Thursday, February 02, 2017

Groundhog Day! Japp igen, Netflix-tips och irriterande filter ...

Godmorgon torsdagsfolket!






*   Groundhog Day!



Ja, vad tror ni? VAD kommer Phil the Groundhog i den lilla stan Punxsutawney (oj oj, snacka om svårstavat och svåruttalat)  i delstaten Pennsylvania att sia idag? Kommer han att se sin egen skugga eller inte? DET återstår att se.
Kommer vintern att vara i sex veckor till? ELLER blir den tidig vår?
Snart vet vi, haha.
Jag gissar på att det kommer att bli en tidig vår. Här hos oss har vi knappt haft någon vinter.
Hos mig finns det alla möjliga djur. Japp, givetvis har vi murmeldjur (groundhogs) också, och jag brukar se de små rackarna då jag är ute och går mina morgonpromenader. Ganska söta faktiskt.
Kanske ser jag min egen Phil idag medan jag är ute och går? Hoppas det, det skulle vara KUL!
Ni har väl sett filmen "Groundhog Day" med Bill Murray och Andie McDowell.  En riktigt klassiker som jag älskar!


Bild från beprepared.com



ÅHHHH älskar den här filmen!


UPPDATERING!!!!!

Nu har Phil spått!  Han såg sin egen skugga.  DET betyder att det blir vinter i sex veckor till.  OKAY, PHIL, bring it on then!!!  SHOW us the SNOW!!

*   Jomen verkligen HETT!


Förra torsdagen hade Washington Posts lokalbilaga en artikel om hygge. Hygge, men givetvis!
Två av mina grannar messade mig när de läst den artikeln, en skrev:
I laughed so hard while reading about “hygge” in the WP. No news to me … We’ve experienced it in your house since you moved in here.
sant. väldigt sant.
Ingen trend för mig. Bara en livsstil.
Jag blir också lite full i skratt då jag läser om det i tidningarna.




*   Tips på Netflix



Häromdagen tittade Peter och jag på en film på Netflix. En fransk film som heter Journey to Greenland.  Det är en Netflix Original Movie.
Filmen handlar om Thomas och Thomas från Paris som reser till en liten by på Grönland för att hälsa på Thomas pappa som bott i den lilla byn i 20 år.
Filmen är verkligen trevlig.
Mycket snö, vita nätter, kulturkrockar, säljakt och försök att kommunicera fastän man pratar två olika språk.
Jag tycker absolut att ni ska se den. Jag ger den fyra stjärnor av fem!





*  Snapchat, wut?



En gång för några år sen tyckte Karolina att jag och min syster borde skaffa appen Snapchat på våra mobiler.  Vi gjorde det, men vi gick ur lika snabbt igen.
Vi fattade verkligen inte vitsen.
Nu, än idag, fattar jag fortfarande inte grejen.  Jag glömde att ta upp fenomenet Snapchat häromdagen när jag skrev om "Året på Instagram".  Snapchat, snapchat som nästan alla har.  Iallafall "alla" som är lite yngre.  Något som jag (personligen) tycker är stönigt och som jag scrollar förbi så fort jag bara kan, är filtren på Snapchat.  Ni vet alla de där man kan lägga på sin selfie.  Det  kan vara  kaninöron, lång tunga, hundnosar, kattöron, vackra kransar, stjärnglorior.  Givetvis kan man även  försköna eller förfula sig själv.  SÅ töntigt.  Många lägger sedan upp dessa "seflies" på Instagram och bloggar.
Fattar att ungar kanske håller på med det, men inte vuxna.  Det är liksom NOLL kul i mina ögon.  Bara fjantigt.  Sorry, sorry alla som ägnar sig åt det, men det är verkligen inte min grej.
Ja, jag kan givetvis scrolla vidare, haha.  OCH jag scrollar vidare, TRO mig.
En annan töntig grej är Boomerang man ibland ser på Insta.  När en rörelse upprepas non-stop på en liten film.  Precis, helt sant, fånigt och larvigt.  Jaja, det är MITT gnäll.  Andra får tycka vad de vill.
SÅ--där-- det var dagens klagande bud från Yours Truly.




Ha en finfin torsdag!!!

21 comments:

enannanannika said...

