Thursday, April 28, 2016

Väder, Instagram, oro och lugn, läsisar och Marimekko på Target.

Hej och godmorgon torsdagsmänniskor!



*  Vädret.

Vädret har gått från mycket varmt och soligt till mycket ostadigt med en hel del regn.
Regnet är bra, det behövs.
Men, jag hoppas ändå att det inte ska regna i flera dagar i sträck. Lite lagom väder med lagom sol, lagom regn och lagom värme vore tacknämligt.
OCH på lördag vill jag verkligen ha bra väder när vi ska ut på vandring igen.  Vädergudar, hör bön!


*   Instagram.

Gillar ju den plattformen.
Lätt och kul. Kravlöst.
För några veckor sedan sa man att instagram skulle göra om sin flödesform. Att inläggen skulle komma i någon slags ordning rankade efter kontoinnehavarens “intressen”. Eller något i den stilen.
Tycker inte jag märkt någon skillnad. Alls. Bra det.
Har någon av er märkt av någon skillnad i flödet?
Som vanligt har jag NOLL notifikationer aktiverade där. Orka få sådana på mobilen ideligen. Nej, tack.
Har inga sådana påslagna för vare sig instagram eller Facebook, och inte för bloggen heller. Ej heller för mails.
Nope.


Nej, skulle adrig falla mig in att "turn them on". OCH jag har inte märkt minsta skillnad heller. Nyfiken på om någon av er märkt någon skillnad i era flöden?

*   Oro vs lugn.

Skrev igår om Karolina och livet som college-mamma.
En stor positiv aspekt är att man släpper den omedelbara oron när barnet är på en plats långt hemifrån.
Man har ingen koll längre, på det dagliga livet. Alltså kan man inte gå omkring och oroa sig och undra heller.
Så fort Karolina kommer hem på skollov kommer oron tillbaka som ett brev på posten.
Om hon är borta på kvällarna kan jag inte sova förrän hon är hemma. Är hon ute och kör på dagen undrar jag varför hon inte är hemma vid en viss tid. Ja, listan kan göras lång.
Är barnet på annan ort släpper man just DEN oron, och det är faktiskt skönt.
Sen finns annan oro hela tiden närvarande, men inte den där akuta sorten. Inte den som känns då man ligger vaken nattetid och väntar på en nyckel i låset.
Känner ni mammor/pappor igen er i detta? Ni som har barn som flyttat.


*   Läsglasögon.

Japp, nu har det kommit till den punkten att jag jämt måste ha läsisar då jag ska läsa något. Jag tycker det är SÅ irriterande. Det händer att jag fortfarande glömmer dem hemma, och sen sitter jag på restaurangen, eller står på affären och kan knappt läsa det som står.
Det har hänt att jag fotat menyer, eller innehållsdeklarationer, i mobilen och sen förstorat upp dem så att jag kan läsa.
Trist aspekt av åldern detta. Sitter jag och läser på min mobil utan läsisar är hela världen dimmig då jag tittar upp.
Nej, jag har inte vant mig vid detta att jag ständigt måste ha ett par läsisar på lut. Inte alls. Nu har jag iallafall stoppat ner ett par i min väska.
Bra det.
Sen har jag ett par som alltid ligger på mellanplanet, och flera par som ligger på övervåningen. I källaren finns ännu inga. Men snart så, gissar jag.
Köpte mitt första par läsisar då jag var 45 så man kan ju knappast säga att det är ett nytt fenomen. Trist också att märka att man måste köpa starkare med jämna mellanrum. Nåväl, tur att de finns. OCH tur även att det finns snygga att köpa. Tycker ju den aspekten är lite viktig också.
Jag som alltid varit så “mallig” över min goda syn. Not so much anymore…



*   Marimekko for Target.

