Thursday, January 26, 2017

Så härligt, Tvätta håret, det här med alternativ och är man gammal när man ...?

Hej och godmorgon alla torsdagsmänniskor!



*   Att gå!


Häromdagen gjorde jag något jag inte gjort på nästan tre månader. Jag gick runt en av “mina” sjöar. Först hade jag tänkt att jag bara skulle gå upp till sjön, men sen när jag var där bestämde jag mig för att knata runt hela.
Det var så otroligt härligt och det kändes som om jag fick lite av det jag hade tillbaka.
Jag var så glad.
Igår gick jag till den andra sjön, och det var så soligt och skönt.  Solen gjorde mig så varm att jag nästan fick skala av mig min jacka. Ja, den värmer verkligen nu, solen.
Det var en härlig runda som väckte livsandarna.
Tänk vad beronde jag har blivit av dessa rundor.
Att gå, och samtidigt lyssna på olika program. I tisdags lyssnade jag på "STIL" då de talade om Melania T, mycket intressant. Gillar Susanne Ljung.
Igår lyssnade jag på Stina Wollter och “söndagarna med Stina Wollter”- Älskar Stina Wollter. Hon är så skön och har sådan värme. Såg att hon ska vara med i Let’s Dance! Kollar aldrig det programmet, men nu känner jag att jag vill se Stina on the dance floor. Det var länge sen jag såg Let’s Dance motsvarighet i USA, här heter det “Dancing with the stars”.
Iallfall, underbart med alla radioprogram och poddar jag lyssnar på när jag är ute och går. Annars lyssnar jag mest på dem medan jag städar. Ett bra sällskap. TACK SR! OCH TACK alla andra trevliga poddar.



Lake Thoreau i tisdags.


En av de många parkvägar jag nöter.  Förresten, alla bilder är tagna med min mobil.


Ett trevligt villaområde kantar min väg.


Lake Thoreau igår.  SÅ blått och så vackert!!


Men, jag gick vidare till Lake Audubon denna gång.  SÅ härligt BLÅTT och stilla.  Det var så varmt medan jag gick.  Ja, faktum är att under gårdagen blev det hela 16 grader varmt.  Ja, jag säger ju att det är en sjuk vinter.  







Trevliga radhus vid Lake Audubon.


*   Tvätta håret, gaahhh …


Alltså, ja…
Varför är det så in i bomben trist att tvätta håret?
Det är ju så trist att jag drar mig för att göra det. Eller, det är väl framförallt stylingen efteråt jag tycker så illa om.
Det är så tråkigt. TRÅKIGT.
Eftersom det är så trist med hårtvätt tvättar jag bara mitt hår två gånger i veckan. Har inte fett hår, så det funkar.
Hur ofta tvättar du ditt hår?
Visst är det trist? ;-)


Bild fr imgrum.net


*   Alternate facs.


Förlåt, jag bara måste lägga upp den här bilden.
Det är mycket som seglat upp med den nye presidenten, bland annat hans förnekelser som kan handla om i princip allt. Hans farliga sätt att bli sårad och arg på. Inget rinner av honom, allt går in i honom. Hjälp.
Han kan vrida och vända på allt till sin fördel. Helt otroligt alltså, och helt livsfarligt.
Folk kommer (i och för sig) att få fyra härliga år då de får källor en masse att göra narr av honom på.
Sorry, dudes, jag var bara tvungen.






*   Gamlingarna?


De senaste åren har jag snöat in på det här med innetofflor. Peter också. Innan dess var det helt OK att gå omkring i strumplästen härhemma, eller gå barfota på sommaren (givetvis). Men numera är vi båda två väldiga tofflomaner. Jag har slitit ut ett par tofflor, ratat andra par. De måste vara av en viss sort, helst i mocka med skön ull. Så fort jag kommer hem slänger jag på mig tofflorna. Skönaste som finns. JU!!
Peter är precis likadan.
Det känns som om vi är ett gammal strävsamt par när vi hasar runt i våra tofflor. De står vid sängen varje morgon, och vi trär fötterna i dem direkt. Ja, och sen får de vara på hela dagen.
Igår kom ett nytt par hem till mig, mina nya BearPaws. SÅ sköna.
OCH VARMA!!
Tycker de funkar bra på sommaren också eftersom vi har AC i hemmet då.
Hur är det med dig?
Kör du med tofflor?




