Monday, April 18, 2016

Weekend

Godmorgon!


Så var denna soliga, vackra och varma helg över.
En sak kan vi verkligen inte klaga över detta veckoslut, vädret.
SÅ perfekt.
Underbart.

Jag kan ta det hela i helgpunkt, det blir bra.


*   Fredagen.

Jag tog en lång PW på morgonen.
Lyssnade på ett par avsnitt av  Sveriges Radios Meny i P1, så himla BRA, tycker jag. Alltid.



Faktiskt, denna bild är tagen torsdagkväll då Peter och jag var ute och gick.  Det är en av dammarna vid golfbanan.  SÅ vacker kväll, som ni kan se.


Fredagsmorgon vid Lake Thoreau.  Ljuvligt vindstilla.








Fixade med decket.

På kvällen var Peter och jag utbjudna på middag av våra grannar, Sara och Brad. De var inte med på den fest jag hade då fyllde 50 år.  De bjöd istället mig och Peter på middag i fredags.
Vi var på Founding Farmers i Tysons. Ack och O vilket bra ställe, och vilken GOD mat.
Snart kommer Founding Farmers till Reston, faktiskt inom gångavstånd från mitt hus. Det blir perfekt.
Alltså, maten var verkligen god där. From farm to table, den sortens restaurang.



*    Lördagen.



Peter och jag arbetade med decket så gott som hela dagen.
Skrubbade och rengjorde.
NU är decket klart för säsongen, och det känns så fint.
Ett uterum att vara i.
Det är alltid lika skönt att återinviga decket varje vår.   Lylligt liksom.
Ja, och sen är det faktiskt lika skönt att “vinterbona” i oktober igen.
Allt har sin tid.



Så härligt det är när allt är fixat och klart inför säsongen.


Jag brukar, lite klädsamt blygsamt, kalla mitt deck för "The Best Deck" ;-)





Utsikt mot norr.


Här är det inte så tokigt att sitta.





Utsikt rakt västerut.


Utsikt söderut från mitt deck.




*   Söndagen.



Tog en långpromenad längs Potomac Heritage Trail vid Potomacfloden.
Helt underbart.
OCH ni skulle ha sett alla de Virginia Bluebells som blommar vilt där längs stränderna, som en dröm!
Nej, denna vandring förtjänar ett eget inlägg, och därmed blir det inte mer skrivet om den saken här nu.  Näppeligen.  Ingalunda. HIHI!


Det här lilla smakprovet kan ni få nu iallafall, fniss. Gårdagens instagrambild från vandringsleden.  Detta är inte Virginia Bluebells, utan något jag snarare skulle säga är flox.


På eftermiddagen vidtog lite familjebestyr.

Som alltid känns det lika trist så helgen är över.
Faktiskt, alltid känns det så för mig. OCH har alltid gjort.
Men, men snart är det återigen helg.
Och veckorna är ju inte så tokiga de heller.  Nej, faktiskt egentligen inte alls.

Jag hoppas att er helg har varit fin och bra på alla de sätt.
Ha en fin måndag alla ni!!!

26 comments:

Steel City Anna said...

Det kanns somrigt hos er med decket och solstralarna. Gronskan har kommit langt! Nu blir jag valdigt nyfiken pa era bluebells, om det ar samma som vara i England. De kommer gora skogen blalila vilken minut som helst!

Valdigt intensiva farger hos er nu. Solen ar stark och vintern ar definitivt over.

Nettan said...

Åh vilka härliga vårbilder, här har det precis börjat och det är så härligt när grönskan vänder man kan fortfarande ana det gråa tråkiga men det är på väg bort och slås ut av allt det gröna.

Härligt att ni kom iväg på vandring, här blev det inte så mycket sådant denna helgen, hoppas mer på nästa helg då vi inte har något inbokat!

Ha en fin måndag.

Kramar

Miss Marie said...

Det ser så härligt ute! Vårkänslor deluxe!

Monica said...

Så fint ni har på ert deck, ser jättehärligt ut att sitta där! Och så skönt det är att få ordning och som du säger är det väldigt skönt när man städar undan på hösten också:-). Men nu är en låååång säsong framför att njuta av. Låter gott det stället med maten, är också underbart när maten är god när man äter ute, så där så man riktigt njuter, är inte alltid här måste jag säga, känns ibland som man kastat pengarna i sjön.
Och jag undrar också över era Bluebells, det blir som ett hav av dem i England men tror ni har en annan sort, det sägs att det är något med jorden som bara finns i UK och delar av norra Frankrike, kanske ni har den jorden med, vem vet. Ska läsa på igen om dem. Och dina flox är ju helt underbara med, så vackert med blått! Ha det så fint i veckan, ser helt fantastiskt ut hos dig!

Annika said...

Anna:
Man kan nog säga att det är ganska somrigt nu, men ännu är det vår.
Virginia Bluebells lär vara sk "natives", och ja jag undrar också vad det är för skillnad mellan era och de som finns här?
Älskar dem. Det var nästan som en saga igår.
Ja, nu är vintern ett minne blott. Idag ska jag lägga undan samtliga vinterkläder och ta fram alla sommarkläder. det är dags för det nu :)

Annika said...