Just nu säljs det finska märket Marimekko på Target. Specialkollektioner. KUL!
Jättekul var det att gå runt och titta allt de har.
Det är mest sommarsaker som säljs, parasoll, plasttallrikar, trädgårdsprylar, handdukar, men även baddräkter och strandklänningar.
Jag har köpt en löpare och en bricka. Kanske köper jag något mer också? Alla tygväskor var TYVÄRR slut då jag kom till Target.
Svårt att säga hur poppis det är, somligt var väldigt utplockat och somligt fanns hur mycket som helst.
Men kul är det hursomhelst.



Bilderna direkt från min lur.  Helt oredigerade.













Ha en finfin torsdag alla ni!!

26 comments:

Musikanta said...

Konstigt det där med ögonen! Jag har ju alltid varit närsynt men sett jättebra på "läshåll" också. Tills en dag - just när jag var 45 år - jag inte kunde läsa i telefonkatalogen utan att ta av mig mina glasögon. (Jag kunde alltså läsa den på 10 cm:s avstånd.) Men så kan man ju inte sitta och hålla i en bok. Så det var bara att gå till optikern och konstatera att jag behövde läsglasögon. Efter ytterligare några år var jag tvungen att skaffa mig "terminalglasögon" för att titta på datorn eller på noterna på pianot. Ett tredje avstång.
Som du har jag läsglasögon placerade på olika ställen i huset liksom terminalglasögonen. Det är alltså tre par glasögon som jag ska hålla reda på. Men tack och lov för att de finns!
Marimekko är underbart - det var för mer än 40 år sen jag först stiftade bekantskap med märket och köpte gardiner till sommarstället på ön. I Juväskylä i Finland. Men det tillfället kan bli ett nytt inlägg så småningom, haha.
Kram från Ingrid

Ingela said...

Länge sedan jag orkat kommentera här hos dig. Inget fel på dina inlägg - absolut inte - men jag har så mycket på mina axlar igen att jag inte riktigt orkat ta tag i det.
Jag känner EXAKT igen mig i det du skriver om oron över barnen. Det är precis lika för mig.
Jag har haft läsglasögon sedan jag var 40. Numera hänger de runt halsen i ett pensionärssnöre, för jag klarar mig absolut inte utan, och jag orkar inte längre springa och leta efter det stup i kvarten. Det är inte snyggt, jag vet, och nu kan jag inte längre ha halssmycken, eftersom allt trasslar in sig i varandra då, but it is what it is. Testade ett tag med progressiva linser, men det funkade inte, jag var helt snurrig hela tiden. Progressiva använder jag endast vid datorn då jag behöver olika styrkor för skärm och papper som ligger på skrivbordet.
Så mycket fint på Target just nu! Det där är ju prylar som inte alls säljs här i landet. Den avlånga brickan med blå botten skulle jag köpa på studs.
Allt gott! Kramar!

Evas blogg said...

Jag känner igen oron du beskriver. Jag har ju tre att oroa mig över. När de är långt borta släpper oron men hemma blir det annat. Glasögon har jag konstant nu för tiden, ser knappt utan. Har två olika, ett par för läsning och dator och ett par för långt håll. Lite jobbigt med glasögon ibland men vill inte ha linser.

Alltså det där marimekkoparasollet var ju underbart!

Anonymous said...

Åh! Den där parasollen hade jag gärna haft!
Men har du verkligen inte märkt hur knäppt Insta blivit? Man tror man scrollat igenom nya inlägg i flödet och så en halv dag senare dyker det mellan det man sett redan upp nya inlägg. Jag upplever det som att inläggen inte kommer i kronologisk ordning efter när de publicerades utan någon helst annan ordning... väldigt irriterande!
Ögonen... ja, det enda som gör att jag på riktigt börjar känna mig gammal... har ju progressiva sedan några år (plus läsglasögon när jag läser längre stunder) och bara att vänja sig.

Miss Marie said...

Har heller inte märkt någon skillnad på Instagram, kanske det fasas in i olika uppdateringar? I don't know.

Vädret här är också lite upp och ned, jättevarmt och soligt förrs veckan men kallt o blåsigt nu! Burr!

