Friday, April 29, 2016

Valborgstankar

Hej fredagsmänniskor!


Hemma i Sverige drar det ihop sig till Valborg och Första Maj.
Ingen av dessa båda dagar uppmärksammas här.
De existerar inte.
Helgen som ligger framför oss är av helt vanlig sort.
Men, jag hoppas att ni alla i norden ska få  det mysigt och festligt.


Valborg är ingen helgdag jag direkt känner av med sugande saknad.
Visst, förvisso,  jag skulle gärna ta en expressresa hem till Stockholm imorrn.  Äta gott och se någon eld.
OCH fyrverkerier, förstås.
Det var SÅ länge, länge sen jag var hemma på Valborg. Senaste gången jag var hemma en Valborg var 1993.
Kan inte minnas att vi, under tonåren och tidiga 20-åren, gjorde något särskilt på Valborg. Kanske att vi var hemma hos någon och åt gott.
Men för mig har det aldrig varit någon sup och festhelg.
Dagen är väl det för väldigt många yngre numera, kan jag tro.

När jag var yngre brukade vi gå till elden, ofta var det kallt. Kanske det till och med någon gång ven snö i luften.
Manskören sjöng alla fina vårsånger vid brasan. Vårsånger som vi också sjöng i skolan, och även hemma.
Så fina. Sådan stämning runt dem.
Min valborgshöjdpunkt var alltid fyrverkerierna. Älskade det!
ÄLSKADE!
Ja, jag älskar fyrverkerier än idag. Ju fler desto bättre.
Ah, låt krutröken svida i luftrören!


Ja, här skulle jag gärna vilja stå imorrn!

På svennefrullen igår pratade vi lite om Valborg. Mina svenska vänner sa att de brukade smälla smällare då de var barn.
Jag har noll och inget minne av det.
Det kan vara så att jag har glömt bort det helt. Det kan också vara så att vi inte gjorde det i good, old Blackeberg.  ELLER, rättare sagt att JAG inte gjorde det.  Men, som sagt, jag kan verkligen också ha glömt det. FÖR--som sagt-- jag var inte typen som smällde smällare precis.
Det fick andra göra.


Vad jag bland annat minns från Valborg är att mina föräldrar vissa år gjorde mjöd som stod klar till dagen. DET var spännande, tyckte vi,
Vi tyckte det var gott också. Speciellt på något sätt.
Vi fick inte dricka mycket av mjöden, men lite fick vi iallafall. OCH den var inte speciellt stark.
Ett fint minne.
Minns också att vi alltid åt lite extra god middag på Valborg. Och ja, vi gick ofta till brasan nere vid Ängbybadet.  När vi bodde på Hässelby Slott var det Grimstafältet som gällde för elden.
Kylan i luften, och värmen från elden, den känslan minns jag.
OCH vårljuset. Mina föräldrar har alltid varit bra på mys och fix. Den genen tror jag att jag ärvt, tack och lov.
Några enstaka år var det faktiskt så pass varmt att man kunde ha shorts på Valborg. För det mesta var det säkert sådär runt 8 grader varmt, så vill jag minnas det. En ren gissning visserligen, men det känns som om ca 8 grader är ett rimligt Valborgsminne vad gäller tempen.




En av mina kompisar hemma i Sverige brukade säga att man fick luras på sista april också, liksom man fick den första april.
Känner någon av er igen det?
Maj, maj måne. Jag kan lura dig till Skåne.
Fast nej, jag tror inte vi direkt lurades sista april.

Det var härlig vår! DET var det!
Blåsippor och vitsippor i backarna.
Ljusa kvällar.
Cyklarna togs fram.
Hoppa hage.
Hoppa rep.
Slängrep.
Musöron på träden.
Knästrumpor och träskor.


Hur firar/firade du Valborg?
Brukade du smälla smällare?
Luras sista april?
Äter ni (åt ni) något särskilt dagen till ära?



Här verkar vädret i helgen bli allt annat än bra. Det blir kanske så att vår vandring regnar inne, bokstavligt talat.

Ha en fin och trevlig Valborg och Första Maj!!

31 comments:

Nettan said...