Ha en fin, och bra torsdag!!

30 comments:

Cari said...

Vilka mysiga tofflor. Önskar jag kunde ha dem men jag måste ha typ Birkenstock för att få stöd för hålfoten. Så gammal är jag ;-)

Och förresten vilka underbara bilder. Så stilla och vackert sjöarna och himlen är. Vilka fina speglingar av husen.

Anonymous said...

Vilka underbara bilder, du är verkligen duktig på att fotografera och fånga allt det vackra.

Tofflorna ser ju superfina ut, är det någon speciell affär som säljer dem? Ska till NY nu i maj och det vore ju kanonbra att hitta dem i någon affär. Har kört hårt med UGGs varje gång vi varit i NY (varje år i 5-6 år), men kanske dags att satsa på tofflor i år :-) .

Ha en fin dag
Yvonne Åström

enannanannika said...

Haha, inte ett dugg jobbigt att tvätta håret tycker jag! Så bekvämt med kort hår! Lite vax i håret efter tvätten och sen är det klart. Förra sommaren glömde jag hårborsten hemma när vi åkte till Finland och jag köpte heller ingen ny under de nästan fyra veckor vi var där. Drog bara fingrarna genom håret istället :-D. Jag tvättar håret efter varje arbetsdag eftersom jag har ett skitigt jobb. På helgerna låter jag bli att tvätta det.

Annika said...

Caribus:
Nej, du är väl inte så mkt äldre än jag?
Vet att Birken är sköna och bra!!
Tusen tack, Cari, gårdagen var såååååå vacker. SÅ blå.
OCH varm. Jag ångrar att jag inte slog mig ner vid sjön. Jag gör faktiskt det.
Jag borde ha suttit där och bara suttit och suttit och solat :-)

Annika said...

Yvonne:
Välkommen hit till min blogg. Jättekul att ha dig här!
OCH tack!!!
TACK för snälla ord!
Ja, BearPaws finns på varuhusen, tex macy's, Lord and Taylor etc.
Så där hittar du dem. Kostar inte skjortan. Dessa betalade jag runt 40 för.
Uggsen går nog på mer. Dessa är sååååå sköna.
rekommenderar dem varmt.
Varmt välkommen tillbaka!!

Annika said...

Annika:
Fördelen med kort hår!! YAY! Så skönt det måste vara. När jag tvättar håret ska det först torka lite, sen ska det blåsas och stylas. OCH jag tycker det är såååååå trist. SÅ tråkigt.
DET är verkligen ngt du slipper :-)
Perfekt för dig ju,
Jag tvättar mitt hår två ggr i veckan. Orkar inte mer än så ;-)

Stockholmsbo said...

Annika! Dina foton är så vackra.
Säger som Yvonne, du är en sådan begåvad fotograf! Med mobil. Fint.
Alternate facts är verkligen allvarsamt.
Det blir svåra år med er president.
Ha en fin torsdag och tack för att du bloggar.

Monica said...

Så vacker promenad! Fint att se vackra foton! Haha, ja det där med håret, jag tvättade precis varje dag mitt hår, blir så när man arbetar i sjukvården, med skyddskläder, handskar hela dagarna, i en massa äckliga lukter m m, för att inte tala om allt man arbetade med, gick på massage lite då och då om jag hann för att mjuka upp lederna och killen där sa, en idrottskille på elitnivå förut, han som också besökte oss på jobbet och höll på att svimma när han såg hur stressigt det var, kliv rakt in i duschen när du kommer in från dörren, blunda bara och gör det och liksom borsta bort dagen eller kvällen som det hunnit blivit och sen ta itu med det som han förstod jag måste. Bra råd men ack så svårt att lägga den tiden på sig själv. Nu duschar jag och tvättar håret som jag vill, håret är mer torrt nu så varje dag behövs inte och håller sig fräscht. Tycker som du att det är jobbigt ibland att göra sig i ordning, man får ha rutiner bara och bestämma sig men det är lätt när man kan att göra något helt annat. Sitta här t ex:-)

Tofflor, haha, tror jag började runt 50:-), men alltså jag har alltid såna där Shepherd tror jag de heter, underbara fårskinnstofflor och jag har alltid ett par hemma och ett par i stugan, dyra är de, men så fina och håller länge. Nu dags för ett par nya. Anna skojar och säger att ni har ju så varmt! Så sant, bara därför kollade jag nu innan jag skriver temp vid balkongen där det är många fönster och det är +24 grader vid dem också, i hela hemmet och golven är varma. Vi är bortskämda och det tänker jag på rätt ofta men skulle klara lite svalare med, maken vill ha varmt och det är inget vi gör själva, det är standard här.

