Friday, January 13, 2017

I den del av världen där det går upp och ner. Hela tiden!

Godmorgon fredag!


Japp, så var det dags för helg igen.
Skönt.
Absolut.
Jätteskönt.


Som alltid på torsdagar är det svennefrulle som gäller i min del av världen, haha.
Igår var vi hemma hos Lotta. Lotta hade gjort semmeltårta.
Ja, det är verkligen LIKA gott som det låter.
Vi lät oss VÄL smaka. Tur att det inte var en :2 dag för mig ;-).
Fast, det gäller att se upp. I know it ALL too damn well.



KOLLA!!! SÅ gott alltså!  Tack Lotta!



OCH milt var det igår. Det var hela 21 grader varmt på mitt deck.
Så ja, det blev verkligen så att jag slog mig ner med en kopp te där på eftermiddagen.
Otroligt va, den 12 januari.
MEN, det är lite overkligt, och även lite äckligt, när det blir så här varmt på vintern. Naturen ger ifrån sig en lite unken, möglig och däven lukt. Det känns fel, på något sätt.
Fast, som jag skrev igår är det bara att göra det bästa av det som bjuds. Därför kan man lika gärna slå sig ner med en tekopp en stund och förundras (förfasas?) över 21 grader i januari.
Det blåste ganska hårt, och det är aldrig speciellt angenämt.
Golfbanan var full av glada golfare.
Ja, en kan säga att det kändes mer som mitten av mars än mitten av januari.


Te på decket i januari.  SICK much?

"BARA" 20 grader när jag tog den här bilden.  Det gick alltså upp en grad till.

Idag ska det bli 7 grader varmt.
Imorrn - 1 och snö.
Yup, true story.

Pratade med en av mina bästa vänner i Sverige på FaceTime långt över en timme igår eftermiddag.  SÅ härligt!  Tack Monika :-)
Prisa tekniken!  Kan man inte ses är FaceTime verkligen ett bra komplement.


Bilder från min prommis på onsdagen.  Det var ungefär 6 grader varmt då jag var ute.





Nu önskar jag er alla ett skönt veckoslut.
Peter och jag ska försöka gå på bio igen. Det blir säkert ett par goda middagar i hemmets lugna vrå också.
En skön och vilsam helg, ska vi hoppas.


Kul, för jag hamnade mitt i Fairfax County Police Departments ice and rescue drill.  Roligt titta på!



16 comments:

Anne-Marie said...

Semmeltårta ser ju väldigt gott ut. :) Såg du sidan som delats hos Svenskar i USA-gruppen - PrinsessSemla? Den såg god ut tycker jag. :)
+21 grader!?! Ni som hade flera minusgrader och snö bara för ett par dagar sedan. Otroligt bisarrt. Vi har inte mycket snö kvar nu efter allt regn som kom. Temperaturen håller sig dock på några få plusgrader och i natt skall det bli riktigt kallt verkar det som.
FaceTime har jag aldrig använt - är det via en smartphone? Skype däremot är något jag använder både med och utan video och som en vanlig telefon eftersom jag har ett svenskt nummer.
Låter som en trevlig och avslappnad helg.
Kramar!!

Monica said...

Ser otroligt god ut den semmeltårtan, hade jag gärna haft till fredagsfikat här:-). Och vilken temperatur ni har och förstår med att det kan lukta ur jorden för det är lite fel på något vis denna tid. Men lika så bra att göra det bästa av det och skönt att kunna sitta en stund utan att frysa.
Hoppas ni får en fin helg, bio låter trevligt. Ha det så bra Annika!

Steel City Anna said...

Skulle garna ha era 21 grader! Vi har runt noll och blot hemsk sno som faller i stora sjok. Overgar till regn och svanger tillbaka till sno. Sa fruktansvart blott och kallt. Jag hatar den har arstiden och sno hatar jag annu mer. Sverige verkar fa mer och mer den har typen av fanig sno ocksa.

Ser mysigt ut hos dej med vackert ljus pa din promenad.

Tank att ha nan som bakar semmeltarta! Jag har verkligen noll inspiration till att baka numera. Gjorde egna semlor for manga ar sen. Men det blev anda inte sa goda som kopesemlor och sa mycket jobb med dem. Tartan ser god och fluffig ut :)

Annika said...

AM:
Ja, semmeltårtan var grymt god.
Jag såg den där prinsesssemlan. Ja, skulle gärna prova den, men jag kan tänka mig att det kan bli väl mastigt kanske. DOCK, ja tack, provar mer än gärna.
Japp så är det där jag bor, ena dagen -10 och nästa +21. Gillar inte de här extrema värmeluckorna på vintern.
Ogillar stakt för att det känns så fel. Tror dock att det är väldigt normalt hos oss på vintern. Vi ligger i en så konstig väderdel av USA.
FaceTime är via Apple, så man har dem automatiskt på sin dator, iPhone eller padda. Sm skype, ja. Gillar starkt. helt gratis. What is not to love.
HAHA.
ja, ni får ömsom snö, ömsom regn. Men nederbörd får ni minsann.
Det blir nog en bra helg det här, ska vi tro.
Varma kramar!!