Min barndoms valborgsfirande var alltid vid hembygdsgården i Grythyttan (precis som midsommar alltid firades där). Jag minns speciellt en valborg, tror jag var sex år och vi stod i snöstorm och tittade på brasan när de försökte få fyr i den och det kändes mer som vinter än vår. Många gånger var Valborg snöigt och kallt, men det kan också vara precis tvärtom. I Skåne är det en del brasor, vi ska förmodligen gå och titta på en sådan i morgon kväll.

Det som hägrar för ungdomarna här nere är dock firandet i Stadsparken i Lund som drar igång förmodligen redan i kväll, jag minns att på min gamla arbetsplats var det rätt mycket att möta ungdomar som fått i sig lite för mycket. Det är också i samband med denna helg som Lundakarnevalen går av stapeln vart fjärde år och det är roligt, men inget sådant i år. Studentlivet är ju stort i Lund och vi bor ju nära så det blir naturligt att kolla in spex och liknande de år det håller på. På sonens campus drar det också i gång i kväll med festligheter. Men ingen fest för vår del i år.
Har aldrig smällt smällare eller lurats sista april, men hört om de som gör det.

Vi brukar laga en god middag på valborg, om det är väder så grillar vi annars får vi göra något annat, i år känns det tveksamt att det blir grillat eftersom det fortfarande är så kallt att man inte kan sitta ute och äta.
Men vi får hoppas att det blir bättre på väderfronten snart.

Kram och hoppas ni får en härlig helg

Miss Marie said...

Mina minnen är att det alltid var kallt vid elden! :) men härligt på något sätt, nu var våren verkligen här! 1 maj är en röd dag här i England, men man tar alltid en bank holiday på närmaste måndagen när det är en röd dag, så vi har tredagarshelg här! Det är alltid tacksamt!

Steel City Anna said...

Valborg är en fin högtid tycker jag. Jag har heller inga minnen av smällare. När jag var liten hade vi en brasa i området och grillade korv efteråt och när jag var tonåring åkte vi ofta ett litet gäng till Skansen. Det var väldigt mysigt. Maj maj måne känner jag igen också!

Det är bank holiday weekend här, alltså måndag är en röd dag så många är lediga, så det är ganska festlig stämning här också.

Anonymous said...

Har inga direkt minnen att Valborg firades, visst gick vi och kollade på brasan när jag var lite men fick intrycket att det gjorde man för alla andra gjorde så och du skulle man göra det.
Nåja, för mig var den dagen bara upptakten inför min födelsedag ett par dagar senare ;-) Och helgdagen (1 maj) gjorde att jag ibland fick ledigt på min födelsedag pga klämdag.

Desiree said...

Jag kommer inte att fira valborg. Vet att svenska klubben I Basel har nagot typ av Valborgsfirande men jag kanner mig inte sa interesserad av det. Firade inte Valborg under de aren vi flyttat hem till Sverige fran USA heller. Att ga till nagon eld bara for att lockar inte sa mycket. Om man ar nagra stycken som gar tillsammans ar det ju en grej eller om man har barn som vill spring och leka kring elden kanske. Valborg ar en av de dar helgerna som har forsvunnit for mig I vuxen alder. Forsta maj forsvinner I ar ocksa eftersom det infaller pa en sondag. Men Kristi himmel och Pingst blir skona med lite extra ledighet.
Ha en fin helg Annika

Annika said...

Nettan:
ÅH Grythyttan, kan bara föreställa mig hur mysigt det måste ha varit där. Stämning.
Exakt, Valborg kan bjuda på precis vilket väder som helst, känns det som.
April som det ju är och tidig vår hemma.
OH ja, bland studenterna vet jag ju att dagen är JÄTTESTOR!! Måste vara SÅ roligt att vara i Lund eller Uppsala idag.
Coolt!!
OCH på alla unis hemma säkert. Hoppas min systerdotter firar på Linköpings U ikväll också!!
Ja, en dag för dem!
Kul att bo så nära Lund som ni gör så att ni kan se spex och annat.
Nej, inte heller jag har smällt smällare, och aldrig lurats sista april.
Jag hoppas att du får en jättefin helg, Nettan.
ATT vädret ska bli bättre.
Stora kramar från mig!!

