tragiskt!
Kramar från Anette!!

Annika said...

Anette:
Precis, jag har tänkt på det där. OM man inte är uppkopplad en vecka betyder det att man inte får se Netflix???
Ja, det gör det nog fasen. Hmmm....Inte lätt, inte lätt :-)
Fasiken, det du såg på Mall of Scandinavia är så deppigt. DET har jag sett här också. Vad är livet egentligen? Att ständigt kolla in vad andra gör på en mobbe?
Så j-a sorgligt.
Kramar till dit, min vän!!

Anonymous said...

Den enda gången jag inte har min telefon med mig är egentligen bara på gymmet. Där vill jag inte bli distraherad alls. Men jag ser jättemånga som har den med där. När vi var på semester i AZ var det flera ggr vi inte hade wifi. Grand Canyon till exempel. Och det tar ett tag att vänja sig. Jag är en otålig och lite stressad person och blir lätt irriterad av att inte ha full koll hela tiden. Inte bra alls. Men som du säger - så många herrans år man inte hade denna pryl. Men vad var livet utan Instagram? Eller Pinterest som jag kan förlora mig i.

SB

Anonymous said...

Jag skulle lätt kunna vara utan wifi en vecka och även längre, det jag skulle sakna mest är att inte kunna titta på film. Speciellt då jag reser och bor själv. Jag brukar ofta numera bo själv i Stockholm då jag är hemma och hälsar på, superbra med Airnbnb! Maken brukar då åka hem lite tidigare ibland, dåjag stannar kvar och hälsar på släkten.
Jag håller med dig att många i våran ålder sitter som fastnitade vid sina smartphones och ofta skrattar till det dom läser. Så sitter man där med en vännina som verkar ha roligare med mobilen än mig, det kan göra mig irriterad, brukar ofta säg adet också.
Ha, ha jag är förresten än sån som är svår att nå, både barnen och maken har ibland varit på väg att efterlysa mig.:) Då de inte får tag i imig, ja jag kan vara väldigt dålig med att kolla mobilen. Ofta glömmer jag den i bilen eller hemma. Så den är inte vidrare viktig för mig, men är jag hemma så gillar jag verkligen min Ipad air.
Där jag har hästen uppe på kullarna finns knappt någon mobiltäckning, så skönt!! Där ser man ingen gå runt och prata i mobilen, känns som tiden har stått still där.
Det var länge sedan jag kommenterade hos dig, men jag läser forfarande din blogg.:)
Kerstin

Monica said...

Tänkte också på det när det gäller landet om det går att få senare och då sa han förstås att det var mest fördelaktigt nu:-), man tänker ju lite på en ev. försäljning att det då är bra om det finns, men mycket kan ha ändrat sig då, och det är inte aktuellt nu. Och det går att koppla upp sig mot 4G, såg en liten "myshörna" i skogen med fåtölj och bord och en granne berättade att han hittat bästa riktningen mot en mast, är ju nära en större stad, och han skötte en del av företaget där i skogen:-) men ville nu ha det inomhus:-), men bra att veta:-)

Annika said...

Susanna:
Jag har också min lur med mig, hela tiden.
men det är SÅ skönt att vila ifrån wifi ibland. OCH nätet.
Riktigt nyttigt.
Telefonsamtal och SMS får man ju ändå, utan wifi. DET är bra!!
Känns bra att man kan bli nådd, alltid.
MEN det är just det där med sociala medier det kan vara sååååå skönt att vila ifrån.
FB, blogg, Insta. Har inte Pinterest än, men ska nog skaffa, tror jag.
Nyttigt med paus, och jag är lite sugen på vad det skulle innebära att ta en sådan när man inte har semester. Hur skulle man känna sig?
Tror det är svårt.
Isf är Netflix förbjudet, och alla poddar och radio etc. OCH ja, insta och hela alltet. HAHA!
Vi får se, kanske tar jag en internetfasta framöver :-)

Annika said...