Kul med Marimekko hos Target, vad mycket snyggt!

Annika said...

Ingrid:
VISST är det!
Med ögonen alltså.
SÅ trist.
OCH jag minns också när jag förstod att jag behövde läsisar. Satt på ett ställe och skulle läsa i en bok. Kunde inte se på normalt håll.
Jag köpte ett par läsisar redan samma dag. Och idag kan jag inte vara utan dem.
Vid datorn kör jag utan, än så länge.
Men snart är det säkert dags för progressiva, blä.
Marimekko är så fint!!
Älskar det märket, så det var så roligt när Target tog det till sig. Tillfällig kollektion, som det alltid är när designers kommer in. Så roligt!!
Kramar!!

Annika said...

Ingela:
Jag är bara glad att ha dig här igen, och förstår så väl om livet kommer emellan.
Hoppas att det lugnat sig lite nu.
Klassiker det där med barnen, tror jag. Tur att jag inte är ensam om min oro. Men glad att jag kan släppa den där mest akuta.
Läsisar ja...ett måste.
Kan vara snyggt att ha dem i snöre runt halsen, det har jag alltid gillat.
Progressiva har jag hört att det är svårt att vänja sig vid, inte roligt.
Marimekko för Target ja, specialdesignat för dem.
Jag köpte den där blåa brickan!! HIHI!
OCH en svartvit löpare. Så roligt att Marimekko säljs där nu!!
Kramar och tack för kommentar!

Annika said...

Eva:
Klassiskt för oss flädrar, gissar jag. Men så inte roligt.
Jag kan ju inte göra ngt ändå, så jag kan lika gärna dra ner på oron också, men det GÅR inte.
Vi får vara glad, Eva, att vi släpper oron då de inte är på hemmaplan.
Glasögon ja...
Tur att många är snygga. Jag tycker verkligen att det kan vara så fint med glasögon.
Skulle nog inte heller vilja ha linser, tror jag.
VET! Älskar också det där parasollet, så himla fint!!!

Annika said...

Brysselkakan:
Jag vet, det där parasollet är så vackert!!
Men det passar inte med grejerna på mitt deck. Men jag älskar det! Så fint!!
Nej, jag har inte märkt det du skriver om insta. Blind kanske?
Eller så har det inte "aktiverats" på min lur än, vem vet?
Har inte märkt ngn skillnad på förr och nu.
Men, det kanske kommer.
jaja, de skulle låtit bli att ändra.
Gasögon ja, och sämre syn, ibland blir jag så irriterad. Eller ganska ofta. Speciellt om jag varit klumpig nog och glömt mina glasögon.

Annika said...

Marie:
Nej, inte minsta skillnad på insta.
Men, det kan vara så att det fasas olika, skulle nästan tro det.
Märkt att de ändrat lite annat därinne, men inte själva flödet.
Vädret är pretty pissy right now. Men det gör egentligen inte så mkt. Bara det blir hyfsat på lördag, jag har så små krav ;-)
Marimekko för target har mkt fint.

Eva i Dalarna said...

Känner absolut igen det du skriver om oron. Både den akuta och den som ligger i botten. Man slutar nog aldrig oroa sig för barnen, har man fått barn har man fått det för alltid, men oron ändras ju. Och det är skönt att slippa oroa sig hela tiden!
Glasögon har jag jämt, progressiva, det tog nog ett år innan jag vande mig vid dem men nu skulle jag inte klara mig utan. Nu har min syn dock försämrats så nu måste jag köpa nya. Har dragit på det men nu går det inte längre så tid är bokad!
Ha en trevlig Valborgs helg, vi åker till dottern i Bohuslän och firat in våren!
Kram!

Annika said...

Eva:
En klassiker verkar det vara, Eva.
Skönt att vi inte är ensamma.
Absolut, så glad att jag slipper den där akuta oron iaf.
Sen finns det ju annat som maler.
Trist det där med glasögon och att hela tiden behöva köpa nya. MEN tack och lov att det finns.
Ha en fin Valborg! Den dagen finns inte här.
Njut av den!
Kram!