Annika said...

Marie:
SANT, det var nog allra oftast kyligt. Men härligt!!
Det kan nog vara så att den där Valborg med shorts bara inträffade en enda ggn :-)
Underbart med tredagarshelg för er!
I wish!!!
Trevlig helg, Marie!

Annika said...

Anna:
Det är den.
Fin!
Inga minnen av smällare alls.
Låter så trevligt med korv och grillning efteråt.
Skansen ja, där körde de ju alltid stort!!
Tror inte vi var där ngn Valborg. Isf var det i tonåren med kompisar, men jag minns det inte på rak arm. MYSIGT iaf för er!
Underbart med bank holiday. Som jag skrev till Marie ovan, I WISH!!!
Ha en toppenfin långhelg!!

Annika said...

Brysselkakan:
Nej, just Valborg verkar vara en sådan där helg man inte har så jättestora minnen omkring.
HIHI, sådär fölsispirrigt som det var förr i världen när man fyllde år alltså. DET var mysigt. Synd att det inte känns så längre då man fyller :-)
Ha en skön helg nu!!

Annika said...

Desiree:
Nej, det förstår jag. Det är ingen dag man direkt måste fira.
Ja, trist att 1 maj infaller en söndag iår. Då blir det liksom bara en vanlig helg, om man inte är i England :-)
Smart med bank holidays. Så funkar det visserligen här också om 4 juli infaller en helg, eller om juldagen infaller en helg. Men det är väl också allt?
Nej, känner heller ingen saknad den här dagen. Tänker bara på det hela som en flyktig tanke.
Kramar och trevlig helg!!

Anonymous said...

Åh, Valborgsmässoafton!!! Gud, va man längtade, för då öppnades
dansbanan i Folkets Park. Ny kjol och jacka skulle man ha. Stod
vid räcket och hoppades på att bli uppbjuden. Parkettgolv och kula
i taket. Stor orkester med musik a la Glenn Miller.
Vid midnatt blev det fyrverkeri.

Första maj. Då var det demonstration som utgick från Folkets Hus till
torget - "Upp till kamp emot kvalen ..." med röd flagga. :)
En del tal, och sen blev det konsert i Stadsparken av Ludvika Manskör,
de underbara våsångerna du nämnde. Första maj, då skulle de nya kläderna visas,
spelade ingen roll hur kallt det än var. Man stod där och frös.

Valborgs var stort, åtminstone för oss ungdomar.

Ruth i Virginia

Annika said...

Ruth:
Jahaja, det förstår jag :-)
Vårens återkomst vid dansbanan.
Trevligt.
Låter mysigt.
Kan inte säga att jag har så stora minnen runt dagen, mer än att det var en småtrevlig dag.
Första Maj ja, jodå, jag gick också i ngra tåg ngn ggn. Men inte var det ofta.
Vårsångerna ÄR så fina!!
SÅ så fina!!
Du får leta upp dem YouTube, Ruth!
Där finns alla de härliga, härliga sångerna!!
Idag är det KALLT!!
Funderar på att slå på värmen i huset igen, men kommer inte att göra det.
Däremot ska jag göra en chili ikväll .-)
STAY warm!!!

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Valborg är nog den enda "högtiden" jag känner att jag inte skulle tänka särskilt mycket på om jag flyttade utomlands. Tror inte jag skulle sakna den då jag egentligen inte firar den här hemma heller.
Har absolut inga traditioner gällande valborgs.
När vi var små hade vi alltid husvagnspremiär för året just på valborgs, då vi åkte till Svensbyn (en by här utanför Piteå) tillsammans med en annan familj. Några släktingar till dem bodde där ute på landet, så det fanns massor med plats.
Har inget minne av att jag någonsin varit vid en allmän majbrasa, men tack vare vårat arrangemang har jag heller aldrig saknat det.

Men efter att vi slutade vara där (jag kan inte ha varit äldre än 12-13 när vi slutade) har vi inte haft några traditioner alls denna dag.

Det enda som känns underbart är att det blir en extra ledig dag i och med 1:a maj.
I år infaller den ju dock en söndag, så det blir ingen extra ledig dag...