Kerstin:
Är det du? Fr CA?
Ja det var VERKLIGEN länge sen isf!!
Välkommen tillbaka!!
Håller med, just det där att inte ha Netflix och Apple TV skulle vara tufft, det tror jag med. SÅ mkt som man ser på den vägen nu.
Visst är det många i vår ålder som är helt upplukade av sina mobbar, så tröttsamt alltså. ja, jag vet, jag drar mig inte heller för att säga ngt.
Visst är det skönt med vilor från nätet. SÅ himla skönt, och SÅÅÅÅ nyttigt.
Gillar faktiskt då man ibland kommer till platser som helt saknar täckning.
TACK för att du läser här än idag. DET trodde jag nog inte.
KRAM!!

Annika said...

Monica:
Jo, såklart.
Det brukar ju vara så. Som när vi drog in vatten i vårt hus, Det skulle bli sååå mkt dyrare att hänga på sen. Så visst, vi har vatten idag. GLAD som fasiken för det idag :-)
Nu ska kommunalt avlopp in, och det är dyrt, men vi hoppar på tåget även denna ggn. Så viktigt.
Internet? Wifi? Inte lika viktigt, så det skulle jag faktiskt inte lobba för, mest för att det är så skönt med vila.
Precis, finns det 4G kan man alltid ta den genvägen.
Alltid.
Ja, om man är i landet som tfn är i förstås, hihi!!
Låter soft med din granne som hittat en bra plats!!

Äventyret framtiden said...

Jag tar paus från Internet när vi är utomlands och också nu och då här hemma. En nödvändighet....det är så lätt att få ett beroende av att alltid vara uppkopplad.
Det är skönt att kunna låta bli.
Världen går ju inte under av den orsaken i alla fall.
E:post brukar jag däremot kolla en gång per dag om vi är på resa. Och barnen vet alltid hur de får tag på oss.

Så skönt att inte ha varken tv eller wifi på sommarstället! Klokt!

Kramar!

marianne.dahl3 said...

Håller med dej om telefoner och surfplattor!
Men måste bara berätta en rolig sak ang detta:

Vårt barnbarn Ludvig då 10 år, alltså för 2 år sedan hade en kompis hemma hos sig. Rätt som det var fick vår svärdotter se att Ludvig satt ensam på första våningen och kompisen på andra våning. Hon tänkte det kanske hänt ngt, så de var ovänner. Nejdå vi är inga ovänner sa Ludvig, vi pratar med varann via Skype, ridå!!!!!!

Kram, Marianne D.

Channal said...

När vi har gäster eller umgås med mina gamla föräldrar har vi aldrig telefonerna uppe. Inte vid matbordet heller! På semestern är det skönt att koppla ner. Men annars är Instagram och min blogg min terapi. Jag tycker att det är så kul!! Min grej liksom. Men självklart umgås vi i familjen utan nätet. Bra att ha en balans där.

KRAMAR Anna

Katarina P said...

Usch, jag är definitivt skyldig till att alltid ha telefon eller padda i närheten. Helst båda... Kollar mailen lika ofta nu som när jag jobbar. Bra och dåligt på samma gång. Men lite mindre är jag nog uppkopplad med lil' B i närheten iaf. Facebookberoendet har jag brutit och det känns såååå bra, tittar bara in om jag får mail om att någon lagt upp bild på mig eller liknande. Instagram dock - kollar hela tiden. Men förhoppningsvis inte när jag pratar med någon. Någon måtta får det faktiskt vara! Jag är typen som blir irriterad på folk som svarar telefon på möten eller när man pratar. Ibland kan man ju faktiskt vänta och ringa upp senare.

Hahaha - Marianne Dahl3s anekdot ovan!! Så kul!! Det blir spännande att se hur dagens barn växer upp med all ny teknik!! Jag känner mig ju rätt ung (33 i sommar så inte jätteung men ändå!) men sanningen är ju att jag kommer ihåg när vi fick internet hemma och hade börjat jobba efter studier innan min första smartphone. Jag kommer för tusan ihåg pre-Google!!! Men de som växer upp nu lever ju verkligen i en tid då det inte finns några gränser alls. Spännande som sagt!

Annika said...

Karin:
Precis, det gör jag också. Tar ett break på nästan varje resa.
Och det ÄR skönt.
Tror det är nyttigt också.
Precis, det är alltid bra att vara tillgänglig via sms och telefon, och det funkar ju alltid. Tur det.
Hoppas allt är OK.
Tänker på dig.
Kramar!!