Nettan;
TACK!!!
Jag älskar också när det tråkiga grå och beiga ger vika för det ljusgröna. Det är verkligen HÄRLIGT!!
Vandringen var OOOO så härlig.
Ha en fin måndag och njut över att er vår ligger i startgroparna och att ni har det ljuva framför er!!
Kramar!!

Annika said...

Marie:
TACK!
Det är det också :-)
Samma hos er, antar jag. NICE!!

Annika said...

Monica:
TACK!
Ja, jag älskar det, speciellt så här i början, haha.
Absolut, i sept sitter vi där sällan, även om vi kan. Men då är säsongen liksom över och jag skådar mot höst och vinter.
Nu är det mysigast med extrarummet som decket ju blir.
Precis, Virginia Bluebells lär vara så kallade "natives". Jag är också nyfiken på vad skillnaden är? Måste nog också googla på det. Det var som en saga igår då vi vandrade bland dem. Helt otroligt.
Mer om det.
Vet inte om det är flox, men det liknade mkt.
Ha en toppenmåndag, Monica!!

Desiree said...

Sa vackert med gronskan som rader nu. Wow, du har verkligen fatt njuta av stralande vackert vader denna helgen. Helt tvartom I Basel. Det har regnat och varit gravader hela helgen tydligen. Vi flydde forviso till Amsterdam dar det var fint vader sa det kanns bra. Kul att du fick fira lite igen I efterskott med era vanner och njuta av en harlig langpromenad langst med Potomac floden. Ni hann med att fixa decket ocksa, perfekt. Jag trodde blue bells var blaklockor men dessa ser valdigt annorlunda ut men du sager alltsa att de heter flox. Fina.
Kram!

Annika said...

Desiree:
Visst är det, så underbart. OCH sen vädret som är så underbart fint.
Jaha, motsatsen hos dig i helgen alltså. Trösten är att det snart blir soligt och vackert igen.
Ja, just det, Holland!! OCH alla vackra blomster. Underbart!
Nej, bluebells och blåklockor är inte samma sak, men man kan ju tro det.
Flox tror jag det är på min bild, men jag är inte säker.
Bluebells ser inte ut som flox, men jag visar snart.
HIHI!!
Kramar!!

Katarina P said...

Vilken härlig helg! Och jättefina bilder som alltid!

Har läst din blogg i drygt två år nu tror jag. Börjar kännas som vårtecken för mig nu när ni gör iordning decket. Tack! :D

Här regnade det av och till hela helgen. Mysigt om det inte hade varit så att vi varit ute och grävt dike... Brrrr. Hoppas på sol nästa helg! :)

Hoppas du får en fin start på veckan!

bettan said...

Härligt att fixa och dona och få det trivsamt. Du är en fena på att få till det med hög mysfaktor ute såväl som inne.
När jag såg din instagrambild igår från er vandring, med allt det blåååå bedårande, tänkte jag just att det såg ut som ni vandrade i ett sagoland.
KRAMAR!!

Annika said...

Katarina:
AWWWW...nej nu blir jag glad.
VAD gulligt att du tycker DET!!
Ja, det tycker ju jag med att det är, haha!
OCH vet du, idag ska jag byta min garderob, från vinter till sommar, hihi!!
ACn är inte på än, men när den är på då är det sommar :-)
Gräva dike i regn är inte jättekul.
Stora kramar från mig!!

Annika said...

Bettan:
TACK!
Nu blir jag också jätteglad, tack för att du tycker DET!! Mysfaktor är verkligen A och O. har inte gjort iordning framsidan än, det blir i slutet av veckan.
Dina ord gör mig så, så glad!!
ÅÅÅÅ, vänta tills imorrn...då ska jag visa Canon-bilder. Det var en underbar vandring.
Kramar och TACK!!

FREEDOMtravel said...

Underbara färger och härligt ljus! Det är en fin årstid det här! Men jag kan fortfarande inte vänja mig vid ordet "deck" på svenska haha. Heter det inte altan? Iofs så säger vi att vi går ut på däck, men det är ju för att det är en båt ;) Ha det finfint!

Anne-Marie said...

Här var det också riktigt varmt under helgen. Och allt "exploderar" ute i naturen nu.
Det måste vara fint att ha vatten alldeles inpå där ni bor. Jag har en bit om jag skall till vatten.
Att kunna ha ett extra uterum är perfekt. Har ni många myggor där du bor? Jag har svårt att sitta ute under sommaren pga alla myggor och "no-see-ums" som faktiskt biter lika mycket som myggorna. Och de kommer in eftersom de är så små och tar sig igenom nätfönstren.
Varför vara blygsam? :) Tycker du har ett "fantastic deck!" :)
Vilka mängder med bluebells. Så vackert. Ser fram emot fler bilder.
Kramar!!

Anne said...