Vform said...

Tack, tack för alla fina kommentarer :) Alltid!
Jovisst borde man hoppa i plurret, som man gjorde som barn, just där!!
MEN en gammal gumma som jag borde först få av sej kallingarna o stickasockan ... haha! Tror faktist jag ska göra det ... i morgon om vädret håller i sig :)
Så vackra skira bilder av våren du visar!
Tror nog oron för barnen, och nu också barnbarnen sitter i så länge man lever, och kan tänka klart! Fin bild av Karolina och hennes vän!
ÅH, Marimekko gillar jag!! På väg från södra Finland i söndags, stannade vi till i Humppila, där hade de stort urval tyckte jag! Nändes ju inte köpa något ;)
En besvärlig tid med glasögon var just den då man hade bara läsglasögon! Du får göra som Ingela, sätt dem runt halsen i ett snöre!
Nu blir det Valborg ... och som sagt hoppas vi på värmen håller i sig!
Ha det gott!
Stor KRAM!!

L said...

Ååå, bästa Target! Lycko er alla. Och Target levererar på andra sätt nu, det märks i sociala medier. Heja dem!

Jo, det där med oro när stora barn är hemma och lugn när de är borta, det känner jag absolut igen. Klockren beskrivning.

Annika said...

Jag har ju inte barn så behöver inte oroa mig för deras görande och låtande (hade jag haft så hade jag varit en riktig proffs-oroare att döma av hur mycket jag oroar mig för mina hundar.... ;) ).

Jag har också just behövt börja med läsglasögon och jag är bara 41....men de får mig iallafall att se mycket smartare och intellektuellare ut så jag är rätt förtjust i dem (när jag inte tappar bort dem vid olämpliga tillfällen).

Har spanat på Targets Marimekko-line....inte helt fel. Det kanske får bli en utlfykt dit när jag får tid.... väldigt förtjust i finsk design!!!
Kram

Monica said...

Alldeles naturligt att vi oroar oss, det ska vara så tror jag, att vi bryr oss, fast vi inte kan göra så mycket men tankarna finns där och så sant, när de är nära och på besök, jag tänker mycket mer på tider och mörkret och kollar om tåg och T-bana går eller står still och det sista gör de ofta:-) och hur ska de komma hem då och det blir senare och senare. Och om mågen tar en sen joggingtur blir jag orolig, vem vet vilka galningar som kan dyka upp även här:-), så skönt när de är hemma igen. Långt borta kan man inte kolla men visst finns oron där fast på ett annat sätt.

Läsglasögon hänger med här också, särskilt till affären när innehållsförteckning ska granskas eller kläder, har alltid i väskan nu och i fickor och sen vid frukostbordet så jag slipper springa runt och leta. Men ser hyfsat bra annars utan glasögon på långt håll så räcker med en sort.

Roligt med Marimekko, jag kan gå omkring som en ren avkoppling och bara titta om det är fint skyltat eller uppbyggt en fin miljö, bli glad av det, andra blir stressade:-), jag gillar det som är vackert och njuter. Och brickor kan man inte ha för många av konstigt nog:-), är väldigt förtjust i sådana och helst de lite vackrare och välgjorda, kan vara dyra men ibland finns fynd av dem.

Hoppas ni får bra väder på vandringen, ja än lever hoppet också här;-), helt sanslöst väder idag.

Channal said...

Kul med Marimekko! Älskar de klatschiga färgerna och mönstren. Oron finns där för mina döttrar. De bor NÄRA! Lotta bor ju hemma =) Men det är klart att jag inte går och är orolig hela tiden.

Har inte märkt någon skillnad på Insta. Förutom reklamen då som är väldigt irriterande.

Vi har haft soligt men kallt! Minusgrader på natten, typ plus åtta på dagen. Idag har det varit svinkallt och snöblandat regn. Hoppas det vänder snart. Värmen är saknad!