Åh! SMÄLLARE minns jag absolut! DET hade vi; vi fick alltid varsin påse med smällare som vi eldade upp under valborgshelgen.
Och jag vill nog inte riktigt veta hur många tändsticksaskar det gick åt, sammanlagt, under den helgen... ;-)
Minns i alla fall att vi tyckte det var höjdpunkten med valborgs -smällarna.
Tyvärr går det inte att återuppliva gamla minnen, då smällare är förbjudna numera. Men jag kan dock förstå detta, med tanke på alla smällare-relaterade olyckor man läste om första veckan i maj... Jag tror i alla fall de är helt förbjudna (att sälja).

Men DET är som sagt valborgsminnen för mig: Ettöres... Treöres... Tigerskott...
Och nå runda, gröna som såg ut som bomber...


Snö minns jag att det alltid legat kvar på valborgs.
Vägarna var alltid snöfria, och den snö som fanns var sådär "ihopskrumpen" och skitig. Men det var ändå en del snö kvar.
Vinteroverall eller täckjacka/täckbyxor hade vi alltid. Och så de obligatoriska galonisarna. Och mössa. Vantar brukade vi vara utan dock; säkert mest för att det var så svårt att tända på smällarna med vantar ;-)

I år är det ovanligt lite snö, till min stora glädje. I princip ALL snö är borta hos oss just nu :-D :-D
Det som är kvar är någon enstaka snöhög här och där, men det är bara för att de varit så stora under vintern där de lastat av snön vid plogningarna.
Träden har inte ännu börjat få knoppar. Men SNART går vi in i maj, och ungefär i mitten av den månaden brukar det explodera! Ser så fram emot det :-D

Den där maj-ramsan känner jag också igen. Men jag tror vi sa att det var 1:a maj man kunde luras (1:a april och 1:a maj). Dock är jag inte hundra säker, då vi ändå inte brukade luras annat än 1:a april.

Hoppas du får en fin helg, och att vädret blir bättre än prognosen ser ut!
MVH /Erica

Annika said...

Erica:
Precis, den "känns" inte heller.
Ingen saknad, nada.
Jag saknar inte midsommaren heller, men det gör det allra flesta andra. Det är bara jag som är lite udda där. Jag saknar nog Lucia mest.
OCH den sköna svenska påsken. Firar inte ens påsk här.
Ids inte. För kort.
men jag kan sakna den där vårkänslan hemifrån, den där tidiga våren och ljuset. Härligt.
Alla vårlekar, och traditioner.
Mysigt med husvagnstraditionen, den skulle jag nog ha gillat :-)
Funderar på det här med smällare, kan det ha varit ngt som var mer poppis norrut?
Så kan det nog vara.
Jag har noll och inga minnen av det.
Men vad skönt att de förbjudit de där smällarna. Gäller samma på nyår?
Avskyr att vara hemma i Sthlm dagarna runt nyår och det smälls överallt. Av dessa små, jobbiga smällare. Himla bra att de förbjudits, tycker tanten inom mig :-)
Jo, jag förstår att snö är grejen hos er på Valborg.
Du är så långt norrut.
Ja, det är lustigt det där att man kunde luras på fler dagar än 1 april. Inget vi gjorde, men jaf. Ryktet gick ju om att man kunde. OCH kanske tom även den 1 maj.
Jaja.
Snart har du musöron och all ljuvlighet hos dig!!
Ha en riktigt fin helg!!

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Jag tror jag absolut hör till dem som skulle sakna midsommar om jag bodde utomlands.
Men vi är alla olika, som tur är :-) Inget är rätt och inget är fel :-)

Kanske har du rätt i att smällare var vanligare norrut. Jag har aldrig tänkt på det, så jag vet egentligen inte.
Men logiskt kan det nog stämma... vi har ju trots allt längre avstånd... mer yta som inte är så tättbefolkat, vilket ju är en fördel om man ska hålla på med just smällare ;-)
Kan tyvärr inte minnas att jag hört/sett någon smälla smällare på nyår här; men om jag har rätt i att de är förbjudna så är de förbjudna under hela året.
Tror det endast är fyrverkerier som är tillåtna nuförtiden, och det är 18-årsgräns på dem.
Så BRA att det finns sådana strikta regler/lagar angående sådant som smäller, tycker jag.