Annika said...

Marianne:
HAHA, det med barnbarnet är ju underbart.
Skypar från olika våningsplan. Fniss!!
Det kan ni reta dem med sen, hehe.
Kramar!!

Annika said...

Channal:
Absolut, så ska det vara. Bort med alla mobbar från matbord och när man umgås.
Gör mig lite tokig.
Bloggar är underbart, och att skriva sin egem också. Insta likaså. MEN det är lite skönt med breaks även därifrån ibland. Speciellt om man annars lägger mkt tid på det, som jag gör med bloggen. Insta sköter sig ju själv, häll jag på att säga ;-)
Skulle vara en utmaning att koppla ner i vanliga vardagen. En vecka. Utan att gå ut på nätet en enda ggn.
De'ru! Jag kanske testar framöver.
HIHI.
Balans är verkligen a och o!!
Kramar!!

Annika said...

Katarina:
Lätt hänt i dagens samhälle.
Som jag skriver, jag har alltid mobben på en armlängds avstånd. True story.
Suck.
FB beroendet tycker jag nog det är rätt klokt att bryta. Jag försöker att också göra det, och jag skulle aldrig gå ut där om jag har sällskap av ngn.
Insta är KUL!! Det är verkligen det!
Mariannes kommentar ÄR underbar!!
OCH säkert SÅÅÅÅ talande.
Ja, dessa ungar som växer rätt in det här ...
Otroligt.
Visst, jag var väl 33 när jag fick internet, haha. Eller 32 var jag. FNISS!
Minns ju hur det sprakade och pep över telefonlinjen när man skulle ut på nätet.
OCH visst, innan Google gick jag alltid in på AltaVista. Du också kanske ;-)

Anne said...

Sant Annika! Den/de yngre generationerna är inte värst vas gäller att vara så uppslukav telefonen. Tvärtom kanske till och med. Otroligt störande faktiskt, respektlöst.
Jösses ja, tänk om man skulle göra en sån där vecka du nämner. Ärligt talat tror jag det skulle vara skitsvårt, men säkert nyttigt. Det är en sak att skala bort nåt medium som tex FB för mig är lätt, men ALLA de sakerna du nämner, samtidigt... oj, vad svårt det skulle vara. Att ha en vit social media vecka, undrar om man ens skulle fixa det.
Jag håller med dig om att ta en paus just vid semestrar eller som när du är på stugan sommarveckorna. Då känns det inte som en uppoffring alls, det är bara skönt och befriande faktiskt. Enkelt att ta en paus då, stänga av. Så mycket annat som pågår ändå. Men det skulle nog vara en helt annan sak att ta en sån paus en vecka när man är hemma bara, mitt i vardagen.
Helt sjukt egentligen, för som du säger, det har ju gått bra x-antal årtionden men men man har ju vant sig så vete sjutton hur det skulle vara att på hemmaplan, mitt i vardagen skala bort allting en vecka.
Kram!

bettan said...

Viktigt inlägg och här skulle jag vilja skriva en hel del. Men just nu går ögonen i kors och jag måste i säng bums.
Bara kort så läste jag nyss en studie där man kan se att bebisar inte får den ögonkontakt och spegling som tidigare naturligt ägde rum under amning eller flaskmatning. Många föräldrar kollar i sin telefon istället. Sorgligt. Barnen blir mindre benägna för att träna upp sin blickkontakt och socialt samspel.

Idag höll jag bakom en buss vid en hållplats strax intill ett övergångsställe. Ca 25 personer(studenter)som hoppat av bussen promenerade över övergångsstället i en strö. Alla, och då menar jag alla, kollade ner i sin telefon.
Jaha och jag själv då? Jo jag kollar både Insta, fb och bloggar. Men jag har alltid telefonen på ljudlös och är långtifrån nåbar för jämnan.

Och nu några rader senare ska jag bege mig mot sängen. Gonatten.
KRAMAR!!

Annika said...