KRAM Anna

Annika said...

Vivan:
Vassego!!
Ja, hoppa i plurret och sen in i bastun.
Nej, men jag skulle inte heller hoppa in nu. Vet du, jag badade inte en enda ggn förra sommaren på skären, så jag ska inte säga ett dugg.
ÅH coolt om du hoppar i!!!
Isf får du skriva om det.
ja, jag tror nog också oron för barnen håller i sig hela livet. Men just den där akuta slipper man då de flyttat. Fast då finns föstås en annan oro, Men det är väl så det ska vara.
Älskar Marimekko!!
SÅ himla fina grejer!!
Ser fram emot at shoppa lite på nya Hallpin i augusti!!
Glasögon ja, suck!!
ja, må er värme hålla i sig!!
Kramar

Annika said...

Lisa:
Target!
En av de bästa affärer vi har! Det är bara att gilla den!
Wally World vägrar jag nästan besöka (Walmart), men Target...IN love :-)
Ja, den där oron för barnen...en sann klassiker.
Tack Lisa!!!

Annika said...

Annika:
HAHA, det hade du säkert!
Oroat dig.
Tur att jag inte har djur, då hade jag oroat mig ännu mer, fniss!!
Visst är det trist med läsisar :-(
Och att upptäcka att de behövs.
Blä.
men tur att de finns! Tur för oss som behöver dem. Och det drabbar oss alla.
Snygga finns det också, tursamt nog.
Du är redan så smart, så för dig blir det grädde på moset :-)
JA kolla in Target. Mkt, mkt snyggt!! Gillar också finsk design.
Kramar!!

Annika said...

Monica:
Absolut, så är det.
OCH du har en dotter i ett annat land.
Ja, det har ju mina flädrar också. Jag hoppas K och jag kommer at bo i samma land, men man vet ju aldrig faktiskt. Blir det inte så får man göra det bästa av det hela. SOM du och Anna gjort.
VET, det är ju sååå mkt värre då de är på hemmaplan, eller hur? Med oron?
Yikes.
USCH, ibland får jag säga HÖGT till mig själv att jag måste skärpa mig.
Läsisar, en klassiker också för oss äldre.
SUCK.
Samma med mig, tycker jag ser bra på långt håll ännu så länge. MEN har jag glott ner i luren utan glasögon blir verkligen världen suddig då jag tittar upp. Inte roligt, och det kan hålla i sig ett tag.
Ja, jag uppskattar också när det är vackert skyltat och gillar att kolla i affärer, speciellt på sånt jag gillar. Förstås.
Håller med, just brickor är så lätt att köpa. OCH ljusstakar...GAAHH!!
Åh, Monica, vädret verkar bli skit. P och jag får nog tänka om.
HOPPAS ni får jättefint!!!

Annika said...

Channal:
Marimekko, så himla fint!
Älskar också färgerna.

Vet, just det där med oron. En klassiker för oss flädrar, tungt. Men det går inte att slippa den.
Speciellt inte då de är på hemmaplan.
Men annars finns en annan oro. Mer molande. SUCK.

Exakt, ingen skillnad på insta.
Vet, blir irriterad då samma reklam dyker upp. Brukar blocka och sen kryssa i den där rutan att den syns för ofta, haha-
Vet inte om det hjälper.
Annars märker jag ingen skillnad.

JA, må er värme komma. Här är det också regn.
Trist.

KRAMAR!!

marianne.dahl3 said...