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Glömde: Angående smällare/fyrverkerier:
Speciellt för djur, som hundar, tycker jag det är otroligt BRA med alla regler och förbud mot smällare.
Så många hundar lider under dagar som nyårsafton och valborgsmässoafton, och ibland känner jag att det skulle vara lika bra att även förbjuda fyrverkerier.

Hundar hör ju 7-8 gånger så bra som människor, så det gör så ont i hjärtat när jag tänker på hur de ska känna sådana dagar. DE vet ju trots allt inte vad som försegår, utan de hör bara hur det smäller överallt och när som helst...

Monica said...

Kul att läsa om Valborg här också:-), ja det var en så stor och viktig helg när man var barn, även lärarna i skolan pratade mycket om den och vi gick man ur huse verkligen, kompisar hämtade upp och vi gick tillsammans till brasan, alla fina vårsånger, grillad korv med bröd, café och fyrverkerier, de har jag alltid tyckt varit vackra också, åh tänk Vattenfestivalerna här i Stockholm som sen upphörde, vi var med natt efter natt och jobbade sen, alla var ju där, vad fint det var och trevligt. Och barnen kunde vara med och allt var lugnt, det är skillnad numera. En parentes:-)

Och sen Uppsala då och allt firande där som student och vuxen. Nu är det lugnare, men varje hembygdsgård har en brasa, vårkör och grillad korv med café vilket väder det än är. Som barn var det verkligen vår efter Valborg, nej lurades gjorde vi inte sista april men gladdes åt fina strumpor i vårskorna, hopprep, mycket cyklande och snart bad tänkte vi och sommarlov förstås.

Hoppas du får en fin Valborg på ert sätt, att vädret är bra så det är skönt att vandra i och komma ut i naturen. Ha en riktigt fin helg!

Annika said...

Erica:
Jag är nog rätt ovanlig där, tror jag. Men dagen är svår att överföra. Den ska/kan liksom bara firas hemma. Fast, blir jag bjuden på ngn midsommarfest tackar jag ja, såklart. Har varit på många sådana trevliga här. Men blir jag inte bjuden så gör det mig inget heller sas.
Alltså, ja, jag misstänker det där om smällare. Mina väninnor som jag pratade med igår kommer från Hälsingland, 2 st och från Umeå. Alla hade smällt smällare.
JA; bort med smällare. BORT och BORT!!
De får gärna förbjudas för mig :-)
Tanten, som sagt.
Jo, jag har hört det där att hundar lider under fyrverkerier, inte lätt det där.

olgakatt said...

Barndomens brasa, vårsånger och stelfrusna knän - nog minns man Valborgsmässoafton. Jag tog studentexamen den 30 april 1965 så för mig är dagen alltid ett jubileum. På universitetet hette det Siste April och då var det studentsångare och mösspåtagning - tills 68 kom. Då var det slut med mösspåtagningen. I min by fixar scouterna bål och kyrkokören sjunger Vintern rasar och de andra obligatoriska sångerna. Detta år ska jag istället se och höra Elektra i direktsändning från Metoperan på bio i Malmö. Min vanliga Göingebiograf tycker inte det lönar sig att visa nåt på Valborgmässoafton!

Suporgierna i Stadsparken i Lund och andra ställen med nedskräpning, djurplågeri och vandalisering är ett modernt, dystert fenomen.
F ö vill jag ha tillbaka Annandag Pingst som röd dag. Väck med nationaldagen den 6 juni.

Annika said...

Monica:
JA, och för dig var den ju väldigt speciell, fick jag ju just höra hos dig :-)
Roligt med sådana tunga traditioner.
Alltså ja, jag minns Vattenfestivalen och VM i fyrverkeri. Vilka urladdningar!!
OCH vad vackert det var!
Men jag är också galet impad av fyrverkerierna på nyår hemma. Älskar det.
Här smäller det egentligen bara den 4 juli.
Du har så fina minnen av valborg, Monica. Sådär som jag tycker att det ska vara. Härligt!
JA; visst var det vår efter Valborg. Så himla mysigt och fint.
Nej, det blir ingen vandring för oss. Vädret för pissigt.
Istället blir det städning av källare. Inte klokt vad kul, eller hur? :-(
Trevlig helg till dig, bästa Monica!!!