Snapchat är ungdomarnas grej. Jag har faktiskt Snapchat men använder det ENBART med tjejerna. För tillfället tex är Emmy i Stockholm med klassen och då snapar vi bilder till varandra :-). Men jag tycker också det är fånigt med dessa selfies med kaninöron etc och skulle aldrig lägga ut såna på instagram. Inte min grej.

Ha en bra torsdag! Nu är det jobb som gäller för mej :-).

P i X E L I E - Erica Pettersson said...

* Jag har också en känsla att det blir en tidig vår hos er...
I mina öron låter det, som du vet, ljuvligt. Men jag håller fortfarande tummarna att du ska hinna få i alla fall en ordentlig snödrabbning :-)

* Kul med "hygge". Visst var det det som betydde typ "mysigt", eller minns jag fel?
Precis; för oss skandinaviska invånare som har så mycket mörker under vintern är det mer en livsstil som har hållit igång länge :-)

* Kul med tips! Jag gillar dina film/serietips :-D
Även om jag inte har Netflix (än), men då har jag en rejäl tipsbank den dagen jag skaffar det :-)

* Snapchat är jag faktiskt också lite kluven till.
Det tog länge innan jag riktigt förstod hur det fungerar... kan inte appen till 100% ännu.
Jag har dock appen; skaffade den under det året jag hade min anställning i förskoleköket i Öjebyn. Men jag har egentligen endast min kollega, och vi brukar snap:a varandra lite då och då (typ mest när det blir dötid och man vill "kill some time").
Dock har jag inga filter i min snapchat.
Måste uppdatera appen, antar jag, för att få tillgång till dem. Eller så är det bara min idiotmobil som satt sig på tvären igen. Vissa saker på den har ju aldrig fungerat på just min mobil, typ wifi och bluetooth.
Men just nu tippar jag på att appen behöver uppdateras, men för att kunna göra det måste jag göra en IOS-uppdatering. Och jag vågar inte göra det längre, eftersom då lägger väl mobilen av helt. Är ju en uråldrig 4S...

För tillfället kan jag inte ladda ner några nya appar, tyvärr.
Varje gång jag försöker kommer det upp "appen kräver IOS-bla-bla eller senare", och jag kan som sagt inte uppdatera telefonen. Ond cirkel... Behöver en ny mobil asap :-P
Ursäkta klagosången; det blir lätt så när min mobil kommer på tal ;-P

Summan av denna punkt är i alla fall; att jag har snapchat men använder det väldigt sparsamt. Använder den inte på långa vägar lika mycket som "ungdomarna".


Hoppas du får en fin torsdag!
MVH /Erica

Anne-Marie said...

Börjar med ditt förra inlägg eftersom jag tydligen ligger efter. :)
Tänk så annorlunda ditt liv är jämfört med mitt. Tar dina frågor:
Om du bor utomlands, träffar du många från Sverige?
Nej, det finns inga svenskar direkt där jag bor
Hur ofta talar du svenska i vardagen? Haha, jag pratar med svenska myndigheter och företag någon enstaka gång plus vänner ibland via Skype.
Hur viktigt känns det för dig att umgås med landsmän?
Nu känns det inte särskilt viktigt längre. Det gjorde det i början men nu har jag vant mig.
Har du fler svenska vänner än vänner från landet där du bor?
Ja, faktiskt har jag det fortfarande. Fast de bor i Sverige. :)
Eller känner du att du absolut inte behöver hänga med svenskar? Jag behöver inte umgås med svenskar numera.
OCH, om du har svenska vänner, hur ofta träffar du dem? När jag åker till Sverige. :)
Jag tror att Phil kommer att ha en prognos för östkusten och en annan för västkusten. :) Ingen tidig vår här inte.
Jamenvisst har jag sett filmen Groundhog Day och till och med flera gånger. En underbar komedi.
Det finns så mycket kring sociala medier att det känns litet överväldigande faktiskt. Hur hinner folk med?
Kramar!!

Steel City Anna said...

Nej, Snapchat forstar jag mej inte pa ett dugg. Appropa Gronland, har du sett nya Familjer pa aventyr pa SVT? En familj som flyttat dit, intressant.

Annika said...

Annika:
SÅ töntigt med de där filtren. Orkar inte.
Iaf inte om de läggs upp.
Man kan ju säkert ha kul sinsemellan.
KUL att Emmy är i Sthlm!!
Hoppas hon har roligt.
Ha en bra dag, Annika.
Kram!