Javisst är det så med oron! Vår dotter med familj bor i Stockholm, inte oroar jag mej för dem under veckorna, men när de är här och ute och kör bil, ute på kvällen med kompisar, då ligger jag vaken!! De är 44 resp 43 år nu!!!!!!!!!
Vårt äldsta barnbarn, Gustav, 14 år, kanske snart börjar gå ut på kvällarna?? Då, vet jag en som kommer ligga vaken och sms hem till pappa och mamma och fråga om Gustav kommit hem än?!
Inte märkt någon skillnad på Instagram, jag älskar ig, tycker det är så behändigt att lägga ut bilder och följa olika konton. Facebook har aldrig lockat mej lika mycket, jag är med där, men skriver nästan aldrig något.
Glasögon, ja, det har jag i varje rum ett par!! Kan inte läsa t ex recept mm, så i köket är de väldigt väl använda.
Vi har så kallt i Göteborg, cirka 7 grader och regn från och till, lite trött på det nu faktiskt. De gångerna jag kunnat sitta på min balkong med em-sol är räknade, kanske 3 gånger, ngn timma.
Ha en härlig hike och en fin Valborg och Första Maj även om ni inte firar det i USA! Jag ska fira med barn och barnbarn.
Kram
Marianne D.

Annika said...

Marianne:
Ja, så är det med oro och att oroa sig.
Just då är det verkligen.
Det lär ju aldrig gå över, som du skriver.
Nej, ingen skillnad på insta vad jag kan se.
Tycker också det är ett jättebra medium.
FB är rätt trist faktiskt. Tycker mkt bättre om insta.
HAHA, ja det är lika bra att ha ett par glasögon i varje rum.
Förstår att du är less på vädret. Håller tummarna för att det ska bättra sig.
Skitväder här också, inte mer än 11 grader nu.
OCH jag tror inte det blir ngn hajk i helgen :-(
Kramar!!!

Anne said...

Du ska absolut vara mallig över dina bra syn, läsglasögon verkar "alla" få inom sinom tid. Jag är närsynt och haft glasisar sedan urminnes tider, jag har på sätt och vis fortfarande inte förlikat mig med det. Det är ju sjukt egentligen, men så är det. Fortfarande inte riktigt kompis och känner fortfarande en sämre syn och behovet av glasögon/linser är besvärande emellanåt. Men jag är ju van med glasögon, ha koll på dem så att säga, så läsisar skulle jag nog inte glömma bort men vet många som säger precis det du säger (glöms bort) och det där med att ha flera stycken lite här och där vet jag folk som har. Absolut! Läsisar ska vara snygga också, det är ju som ett smycke och syns.
Vad kul du spanade in Marimekko också. Jag storhandlade inte på något sätt men några grejer blev det, tycker det de hade var bra pris. Kul grej med ett nordiskt märke, tror det är det jag vurmar mest för, känner en viss stolthet...
Attans då, så er hike i helgen är i farozonen. Håller tummarna för det blir bättre väder än utlovat.
Valborg (kör en gemensam kommentar för två inlägg här nu, märker jag) i helgen ja. Ingen högtid jag saknar heller, visst, jag skulle ju inte ha nåt emot att förflyttas i rekordfart över helgen bara och vara på plats men överlag känns det inget speciellt alls.
Kram!

Annika said...

Anne:
Haha, nej nu är den inte mkt att "malla" med längre. Men jag ser ännu bra på långt håll, och det får jag vara tacksam för iallafall.
Faktiskt, jag kan förstå att det är väldigt svårt att förlika sig med glasögon. SEN tycker jag att det är SÅ snyggt med glasögon också, jag tycker verkligen det. Många passar SÅ bra i sina.
Exakt, du skulle inte glömma dina glasögon, de är liksom din andra natur.
Läsisar...tja...de är lätta att glömma. OCH det är så irriterande.
Specielt på restaurang eller på affärer eller om man ska fylla i ngt dokument hos ngn och har glömt glasögonen. IRRI!!!!
Marimekko är roligt att se på Target, även om man inte handlar så mkt. Men jag blir glad av att se märket där.
Nej, jag vet, jag tror inte vi kommer iväg imorrn. För pissigt väder, inte värt det då. Det blir inte kul.
Nej, ingen saknad över valborg, inte alls.
Men en expressresa hem, utan flyg och jetlag, skulle vara topp :-)
Kramar!!