Annika said...

OLgakatt;
HEJ länge sen!!
KUL att ha dig här igen!
Förstår så väl att det är en jättefin dag för er som gick på uni hemma på de större skolorna. Kan inte ens föreställa mig all den tunga tradition som ligger bakom, underbart!
Trevliga tradioner än idag hos dig.
Met på Valborg låter väldigt trevligt!
Det blir nog toppen.
JAPP, jag står helt bakom dig vad gäller pingst. Ta tillbaka den i Sverige, håller med!!!
6 juni känns sp krystad. Midsommar är ju ändå dagen D för Sverige vad gäller fosterlandet!

Trillingnöten said...

Kul att läsa om dina minnen kring Valborg! Jag kommer också ihåg att man gick till brasan och att det ofta var kallt. Enstaka varm Valborg kanske. Jag hade många vänner som drack mycket den dagen, ett år gjorde jag samma, men aldrig mer :) Men sedan jag blev vuxen har jag inte firat Valborg på nåt sätt, inte ens sett en brasa...Kanske att jag vill ta med barnen nåt år till SVerige när de blivit lite större för att visa :) Annars är det ingen högtid jag saknar!

Annika said...

Valborg var alltid speciellt för mig i Sverige, delvis för att det är dagen före min födelsedag så mycket roligheter på gång men även en högtid som jag känner mig nostaligisk om (mer nostalgisk än nästan alla andra högtider i Sverige). Jag älskar manskörssångerna - speciellt Längtan till landet och Sköna maj - ljuset, kylan, elden och varmkorven.

Och jag har alltid älskat dagen efter: min födelsedag - MIN dag på året då jag blir uppvaktad, får äta tårta, får blommor, får gå på zoo (en barndomstradition) och får presenter. I år är det som sagt lite annorlunda pga. 1 maj-maraton och tidig uppstigning på morgonen men det är okej (nästan okej iallafall - min inre diva är liite sur för att det inte blir frukost på sängen....). Firar senare - eller nästa år - istället.

I USA har jag aldrig firat Valborg men det finns faktiskt ett Valborgsfirande i SD om jag skulle vilja. Det är inte riktigt samma sak.

Och nej, inga smällare - usch och fy för såna :(
Kram

Saltistjejen said...

Jag har många minnen av Valborg från min uppväxt. Både egen led hemma i trädgården där vi brände gamla löv och ris och annat. Sedan de större brasorna man cyklade till med kompisar när jag blev äldre. Flera gympaskor jag förstört för att jag traskat runt för nära elden hahaha! Smält gummi. Mamma var inte så glad alla gånger minns jag. :-)
Frusit har jag gjort också. Oft VILLE man ju att det skulle varmvår och tog på sig alldeles för lite kläder. Värst var dock min första Valborg i Umeå när jag tänkte temperaturer som i Stockholmsområdet. Säkert för att det var riktigt varmt (för att vara Norrland) under dagen men på kvällen vid elden, jädrans vad jag frös!!!! Men som sagt jag gillar Valborg och har många fina minnen till just Valborg. Firade ett par år tillsammans med en av mina bästa vänner i Kungsör också och då hade vi alltid picknick i vitsippsbacken innan vi gick och lyssnade på körsång och kollade elden. Men nu har jag inte firat Valborg på säkert 10 år eller mer. Inte sedan vi flyttade till USA. Saknade aldrig riktigt Valborgshelgen på det där speciella viset, enest för att jag aldrig riktigt tänkte på den sedan vi lämnade Sverige. Men nu när jag tänker tillbaka inser jag att Valborg har en speciell plats i mitt hjärta ändå. Imorgon kommer vi dock att fira! För här i San Diego har Svenska handelskammaren och SWEA organiserat Valborgsfirande och eftersom det är en lördag i år tycker jag det ska bli jätteroligt att gå. fast vädret ska tydligen bli dåligt med SoCal mått mätt. Skurar och 13-17 grader. Lite synd eftersom vi oftast har så himla bra väder här. Men det blir kul ändå tror jag. Att få se eld om inte annat. :-)
KRAM och ha en riktigt fin helg!!
Ps köerna till Disneylands attraktioner var ca 20-50 minuter vilket jag förstått var lite jämfört med om man är där under högsäsong och under en helg. :-)

Channal said...