Men varma tofflor vill jag ha:-). är så sköna så efter morgongympan hoppar jag i dem. Har läst om det att ull är väldigt hälsosamt för leder och muskulatur och hela kroppen, att det är läkande för både människa och djur och jag tror det. Förr hade man ju ull till småbarn och barn som var sjuka eller för tidigt födda, man visste hur de kunde värmas hälsosamt, så ulltofflor är ett måste från 50:-), absolut!

Ha det så fint Annika!

Annika said...

Stockholmsbo:
TACK för dina ord.
Ja, det är lite bökigt att släpa med mig Canon varje ggn jag ska ut, så det blir med min iPhone jag tar de flesta bilder under mina rundor. Lätt och snabbt.
Ja, jag tror också det blir svåra år nu. Mkt att kämpa emot. Om två år är det kongressval, hoppas att folk då röstar och det iaf blir ändring där.
Visst, man kan bäva lite nu.
Tack för att du läser!! Och skriver här!!

Annika said...

Monica:
Tack Monica, jag är mest så himla glad över att det känns så pass bra nu.
YAY!
OCH igår var det en sådan där blåååååå dag, då både himmel och vatten var som en enda blå vägg.
Love it!!
Håret ja...triiiiiiiist.
Kan tänka mig att man verkligen VILL tvätta det varje dag om man jobbar inom vården. JA, jag förstår det.
OCH jag kan tänka mig att det är otroligt för en utomstående när de kommer in och ser hur hårt ni jobbar.
Inte jättelätt att stressa ner då, jag kan verkligen förstå det.

HAHA, well...
50!! Jamen där ser man!
jag har väl hållit på sen 45 kanske. Way medelålders iaf.
Tycker mest det är komiskt att se Peter i tofflor. Men jag gillar det. Min egen pappa har aldrig haft sådana, han har haft raggisar på vintern och sådär, men inga tofflor.
Fniss.
Peter har sådana där typiska herrtofflor, i svart skinn.
Ja du vet.
Men det är ju såååå skönt med lurvtofflor. Shepherds heter de nog ja!!
Jag slet ut man gamla. Håliga blev de vid tårna, blankslitna sulor. Dags för nya. Men de måste vara rätt.
Anna är härdad, precis som jag, av kalla dragiga hem, haha. En dag kommer hon nog också att anamma tofflor, om tio år kanske? ;-) Tror väl att hon är sådär 15 år yngre än jag, hihi!!
Ni har två grader varmare än vi. Vi har 22.
Men värmen är ojämn i huset.
Svenska hus är verkligen bra byggda. SÅ bra. Stor skillnad mot hur det är in my neck of the woods, hmmm....
Ja, länge leve tofflorna, Monica!!!
Ha en jätte, jättefin torsdag!!

Steel City Anna said...

Tofflor är härligt. I UK har alla tofflor, gammal som ung :) tofflor är hemma för mej, tror det är den känslan jag gillar mest mer än själva tofflorna. Kan lika gärna ha tjocka strumpor, men den känslan att kliva i tofflorna när man kommer hem tycker jag om. Min man har också alltid tofflor och han vill ha riktiga gubbtofflor i nån murrig färg och stadig sula.

Håret tvättar jag ofta, samlas mycket bakterier där har jag läst :)

Så härligt att du kan gå lite längre igen och fint med en blå himmel. Här är himlen helt vit och det är ett hot om snö i luften ...

Ann Rumbleinthearctic said...

Fin fina tofflor! Vi har också tofflor, och i år fick jag ännu ett par :) Älskar att ha tofflor på mig inomhus. Nu har jag mitt andra par på jobbet.