Annika said...

Erica:
TACK, det är bra att du håller på snö i det här fallet, haha. Men det verkar inte som om det blir ngt sådant på länge.
Säkert inte på hela vintern.
Hygge betyder just nys, helt rätt. Exakt, vi har det i benmärgen och behöver inte följa ngn trend, fniss!
Ja, skaffa Netflix, jag älskar det verkligen och det är så värt sitt pris.
Det finns mkt att ösa ur där.
Snapchat.
Inte min grej,
Förmodligen måste du skaffa ny mobil, Erica. Tror inte jag heller skulle våga mig på att uppdatera en 4s. Hoppas att du snart kan uppdatera. För jag tror att de där filtren är standard på SC.
Lycka till med ny lur, må du snart ha den i din hand.
Ha en fin torsdag!!

Annika said...

AM:
SANT, vi lever verkligen olika liv.
Och bor man på en liten ort, som du, då finns inga svenskar på plats.
Men, du har anpassat dig väl och diggar läget bra.
BRA!!
Det skulle förmodligen jag också göra om jag bodde som du. Det är annorlunda i stora städer och på landet. Det är ju det, går inte att komma ifrån.
På gott och på ont.
Ja, hur orkar folk hänga så mkt på sociala medier. Tycker det är ffa på fejjan som jag tänker det. Gör folk inget annat än bevakar grejer där. Blir så trött ...
Det märks inte lika mkt på insta etc.
OCH SC har jag ingen uppfattning om direkt. Twitter är förmodligen ngt man hänger mkt på också.
ÄLSKAR groundhog day. Vilken härlig film det är. SNART vet vi vad Phil spår, haha!!!
Ja,, kanske du har din egen Phil i faggorna också!
Kramar!!

Annika said...

Anna;
Nej, det har jag inte gjort.
GUD jag tycker inte jag hinner med allt jag borde se på SVT och Fyran. Hinner inte lyssna på alla poddar jag vill lyssna på. TOOO little tiiiiime....
Haha.

kalaslotta said...

Jag fattar inte heller Snapchat men jag tycker det är galet kul att hålla på att leka med alla filter...haha..jag är oxå rätt barnslig. Filter i övrigt tycker jag om om det inte är de där "gör mig smalare och med mindre rynkor" filter, det syns så tydligt och blir lite skämspåse om folk lägger upp dem som tex profilbild på FB. Men ljusfilter gillar jag och använder jag mycket, framförallt på Insta. Tycker inte att det är någon som helst skillnad på att använda filter på selfies mot att använda det på naturbilder. Kör på ba! Boomerang är en kul grej om det inte blir för mycket. Antar att vi tänker lite olika här men vad gör väl det. Smaken är som baken. Jag är snart in charge of social media för min fotbollsklubb och då måste man snacka kidsens språk så jag antar att det blir både filter och snapchat overload för mig då...gaahhh. KRAM

Annika said...

Kalaslotta.
HAHA, JASSÅ!!!!????
Nej, jag redigerar aldrig mina selfies heller. Tycker man ser direkt om de har blivit "meckade med"
Bäst att inte mecka för mkt med ansikten och kroppar i PS eller på mobilen. För det är SÅ lätt att genomskåda.
KUL med att du ska bli social media director för laget.
Att Lotta, du får skaffa SC NU!!!
Kramen!!!

Anonymous said...

Inser att min kommentar försvunnit...
Nåväl, skrev något i stil med att jag inte kan tänka mig vinter i sex veckor till men det blir ju vad det bli!
Stora problem att kommentera i alla fall så nu testar jag som anonym...

Anonymous said...

Vore ju bra om man ändå skrev vem man är... så anonym är Brysselkakan!

Annika said...

Brysselkakan:
Knäppt, det är ju SÅ irriterande när kommentarer bara går upp i det blå...
Jasså en sådan där svår dag att kommentera på. Inte kul.
Hoppas det bättrar sig.
Ja, det blir vad det blir med vintern. Tror inte på 6 veckor till, haha.

Monica said...