Här lurades vi inte den siste april. Bara den förste! Valborg är väl ungdomars första fylla!! Som barn minns jag Valborg med brasa och körsång samt något tal. Studentmössor och majblommor. Sen god mat innan vi gick ut. En festlig helg! Visst hör Valborg till med smällare och fyrverkerier också :-) Första maj är det tivoli och titta på demonstrationståget. Idag har många det så bra! Tågen är väldigt tunna!

Ikväll blir det grillat och hela Valborgskitet! KRAMAR Anna

Charlie sa ... said...

Å, ja! Känna den där våriga känslan, doften av eld, gärna "Vintern rasar" från någon kör...vårpirr helt enkelt! Om tre veckor åker jag till Stockholm. Tittade på bilder från 2014 när jag var där just i slutet av maj....det är ju så ljuvligt fint!

Blir så glad att läsa dina tankar om våren, Stockholm, Valborg. Jag fick energi!!!

Ha en underbar helt, saknar dig!

KRAM!!!!

Annika said...

Trillingnöten:
TACK!
Kul att du gillade detta.
Ja, det var nästan alltid kallt, eller hur?
Jag söp inte skallen av mig på Valborg heller.
Nej, ingen dag man saknar, eller knappt tänker på.
Lite trist, för den är ju så fin!!
Kramar!!

Annika said...

Annika:
Förstår det. Det är ju alltid lite pirr, eller VAR lite pirr, dagen innan fölsisen då man var liten.
Åh, så du har ganska många känslor runt Valborg. Det är härligt.
Manskörerna och sångerna ÄR så fina!!
Verkligen stämningen i de sångerna,
HAHA, förstår att din inre diva är lite putt över bristen av sång på sängen iår ;-)
Men den bättre häften sprang kanske ett mkt bra maraton, vi ska hoppas det. DAGEN till ära för dig!!
:-)
Jag firade också Valborg med Swea här ngt år. Nej, det är ytterligare en helg som absolut inte går att flytta. Kändes bara fel, fel.
Men jag vet att de firar även här, liksom i SD. Inget jag längtar efter att deltaga i dock.
Kramar!!

Annika said...

Saltis:
Såna där fina minnen, just att bränna gammalt ris och fjolårslöv och sånt. Snacka om vårlukt.
Ja, nog frös man!
Nästan ofelbart på Valborg. SANT, man ville nog så gärna att det skulle vara varmt så man tog på sig för lite.
Nej, känner inte igen det där med brända gympadojjor, haha!!
Nej, Valborg är ingen helg jag saknar. Tänker lite flyktigt på den, skulle såklart inte ha haft ngt emot en expressresa hem :-)
Men annars...nej.
Jag såg era bilder på insta från Valborg, kul att ni gick
MEN hur kändes det?? På beachen och sjunga Längtan till Landet? Kändes det inte ytterst konstigt?
Tycker det är en svår helg att flytta, liksom såååå många andra.
Köerna på Disney ja, lät lite långa...men det är säkert såååå mkt värre på helger och under säsong, for sure.
Kramar!!

Annika said...

Channal:
Nej, vi lurades inte heller sista april.
Ja, frågan är har det blivit ungdomars första fyllekväll? Eller har det alltid varit det? Inget jag minns direkt heller.
Ja, en fin helg är det, lite speciell sådär. Men ingen jag saknar, och ingen jag längtar efter att fira här.
Första maj tågen verkade ha god uppslutning iår, iaf i Sthlm. Antar att det alltid finns ngt att slåss för.
Kramar!!

Annika said...

Lotta:
HEJ, det var länge sen jag såg dig här! Välkommen tillbaka!!
Ja, det var mysigt med doften av brasan ,och sångerna.
KUL att du ska hem igen! OCH maj hemma är nog den allra finaste månaden som finns. Lovely!!
Kramar!!