Jag tvättar håret tre gånger i veckan, men vet inte om jag tycker att det är sådär jättetrist. Om jag duschar en lördag eftermiddag så har det hänt att jag tar en "bower" beer in shower. När vi var till Florida på bröllop tog jag även en "Power" prosecco in the shower :) Ja det blir ju inte så ofta detta händer, men det är ganska så trevligt ibland.

Jag har ju twitter och följer massor av andra kollegor, inklusive professorer inom klimatförändringar, och får så himla ont i magen av det. Så deprimerande. Ja vi har ju både #alternativefacts och #spicerfacts nu, same same.

Madeleine i USA said...

Så fina bilder. Skönt med promenader. Vi kommer ut i ur och skur tack vare att vi har hund, mn det är skönt för oss alla.

Bilden är väldigt passande och rolig. Helt galet och visst blir man mörkrädd.

Mysiga tofflor, älskar att ha fossingarna varma.

Ha en fin dag!

Kram

Anonymous said...

Skrev ett långt svar på mobilen och givetvis försvann det.... Saknar min dator! I alla fall så tvättar jag mitt hår var tredje dag, kramar i lite molding paste från Lanza and That's it! Lägger ingen tid direkt på styling, kliver oftast upp på morgonen och drar fingrarna genom håret, klar!
Inga tofflor men raggsockor! Gör av med flera par varje vinter!
Skönt att du är ute på PW:s igen!

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Så härligt att höra att du fått möjligheten att komma ut lite på promenad igen :-)
Kan verkligen tänka mig att det är skönt, speciellt när man är van det, och helt plötsligt tvingas man lägga det på is.
Och så härliga bilder!

Jag tvättar inte heller håret varje dag. Det blir kanske ungefär samma; 1-2 gånger per vecka (naturligtvis kan det bli någon extra gång ifall det verkligen behövs).
Egentligen ska man inte tvätta håret varje dag. Egentligen ÄR 2-3 gånger per vecka det bästa. Har jag i alla fall hört av folk som kan mycket om hår.
Att tvätta det varje dag sliter på tok för mycket på håret.

Samma sak med duschning...
Egentligen ska man inte duscha varje dag. Speciellt inte på vintern, då det är kallare temperaturer och torrare luft.
Vi har ju ett naturligt fettlager över hela kroppen, vilket skyddar huden.
Men duschar vi varje dag försvinner ju detta lager, och kroppen riskerar uttorkning.

Däremot måste jag erkänna att jag är för lat för att hålla på alltför mycket med styling av mitt hår ;-)
När jag tvättat det virar jag in håret i en handduksturban en stund. Sedan borstar jag igenom det och låter det självtorka. :-) Ids aldrig hålla på med hårfön, tänger eller diverse hårprodukter.

Tofflor brukar jag inte ha, även om jag verkligen tycker de ser sköna ut. Tror jag haft något par vid något tillfälle, men kommer mig aldrig för att använda dem.
Jag går alltid barfota hemma. Alltid. Jag hatar sockar.
Detta är vad jag kastar av mig det första jag gör när jag kommer hem:
- Strumpor
- Byxor
- BH (aka VÄRLDENS värsta plagg!)
Dina tofflor såg däremot otroligt härliga ut!

Hoppas du får en fin fortsatt torsdag!
MVH /Erica

Anonymous said...

Klart jag har tofflor! Maken med. Han har svenska fårskinnstofflor, det har svärmor och svägerskan också. I Israel hade vi stengolv och på vintern blev de riktigt kalla så då behövdes det definitivt något varmt på fötterna. På sommaren brukar jag ha Birkenstock eller flipflops, alltid något på fötterna. Här har vi trägolv nere men heltäckningsmatta uppe i sovrummen så tofflorna stannar på bottenvåningen.
Håret tvättar jag nästan varje dag. Nu har jag iofs typiskt skandinaviskt hår - spikrakt med tunna, mjuka hårstrån så det hänger alltid rakt ned och blir fett snabbt. De enda stylingprodukter som fungerar är saltvattenspray och torrschampoo, allt annat "glider" ut på en halvtimme och gör bara håret fetare. Men jag föredrar iofs att ha håret i hästsvans och då behövs ingen styling alls, praktiskt!