Anne:
Visst är det.
Jag blir så jäkla störd när jg berättar ngt och den jag berättar det för sitter och glor ner i en skärm. Alltså, det är ju galet.
Sen när jag ser att det är fb, ja då blir jag trött förbannad.
Tycker nästan vår generation är värst, om jag ska vara ärlig. Eller, de i min ålder, från typ 40-60.
GUD!!
Ja, jag är sugen på att ta lite internetfasta och se hur det känns. Det skulle vara jäkligt svårt, för man får inte lyssna på poddar eller radio medan man är ute heller.
OCH Netflix? Förbjudet också.
Men tanken är lockande, och då inte på semester. Utan under en helt vanlig vecka.
GULP.
Skitsvårt.
OM jag gör det tänker jag se om ngn annan är intresserad av attt testa också, hihi!!
Kramar!!

Annika said...

Bettan:
Trist att man ens ska behöva skriva det. Som sagt, folk mellan 40-60 verkar lida av åkomman värst.
Gud, det du skriver är verkligen så himla läskigt.
Alltså, det är ju skrämmande. Farligt också.

Jag har ju sett i parkerna, på lekplatserna, att flädrar sitter och glor ner i sin skärmar mer än ngt annat. GULP, inte bra.

Vet, det är fascinerande att se folk på stan, så många som bara går och glor ner.
Sjukt ju.
Snart får vi väl alla gamnackar.

Hoppas natten var god.
Kramar!!

L said...

Jag har också funderat på att strängt reglera min sociala uppkoppling. Mycket som ett experiment då jag egentligen inte tycker att jag är på alldeles konstant.
Lägger telefonen på skåpet i köket när jag sitter i TV-rummet. Tittar ju inte på kanaler med reklam, endast svt och så Netflix såklart. Då blir det inte mycket pauser. Så skönt.
Men, jag överväger verkligen att bli sträng. tror det skulle vara skönt.
Jag har en kompis som är läkare på företagshälsovården. Kände att det började bli lite pressad vg belastningen och avinstallerade facebook, insta etc från telefonen. Kollade på datorn en gång på kvällen. Tyckte att det var läge att följa råden som gavs till patienterna... Klokt tycker jag.

Ja, nu blev jag inspirerad av dig. Jag lägger upp en plan och kanske blir det en rapport.

Tack för den!

Annika said...

Lisa:
Vi kanske ska göra slag i saken ngn vecka i maj?
Vad säger du?
Så bra att lägga undan luren medan du ser på TV-
Precis, jag ser också mest på Netflix numera, och där finns ju ingen reklam. Men ändå, man kollar under "dötid". TRIST!!
Låter klokt, det som du redan gör. OCH KLOKA råd.
Vi borde köra samtidigt och sen rapportera, komma upp med grundregler etc!
HIHI!!

Unknown said...

Jag är lite "anti" mot telefoner, plattor, tv ,datorer och såna där armband. Alla ska alltid vara uppkopplade, jämt och ständigt. SÅ tröttsamt!
Jag har också min telefon på ljudlös utan vibration, så vidare att jag inte väntar ett viktigt samtal. Inga notifikationer här heller. Mycket skönt att slippa allt sådant.

Titt som tätt lämnar jag telefonen hemma, när jag handlar eller promenerar. Väldigt skönt att slippa den.

När jag går på "stan", i mataffären, på promenad eller vad som helst så brukar jag se mig omkring, ALLA går med huvudet ned i sina telefoner. Det är så tråkigt, ingen tittar upp, ingen säger hej, ingen SER vad som finns runt omkring. Sedan uppdaterar de Facebook eller Instagram med en vacker bild och en text om den vackra promenaden, är det inte roligt säg :).

Önskar en trevlig dag,
kram från ett grått och regnigt Hälsingland!
Ps. Tack vare din blogg så har jag satt upp Reston (~Virginia) på min lista med resor jag vill göra :)

Annika said...

Therese:
Vet, jag med. Så jobbigt i långa loppet.
Haha, du är som jag. Kör ljudlöst på din telefon, och inga nofikationer--orka!!!
Jag har dock väldigt svårt att lämna min lur hemma. Blir lite stressad då den inte är med, tyvärr.
Och när jag är ute och går lyssnar jag på poddar eller radio. Så jag ÄR fast vad gäller den biten.
Jag vet, alla går verkligen med huvudet nedböjt, otroligt faktiskt.
Åh, vad roligt att jag inspirerar till framtida resor. Jättekul!!!