Annika said...

Monica:
Ja, den där semmeltårtan var så himla GOD!!!
Idag är det 6 grader, nu när jag skriver detta.
Konstigt är det.
Ja, jorden börjar lukta, så det blir en väldigt underlig lukt ute.
Precis, om naturen nu delar ut korten på det här sättet får man spela ut dem på bästa sätt.
:-)
Ha en toppenfin helg!!

Annika said...

Anna:
Det väder ni har idag får vi imorrn, och kanske lite mer av den underkylda sorten. Inget kul väder mao.
21 grader är bara konstigt i januari. MEN man får göra det bästa man kan med det, haha.
Ja, vädret är ju knäckt, Sverige har inte de vintrar de brukade ha. OCH våra vintrar här har allmänt blivit kallare (även om det är så här knäppt ibland).
Men vädret har fått spel. Global warming much? Jag är övertygad.
Blötsnö och slask kan man gott vara utan. Absolut.
Ja, jag njuter av att kunna gå ut igen och gå. SÅ härligt. SÅ det blir dagliga bilder för ffa Instagram, och sen hamnar de här.
Ja, jag vet, jag har en konditor i vänkretsen. SÅ himla härligt att komma hem till Lotta och fika och äta. Har en till tjej i gruppen som är GRYM!!! Hon också. Jag kan inte mäta mig med dem på vis i världen då det kommer till bakning. Inte alls. Inte med matlagning heller.
Ha nu en trevlig helg!!

Monika said...

Tack själv Annika - SÅ MYSIGT!! <3 <3 <3

Annika said...

Monika: love it!!

Jenny said...

Åh, nu blev jag sugen på en semla! Såg på bild häromdagen att det kommit en ny variant - muffla - en blandning mellan muffins och semla, har dock inte sett någon här på ön. Hoppas ni får en riktigt trevlig helg med god mat och bio. :-)

Annika said...

Jenny:
SÅ gott.
Muffla såg jag också häromdagen. OCH så har jag sett en hybrid på semla och prinsessbakelse. MEN just det sistnämnda KAN ju faktiskt bli lite FÖR mkt av det goda.
Ha nu en fin helg, Jenny.
Stor kram!

Musikanta said...

Läste dina tidigare inlägg om bl.a. vikten som också har varit ett problem för mig sen jag var tonåring. Jag har också prövat massor av olika sorts dieter och håller verkligen med dig om att VV har den mesta sunda inställningen till att gå ner i vikt. För ca 10 år sen lyckades jag gå ner 14 kg med VV. Jag har inte riktigt kommit upp i samma vikt som jag hade då jag började, men nästan. Så nu får jag ta tag i det igen. Fast vist är det tråkigt.

Kan rekommendera en väldigt rolig bok som tar upp det här problemet med hög igenkänningsfaktor. "Lyckostarna" av Elisabeth Andersson.

Tack för tipset med Drottningholmsprogrammen. Jag ska kika.
Kram från Ingrid

Annika said...

Ingrid:
Ja, du ser.
jag tror vi alla har ngt slags viktproblem. FÅ som stor utan. Jag tror också att alla har ngn ätstörning, mer eller mindre.
VV är sunt.
Men jag testar en annan metod nu.
TACK för boktips. Ska absolut försöka få tag på den boken.
Ja, Drottningholm var toppen.
Kramar!!

eastcoastmom said...

Ser kallt ut det där, med isvaksräddninzg!
Den där semlan, wow! to die for! Måste nog baka semlor snart... hela familjen älskar semlor. Idag bakade jag istället carrotcake.
Berätta vilken film ni ser! Jag vill se Hidden Figures.

Annika said...

AM: den där tårtan borde du göra!! Så god. Tror att det var hos miss Marie jag såg den o sen tipsade jag Lotta :) ska se Manchester by the Sea. Förra veckan såg vi lala land. Sååååå bra! Morotskaka! Mums! Nu är isen borta. Det har varit så galet milt nu. Ha en fin helg!!

Channal said...

Vilken smarrig semletårta!! Och jag som har sockerförbud... grrrr! Mitt damgäng kommer till mig på måndag. Så mysigt. Längtar tills det är 21 grader på min altan. Men vi har i alla fall plusgrader och nu är alla julsaker borta. Ett vårtecken.

KRAM Anna

Annika said...

Channal:
God så god!!
Och du har din grupp på måndag, trevligt. Nu ät det inga 21 grader längre. Det är noll, och regn. Nä ingen vår ännu, vare sig här eller hos dig ;) Den dröjer ett tag till. Nu ska vi ha lite snödrabbningar i sådär 7 v till. Sen kanske det blir vår, hihi. Vintern är ju bra mysig den också. Ikväll ska jag göra din korvgryta! Underbart, ser fram emot det. Kramar!!