Annika said...

Man blir verkligen beroende av motion och att vara ute! Glad att du kom iväg till dina sjöar i solen. Jag tror vi alla behöver rejäla doser av både solsken och motion framöver.

Jag pratade faktiskt med min frisör om att tvätta håret häromdagen. Han har en studio i centrala SD och gör utbildningar förutom att klippa hår. Han sa att både han och nästan alla frisörer han känner bara tvättar håret en gång i veckan för att skydda hårkvalitén. Så två gånger i veckan är säkert fullt tillräckligt :) . Men jag har ju så kort hår och klipper det så ofta, samt går och simmar och så står det upp när jag vaknar på morgonen så jag behöver styla det en gång om dagen normalt sett för att det ska ligga som det ska.

Fina varma tofflor. Jag har fårskinnstofflor men de bor i Colorado där jag kände att de skulle behövas mer. Fast just nu saknar jag dem....

Och alternative facts ja. I can´t even... Bilden är rolig dock.
kram!

eastcoastmom said...

Tvättar håret varje dag, när jag duschar. Men håller med om att det är stylingen som är jobbig, dessutom är det svårt att få snyggt...

Tofflor! Ja, jag har alltid tofflor när det är lite kyligare. Maken och sonen också, men sällan dottern. Ver inte vad det beror på.

Nilla Tankebubblor said...

Vad skönt med promenader!
Jag tvättar håret två gånger i veckan, det är fullt tillräckligt, jag skulle inte vilja tvätta oftare. Jag håller med om det är stylingen som tar mest tid.... Jag som har lite självlockigt hår som blir yvigt behöver lite produkter för att tämja det. :-)
När jag står och går mycket inne, på hårda golv, använder jag gärna mina Birken. Ha en fin kväll.

Annika said...

Anna:
ÄLSKAR TOFFLOR!
Så härligt.
Här är det nog mer standard att folk bara går omkring i ytterskorna. Jaja.
Men många har nog tofflor också, när jag tänker på't.
Så bra skodon :-)
Håret, nej står inte ut med stajlingen. Får leva med skiten ;-)
Ingen snö i sikte här så långt ögat når. TYVÄRR!!

Annika said...

Ann;
SÅ himla sköna och varma. Älskar dem.
Mmmm...
Ja, det är så gosigt när man komme hem och får ta av ytterskorna och slänga in fötterna i ett par sköna gostofflor.
Dessa bearpaws gillar jag verkligen.
Åh, jag tycker hårtvätt är så trist. TRIST att stajla skiten sen ;-)
Ah, trevligt med lite power i duschen. WHY not :-)
Jag vet, det är verkligen skrämmande med den nya administrationen och deras förnekelse av klimatet. Blitt helt matt, på det, och på mkt annat. SNABBT går det också.
Läskigt, Ann, läskigt.

Annika said...

Madeleine:
TACK!
Jag är så himla glad över att jag kommer ut igen. OCH att det känns bra.
Ni bor i ett promenadvänligt klimat och det är härligt.
Ja, visst är bilden KUL!!!
OCH talande, Hur ska detta sluta?
OCH mmm...mystofflor. Bara så bäst.
Kramar!

Annika said...

Brysselkakan:
ÅÅÅÅÅ jag vet...alltså mobiler är så jobbiga. Har hänt mig ett par gånger att det jag skrivit där bara försvunnit. HOPPAS att du snart får din dator igen.
Om jag slapp styla eländet skulle det kännas lättare ned håret. MEN det är såååå trist att blåsa och stå med borstar under tiden.. GAAHHH!! Låer så skönt som du har det.
HAHA! Det var dagens i-landproblem.

Annika said...