Spännande att se murmeldjur på promenaden, höll på att skriva murvel:-), de kanske också finns fast inte just där. Haha, detta hygge och allt annat, det skrivs så otroligt om Scandinavia och mycket om Sverige numera och jag läser det i brittiska tidningar. Snart vill alla komma hit;-), de kanske kan ha nyval där i UK, hos er med, vem vet. Förut när Anna och jag gick in på ett nyöppnat ställe i Sheffield så trodde jag att jag kommit till Gotland:-), som det mysigaste av fik som finns där. Helt förstummad blev jag.

Och jag tycker det är helt underbart och såååå rätt att du håller stilen:-), du vet det här direkt utan att behöva höra om det, finns ju i generna:-).

Och Grönland ja, nu går ju det här familjer på äventyr så jag blir lite avskräckt, fick sån lust att se "ön" när dels en kille berättade om ett år där, han arbetade med väder och vind, ja allt runt alla dessa transporter och flygningar, hans föräldrar kom och hälsade på, dels en sjuksköterska som berättade om sjukhuset, jag blev intresserad av laboratoriet som verkar rätt avancerat med duktig personal men behöver fler, tänkte göra en insats:-). Och det har gått så spännande program från BBC om vikingarna som sen nådde Nordamerika. Ha det fint Annika!

Annika said...

Monica:
Ja, jag vet. Brukar se dem då och då. Söta. Dock inte idag.
Idag höll de sig borta. De vågade väl inte komma ut, haha.
Ja, hygge ja. SÅ komiskt.
Fandinavians galore.
Tycker gott det kunde finnas lite mysigare fik här också. Det finns ngra sjävlständiga, och inte bara kedjor som Sbux etc. MEN de som är självständiga skulle gott kunna lära sig lite om hygge. Som det i Sheffield.

DET är coolr med Grönland. Fascinerande.
en ggn i tiden brukade jag läsa en blogg som en svensk tjej skrev som bodde där. Hon är inte kvar på ön längre.
Men det var roligt att ta del av det. Ska försöka se programmet, men jag hinner inte se allt på SVT och fyran. Helt galet så mkt bra det finns som man borde se.

Skulle verkligen vilja åka till Grönland. SÅÅÅÅ fascinerande tillvaro.

One of these days, kanske?

Du kanske är på en ö nu också ;-))))????

Kramar!!!

Channal said...

Snapchat har jag tillsammans med Ida o Lotta. Det är kul, men jag gillar inte att de små filmerna på Frank försvinner. Det går ju inte att spara.

Haha den filmen var länge sedan... samma dag om o om igen. Måste nog se om den någon gång. Minns inte hur den slutade. Murmeldjur ser så stora och lite läskiga ut! Möter du dem på dina promenader, ta kort!

Tack för Netflix-tips. Men det är inte alltid det finns samma filmer och serier i Sverige som i USA. Nu har även jag sett filmen "Manchester by the Sea". Ett mästerverk! Så bra!!

KRAMAR Anna

Jenny said...

Håller tummarna för vinter! Det k.a.n. ju hända över en natt.:-)

Annika said...

Anna:
Nej, det är ju ytterligare en rätt knäpp grej med SC. Samtidigt är det väl det som är poängen?
Oh well.
Groundhog day är SÅÅÅÅ bra! Så himla rolig film.
De är inte stora, som en tjock, kortbent katt ungefär. HAHA. Ska försöka fota om jag ser dem. De kan vara rätt skygga. De bor under några förråd vid Karolinas gamla HS.
Nej, du får kolla om den franska filmen finns på Netflix i Sverige, Utbuden skiftar, ja.
Manchester by the Sea ÄR ett mästerverk. En helt otroligt bra film. MÅ C Affleck få Oscar, jag säger bara det!!!
GLAD att du gillade den!
Nu får du spetsa in dig på Jackie också. Skitbra!!!!
Kramar!!!

Annika said...

Jenny:
Njaeeee...det kan ju det, men då vet vi det innan. GARANTERAT.
:-)

eastcoastmom said...

Filmen vill jag se!
Snapchat gillar jag heller inte. Det verkar stressande dessutom. Men Boomerang gillar jag ibland, det kan bli coola, roliga småsnuttar till sekvenser.

Annika said...

AM:
Gör det! Se den!!!
Du kommer att gilla den!
SC, nej usch...
Visst, det är mitt problem det där med boomerang, haha. Säkert kanske jag skulle gilla det om jag testade. Eller jag vet inte ;-)