Du har så mysigt och inbjudande på ditt deck, det har jag alltid tyckt. Det är enormt också, väldigt stort så förstår verkligen det blir som ett extra rum under utesäsongen. Ser så mysigt ut med alla små detaljer du har.
De blåa blommorna var fina, de du tror heter flox. Visst ser man blåa blommor, men jag tycker inte det är så vanligt trots allt så jag brukar alltid reagera lite extra när jag ser blåa blommor. Så fint.
From Farm to Table är ett koncept jag också gillar, brukar ofta vara gott. Det märks vi lämnat vintern bakom oss, tycker grönsaker börjat smaka mycket mer redan. Köpte ett knippe sparris i helgen från Safeway som var så gott.
Ja, det känns ofta lite vemodigt när helgen är slut. Håller med. Ibland mer, ibland mindre. Tycker det är rätt skönt när måndagen är här, då brukar helgvemodet svänga för mig (känner mer av det just söndagkväll) för man börjar nedräkningen på nytt.... Ska inte gnälla för mycket, veckorna är sköna också, med mer rutiner och vardagsprogram.
Kram!

Annika said...

Helena:
Underbart fint.
HAHA, om du har följt mig ett tag vet du att jag skriver deck, och inte däck. Mitt deck är ett deck. OCH jag vet att det heter däck, och ska skrivas så på svenska. But, I don't care. Mitt deck är deck.
Folk har frågat om det förr :-) Altan, terrass, däck, uteplats? Nej, det är mitt deck. Easy peacy.
PÅ en båt är det däck, lätt och alltid. Och vid min sommarstuga i Österbotten är det också däck. Men här...njeaaaa---;-) Deck!
Vet, älskar denna tid. Bara att njuta!!

Annika said...

AM:
Ja, nu exploderar rubbet. På gott och på ont.
HIHI.
Jag såg dina fina blider från våren i Weed.
Alltså, jo...vi har nog mygg och annan skit. Tex de vidriga "no-see-ums", gud vilka blemmor de ger mig förresten.
MEN jag är så skadad från somrarna i Österbotten att jag liksom inte alls tycker att myggen här är jobbig. Kan liksom inte klaga.
Tycker inte det finns mygg i Sthlm heller etc. Jag är sjukt härdad då det kommer till mygg. Men, faktum är ju att de sprider sjukdomar, de däringa myggorna. Så man ska nog vidta viss försiktighet, trots allt.
HAHA, nej men visst, varför vara blygsam om decket, fniss...
;-)
OCH tack!!
Ja, dessa bluebells. Svårt att fånga den enorma skönheten på bild, tyvärr. Men jag gör vad jag kan.
Kramar!!

Annika said...

Anne:
TACK min vän!!
Det var mkt roligt att höra. Älskar att sitta där ffa på kvällen.
Känns skönt att ha det gjort för säsongen.
OCH nu har jag framsidan kvar, men det får bli senare i veckan.
Ärligt talat, Anne, jag vet inte om det är flox. Jag tycker bara att de liknar, och doftar som, sommarflox. Men, det kan vara ngt helt annat.
Farm to table är ett bra koncept, och jag gillade verkligen det jag åt i fredags, mums!!!
Visst märks det att det våras nu i grönsaksdisken. Absolut.
Har Safeway hos er också extremt bra grönsaks och fruktdisk? Här tycker jag Safeway slår nästan alla affärer när det kommer till det.
Visst, det här var en mysig helg, ville inte att den skulle ta slut. MEN, det går ju lika bra när måndagen rullar in också. Håller på med garderobsjobb nu, inte så kul. Bye till alla vinterkläder, och fram med sommarkläderna. Vinterpaltorna är verkligen passé nu.
Kramar!!!

Channal said...

Lovely pics! xxx Den sista med floxen är underbar!! Blir så glad!

Vilken härlig helg ni har haft. Jättefint har ni på decket... så rogivande och mysigt. Ni bor verkligen fint!

KRAMAR Anna

Annika said...

Låter som en jättefin helg - och fina bilder med det spegelblanka vattnet. Det är något speciellt också med blå blommor så jag ser fram emot lite mer av dem.
Kram

Annika said...

Channal:
TACK!! Vad glad jag blir. Vet inte ens om det är flox, men de liknar och de luktar som sommarflox gör.
OCH tack, jag gillar verkligen mitt deck.
Tusen tack gulliga Anna!!
Kram!!

Annika said...

Annika:
Så perfekt vädermässigt nu, kan nästan inte bli bättre.
Blå blommor, ja de är verkligen fina!!
kram!

FREEDOMtravel said...

Haha Annkka, ok jag köper att din uteplats är ett "deck" ;) Jo, jag har sett det förut på din blogg och alltid studsat och läst det tre gånger ;) Gissar att det är det engelska ordet? Jag använder engelska mycket på jobbet, men kan ändå vara ganska dålig på vissa vardagsord som jag sällan snubblar över ;)

Annika said...

Helena:
Fniss!! Du får köpa det, för jag kommer aldrig att skriva det med ä, hihi!!
Precis, deck heter det på engelska.
Men jag brukar använda det hemma också, ordet deck/däck. Det lustiga är att när jag talar om andra deck/däck som ligger hemmavid stavar jag det alltid däck.
:-)