Erica:
TACK, det är verkligen härligt att känna att man har fått lite av det gamla tillbaka.
Ja, jag har hört det du har hört också.
OCH jag tycker inte det blir fett heller, så då finns det ingen anledning. Alla har vi förstås olika hår. Men jag tror man kan vänja ett hår vid mkt.
OCH jag har ingen lust att vänja mitt vid mer än 2 ggr i veckan.
haha.
Psst...vet du vad, jag duschar varannan dag. OCH det är verkligen inte för lite. Mer blir det på sommaren, givetvis. Men på vintern är det varannan dag.
Japp.
Duscha är också trist, men inte lika trist som att tvätta håret ;-)
Eller, stajla det rättare sagt. Det är det som är såååå tråkigt.
JA, JAG minns att du sagt förut att du inte gillar sockor. Just det. Gud, jag är så tvärtom. Måste ha saker på fötterna. Det är endast på sommaren, om det är riktigt varmt, som jag går barfota. Annars aldrig. Min svägerska är precis som du, hon bor i Ume. Ngt norrländskt drag kanske :-)
HAHA. jasså BH:n också. Har inget emot den. Däremot om jag ngn ggn har jeans på mig åker de av DIREKT jag kommer hem.
ha en fortsatt fin torsdag Erica!!

Annika said...

Karin:
Men visst, fram för tofflor liksom. SÅÅÅÅ härliga.
OCH det ska vara fårskinn och rikigt gosigt och mysigt.
Det behövs i våra dragiga hem.
Kan tänka mig att de behövdes i Israel också på kalla stengolv. Hua!!
BRA att de finns!!
SÅÅÅÅ skönt att slippa stajla, karin. Det är så dödande tråkigt.
Skulle också bara vilja sätta upp det och "call it a day" :-)

Annika said...

Annika:
ja, man blir verkligen det. Att få komma ut.
Att samtidigt lyssna på ngt bra.
Gillar det skarpt.
Sol och motion är så fint.
Bra frisör det där, jag tror på honom.
:-)
Jag vill inte vänja mitt hår vid mer än två dagar i veckan. Förmodligen skulle jag kunna vänja det vid 1 gång i veckan också, men det KAN vara lite för lite för mig.
Kort hår har stora fördelar.
Älskar mina tofflor!! SÅÅÅ sköna. kan tänka mig att det är nödvändigt med tofflor i CO, men kanske inte i SoCAL.
Alternative fact ja...vad fan ska man säga??
GAAHH!!
Kramar!

Annika said...

AnnMarie:
Precis, skulle nog också stå ut med hårtvätt varje dag om jag SLAPP styla det. Yikes så trist det är.
Tofflor, älskar dem. Jag försöker få K att börja också, hihi!!
Men jag hade det aldrig då jag var yngre heller.

Annika said...

Nilla:
SÅÅÅ skönt att komma ut.
Ja, precis, det har jag med, lite självfall och självlockigt, så det måste stylas. Det är det som är så astrist, och jag tycker sällan det blir riktigt bra. Inser att jag nog aldrig fått till snitsen.
Så jag orkar inte med mer än två gånger i veckan.
Birken är sköna grejer det. Älskar att gå i Birken!
Ha det så gott!!

Anne-Marie said...

Jag börjar med vintern eftersom jag inte hann att skriva igår. :)
Vi har en riktig vargavinter i år efter ca 4 år med ingen vinter alls nästan. Snöhögarna som kom under helgen och förra veckan har inte minskat alls egentligen i storlek.
Och jag kan inte vara ute och promenera eftersom det är alldels för halt.
Min favoritvinter är mild och med regn. :) Snö kan komma högre upp.
Skönt att du kan vara ute och promenera. Skulle gärna komma och gå där du bor. :)
Jag har ungefär samma tvätta-håret-rutin som du har. Har alltid haft den sortens rutin och det fungerar bra för mig. När jag hade permanent i håret var det väldigt komplicerat. Nu bara torkar jag det.
Givetvis har jag tofflor! :) De jag har kommer från Acorn som har väldigt välgjorda tofflor som håller länge. De kostar en del men håller år efter år. De är fleecetofflor och väldigt sköna.
Kramar!!

Annika said...

AM:
Ni har en finfin vinter som jag avundas er.
Jag vet att du är less och trött på den, men jag hade så gärna bytt med dig. Det här ÄR bedrövligt som vi har det.
ÅH, det hade varit så roligt om du kom hit och gick med mig!
Jag har precis tvättat mitt hår den här morgonen, lika trist som alltid, haha. Eller det är stylingen som är så tråkig.
Absolut, tofflor ett måte :-)
Älskar dem! Förstår att du också gör det. Ja, det kan vara bra att lägga lite pengar på ett par tofflor så att de håller ett tag.
Kramar!